Ik heb echt serieus gezocht onder de active topics, maar niets kunnen vinden over metaaldetectors. Is er op FOK! overigens een zoekmogelijkheid naar topics?
Vandaar dat ik een topic wil starten over een leuke hobby, die ook raakvlakken heeft met één van mijn andere hobbies: vuurwapens.
TS begint met een sappig verhaal.
Mijn derde vondst.
Daar stond ik met mijn splinternieuwe detector. Geen hele dure, maar ook geen speelgoed. Al jaren had ik een terrein op het oog dat er nogal interessant uitzag. Een door een heel oude beukenhaag, inmiddels hele bomen, omgeven gebied met een kuil en resten van fundamenten. Op een oude kaart stond daar een landhuis of een villa. Tegenwoordig is het een padvindersterrein.
Je voelt je nogal voor lul staan als je voor het eerst met zo'n ding staat te zwaaien.
ZwaaiZwaai, PIEPPIEP!! Hé een tentharing, begrijpelijk.
ZwaaiZwaai, PIEPPIEP!! Hé een ??? Wat het is weet ik nog steeds niet maar het lijkt op een soort olie-tentlampje van voor de oorlog.
ZwaaiZwaai, PIEPPIEP!! Hé een antipersoneelsmijn*. Dat lijkt wel verdomd veel op foto's van een antipersoneelsmijn uit WOII was mijn eerste gedachte. SHIT. Toch maar voorzichtig uitgegraven en ja hoor, het was zo'n ding. Ik heb een man aangehouden (een heeele oude padvinder) om te vragen de politie te bellen, maar hij geloofde me niet meteen, totdat ik het ding liet zien, natuurlijk in het kuiltje, afgezet met boomtakken. De politie kwam meteen, een auto vol agenten die nieuwsgierig waren naar het pas ontdekte oorlogstuig.
Dat heb ik maar niet afgewacht, want ik sta liever op een afstandje als iets kan gaan ontploffen.
![]()
it type bestaat uit een soort pannetje waar een container inzit die door een springlading omhoog wordt geschoten en door een staalkabeltje de container, waarin honderden stalen kogeltjes zitten, op 120 cm hoogte laat exploderen. Daar knap je niet van op ;-)
Ik ben benieuwd naar jullie verhalen. Overigens zoek ik het meest naar oude muntjes. De oudste die ik heb gevonden is van 1625.