abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34963186
quote:
Groene Boekje krijgt concurrentie

AMSTERDAM - Het Groene Boekje krijgt vanaf augustus concurrentie van het Witte Boekje, met alternatieve spellingsregels. Dagblad Trouw en de Volkskrant hebben dat zaterdag gemeld.

Samen met een reeks andere media, waaronder het NOS Journaal, Vrij Nederland, Planet Internet en NRC Handelsblad, verzetten de kranten zich tegen de komst van nieuwe spellingsregels per 1 augustus. Het Genootschap Onze Taal doet ook mee.

Het witte boekje gaat bestaan uit een regeloverzicht en een woordenlijst, die via www.spellingswijzer.nl toegankelijk zijn of moeten worden. Er komt ook een papieren nieuwe Spellingwijzer Onze Taal. "De regels worden eenvoudiger uitgelegd en soms iets anders toegepast dan in het Groene Boekje", aldus de initiatiefnemers op www.dewittespelling.nl. "We richten ons op gebruiksgemak, en gaan daarbij meer uit van de praktijk dan van de theorie."

Taalunie

De Nederlandse Taalunie, waarin Nederland, Vlaanderen en sinds kort Suriname samenwerken, stelde in april vorig jaar aanpassingen in de spelling van het Nederlands officieel vast in een nieuwe Woordenlijst Nederlandse Taal. Sinds oktober ligt het nieuwe Groene Boekje, de populaire benaming van de woordenlijst, in de winkels. In het nieuwe Groene Boekje zijn 6000 nieuwe woorden opgenomen.

De ontevreden media vinden dat de officiële nieuwe spelling te veel veranderingen bevat ten opzichte van 1995, toen de regels voor het laatst werden bijgesteld. "Bovendien zijn de veranderingen veel ingrijpender van karakter dan van officiële zijde wordt voorgesteld."

Regels

"Aan tal van spellingveranderingen liggen regels ten grondslag die te veel vragen van de taalkundige kennis van de taalgebruiker om ze te kunnen toepassen", vinden de bedenkers van het Witte Boekje. "De regels zijn niet leerbaar. Voorbeelden: naast cao-overleg is het VUT-premie geworden, naast Suikerfeest is het kerstfeest en naast 24-jarige is het 24 uursservice."
Bron
Lijst met gewijzigde woorden in het nieuwe Groene Boekje 2006

Ik persoonlijk ben het nou wel een beetje zat. Eerst de nieuwe spelling in Nederland in 1996, toen de Rechtschreibreform in Duitsland in 1998, en nu gaan ze in beide landen wéér allerlei dingen veranderen. En er worden tegenwoordig al zo veel spelfouten gemaakt, als ze de regels steeds zitten te veranderen weten straks ook de welwillende mensen niet meer hoe het nou moet!
pi_34964305
Ik vraag me af of dat in andere talen ook zo vaak verandert? In het Engels of Duits gebruik ik nog steeds de spelling die ik vroeger op school heb geleerd. (over 30 jaar nog waarchijnlijk)
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_34964751
Het grappige van het verhaal (want eigenlijk is het niet grappig) vind ik dat er een professor bij nova te gast was die aan de nieuwe spelling had meegewerkt. Na wat vragen over de gedachte erachter werdt hem gevraagd wat woorden te spellen, en die had hij allemaal fout. Hij wist het zelf dus niet meer, zo ingewikkeld. Frankrijk moet bijv. aan het eind van een zin afgebroken worden als fran-krijk, terwijl het toch echt het rijk van de franken is
  zaterdag 11 februari 2006 @ 12:44:19 #4
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_34964818
Ik heb die vorige wijziging nog niet eens helemaal door
Vampire Romance O+
pi_34964924
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 12:20 schreef Adfundum het volgende:
Ik vraag me af of dat in andere talen ook zo vaak verandert? In het Engels of Duits gebruik ik nog steeds de spelling die ik vroeger op school heb geleerd. (over 30 jaar nog waarchijnlijk)
Klopt, dat maakt dat boeken van Shakespeare nog goed te lezen zijn in de Engelse taal terwijl Nederlandse boeken uit dezelfde periode onleesbaar zijn geworden. Tenminste dat is wat ik meekreeg
Band of Fok!kers Battlefield 2 Clan
84.244.162.88:16567 - Band of Fok!kkers Battlefield 2 Ranked Public Server
  zaterdag 11 februari 2006 @ 16:02:14 #6
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_34969420
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 12:41 schreef Tarabass het volgende:
Het grappige van het verhaal (want eigenlijk is het niet grappig) vind ik dat er een professor bij nova te gast was die aan de nieuwe spelling had meegewerkt. Na wat vragen over de gedachte erachter werdt hem gevraagd wat woorden te spellen, en die had hij allemaal fout. Hij wist het zelf dus niet meer, zo ingewikkeld. Frankrijk moet bijv. aan het eind van een zin afgebroken worden als fran-krijk, terwijl het toch echt het rijk van de franken is
Meen je niet.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_34975599
Verschillende landen:

Engeland: De spelling zelf is al heel lang bijna hetzelfde gebleven. Alleen heb je de Amerikaanse spelwijze (realised/realized, harbour/harbor).

Frankrijk: Niet zo lang geleden hebben ze een paar compleet overbodige accent-tekens afgeschaft. Verder is er dus al heel lang praktisch niets veranderd.

Duitsland: Hetzelfde als in Nederland. Ze hebben een nieuwe spelling ingevoerd in 1998. Voorbeelden van gewijzigde woorden:
daß -> dass, ißt -> isst, Stilleben -> Stillleben, abzuwarten -> ab zu warten, radfahren -> Rad fahren. Maar groß en Straße blijven zo.
Vraag de details niet, want het is één grote puinhoop geworden, want ze hebben de nieuwe spelling daar al een keer gewijzigd, en willen dat volgend jaar weer gaan doen, en een aantal kranten (Bild, Frankfurter Allgemeine) zijn weer teruggegaan naar de oude spelling. Einfach voll toll
pi_34977927
Als ze op school kinderen nou eerst eens correct leren spellen en fatsoenlijk taal gebruiken, ipv van al die achterlijke kutregels over persoonlijke voornaamwoorden en dergelijke. Dat ontleden kunnen ze dan mooi voorbehouden aan mensen die Nederlands gaan studeren, en dan leert men tegenwoordig eens fatsoenlijk de Nederlandse taal.

Al die maffe nieuwe regeltjes komen dan later wel, aan de ene kant klinkt het wel raar natuurlijk; pannenkoek en lazarus, maar de schrijfwijze hoeft natuurlijk niets te zeggen over de manier waarop je het uitspreekt; pannekoek, lazerus.
  zaterdag 11 februari 2006 @ 20:28:34 #9
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_34978098
Ik doe er dan ook mooi niet aan mee, die nieuwe nieuwe spelling. Ze moeten er maar es mee kappen nu, voordat er echt geen mens meer fatsoenlijk Nederlands kan schrijven.
Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet...denk ik.
pi_34979905
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 20:28 schreef Marietje_34 het volgende:
Ik doe er dan ook mooi niet aan mee, die nieuwe nieuwe spelling. Ze moeten er maar es mee kappen nu, voordat er echt geen mens meer fatsoenlijk Nederlands kan schrijven.
als iedereen dat nou eens deed.

Het word tijd dat we die boekjes en de taalunie af laten branden en die zelf uit geroepen taal deskundigen eens aan baan helpen waar ze wel nuttig kunnen zijn, in plaats van dat ze steeds maar dingen verzinnen om maar niet te hoeven werken.
Life is a bitch, and it sucks......
..... Hey what else do you need.
Shit happens..., at least once a day.
rechts op de roltrap
pi_34981257
Waarom niet het 'zwarte' boekje?
pi_34985879
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 21:17 schreef rucksichlos het volgende:

[..]

als iedereen dat nou eens deed.
Gelukkig doet Fok! en haar gebruikers niet mee met de nieuwe spelling of met wat voor spelling dan ook
pi_34986061
Goed idee, maar nog beter is niets veranderen natuurlijk. :-/
Jaja...
  zondag 12 februari 2006 @ 10:42:31 #14
105471 rucksichlos
BALL !!!!!!!!!!
pi_34991558
Laat het volk gewoon de taalvorming bepalen, het volk is ook de grote gebruiker van taal, en als men elkaar niet verstaat of begrijpt gaat men zich vanzelf aanpassen door een standaard te ontwikkelen die iedereen begrijpt.
Het groene boekje, of welk ander verzonnen boekje dan ook, zit het taalgevoel van de burger juist in de weg omdat er iedere keer volstrekt onlogische, onnodige en onbegrijpbare wijzigingen worden doorgevoerd, om maar niet te spreken over de keiharde fouten, tegenstrijdigheden en onduidelijkheden die in het groene boekje staan.
rechts op de roltrap
pi_34993293
Och ja, nog even zo ter informatie: Van 1863 tot iets van 1934 was er helemaal geen spellingswet. De mensen kozen toen zelf om volgens de spelling van het Woordenboek der Nederlandsche Taal te schrijven, die met "zoo is het boter noch visch".

Een bepaalde groep mensen zinde dat niets, die wilden een andere spelling, maar de meeste Nederlanders en Belgen hadden daar helemaal geen behoefte aan. Dus dacht die groep toen: als ze niet uit zichzelf willen, dan maken we het toch gewoon wettelijk verplicht! Op school, want op een gegeven moment gaan dan vanzelf alle mensen dood die de oude spelling nog kennen.

Bron: "Spellingverandering van zin naar onzin (1200-heden)" van Molewijk.
  zondag 12 februari 2006 @ 12:34:50 #16
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_34993963
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 12:41 schreef Tarabass het volgende:
Nee, het is wel degelijk Frank-rijk. Dit was een fout in de woordenlijst. Op www.woordenlijst.org staat het in de lijst met errata.

The love you take is equal to the love you make.
pi_35037550
Een uitstekend initiatief, deze Witte Spelling. Ik vind het een uitstekende zaak dat verschillende media ten strijde trekken tegen de ronduit arrogante Taalunie, die ons de meest belachelijke spellingswijzigingen door de strot duwt en ze daarna nog goedpraat ook. Fran-krijk tussen de n en de k afbreken, appel (in plaats appèl)... Het zijn volkomen geschifte wijzigingen, doorgedrukt door een organisatie die lak heeft aan de uiteindelijke taalgebruikers.

En als je dan ziet hoe krampachtig en verbolgen de Taalunie reageert op de Witte Spelling, wordt dat eens te meer duidelijk: deze mensen zitten er vooral voor hun eigen belang, om hun eigen, misselijkmakende stempel te drukken op onze taal. Doelloos de taal verkrachten is voor de Taalunie kennelijk belangrijker dan overzichtelijkheid, toegankelijkheid en taalethiek. Frankrijk is het rijk der Franken. Daarom spreken we over Frank-rijk, Een appèl is iets anders dan een appel.

Als de Taalunie ECHT om taal gaf, zou men het juist toejuichen dat de media zich mengen in de discussie over taal en dat ze meedenken. Maar nee, de Taalunie is zo heilig overtuigd van hun eigen gelijk dat ze blind is geworden voor de eigen arrogantie.
pi_36669031
Topic kick, maar wel gerechtvaardigd: er zijn namelijk nieuwe ontwikkelingen.
quote:
Groene Boekje zet Witte Boekje aan de dijk
DEN HAAG - De Nederlandse Taalunie stelt voorlopig geen prijs meer op de diensten van het Genootschap Onze Taal. Het genootschap beantwoordde voor de Taalunie vragen van taalgebruikers, maar aan deze samenwerking komt nu een eind. Volgens P. Smulders, directeur van Onze Taal, gebeurt dat omdat een aantal media de afwijkende spellingwijzer van zijn genootschap gaan gebruiken. De Taalunie ontkent dit.

Het zogeheten Witte Boekje van Onze Taal wordt in augustus 2006 de tegenhanger van het officiële Groene Boekje, dat wordt uitgegeven door de Taalunie. Na verschijning van het nieuwe Groene Boekje vorig jaar ontstond commotie onder taalgebruikers en media, die de spellingsveranderingen te ingewikkeld en willekeurig vonden. Een aantal media zei het Witte Boekje te gaan hanteren.

Een woordvoerder van de Nederlandse Taalunie stelt dat het contract met Onze Taal niet is verlengd omdat het genootschap behoorlijk meer geld ging vragen en omdat de Taalunie dit project openbaar wil gaan aanbesteden, vooruitlopend op de verplichting daartoe die in 2008 van kracht wordt.

Van een mondelinge toezegging de samenwerking tot die tijd te verlengen, die Smulders zegt te hebben gekregen, weet de woordvoerder niets. Een strijd tussen Wit en Groen heeft geen rol gespeeld bij het niet verlengen van het contract, zegt de Unie, maar zal wel een rol spelen bij de keuze voor een nieuwe partner op het gebied van taaladviezen.

Dat de beëindiging van de samenwerking niets met de controverse rond de spelling te maken heeft, is volgens Smulders „een regelrechte leugen”. In een brief aan Onze Taal staat met zoveel woorden dat dit wel het geval is, aldus de directeur. Dat Onze Taal veel meer geld wil, bestrijdt hij. Het genootschap zou alleen een prijscompensatie hebben gevraagd.

Overigens verscheen de eerste editie van het Witte Boekje al in 1998. Ook deze week af van de officiële spelling van het Groene Boekje, maar dit deed destijds geen stof opwaaien. „Maar nu vormen we wel een serieuze bedreiging”, denkt Smulders. „We rammelen aan de fundamenten van de Taalunie, dus gaan ze wild van zich afslaan.”

De Nederlandse Taalunie liet eerder al weten de keuze van de media voor het Witte Boekje te betreuren. De eenheid van spelling zou op de tocht staan. De makers van het Groene Boekje bestrijden dat de nieuwe spellingsregels te ingewikkeld zouden zijn en tot verwarring zouden leiden. Het aantal veranderingen is beperkt, aldus de Taalunie.
Bron: Telegraaf.nl

En aanvullend:
quote:
De telefonische opzegging van het contract kwam twee dagen, nadat onder meer de Volkskrant, NRC Handelsblad, Trouw, Elsevier en Vrij Nederland hadden laten weten het Witte Boekje te verkiezen boven het Groene. In een toelichtende brief van de Taalunie staat beschuldigend dat ‘het gedrag van het Genootschap niet bijdraagt aan de eenheid van spelling’.

Het Genootschap wordt zo eigenlijk ‘bestraft’ voor het feit dat de grote media in ons land de officiële spellingwijziging niet zien zitten. ‘Bij het vorige Witte Boekje’, aldus Smulders, ‘was het kennelijk niet bedreigend.

Dat was bedoeld voor de ware taalliefhebbers en we hebben er meer dan 100.000 van verkocht. Maar nu de media er ook voor hebben gekozen, slaat de Taalunie hard om zich heen.’ Het besluit van de Taalunie is des te cynischer, omdat de Taaladviesdienst van het Genootschap zich altijd keurig aan de afspraak met de overheidsdienst heeft gehouden, dat de taaladviezen alleen waren gebaseerd op de officiële spelling in het Groene Boekje. Smulders: ‘We hebben nooit één antwoord gegeven dat daar niet aan voldeed.’

Tenslotte leidt het besluit van de Taalunie tot de bizarre situatie dat Nederlanders die via de Taalunie taalvragen stellen, nu alleen antwoord kunnen krijgen via de Belgische taaltelefoon in Brussel. Smulders: ‘We gebruiken wel dezelfde taal, maar spreken en schrijven die toch verschillend. Je laat toch ook niet een Amerikaan de speech van Tony Blair schrijven!’
Bron: De Stentor

Bij deze dus een poging om dit topic nieuw leven in te blazen, want ik vind dat er tot nu toe verbijsterend weinig reacties zijn. Open een topic over integratie of over allochtonen die gebrekkig Nederlands spreken en het loopt als een gek vol. Open een topic over de Franse president die uit de zaal wegloopt omdat iemand Engels spreekt en het loopt als een gek vol. Maar als het gaat om Nederlanders die voor hun eigen taal opkomen, blijft het angstvallig stil. Waarom, vraag ik me oprecht af?

Heeft niemand hier een mening over de Taalunie en de wijze waarop die organisatie ons spellingswijzigingen oplegt? Het gaat hier namelijk wel om ons dierbaarste cultuurgoed: onze taal.
  woensdag 5 april 2006 @ 17:09:01 #19
105471 rucksichlos
BALL !!!!!!!!!!
pi_36680180
Ik vind dat de Nederlandse Taalunie geen recht heeft om de burger te belemmeren in zijn communicatie en verder heb ik eigenlijk niets toe te voegen aan mijn vorige posts in dit topic.
rechts op de roltrap
  donderdag 6 april 2006 @ 12:33:17 #20
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
  donderdag 6 april 2006 @ 12:36:39 #21
138514 1ofthefew
always on the run
pi_36704247
taalunie moet maar eens afgeschaft worden.
dat zijn 100% pure melkertbanen.
De wereld is op hol geslagen
pi_36705307
Je zou het wel denken, met de aanpassingen die ze iedere keer proberen door te voeren; dat ze op zulke gerenommeerde tegenstand stuiten, geeft alleen maar aan hoe zinloos het allemaal is
Chuck Norris doesn't need a CTRL key on his keyboard.
Chuck Norris is always in control
pi_36706137
Ik ontkom niet aan de indruk dat de Taalunie een arrogant, autoritair clubje is. Op zich geen punt, ware het niet dat ze met hun belachelijke regels onze taal verkrachten. Ik vind de reactie van de Taalunie op de Witte Spelling tekenend. Twee dagen na bekendmaking van de media dat ze die spelling gaan volgen, verbreekt de Taalunie de samenwerking met Onze Taal.

Maar wat mij verbaast is dat Nederlanders er zo gelaten onder blijven. Schouderophalend...

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 06-04-2006 13:38:05 ]
  donderdag 6 april 2006 @ 13:42:15 #24
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_36706339
quote:
Op donderdag 6 april 2006 13:36 schreef dVTB het volgende:
(...)

Maar wat mij verbaast is dat Nederlanders er zo gelaten onder blijven. Schouderophalend...
Wat verwacht je dan? Demonstraties op het Binnenhof? Stakingen?

Het staat je trouwens vrij om de adviezen van de Taalunie aan je laars te lappen. Ga je toch ook lekker de Witte Spelling volgen?
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 6 april 2006 @ 13:46:27 #25
137078 J.K.
Ad(minister) Domeen.NL
pi_36706484
Dit is slechts een overbruggingsperiode,.... Ik zou er niet van opkijken dat we over een paar jaar met z'n allen gewoon Engels spreken. We moeten toch mee in die Ver-Amerikanisering (ik bedoel: Amerika heeft ons toch al in z'n zak) en onze multiculturele samenleving dwingt ons bijna om met z'n allen 1 nationale taal te gaan spreken.
GRAAG GEDAAN,... Domeen.NL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')