De meeste studenten wonen in het centrum of in een straal van 1 of 2 km van het centrum. En natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen op de regel. Feit blijft dat studenten liever in de wijk Wittevrouwen gaan wonen dan op Leidsche Rijn. Studio's die aangeboden worden liggen over het algemeen ook relatief in de buurt van het centrum, waar koopwoningen onder de 250.000 euro een zeldzaamheid zijn.quote:Op woensdag 9 juli 2008 11:12 schreef ozzyat105 het volgende:
Alsof alle studenten in het centrum wonen. Dat is dus echt niet zo.
[..]
Ook niet waar. Veel studenten willen na hun afstuderen nog jaren in hun studio of kamer blijven wonen.
[..]
Ok nou hier kunnen we nog wel even over discussieren. Lijkt me niet zo zinvol.quote:Op woensdag 9 juli 2008 11:22 schreef Blik het volgende:
[..]
De meeste studenten wonen in het centrum of in een straal van 1 of 2 km van het centrum. En natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen op de regel. Feit blijft dat studenten liever in de wijk Wittevrouwen gaan wonen dan op Leidsche Rijn. Studio's die aangeboden worden liggen over het algemeen ook relatief in de buurt van het centrum, waar koopwoningen onder de 250.000 euro een zeldzaamheid zijn.
Ik zeg ook niet dat ze weg willen uit hun studio als ze klaar zijn, ze kunnen echter wel de hogere lasten betalen die na 3 jaar ontstaan. Vergeet ook niet dat als je gaat huren je de eerste 3 jaar geen lagere lasten hebt en gewoon meteen volle bak moet betalen
quote:Door gebruik te maken van het Koopstudio Garantplan ben je als koper ervan verzekerd dat jouw (onzelfstandige) studio na 3 tot 5 jaar terug gekocht wordt door Koopstudio voor het oorspronkelijke inleggeld. Voor zelfstandige studio’s geldt dat ook de overdrachtsbelasting aan je wordt terugbetaald!
Deze regeling is voor jou als koper een recht, dus geen plicht. Je kan besluiten om je studio voor (een hogere) prijs op de markt aan te bieden. Koopstudio behoudt het recht op terugkoop tegen deze (hogere) prijs. Dat betekent dus je als eigenaar zelf de prijs bepaalt, maar dat Koopstudio het eerste recht heeft bij verkoop.
Dat is wel een verschil van ruim 26%, in de hypotheek rentye, dus naar alle waarschijnlijkhied ook in je bruto lasten.quote:Op woensdag 9 juli 2008 10:33 schreef Blik het volgende:
Ik heb nu een rente van 3.8% omdat ik het via mijn vader doe. De bank deed me een aanbod van 4.8% rente omdat de hypotheek maatwerk zou zijn
Je hebt ze niet ontkracht. Alleen ontkent.quote:Op woensdag 9 juli 2008 12:04 schreef Blik het volgende:
Blijf jij maar lekker volharden in je argumentatie die ik al drie keer eerder heb ontkracht. De helft van de punten die je noemt zijn gewoon zwaar overdreven of totaal niet van toepassing op een koopstudio.
Met het punt van de rente en de beperkte keuze van hypotheekverstrekkers heb je absoluut gelijk, als de rente stijgt wordt de verkoop van je studio moeilijker. Dit is duidelijk een risico want je weet nooit wat de rente gaat doen in de toekomst.
De rest van je punten zijn voor de rest ofwel totaal niet van toepassing op de doelgroep (eensgezinswoning, hoge lasten na 2 a 3 jaar), niet (alleen) van toepassing op koopstudio (vertrouwen woningmarkt, is algemeen voor kopen een issue) of gewoon zwak beredeneerd (opknapbeurt, verkoop beperkte doelgroep, vraag en aanbod = laag maar wel in evenwicht. Kijk naar hoe snel studio's verkocht worden)
Het verschil was precies 100 euro per maand aan rentekosten. Ten tijde toen ik het kocht waren er ook nog geen lastendempers en dergelijke omdat die niet nodig waren. Die zijn er nu wel, waardoor de maandelijkse kosten laag worden gehouden. De helft van die kosten zijn voor rekening voor koopstudio, de andere helft van de kosten zijn meegefinancierd in een evt. hypotheek en zijn dus voor rekening van de koper.quote:Op woensdag 9 juli 2008 12:40 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is wel een verschil van ruim 26%, in de hypotheek rentye, dus naar alle waarschijnlijkhied ook in je bruto lasten.
Verder verwacht ik niet dat huidige kopers nog een hypotheek onder de 5.2% kunnen gaan afsluiten op dit moment.
Klopt, tenzij de studio op jouw naam staat en jij geld leent van je ouders, dan wel. Niet dat veel studenten daar dan iets mee kunnen, als je geen belasting betaald heb je immers (op dat moment) niks aan een aftrekpost.quote:Op woensdag 9 juli 2008 14:03 schreef Basp1 het volgende:
...
Verder heb je toch geen recht hypotheek rente aftrek, waneer het door de ouders gefinancierd wordt.?
...
Je mag je hypotheekrenteaftrek tot 5 jaar opsparen, dus voor de meeste studenten zou het mogelijk kunnen zijn om van de hypotheekrenteaftrek regeling gebruik te maken. Echter kun je je afvragen of dat slim is aangezien je maar 30 jaar je hypotheekrente mag aftrekken van de belasting. het is verstandiger om daar later mee te beginnen omdat als je ouder bent je hypotheek waarschijnlijk hoger is en je er dus later meer profijt van zou kunnen hebben.quote:Op woensdag 9 juli 2008 14:31 schreef DonJames het volgende:
[..]
Klopt, tenzij de studio op jouw naam staat en jij geld leent van je ouders, dan wel. Niet dat veel studenten daar dan iets mee kunnen, als je geen belasting betaald heb je immers (op dat moment) niks aan een aftrekpost.
Zou in theorie 140 euro schelen per maand. Maar ik weet helemaal niks over hoe het huidige financiele stelsel werkt, dus ik zou ook niet weten hoeveel iemand nu zou moeten betalen als die mijn studio over zou nemen.quote:Op woensdag 9 juli 2008 14:03 schreef Basp1 het volgende:
Dus precies 100 euro per maand aan pure rente extra per maand Nu met de huidge rente stand waarvan ik zei dat ze niet onder de 5.2% kunnen gaan krijgen zit er dus een verschil van 150 euro ten opzichte van jou in. (nogal een subtiantieel verschil of je nu 300 of 450 euro per maand moet ophoesten)
ja nu kom je opeens erop dat het ideaal is voor 2 personen, terwijl het juist de heel tijd over 1 persoons dingen ging (in ieder geval in mijn belevenis)quote:Op woensdag 9 juli 2008 14:44 schreef Blik het volgende:
Zou in theorie 140 euro schelen per maand. Maar ik weet helemaal niks over hoe het huidige financiele stelsel werkt, dus ik zou ook niet weten hoeveel iemand nu zou moeten betalen als die mijn studio over zou nemen.
maar als je met je 2-en bent, waar mijn studio ideaal voor is, is het te overzien en nog altijd goedkoper dan de meeste studentenkamers in Utrecht
Daarom staat er ook tussen haakjes "op dit moment".quote:Op woensdag 9 juli 2008 14:39 schreef Blik het volgende:
[..]
Je mag je hypotheekrenteaftrek tot 5 jaar opsparen, dus voor de meeste studenten zou het mogelijk kunnen zijn om van de hypotheekrenteaftrek regeling gebruik te maken. Echter kun je je afvragen of dat slim is aangezien je maar 30 jaar je hypotheekrente mag aftrekken van de belasting. het is verstandiger om daar later mee te beginnen omdat als je ouder bent je hypotheek waarschijnlijk hoger is en je er dus later meer profijt van zou kunnen hebben.
Ik heb het alleen over mijn studio, bij mijn studio heb ik trouwens ook de eerste 2 jaar korting gehad. Toen betaalden we maar 230 euro per maand incl. Dat is zelfs retegoedkoop voor een student alleen in Utrecht, waar je ook zit. Pas na 2 jaar werd het 480. Die korting hoef ik niet terug te betalen maar zat in de verkoopprijs inbegrepen. Als je het nu zou kopen zou je die korting ook krijgen, en dan nog een extra lastendemper die je alleen terug hoeft te betalen als je de studio met winst verkoopt. Ik neem aan dat dat is om de hogere rente te compenserenquote:Op woensdag 9 juli 2008 15:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
ja nu kom je opeens erop dat het ideaal is voor 2 personen, terwijl het juist de heel tijd over 1 persoons dingen ging (in ieder geval in mijn belevenis)
Als je met zijn 2en bent is een gemiddeld huis van de WBV (als je al 10 jaar ingeschrven hebt gestaan) nog veel voordeliger, dan krijg je als student ook nog een huursubsidie.
Verder weet ik niet hoeveel tegenwoordig de studentenhuizen in utrecht doen van de SSH. Mijn zusje heeft jarenlang in de buurt van die studententoren op de tolsteeg tegen eens chappelijk prijs van ssh gehuurd, nog op loopafstand van het centrum, is zuilen niet wat verder weg?
je hebt gelijk, was me niet opgevallenquote:Op woensdag 9 juli 2008 15:17 schreef DonJames het volgende:
[..]
Daarom staat er ook tussen haakjes "op dit moment".Op het moment dat je het nodig hebt (je bent immers arme student) heb je er dus niks aan.
Met zijn 2-een op 40m2!quote:Op woensdag 9 juli 2008 14:44 schreef Blik het volgende:
[..]
maar als je met je 2-en bent, waar mijn studio ideaal voor is, is het te overzien en nog altijd goedkoper dan de meeste studentenkamers in Utrecht
Dat bedoelde ik dus tig posts geleden met goed lezen. Maar meneer "blik"-op oneindig ratelt maar door over de voordelen en de "lage"maandlasten.quote:Op woensdag 9 juli 2008 17:27 schreef winniedepooh het volgende:
Hey,
ik zit ook te denken aan een koopstudio...Alleen heb ik een aantal punten die ik niet helemaal snap.
1 Klopt het dat je als soort van "inschrijving' (eenmalig bedrag voor garantplan) 1495 euro moet betalen? Hebben jullie dit ook gedaan? (nogal veel namelijk!!!)
2 Er staat dat je als je eruit gaat, en de koopstudio weer terugverkoopt aan koopstudio, je dan nog de belastingdemper moet betalen. Dat zou dus inhouden dat je dan nog (12 maanden x 3 jaar = 36 maanden) 36x280 euro (staat in het voorbeeld 280 euro per maand aan belastingdemper) moet betalen?? Dat is tog ook een mega hoog bedrag??
Klopt dit, of is dit anders als je er bijvoorbeeld uitgaat en het zelf doorverkoopt?
Iemand ervaringen, want dit klinkt allemaal echt heel erg als afzetterij, ik kan bijna niet geloven dat dit klopt...
Ik ben student, heb een eigen badkamer, slaapkamer, woonkamer en eigen keuken. Heb 2 jaar lang 115 euro p.p. betaald en nu 5 maanden 240 p.p. Een buitensporige luxe voor een studentquote:Op woensdag 9 juli 2008 17:22 schreef ozzyat105 het volgende:
[..]
Met zijn 2-een op 40m2!
yeah ideaal man
quote:Op woensdag 9 juli 2008 19:00 schreef ozzyat105 het volgende:
[..]
Dat bedoelde ik dus tig posts geleden met goed lezen. Maar meneer "blik"-op oneindig ratelt maar door over de voordelen en de "lage"maandlasten.![]()
Gewoon met zijn allen boycotten die koopstudio's dan zit hij over 10 jaar nog in Zuilen met z"n 2-een (ow nee dan inmiddels alleen) op 40m2.
Toen ik mijn studio kocht (inmiddels al 2.5 jaar geleden) werkte het allemaal nog niet zo. Toen was er nog geen sprake van belastingdempers en dergelijke. De hypotheekrente stond heel laag toen nog, tussen de 3.5 en 4%, dus dat was ook nog niet echt nodig. Die korting die ik heb gekregen is absoluut 100% zeker waar iets wat niet terugbetaald hoeft te worden, anders zou er ook iets over vermeld moeten zijn in mijn contract.quote:Op woensdag 9 juli 2008 19:23 schreef winniedepooh het volgende:
@Blik: dan had je denk ik beter eerst goed kunnen lezen...naar wat ik ervan snap, moet jij straks nog heel veel gaan terugbetalen!! (correct me if i'm wrong)
quote:Op woensdag 9 juli 2008 19:29 schreef Blik het volgende:
[..]
Ik zou gewoon koopstudio bellen en een afspraak maken voor een informatiebijeenkomst. Daar zullen alle negatieve financiële dingen doorgenomen worden verzwegen en dan kun je voor jezelf beslissen of het iets is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |