abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34968547
Ik heb me wel eens afgevraagd, waarom we kleuren niet kunnen uitleggen aan iemand.

Niemand zou een zinnig antwoord op de vraag ''wat is rood?'' hebben. Het meest zinnige is dan ''elektromagnetische straling met een golflengte tussen ... en ...)

Zou het dan kunnen dat we allemaal de wereld heel anders zien, maar omdat dingen een naam hebben die dingen hetzelfde noemen?

Dat bijvoorbeeld ''rood'' voor mij iets heel anders is dan voor iemand anders?

Dit lijkt mij eigenlijk niet echt ongeloofwaardig. We zijn allemaal individuen en onze DNA, lichaamsbouw, hersenen enz. zijn verschillend, dus de manier waarop we iets ervaren zou dan logischerwijze anders moeten zijn.Toch?
pi_34969087
*IK* zie. En de rest van de mensheid *ziet* maar daartussen zit ik niet. En binnen de hele mensheid is er maar 1 *ik*, vanuit mijzelf gezien. Dus?
  zaterdag 11 februari 2006 @ 15:50:52 #3
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_34969090
We zien allemaal dezelfde werkelijkheid, het beeld dat we geprojecteerd krijgen op het netvlies ziet er voor iedereen hetzelfde uit. Ik denk toch omdat het komt door je ogen en het licht dat verdeeld is in kleuren. Dat iedereen de kleuren hetzelfde ervaart. Dat het allemaal standaarden zijn. Hoewel je toch anders bewust kunt zijn en helder kunt zijn en meer kunt opvangen van wat zich om je heen gebeurt. Voor de een kan de omgeving langzaam gaan en voor de ander snel, en nog bij iemand kan het stil staan ? Dan heeft het te maken met hoe sterk je impulsen binnen krijgt ook.

Hoe je dan denkt over de wereld en waar je je mee bezig houdt in het leven is dan wel anders voor iedereen Ieder mens kan zijn eigen denkwijzes toepassen en denken over hoe het in elkaar steekt.

Hoe ziet rood er voor jou uit?

Rood is bij mij zoals het bloed. Of zoals rozen eruit zien als ze rood zijn. Hoe test je dan die gelijkenis?

Misschien is wel de mate waarin je de kleur rood kunt zien anders, dat rood roder kan zijn in sommige gevallen. Dat je de ogen verder moet open doen voordat je rood pas echt ziet zoals rood eruit ziet? Maar het blijft rood.

Maar dan heeft het weer te maken met de mate van alertheid. Ben je helemaal niet alert dan kun je over zaken heenkijken. Je ziet dan maar de helft van wat aanwezig is ook.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
  zaterdag 11 februari 2006 @ 15:55:59 #4
102533 Gizmo112
Dat meen je niet
pi_34969246
Ja, filosofisch vraag wel. Raar is dat. Mar het is niet te omschrijven, net als geuren.
Tot zover de kwaliteitspost
pi_34969305
Zijn kleuraanduidingen niets meer dan positie-aanduidingen op een spectrum (continuum).
Interessant om te weten of andere culturen (andere tijden) andere aanduidingen gebruiken.
Voor ons dan: Hoe zou de kleur aangeduid kunnen worden die op het 'breekpunt' tussen blauw en groen liggen bijvoorbeeld?
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 15:50 schreef Dromenvanger het volgende:
We zien allemaal dezelfde werkelijkheid, het beeld dat we geprojecteerd krijgen op het netvlies ziet er voor iedereen hetzelfde uit. Ik denk toch omdat het komt door je ogen en het licht dat verdeeld is in kleuren. Dat iedereen de kleuren hetzelfde ervaart. Dat het allemaal standaarden zijn. Hoewel je toch anders bewust kunt zijn en helder kunt zijn en meer kunt opvangen van wat zich om je heen gebeurt. Voor de een kan de omgeving langzaam gaan en voor de ander snel, en nog bij iemand kan het stil staan ? Dan heeft het te maken met hoe sterk je impulsen binnen krijgt ook.

Hoe je dan denkt over de wereld en waar je je mee bezig houdt in het leven is dan wel anders voor iedereen Ieder mens kan zijn eigen denkwijzes toepassen en denken over hoe het in elkaar steekt.

Hoe ziet rood er voor jou uit?

Rood is bij mij zoals het bloed. Of zoals rozen eruit zien als ze rood zijn. Hoe test je dan die gelijkenis?

Misschien is wel de mate waarin je de kleur rood kunt zien anders, dat rood roder kan zijn in sommige gevallen. Dat je de ogen verder moet open doen voordat je rood pas echt ziet zoals rood eruit ziet? Maar het blijft rood.

Maar dan heeft het weer te maken met de mate van alertheid. Ben je helemaal niet alert dan kun je over zaken heenkijken. Je ziet dan maar de helft van wat aanwezig is ook.
pi_34969438
Hm, uiteindelijk hebben we allemaal dezelfde kegeltjes. (die dan bij iedereen net iets anders zijn maar in principe dezelfde functie hebben)

Maar wat ik dus mogelijk achtte is dat de ogen wel hetzelfde signaal uitzenden naar de hersnen, maar dat iedereen dat anders ervaart.
pi_34969473
Heb ik me ook wel is afgevraagd.
pi_34969497
Ja, mensen die een vorm van kleurenblindheid hebben zien de wereld anders dan mensen die het niet hebben.
  zaterdag 11 februari 2006 @ 16:34:12 #9
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_34970417
ik heb het me ook wel eens afgevraagd ja.
is rood ook voor anderen rood.. misschien zien anderen rood wel als geel.

ik denk dat anderen bv de fok kleuren (licht beige) niet ineens zien al druk rood o.i.d. anders hadden ze wel geklaagt
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  zaterdag 11 februari 2006 @ 18:26:43 #10
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_34973997
Het is ook maar een naam, geel of rood. Het is de naam van het beestje. De kleur omschrijven zomaar is een stuk moeilijker. Bijvoorbeeld het gevoel erbij vermelden dat je krijgt bij rood of geel of blauw.

De kleuren geven mensen ook nog een gevoel. Gisteren toevallig erover gehad elders. Blauw staat voor communicatie en vertrouwen hoorde ik ergens. En zo staat rood voor de liefde. En zo heeft iedere kleur een betekenis dat een gevoel oproept.

Misschien is het gevoel dat een kleur oproept, en de algemene betekenis van de kleur wel belangrijker dan de kleur zelf

En over trillingen van kleuren, zoals getallen trillingen uitzenden? Misschien brengt kleur ook rust, zoals je ziet als mensen het huis aan het opknappen zijn, dan nemen ze een kleur die hen rust geeft. En ieder mens krijgt dan misschien weer rust bij een andere kleur.

Dat kleuren dus meer betekenen dan alleen de naam geel of rood
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
pi_34974398
Rood is voor jou en mij hetzelfde, anders was ik je wel tegengekomen op het kruispunt (Verkeerslicht)
pi_34974803
Je hersenen leggen associaties, dus verbindingen. De basis ligt daarbij in de (selectieve) perceptie oftewel voorkeur. Zo onthou jij hele andere dingen in een film, dan een ander dat doet, dankzij het verschil in persoonlijke voorkeur.

Ik studeer bijvoorbeeld commerciele economie en we krijgen ontzettend veel marketing, als jij nu bijvoorbeeld een cursus marketing hebt gehad... dan weten we allebei wat marketing is. Mijn inzicht hierin zou wellicht een stuk dieper gaan, maar als we de onderwerpen beperkt bespreken en er geen noodzaak is tot diepgang.. dan heb je van elkaar wellicht niet de kennis van de ander door. Tijdens zon gesprek maak je zelf hele andere associaties als een ander.

Daarom is het zo belangrijk om heel diep door te gaan over een onderwerp.
pi_34975391
De 48-jarige Gabriele Simon uit het Duitse Wallenhorst is blind. Niemand hoeft haar echter te vertellen welke kleur trui ze aan heeft. De vrouw kan kleuren op de tast herkennen. Duitse wetenschappers zijn met stomheid geslagen na het zien van Gabriele in de Duitse versie van het televisieprogramma 'Wedden Dat'.

De blinde werd in het programma nog eens extra geblinddoekt. Met gebruik van haar vingertoppen wist ze haarfijn aan te geven welke kleuren de verschillende shirts en bloezen hebben. "Het heeft me twintig jaar training gekost om deze techniek onder de knie te krijgen. Het is een combinatie van puur leren en concentratie", vertelt Gabriele. "Deze techniek maakt me veel onafhankelijker. Nu hoef ik mijn moeder bijvoorbeeld niet meer vragen wat ik aan moet doen."

Bekijk het filmpje hier: http://www.zdf.de/ZDFde/inhalt/17/0,1872,2381073,00.html
'Blind faith in your leaders, or in anything, wil get you killed'
  zaterdag 11 februari 2006 @ 20:01:27 #14
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_34976947
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 18:39 schreef XiChico het volgende:
Rood is voor jou en mij hetzelfde, anders was ik je wel tegengekomen op het kruispunt (Verkeerslicht)
ja maar je hebt ooit rood geleerd doordat iemand tegen je zei: dit is rood?
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
pi_35040601
Als je gaat diepzeeduiken, vallen alle kleuren stuk voor stuk weg. Er blijft op een bepaalde diepte maar een kleur over. En die kleur is voor iedereen hetzelfde. Heeft met frequenties te maken.

Mischien geven jouw hersenen een ander beeld van een bepaalde kleur dan die van je buurman. Sommige mensen zijn immers ook kleurenblind. Maar dat maakt niet uit zolang de betreffende kleur maar herkenbaar is voor jou.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  maandag 13 februari 2006 @ 18:40:14 #16
81237 releaze
best of both worlds
pi_35046205
De wereld ziet er misschien niet hetzelfde uit voor mensen, maar de wereld is weldegelijk hetzelfde voor iedere persoon, ieder levend ding. Er zijn sowieso 3 factoren, 1. de werkelijkheid, 2. het lichaam die een prikkel op z'n eigen unieke manier verwerkt en 3. het unieke verstand die de prikkel probeert te verklaren.

Nu zeggen we (bijna) allemaal "rood!" omdat ons geleerd is "rood" te denken bij blootstelling aan een bepaalde prikkel (de werkelijkheid), maar welke info over de werkelijkheid er nu allemaal door onze zintuigen gefilterd dan wel doorgelaten wordt, -het is nog maar de vraag hoe dit per individu verschilt.
Ik denk dat gezien de sterke gelijkenis in de fysieke opbouw van alle mensen op aarde, dat de gefilterde informatie voor de meesten van ons hetzelfde is.
En het "kleurtje rood" (of rouge, red, rot, rød etc) )is een cultureel doorgedragen begrip, dus als je die twee aan elkaar verbindt denk ik dat "rood" voor de meeste mensen hetzelfde gezien wordt.
pi_35056377
Maar de werkelijkheid is voor jou net iets anders dan voor mij. Als het om een tafel gaat, zie jij die tafel net uit een andere hoek dan ik. We weten allebei dat die tafel er staat en hoe hij eruit ziet. Toch hebben we allebei een ander beeld van de werkelijkheid, omdat we een verschillend gezichtspunt hebben.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_35056650
heb hetzelfde wel eens gedacht! maar weet geen manier om het te verklaren, bovengenoemde 'gevoelens' die mensen bij bepaalde kleuren krijgen kunnen ook aangeleerd zijn...
  maandag 13 februari 2006 @ 22:07:10 #19
81237 releaze
best of both worlds
pi_35056756
quote:
Op maandag 13 februari 2006 22:00 schreef vogeltjesdans het volgende:
Maar de werkelijkheid is voor jou net iets anders dan voor mij. Als het om een tafel gaat, zie jij die tafel net uit een andere hoek dan ik. We weten allebei dat die tafel er staat en hoe hij eruit ziet. Toch hebben we allebei een ander beeld van de werkelijkheid, omdat we een verschillend gezichtspunt hebben.
dat is de input van de prikkels. de manier waarop de prikkels binnenkomen en verwerkt worden staat los van De Werkelijkheid, het heeft alleen alles te maken met hoe we De Werkelijkheid ervaren.

Maar Dé Werkelijkheid valt niet te ervaren voor mensen, omdat we er altijd naar zullen kijken vanuit een (menselijk) referentiekader, menselijke interpretatie, etc.. wat weer afdoet aan de werkelijkheid. Maar het is wel een idee je te bedenken dat wat je ziet of hoort of voelt of ruikt of denkt, maar een van de vele werkelijkheden is. Voor een ander schepsel ziet de wereld er weer anders uit.. Je zegt hetzelf, als jij aan de andere kant van de tafel zit ziet jouw wereld er ook anders uit.
Als je met een negatieve houding in het leven staat ziet de wereld er ook anders uit... Je hebt eigenlijk nooit de waarheid in handen, alleen maar jóuw waarheid/werkelijkheid.
  woensdag 15 februari 2006 @ 11:30:33 #20
141509 weedsmokingmofa
I smoke w33d and I'm a mo
pi_35105281
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 15:32 schreef IHVK het volgende:
Ik heb me wel eens afgevraagd, waarom we kleuren niet kunnen uitleggen aan iemand.

Niemand zou een zinnig antwoord op de vraag ''wat is rood?'' hebben. Het meest zinnige is dan ''elektromagnetische straling met een golflengte tussen ... en ...)

Zou het dan kunnen dat we allemaal de wereld heel anders zien, maar omdat dingen een naam hebben die dingen hetzelfde noemen?

Dat bijvoorbeeld ''rood'' voor mij iets heel anders is dan voor iemand anders?

Dit lijkt mij eigenlijk niet echt ongeloofwaardig. We zijn allemaal individuen en onze DNA, lichaamsbouw, hersenen enz. zijn verschillend, dus de manier waarop we iets ervaren zou dan logischerwijze anders moeten zijn.Toch?
Heb ik me heeel vaak afgevraagd, het zou wel verklaren waarom de ene sommige duingen mooi vind en de andere weer neit
And that is how I met your mother.
pi_35105769
Dat rood voor liefde kan staan (zo'n hart). Je ziet een rode kleur, iemand anders ziet een gele kleur, terwijl hij denkt dat het 'rood' heet.

Hoe kom je daar eigenlijk achter
  woensdag 15 februari 2006 @ 13:49:21 #22
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_35110245
Antwoord op TS' ers vraag is vrij gemakkelijk.
Jah, de wereld ziet er voor iedereen hetzelfde uit (qua kleuren, kleurenblind buiten beschouwing gelaten).
Hoe ik dat weet?
Iedereen heeft vroeger weleens "Ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is <insert kleur>" gespeeld (toch?).
En dan kwam je uiteindelijk tot de conclusie dat je hetzelfde zag; en dus dezelfde kleur....
Of sla ik de plank nu mis?
pi_35110407
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 13:49 schreef Keltie het volgende:
Antwoord op TS' ers vraag is vrij gemakkelijk.
Jah, de wereld ziet er voor iedereen hetzelfde uit (qua kleuren, kleurenblind buiten beschouwing gelaten).
Hoe ik dat weet?
Iedereen heeft vroeger weleens "Ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is <insert kleur>" gespeeld (toch?).
En dan kwam je uiteindelijk tot de conclusie dat je hetzelfde zag; en dus dezelfde kleur....
Of sla ik de plank nu mis?
Wat als ik de kleur blauw nu eens als rood ervaart en jij als groen, maar omdat wij een gezamenlijke afspraak hebben dat de kleur blauw is en het vanaf je geboorte al zo aangeleerd is... Dan zien herkennen we allebei de kleur blauw als een afspraak dat ooit geassocieerd wordt met de kleur. Net als we een gezamenlijke afspraak hebben voor het woord aarbei of lepel.
  woensdag 15 februari 2006 @ 14:35:46 #24
105263 Litso
Interlectueel.
pi_35112040
Interessante discussie, ik had het hier laatst nog over met mijn broertje (van 9, echt geweldig dat die zich nu al zulke dingen afvraagt ).
Waar ik zelf op uit kwam is dat het het waarschijnlijkst is dat we allemaal de kleuren ongeveer het zelfde zien, omdat de kleur nou eenmaal bepaald wordt door de golflengte van het licht, en wij die allemaal op ongeveer de zelfde manier op zullen vangen met onze ogen.
Maar zelfs als we allemaal (of sommigen) wat anders zien, we zullen er nooit acher komen want de namen zijn nou eenmaal aangeleerd.
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
pi_35112113
je zou ook eens kunnen denken aan mensen die bijvoorbeeld kleurenblind zijn (zoals wij dat noemen) misschien zijn ze niet kleurenblind en zien zij juist de kleuren wel goed...en wij misschien fout.
Dit was mijn laaste dag op fok thanks everyone have fun xxx
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')