Uhm, ik ben er dus nog niet geweest maar armoedig en bedelaars vind je toch in elk onder ontwikkeld land waar veel toerisme is?quote:Op maandag 31 december 2007 13:10 schreef ThatsMeThatsRight het volgende:
Ik wil volgend jaar (eerste helft 2008) ook graag naar Cuba, een rondreis. Ik hoor er verschillende verhalen over. Ik sprak mensen die er vorige maand waren, maar die vonden het erg armoedig en ontzettend veel bedelaars. Meer mensen deze ervaring?
Nope, het meeste komt een stuk duurder uit dan Mexico en Guatemala, omdat er echt een duale economie is, met aparte prijzen voor toeristen en Cubanen. Dat betekent dat je hier en daar wel een pizza, ijsje of een fietstaxi kunt krijgen voor Cubaanse prijzen (of dicht daarbij), maar dat al het andere dat je uitgeeft aan restaurants, accomodatie en vrijwel altijd ook transport gelijk een stuk duurder is. Volgens mij was ik tussen de 50-55 euro per dag kwijt, maar ik reisde ook alleen (dat is sowieso al duurder met slapen) en heb niet echt opgelet qua geld. Ik denk dat je goedkoper uit moet kunnen zijn dan ik het heb gedaan, maar 30 euro lijkt me krap als je echt een beetje leuk wilt rondreizen.quote:Op dinsdag 18 december 2007 23:26 schreef jojomen4 het volgende:
Prachtige foto's idd! Als ik low budget door Cuba zou willen reizen, wat moet ik dan per dag beschikbaar hebben? 30 euro? Of is het meeste daar goedkoper dan in zeg Mexico of Guatemala?
Ehm, je had toch niet het idee dat Cuba een heel welvarend land is, of wel?quote:Op maandag 31 december 2007 13:10 schreef ThatsMeThatsRight het volgende:
Ik wil volgend jaar (eerste helft 2008) ook graag naar Cuba, een rondreis. Ik hoor er verschillende verhalen over. Ik sprak mensen die er vorige maand waren, maar die vonden het erg armoedig en ontzettend veel bedelaars. Meer mensen deze ervaring?
"Armoedig en bedelaars".quote:Op maandag 31 december 2007 13:10 schreef ThatsMeThatsRight het volgende:
Nee, dat niet. Ik had altijd het idee dat het een mooi land is, met een relaxte sfeer, sigaartje hier, rum daar beetje dansen. Maar ik sprak daar dit weekend over met mensen die net (een paar weken) terug waren uit Cuba en het voornamelijk armoedig vonden en veel bedelaars. Ik ben zelf niet iemand die lekker gaat lopen pimpen met kleding apparatuur of sierraden. Ik heb mezelf ook weleens aan een toeristenvakantie in Turkije bezondigd en daar werd ik na twee weken wel doodziek van die gasten die je een restaurant in proberen te trekken en ik ken ook mensen die in Tunesië in een resort zaten, waar als je de ene dag met een groene polo loopt en de volgende dag met een blauwe, dat het personeel je een van die polo's vraagt want jij hebt er twee en ik geeneen. Ik kan best tegen een armoedige omgeving en ik weet dat ik geen overmatige luxe kan verwachten, maar ik zou er wel last van hebben als mensen zich twee weken aan je opdringen.quote:Op maandag 31 december 2007 14:20 schreef jojomen4 het volgende:
[..]
Uhm, ik ben er dus nog niet geweest maar armoedig en bedelaars vind je toch in elk onder ontwikkeld land waar veel toerisme is?
Zou dat voor jou een reden zijn om er niet heen te gaan dan?
Dank Hik! Aan dit soort info heb ik wat.quote:Op woensdag 2 januari 2008 12:57 schreef Hik het volgende:
[..]
Nope, het meeste komt een stuk duurder uit dan Mexico en Guatemala, omdat er echt een duale economie is, met aparte prijzen voor toeristen en Cubanen. Dat betekent dat je hier en daar wel een pizza, ijsje of een fietstaxi kunt krijgen voor Cubaanse prijzen (of dicht daarbij), maar dat al het andere dat je uitgeeft aan restaurants, accomodatie en vrijwel altijd ook transport gelijk een stuk duurder is. Volgens mij was ik tussen de 50-55 euro per dag kwijt, maar ik reisde ook alleen (dat is sowieso al duurder met slapen) en heb niet echt opgelet qua geld. Ik denk dat je goedkoper uit moet kunnen zijn dan ik het heb gedaan, maar 30 euro lijkt me krap als je echt een beetje leuk wilt rondreizen.
Ik ben al een half jaartje in het Communistische China geweest. En der zullen vast grote verschillen in zitten. Voor mij zelf het grote verschil dat ik in het Spaanse Cuba wel een praatje zou kunnen maken met de mensen en in China geen wordt van de (meeste) Chineesjes begreep.quote:Op woensdag 2 januari 2008 20:47 schreef k_man het volgende:
Het is wel zeer de vraag of Cuba in een latere fase van jouw leven nog te vergelijken is met het Cuba van nu.
Fidel schijnt gezegd te hebben dat hij zoekt naar een jongere opvolger. En om Raoul nou jong te noemen...quote:Op woensdag 2 januari 2008 21:23 schreef jojomen4 het volgende:
Dat broerje van hem zal de tuigjes toch ook wel strak in de handen houden. Houd nog wel ff stand denk ik.
Volgens mij zegt Hik ook niet dat iedereen moet gaan backpacken ofdat zo'n vakantie niet bijdraagt aan de economie.quote:Op woensdag 2 januari 2008 22:04 schreef Quantor het volgende:
Als polsbandjesvolk wil ik toch ook wat bijdragen: ja ik ben een aantal jaar geleden 18 dagen naar Varadero geweest en ja ik wist dat de normale cubanen daar niet kunnen komen, maar ey in Playa del Carmen in Mexico zijn de lokale bewoners ook niet in staat om een weekje in zo'n hotel te gaan zitten. Het is in ieder geval een heel mooie strandparadijs. Natuurlijk hebben we een aantal excursies gemaakt, o.a. met 4 andere nederlanders een lange dag Havana en als uitsmijter met een Antonov 2 dubbeldekker naar Trinidad gevlogen en o.a. daar in de buurt 1 van de mooiste watervallen in de wereld gezien. En ja ik weet dat ik niet geheel Cuba heb gezien of echt een indruk van hoe men daar leeft, hoewel die dorpjes onderweg naar die watervallen wel erg armoedig waren. De cubaanse mensen die daar het geluk hebben om in zo'n all-in resort te werken zijn ook erg blij met de "medicijnen" (paracetamol en gebruikte tandpasta/zeep e.d.) die we afgaven voor vertrek. En ik had een leuke vakantie, wat trouwens 1 van de grotere inkomstenbronnen is van Cuba. Zonder al ons polsbandjesvolk zou het nog "erger" zijn, we zijn niet allemaal backpacking rondreizigers.
Je gaf gebruikte tandpasta en zeep af?quote:Op woensdag 2 januari 2008 22:04 schreef Quantor het volgende:
De cubaanse mensen die daar het geluk hebben om in zo'n all-in resort te werken zijn ook erg blij met de "medicijnen" (paracetamol en gebruikte tandpasta/zeep e.d.) die we afgaven voor vertrek.
Hopelijk snap je dat ik daarmee de aangebroken verpakkingen bedoel en met zeep bedoel ik eigenlijk het douchespul en andere dingen die je in je toilettas hebt zitten.quote:Op woensdag 2 januari 2008 22:14 schreef k_man het volgende:
[..]
Je gaf gebruikte tandpasta en zeep af?Dat meen je hopelijk toch niet echt hè?
Verder, hoeveel van het geld uit die resorts denk je dat er bij de lokale bevolking terecht komt? Je helpt de mensen daar nauwelijks meer hoor, hooguit her personeel dat er werkt.
Maestro toch ook?quote:Op donderdag 22 februari 2007 11:49 schreef Jack. het volgende:
[..]
Met je VISA kaart kan je geld afhalen in banken in de grote steden. Visa is namelijk niet Amerikaans, dus hebben ze geen probleem mee. Als je cash geld meeneemt, neem euro's mee, geen dollars.
Denk het niet. Maestro is dat plaatje wat volgens mij iedereen achter op z'n (bank)pinpas heeft.quote:
Als je je vriendlief nog spreekt kun mag je hem aanraden om langs Belize te gaan (Placencia, als die lekker afgezonderd enkele dagen wil door brengen) en naar Tikal in Guatamala (al denk ik dat dat al op z'n programma staat). En dat die wanneer die naar Tikal gaat lekker om 05.00 in de ochtend de bus mag pakken vanuit Flores om de zonsopgang mee te maken terwijl die alleen op een pyramide zit.quote:Op donderdag 31 januari 2008 19:05 schreef Syrena het volgende:
En ik ben terug!Alles prima gegaan. Alleen 4 dagen flinke maag/buikkrampen en fikse diarree gehad, maar achteraf viel dat wel mee. Ik heb een spastische darm, dus ik heb wel vaker last.
Prachtig mooi land, vanalles gezien. Twee keer in een casa gezeten en zelfs twee dagen all-inclusive in VaraderoIk had 1000 euro contant meegenomen en dat was meer dan genoeg gelukkig. Vriendlief is met wat we over hadden doorgereisd naar Mexico
(hij reist 6 mnd door Midden-Amerika vandaar).
Dat staat allemaal op de planning geloof ikquote:Op donderdag 31 januari 2008 19:59 schreef jojomen4 het volgende:
[..]
Als je je vriendlief nog spreekt kun mag je hem aanraden om langs Belize te gaan (Placencia, als die lekker afgezonderd enkele dagen wil door brengen) en naar Tikal in Guatamala (al denk ik dat dat al op z'n programma staat). En dat die wanneer die naar Tikal gaat lekker om 05.00 in de ochtend de bus mag pakken vanuit Flores om de zonsopgang mee te maken terwijl die alleen op een pyramide zit.![]()
Owja: en dan hoor je ook nog eens in de stilte 1000 vogelgeluiden....![]()
![]()
![]()
quote:Op donderdag 31 januari 2008 20:52 schreef Syrena het volgende:
[..]
Dat staat allemaal op de planning geloof ikHij gaat 4 weken Mexico/Belize en dan nog 4 weken Peru/Bolivia.
Hij is vandaag geweest zei hijquote:Op donderdag 31 januari 2008 21:28 schreef jojomen4 het volgende:
[..]
Laat hem dan weten dat die naar Tikal MOET. Echt, ik ben in heel wat natuurparken geweest enzo.. maar dit was magisch. Misschien kwam het door de mist die dag...![]()
[ [url=[img]http://xs223.xs.to/xs223/08054/jojomen4337.jpg.xs.jpg]afbeelding ]
06.30 in de ochtend.. het ene moment zag je 3 pyramides... 20 secondes later waren ze verdwenen...
WOW, dat die is gegaan omdat ik het zei via jou maakt me extra blij. En ik zei het niet voor niets. In mijn ogen het mooiste natuur/archeologisch park dat ik tot nu toe heb gezien.quote:Op woensdag 13 februari 2008 21:30 schreef Syrena het volgende:
[..]
Hij is vandaag geweest zei hijEn het was FANTASTISCH!
Hij wilde eerst eigenlijk niet gaan, maar ik zei dat ie moest van jou
quote:Fidel Castro houdt er mee op
HAVANA - Fidel Castro houdt er mee op. Hij is niet herkiesbaar voor de functie van president van Cuba. Dit is dinsdag door officiële media bekendgemaakt.
Fidel Castro houdt er mee op
De sinds 1959 heersende Castro was al anderhalf jaar uit de roulatie. Zijn broer Raúl nam de zaken voor de 81-jarige communistische leider Castro waar.
Het Cubaanse parlement moet 24 februari een nieuw staatshoofd kiezen. Het is niet bekend of de 76-jarige Raúl de opvolger van zijn broer wordt of dat iemand van een jongere generatie aan de macht komt.
Herkiesbaar
De president liet via een verklaring op de website van de staatskrant Granma weten dat hij niet herkiesbaar is. "Bericht van de opperbevelhebber" stond boven het stuk.
"Beste landgenoten: ik had jullie 15 februari al beloofd dat ik in de volgende boodschap een belangrijk onderwerp zou aansnijden." "Ik zal er niet meer naar streven de positie van president en legerleider te vervullen, ook zal ik haar niet meer accepteren", luidde de uitgebreide tekst aan zijn onderdanen.
Held
De straten van Havana waren volgens ooggetuigen leeg nadat de verklaring bekend was geworden. De meeste Cubanen kennen geen andere andere leider dan Fidel, die in het land wordt vereerd als een held.
Blijdschap
Binnen de grote Cubaanse gemeenschap in de Verenigde Staten - en dan vooral in en rond Miami - werd het nieuws met blijdschap ontvangen. Het Witte Huis in Washington wilde nog niet reageren.
Amerikaanse commentatoren wezen erop dat nog onduidelijk is hoe het nu op Cuba verder gaat. Castro zei dinsdag nadrukkelijk "geen afscheid te nemen". Als de secretaris-generaal van regerende communistische partij, een functie die hij lijkt te behouden, heeft hij nog steeds flinke politieke macht op het eiland.
Harnas
In de verklaring stelt Castro nadrukkelijk dat hij liefst in het harnas van president en legerleider was gestorven. Zijn "instabiele gezondheidssituatie" maakte dat evenwel onmogelijk, waardoor Castro naar eigen zeggen "ons volk politiek en psychologisch moest voorbereiden op mijn absentie na zo veel jaren strijd".
"Ik moet niet langer in de weg staan van jongere mensen, maar juist mijn ervaring en ideeën ten dienste gaan stellen."
Embargo
De VS heffen het handelsembargo met Cuba voorlopig niet op. Dat heeft de Amerikaanse onderminister van Buitenlandse Zaken John Negroponte dinsdag laten weten. De VS stelden het embargo in oktober 1960 een embargo tegen Cuba in.
onze route duurde 14 dagen en ging via Havana naar Vinales naar Maria la Gorda naar Soroa naar Santa Clara naar Cayo Santa Maria naar Cienfuegos weer terug naar Havanaquote:Op woensdag 30 april 2008 08:47 schreef mesecina het volgende:
Post dat verslag maar! Ik vertrek op 9 mei en alle ervaringen zijn welkom ... Havana!!
Havana Vieja is veel compacter dan je zou verwachten en is echt toeristen area, en dus b.v. ook ongezond schoon en netjes en iedereen zal je vragen of je nog sigaren wenst te kopen.quote:Op woensdag 30 april 2008 11:37 schreef mesecina het volgende:
Ben vooral nieuwsgierig naar Havana. Ga maar voor 9 dagen, helft Havana en helft Varadero als uitvalbasis. Zal dus maar een gedeelte van het land kunnen bekijken. Alle info over interessante plaatsen niet te ver van bovengenoemde twee zijn welkom!
er zit natuurlijk een groot verschil tussen de hotels maar als je via touroperator geboekt heb hoef je die niet mee te nemen. Ook dingen die vroeger nogal schaars waren zoals shampoo trof ik nu overal aanquote:Op maandag 16 juni 2008 11:02 schreef Maarten1 het volgende:
over een paar weekjes naar cuba 8)
vraagje:
we zitten in hotels. heb je overal handdoeken van het hotel ter beschikking, of is het verstandig je eigen handdoeken mee te nemen?
Helemaal niet zo duur? Ik heb gisteren de tickets geboekt.. ben nog nooit zo gruwelijk veel kwijtgeweest aan enkel een vliegticket.quote:Op dinsdag 17 juni 2008 15:39 schreef mr.marcus het volgende:
IS het in het hoogseizoen mogelijk om ad hoc dingen te boeken aldaar?
Dingen zoals die casitas particulares, moet je die van te voren boeken of kun je dat er plekke nog doen?
Tickets voor cuba zijn nog helemaal niet zo duur via martinair en ik heb echt zin om op vakantie te gaan eigenlijk.
nog wel vrij duur inderdaad..quote:Op dinsdag 17 juni 2008 16:29 schreef BlaatschaaP het volgende:
[..]
Helemaal niet zo duur? Ik heb gisteren de tickets geboekt.. ben nog nooit zo gruwelijk veel kwijtgeweest aan enkel een vliegticket..
Maar wel superveel zin in!!
Ik ben met 1000 euro van Schiphol naar Cuba gevlogenquote:Op zondag 4 januari 2009 18:36 schreef DeuceFour het volgende:
Oké je kan in Cuba niet pinnen, (Amerikaanse) traveller checks worden niet geaccepteerd en credit cards zijn op weinig plaatsen te gebruiken. Als je er dan bv. 20 dagen verblijft, betekent dat dan dat je voor +/- 800 euro (voor de kosten naast hotel etc.) contant meeneemt? Is dat niet onveilig?
Daar zou ik niet van uit gaan. We kwamen een jongen tegen die het al een week bij diverse banken in Havana aan het proberen was, maar niksquote:Op zondag 4 januari 2009 18:52 schreef k_man het volgende:
Je kunt best halverwege een bank inlopen en met je creditcard geld bijtanken.
Ik heb iig geen darmproblemen gehad, scheelt of je veel fruit koopt op marktjes of niet (wat ik trouwens wel deedquote:Op maandag 5 april 2010 23:56 schreef DeBastaard het volgende:
Ola!
Ik wil komende maand naar Cuba gaan, voor 2 - 3 weken, in m'n uppie! Helaas heb ik last van 'n spastische darm, waardoor ik nogal heftig reageer op bepaald eten. Hoe is jullie het eten bevallen? Even los van lekker of vies, hadden jullie flinke darmproblemen? If so, weet ik tenminste of ik 'n lading Imodium mee moet nemen
weer heimwee heeftquote:Op woensdag 11 augustus 2010 20:20 schreef Kali-Mist1 het volgende:
Ik heb zojuist te horen gekregen dat de reis doorgaat.![]()
Van 8 t/m 25 oktober ga ik met mijn vriendin een 18 daagse rondreis maken via Djoser.
Ziet er goed uit. Vergeet in Trinidad in elk geval niet 's avonds naar het plein voor het Casa de la Musica te gaan, je zult er een onvergetelijke avond beleven! Mojito's in overvloed en geweldige muziek & dans!quote:
In havana wel volgens mij.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 10:34 schreef Hik het volgende:
Leuk!
Wat ik me nou de vorige keer zat af te vragen: zit je nou met een reisorganisatie altijd per definitie in staatshotels? Want dat neemt toch wel het allerleukste stukje van Cuba weg (casas particulares).
Top!quote:Op donderdag 12 augustus 2010 12:38 schreef -Mellow- het volgende:
over 3 weken zit ik in havana voor een aantal maanden. Vind het echt ontzettend spannend, maar heb er zin in
quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 11:05 schreef Kali-Mist1 het volgende:
[..]
Top!
IK zie je 10 oktober om 8 uur op het grote plein bij de 3de boom rechts ok?
quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 10:38 schreef turnazz het volgende:
Serieuze vraag: welk gedeelte van Cuba heb je minder negers maar meer de Cubanen die je ook in Miami ziet..
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op woensdag 30 juli 2014 17:12 schreef Nebo het volgende:
Jouw lul is jongvolwassen en in de bloei van zijn leven Spankster.
quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 10:45 schreef SpankmasterC het volgende:
[..]
hoe zit het met Havana?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Weet je wat dit? Dit kost me niet alleen 10.000 en shit. Dit kost me 10.000, en gevangenisstraf. Tot hoeverre kan ik een black-out beheersen. Niemand kan mijn black-out beheersen.
Vrij "blank"quote:
quote:
waarom wil je dat weten?quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 10:38 schreef turnazz het volgende:
Serieuze vraag: welk gedeelte van Cuba heb je minder negers maar meer de Cubanen die je ook in Miami ziet..
voor mijn scriptie..quote:
Rijst, kip en bonen (met flink wat vet) zijn wel de hoeksteen van het dieet in de hele regio.quote:Op zondag 15 augustus 2010 14:27 schreef Kali-Mist1 het volgende:
Hoe zit het met eten, is het echt alleen maar rijst bonen en kip, nee toch?
Er zal toch ook wel vis en soort van pasteitjes enzo te krijgen zijn?
Hier was ik al een beetje bang voor, nou ben ik geen lastige eter en na een lange dag chillen eet je vaak wel wat de pot schaft maar thanks voor de heads up.quote:Op zondag 15 augustus 2010 15:01 schreef Individual het volgende:
[..]
Rijst, kip en bonen (met flink wat vet) zijn wel de hoeksteen van het dieet in de hele regio.
Eten moet je plannen als je naar Havana gaat. Gewoon een restaurantje binnenstappen is wat moeilijker/smeriger dan in veel andere landen. Het smerigste wat ik ooit gehad heb was in Havana en ik weet nog steeds niet wat het was. (een soort van -vegetarische?- kroketburger getostied in een broodje)
We hebben in Oud Havana in een restaurant een pizza gegeten waarbij meer dan helft van de ingredienten direct uit blik kwamen.
Het beste was bij mensen thuis, hoewel ze 1,5 uur bezig waren met kip, rijst en wat (blik)groenten. Die groenten hebben we zelf gekocht, want die zijn niet echt populair in gerechten.
Gelukkig zijn de drankjes goed en in overvloed te vinden.
Samen met de Oekraine is Cuba het slechtste land voor (makkelijk) voedsel.
Langs de kust valt het prima te doen, lekker veel vis!quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:56 schreef -Mellow- het volgende:
het eten is ook wel het enige waar ik tegenop zie. Het zal mij benieuwen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |