abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34917121
Tot nu toe gebruikte ik fotobladen van de Hema, waar je de foto's zo inschuift, met een kaartje ernaast voor het bijschrift. Extreem handig, alleen zitten de foto's dan wel achter een laagje plastic, wat het toch ietsje minder mooi doet ogen.

Maar wat gebruiken jullie om foto's in te plakken? Fotolijm? Fototape? En is dat op de lange duur niet schadelijk voor je foto's? Of moet ik aan de fotohoekjes?
pi_34917382
Ik heb thuis fotoalbums van de Lidl. Die heeft bladen waar je per pagina twee insteekvakjes waar je een foto in kan schuiven... Niks lijm of andere zooi
Op zondag 1 maart 2009 16:07 schreef RonaldV het volgende: Jij bent nog niet verzuurd genoeg :{w
Canon 500n | 300D | 30D | 1DmkIII | 24-105mm F/4 L | 70-200mm F/2.8 L | 50mm F/1.8 | 8mm Peleng Fish | 580EX-II | Metz44 | + de rest van de kitlensjes
  donderdag 9 februari 2006 @ 22:15:41 #3
137085 bolletje_25
Nuance is voor mietjes
pi_34917423
Fotohoekjes.. Soms trek ik er een paar foto's uit, dan zit er aan de achterkant zo'n restje lijm op het hoekje, maar daar zie je toch nix van meestal
"Welcome to the internet - where men are men, women are men and little girls are FBI agents"
pi_34919460
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 22:14 schreef HMaster-II het volgende:
Ik heb thuis fotoalbums van de Lidl. Die heeft bladen waar je per pagina twee insteekvakjes waar je een foto in kan schuiven... Niks lijm of andere zooi
Maar dan zie je dus de hoekjes niet meer? Of werkt het anders?
pi_34919870
Ik gebruik bergen fotolijm. Blijft goed zitten, als je je foto per ongeluk scheef opplakt dan kun je m er weer makkelijk afhalen en opnieuw opplakken. Lijmresten zijn ook goed te verwijderen.
Foto's blijven mooi, heb een album waar de foto's al 6 jaar in zitten en dat ziet er allemaal nog goed uit.

Overigens gebruik ik zelf het liefste losse fotobladen, dan hou je tenminste geen halve albums over.
pi_34920026
Ik was laatst in het Nederlands fotomuseum in Rotterdam waar ik in een folder las dat je beter geen fotolijm kunt gebruiken, omdat dat vroeg of laat je foto's aan zal tasten.
Ze raadden aan om fotohoekjes te gebruiken.
Ik zal eens kijken of ik de tekst kan scannen voor je......
pi_34920116
Nou, kennelijk is dat dus laat.
pi_34920659
Ik weet niet of ik dit zomaar mag quoten, maar het is toch positieve reclame voor het Nederlands fotomuseum Rotterdam....
quote:
Niet te warm, niet te koud
Vaak worden foto's in een doos op zolder bewaard. Hoog en droog biedt hier nu juist geen enkele garantie voor een langere levensduur van uw foto's. Door sterke temperatuurswisselingen is een zolder geen geschikte plek. Ook de kelder is geen optie. Beter een koele, droge kast in een ander vertrek met een stabiele temperatuur.

Niet in de koelkast!
Er is wel een verschil tussen museaal en thuis bewaren van foto's. Het Nederlands fotomuseum bewaart haar negatieven in gekoelde kluizen, maar wij willen u afraden om de uwe zomaar in de koelkast te leggen. Gebruik altijd een luchtdicht afsluitbare plastic doos die eerst goed is afgewassen. De doos gesloten uit de koelkast halen en op temperatuur laten komen, daarna kunt u de (kleuren) negatieven pakken.

Fotolijm verboden!
Het fotoalbum is (voor hoe lang nog?) de traditionele plek om foto's te ordenen en te bewaren. Maar wist u dat inplakken met fotolijm uit den boze is? Alle lijm bevat schadelijke stoffen voor foto's. Gebruik daarom bijvoorkeur fotohoekjes.

Uit de zon!
Direct (zon)licht dient altijd vermeden te worden. Zonlicht heeft een blekende werking en vooral de pigmenten in kleurenfotografie kunnen daar niet tegen. Zwart-wit fotografie is veel stabieler, maar ook gevoelig voor teveel licht.

Met katoenen handschoenen
Draag bij het hanteren van losse, dierbare, kwetsbare foto's altijd :t schone katoenen handschoenen. Gewassen handen zijn niet voldoende om de foto te vrijwaren van vlekken. Vingerafdrukken geven altijd, hetzij na verloop van tijd, onherstelbare vlekken.

Geen chemie
Foto's, al dan niet ingelijst, mogen pas naar een nieuw geschilderde omgeving worden overgebracht nadat alle oplosmiddelen uit de verf zijn verdampt. Er kan gemakkelijk een reactie plaatsvinden met chemicaliėn uit de verf of de terpentijn in boenwas bij gewreven parketvloeren.

Geen inkt en stickers
Zet zelf nooit stempels of stickers op foto's en beschrijf ze niet met een (bal)pen. De inkt kan namelijk 'doorbloeden' naar het beeld en stickers geven plaatselijke spanning en de lijm kan het beeld aantasten.

Apart bewaren
Losse foto's kunnen in zuurvrije enveloppen of polyester hoezen worden opgeborgen, liefst iedere foto apart. Stempels en stickers kunnen het beeld van de andere foto weer beschadigen.

Inlijsten
Bij het inlijsten van een foto, mag het glas of kunststof niet tegen de voorzijde komen, hierdoor kan de emulsie van de foto aan het oppervlak kleven of ontstaan er vlekken. Kunststofglas kent sommige soorten met een UV filter dat extra bescherming geeft tegen licht.

Voor meer advies (bijvoorbeeld over het bewaren van digitale foto's en het bestellen van de juiste verpakkingsmaterialen en katoenen handschoenen) kunt u terecht bij de afdeling Conservering en Restauratie van het Nederlands fotomuseum.
pi_34920866
Jemig! Dat is nog ingewikkeld ook!
pi_34920889
Hmm, dan zijn die 'inschuifbladen' van de Hema dus toch zo gek nog niet.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 10 februari 2006 @ 08:45:10 #11
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_34927756
ik gebruik meestal fotohoekjes. of die kleine blokjes fototape.
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_34928090
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 22:59 schreef k_man het volgende:

[..]

Maar dan zie je dus de hoekjes niet meer? Of werkt het anders?
Het zijn insteekhoesjes 2 foto's per pagina. Niks gefrut met hoekjes en daarbijbehorende vloekjes.
Op zondag 1 maart 2009 16:07 schreef RonaldV het volgende: Jij bent nog niet verzuurd genoeg :{w
Canon 500n | 300D | 30D | 1DmkIII | 24-105mm F/4 L | 70-200mm F/2.8 L | 50mm F/1.8 | 8mm Peleng Fish | 580EX-II | Metz44 | + de rest van de kitlensjes
pi_34928325
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 09:08 schreef HMaster-II het volgende:

[..]

Het zijn insteekhoesjes 2 foto's per pagina. Niks gefrut met hoekjes en daarbijbehorende vloekjes.
Dan zitten ze dus achter plastic. Net als bij die van de Hema.
  vrijdag 10 februari 2006 @ 09:30:12 #14
138781 faberic
Ik snap er niks van
pi_34928389
Zet ze op een CD-ROM
- Als een wijs man een goede reden heeft het woord te voeren houdt hij moeiteloos een goed betoog.
- You can say that again
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 10 februari 2006 @ 09:30:19 #15
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_34928395
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 09:26 schreef k_man het volgende:

[..]

Dan zitten ze dus achter plastic. Net als bij die van de Hema.
je hebt ook van die hoekjes die je plakt in je album, en dan zit alleen het hoekje achter een beetje plastic
Today is life -

Dale Carnegie
  vrijdag 10 februari 2006 @ 10:31:08 #16
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_34929518
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 09:30 schreef faberic het volgende:
Zet ze op een CD-ROM
Hou je er wel mee dat alle merken CDROMs oxideren? Je zult dus om de twee-drie jaar je CDs opnieuw moeten branden, anders ben je je foto's kwijt. Ik bewaar ze liever op mijn harde schijf, met een backup elke maand naar een tweede harde schijf op een andere PC.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_34934352
Die foto hoekjes die Ynske laat zien gebruik ik ook Reuze handig!
Portfolio. |
Nikon D50 | Sigma 17-70mm Macro | Nikkor 70-300mm | SB-800
-je webicon gaf een malware-melding in Chrome, vandaar verwijderd-
pi_34935281
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 09:30 schreef Ynske het volgende:

[..]

je hebt ook van die hoekjes die je plakt in je album, en dan zit alleen het hoekje achter een beetje plastic
[afbeelding]
Ja, die ken ik (zie OP).
pi_34935886
Nadeel van inplakken is dat je de foto's nooit meer simpel kan inscannen (met analoge film dus).
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 10 februari 2006 @ 14:36:00 #20
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_34936078
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 14:29 schreef Lucille het volgende:
Nadeel van inplakken is dat je de foto's nooit meer simpel kan inscannen (met analoge film dus).
daarvoor zijn die hoekjes

of insteekhoezen zo makkelijk
Today is life -

Dale Carnegie
pi_34936388
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 14:36 schreef Ynske het volgende:

[..]

daarvoor zijn die hoekjes

of insteekhoezen zo makkelijk
Klopt. Ik gebruik zelf dus altijd insteekhoezen.
pi_34945328
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 14:29 schreef Lucille het volgende:
Dan moet je ook gewoon fotolijm gebruiken. Kun je ook na 6 jaar nog losmaken zonder de foto om zeep te helpen.

En foto's in hoesjes doen is vast een hele praktische oplossing, maar het is ook wel walgelijk saai. Alle foto's hetzelfde formaat, alle foto's op dezelfde plek en geen ruimte om je creativiteit in kwijt te kunnen.
Niet mijn ding dus.
pi_34950040
Ik heb ook altijd veel bewondering voor de creativiteit die ik bij sommige fotoboeken zie, zoveel creativiteit heb ik gewoon niet.
pi_34999941
Meestal gebuik ik hoekjes, vooral als ik er hele verhalen bij wil schrijven. Alleen weekendjes weg of losse foto's gaan in hema insteekvellen. Mijn foto's zitten trouwens wel allemaal achter plastic, ik maak het verslag op gewone A4'tjes die in insteekhoesjes gaan. Zo kan ik er tenminste wat blij plakken of later opmerkingen toevoegen.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_35002918
papieren foto-albums zijn achterhaald, je kunt ze beter op pc bewaren in een map, en als je zonodig je creativiteit kwijt wil, maak je er een pdf, doc of html van

voordelen
- foto's blijven altijd goed
- makkelijk te kopieeren voor familie of vrienden
- te bekijken op de tv
- mogelijkheid tot publiceren op internet
- simpel backup te maken (fik alle foto's op dvd/cd en leg het op een andere locatie neer, bij brand heb je dan alles nog)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')