quote:Vaak zoenen vergroot kans op hersenvliesontsteking
Uitgegeven: 10 februari 2006 11:43
Laatst gewijzigd: 10 februari 2006 11:52
LONDEN - Jongeren die intensief met verschillende partners kussen, lopen een groter risico op meningitis (hersenvliesontsteking) dan leeftijdsgenoten die terughoudender zijn. Dat blijkt uit een wetenschappelijke publicatie die vrijdag in de British Medical Journey is gepubliceerd en waarover ook de BBC berichtte.
Het onderzoek is uitgevoerd door een team Australische wetenschappers onder leiding van professor Robert Booy. De onderzoekers onderzochten 144 jongeren in de leeftijd van 15 tot 19 die met verschijnselen van hersenvliesontsteking in Britse ziekenhuizen lagen. De wetenschappers vergeleken de levensstijl van deze jongeren met die van leeftijdsgenoten. Van de deelnemers aan het onderzoek namen de wetenschappers bloedmonsters.
Het team van Booy kwam tot de conclusie dat jongeren die binnen twee weken intensief kussen met meerdere partners, student zijn en kort daarvoor ziek zijn geweest een ruim drie keer zo groot risico op een hersenvliestontsteking lopen als tieners met een rustiger levensstijl die tegen meningitis zijn ingeënt. In een toelichting op het onderzoek stelde Booy dat de meningitisbacterie zich in de keel ophoudt en het buiten het lichaam niet lang volhoudt.
"Maar de bacterie kan makkelijk via speeksel van de ene persoon naar de ander worden overgebracht", aldus Booy. "Ik denk dat jongeren hun gedrag zouden moeten veranderen."
Ik voeg nooit iemand toe aan MSNquote:Op vrijdag 10 februari 2006 12:40 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Hebben jullie Mokster allemaal aan jullie MSN-lijst toegevoegd?![]()
Ik eigenlijk ook niet, ik word meestal toegevoegd.quote:
Nee.. snell ff doen..quote:Op vrijdag 10 februari 2006 12:40 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Hebben jullie Mokster allemaal aan jullie MSN-lijst toegevoegd?![]()
Je bedoelt die keer dat ze straalbezopen was?quote:Op vrijdag 10 februari 2006 12:45 schreef nixxx het volgende:
ik had wel een leuk gesprek met moks toen ze een beetje aangeschoten was![]()
Dat ben ik nu allang niet meer geweest. Maar het is bijna carnaval, dat is vaak een excuus daarvoor.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 12:47 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Je bedoelt die keer dat ze straalbezopen was?![]()
quote:Op vrijdag 10 februari 2006 12:49 schreef Godlike02 het volgende:
oi
Hey ModGodquote:Op vrijdag 10 februari 2006 12:49 schreef Godlike02 het volgende:
oi
Tja, eenzame opsluiting of ophouden met leven, en je bent vrijgesteld van alle ziektes die je op deze aardkloot kunt oplopen..quote:
Daarom ben ik dus zo gezond,quote:
quote:Op vrijdag 10 februari 2006 12:47 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Je bedoelt die keer dat ze straalbezopen was?![]()
ach, dan ben je net zo ongezond als ikquote:Op vrijdag 10 februari 2006 12:50 schreef Private_Part_Sir het volgende:
[..]
Tja, eenzame opsluiting of ophouden met leven, en je bent vrijgesteld van alle ziektes die je op deze aardkloot kunt oplopen..
(net hersteld van een buikgriep virus en een direct daaropvolgend griepvirus die hier rondzweven..)
quote:Op vrijdag 10 februari 2006 12:41 schreef T1andonly het volgende:
Ik heb nog helemaal niemand toegevoegd
Ik ben het in elk geval niet meer geweest sinds ik voor het laatst gezoent heb.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 12:52 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Ik ben eigenlijk ook nooit ziek.![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |