abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34881516
Er zijn oproepen en zelfs daadwerkelijk parlementaire stappen gezet zoals in Engeland om, wat dan heet "blasfemie", te verbieden.
Toch wel verontrustend om kritische visies met een zo rekbaar criterium te muilkorven. Spotprenten alluderen immers op een kern van waarheid waarop wordt gefocust, in dit geval de dwaze legitimatie van fundi-moslims om in de naam van mohammed en met de hand op de koran, terroristische aanslagen te plegen. Of dit een veralgemening is naar de ganse moslimwereld toe, berust enkel op een interpretatie.

De disproportionele reacties zijn trouwens alles behalve consequent. De eerste bladzijden van de koran zegt dat ongelovigen ter dood moeten gebracht worden.
Mogen ongelovigen zich daardoor lichtjes beledigd voelen? Zouden moslims daar daad-werkelijk hun lessen uit trekken?
Ook in de bijbel staan discriminerende en vrouwonvriendelijke uitspraken. Homo's, vrouwen, zelfs vijandige godsdienten - en niet in het minst: ongelovigen - worden vernederd door mensen die nu de mond vol hebben met blasfemie.
Zouden moslims en christenen daar hun lessen uit trekken?
Blijkbaar niet.
Maar o wee als je met mohammed, jezus of met god/allah spot!
Dan is de wereld te klein.
Over beledigen gesproken!

Zullen we dezelfde eisen stellen voor alle levensbeschouwelijke overtuigingen? In concreto: alle beledigende taalgebruik uit de koran en de bijbel halen.
Zou er de helft van over blijven?

Ik ben benieuwd hoe rechtschapen onze religieuze heethoofden zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sisyphus op 08-02-2006 22:15:16 ]
Goden hebben dezelfde vervelende eigenschap als kabouters. Als je ernaar kijkt, verdwijnen ze.
  woensdag 8 februari 2006 @ 23:12:30 #2
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_34884918
Het is ook onzin om alles maar te gaan verbieden. Het is sowieso onbegonnen werk, ook de handhaving ervan. Het is ook niet nodig. Gelovigen moeten zich met zichzelf bemoeien en ongelovigen ook. (hoewel beiden natuurlijk best mogen redeneren om te overtuigen)

Mensen hebben geen fatsoen en zoeken manieren om anderen te kwetsen en onder de wet vandaan te komen ipv zich aan de gulden regel te houden (die van Jezus ja)

Van mij (een gelovige) mag iedereen zeggen wat hij / zij wil, maar ik ben het zeker lang niet altijd eens met wat men zegt en hoe men het zegt. Ik zou willen dat mensen wat fatsoenlijker met elkaar omgingen, maar ik weet al heel lang wat ik wel en niet kan verwachten.

Ik haat het als figuren die voor mij belangrijk zijn voor gek gezet worden (hoewel ik vaak ook best wel de humor in kan zien van de meeste dingen en er hartelijk om kan lachen)
maar ik doe er verder niets aan. Ik voel mij ook niet aangesproken. God zal te zijner tijd wel handelend optreden en zelf beslissen wat wel en niet lasterlijk is. Dat is niet mijn taak, noch die van andere gelovigen. Het is ook niet aan mij om daarom dan maar geweld te gebruiken, integendeel zelfs.
-|-|- Peace Through Power -|-|-
  woensdag 8 februari 2006 @ 23:17:13 #3
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_34885108
Ik ben overigens geen fundamentalist natuurlijk, zij denken er dan ook heel anders over.
-|-|- Peace Through Power -|-|-
  donderdag 9 februari 2006 @ 00:11:40 #4
124377 pmb_rug
salvation received
pi_34887098
wat is een fundamentalist?

iemand die zichzelf opblaast in naam van God? dan heb je het over een wel heeeeel kleine groep moslims. Of is het iemand die gelooft in God, in Jezus en in de genade. Dan ben ik ook een fundamentalist, prima.

Ik vind dit een zinloos topic. Het is zelf-evident dat 'jezelf opblazen' iets verwerpelijks is. Maar mag ik aub wel mijn eigen mening hebben? Ook over homo's, euthanisie en abortus (vreselijk).
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
  donderdag 9 februari 2006 @ 00:53:05 #5
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_34888087
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 00:11 schreef pmb_rug het volgende:

iemand die zichzelf opblaast in naam van God? dan heb je het over een wel heeeeel kleine groep moslims. Of is het iemand die gelooft in God, in Jezus en in de genade. Dan ben ik ook een fundamentalist, prima.

Ik vind dit een zinloos topic. Het is zelf-evident dat 'jezelf opblazen' iets verwerpelijks is. Maar mag ik aub wel mijn eigen mening hebben? Ook over homo's, euthanisie en abortus (vreselijk).
Wat een fundamentalist is, is natuurlijk een zinloze en triviale discussie.

Maar of jezelf opblazen echt zo verwerpelijk is, vraag ik me oprecht af. Immers, als jouw god je (in jouw ogen) de opdracht geeft ongelovigen te doden en dat je 72 (ofzo) maagden te wachten staan (wat moet je ermee...? ), dan is er altijd een selecte doelgroep die de boodschap begrijpt. En verder nadenken is zinloos, immers, god heeft het je belooft en dus is het goed. Die redenering gaat in principe op voor elke religie; het is alleen een kwestie van lezen wat je wilt lezen; en daarin is geen definitief 'goed' of 'slecht'.
'Nuff said
  donderdag 9 februari 2006 @ 00:54:33 #6
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_34888104
quote:
Ook over homo's, euthanisie en abortus (vreselijk).
Moet IMHO allemaal kunnen, het liefst zo openlijk mogelijk Maarja, gelovigen leggen nu eenmaal graag hun eigen bekrompen realiteit aan een ander op
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
pi_34895549
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 22:07 schreef Sisyphus het volgende:
Er zijn oproepen en zelfs daadwerkelijk parlementaire stappen gezet zoals in Engeland om, wat dan heet "blasfemie", te verbieden.
Toch wel verontrustend om kritische visies met een zo rekbaar criterium te muilkorven. Spotprenten alluderen immers op een kern van waarheid waarop wordt gefocust, in dit geval de dwaze legitimatie van fundi-moslims om in de naam van mohammed en met de hand op de koran, terroristische aanslagen te plegen. Of dit een veralgemening is naar de ganse moslimwereld toe, berust enkel op een interpretatie.

De disproportionele reacties zijn trouwens alles behalve consequent. De eerste bladzijden van de koran zegt dat ongelovigen ter dood moeten gebracht worden.
Mogen ongelovigen zich daardoor lichtjes beledigd voelen? Zouden moslims daar daad-werkelijk hun lessen uit trekken?
Ook in de bijbel staan discriminerende en vrouwonvriendelijke uitspraken. Homo's, vrouwen, zelfs vijandige godsdienten - en niet in het minst: ongelovigen - worden vernederd door mensen die nu de mond vol hebben met blasfemie.
Zouden moslims en christenen daar hun lessen uit trekken?
Blijkbaar niet.
Maar o wee als je met mohammed, jezus of met god/allah spot!
Dan is de wereld te klein.
Over beledigen gesproken!

Zullen we dezelfde eisen stellen voor alle levensbeschouwelijke overtuigingen? In concreto: alle beledigende taalgebruik uit de koran en de bijbel halen.
Zou er de helft van over blijven?

Ik ben benieuwd hoe rechtschapen onze religieuze heethoofden zijn.
mbt tot spotten mogen moslims eigenlijk niets ondernemen..

“En wij zullen de verantwoordelijkheid over degenen die de spot drijven met jou voor Ons nemen!”

maar ja zoals bekend weten de meesten niet eens wat er is afgebeeld/wat er in de koran staat.
  donderdag 9 februari 2006 @ 12:22:03 #8
124377 pmb_rug
salvation received
pi_34895648
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 00:54 schreef star_gazer het volgende:

[..]

Moet IMHO allemaal kunnen, het liefst zo openlijk mogelijk Maarja, gelovigen leggen nu eenmaal graag hun eigen bekrompen realiteit aan een ander op
noem 1 voorbeeld in Nederland????
en wat is er bekrompen de mening dat je leven nooit mag beindigen???
Nederlandse dogma's....
?Porque no te calles?
pi_34895903
quote:
Ik vind dit een zinloos topic. Het is zelf-evident dat 'jezelf opblazen' iets verwerpelijks is.
Nee, dat is het niet. In de Bijbel bijvoorbeeld wordt er ook nog wel es tekeer gegaan tegen andere volkeren uit naam van God. Vind je dat ook verwerpelijk? Als een gelovige alle reden heeft om te geloven dat God hem daar opdracht tot geeft, dan kun je het niet evident noemen dat hij uit naam van God iets doet. Zeker niet als gelovige.

Daarbij ga je ervan uit dat ethiek evident is. Dat lijkt me hoogst discutabel.
  donderdag 9 februari 2006 @ 12:44:20 #10
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_34896332
Ik voer wel eens de spot met Jezus, ook eens met Allah gedaan. Maar goed, ik deed dat omdat ik het geloof niet serieus neem. Neem ik iets niet serieus dan ga ik vanzelf grapjes uithalen. Humor houdt de mensheid in leven. Dus ik zou nog liever in Humor willen geloven dan dat hele serieuze gedoe met geloof. Als je niet eens grapjes mag maken, wat blijft er dan over van deze wereld? Probleem is vaak dat veel mensen niet de humor inzien of te weinig humor hebben, en dan zijn ze beledigd.

Ik geloof trouwens in God, maar in een hele andere God. De God waar ik in geloof laat me vrij leven. En zelfs al neem ik Jezus gigantisch op de hak, mijn God verteld me dat ik het zelf moet weten. Misschien komt dat omdat Jezus en Allah niets te maken hebben met mijn geloof

Ik voel me dan overigens ook niet schuldig als ik Jezus uitmaak voor van alles en nog wat. Omdat ik vrij weinig heb met Jezus.

De God waar ik in geloof kan ik niet zwart maken. Omdat die alleen bestaat uit licht. Misschien geloof ik wel in de zon

Dan kun je je wel afvragen of het wel netjes is om geloof onzinnig te benaderen, maar ik zie niet in waarom dat niet zou mogen. Het bestaan moet luchtig zijn. Daar zou het op gebaseerd moeten zijn. Luchtig dus. En bij lucht horen nu eenmaal grappen.

Maar goed, nogmaals zijn veels te veel mensen erg serieus ingesteld. En tevens wederom is het geloof zo serieus, dat het gevaarlijk wordt. Als mensen zaken serieus gaan nemen, dan moet je uitkijken

En ook de vraag, waarom moet je geloven in Jezus en Allah? Waarom mag je niet vrij zijn in je keuze? Komt soms over alsof het een verplichting is om een kant te kiezen. Maar dat is om de zwakken naar zich toe te trekken. Was ik niet onafhankelijk ingesteld, dan zou ik ook kiezen voor een geloof. Inplaats van individueel te blijven.

[ Bericht 6% gewijzigd door Verdwaalde_99 op 09-02-2006 12:58:17 ]
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
pi_34899323
quote:

Is het jouw mening omdat je jezelf een Christen noemt of is het jouw mening omdat je zelf voelt of iets goed of slecht is? Je kan aan de hand van de bijbel stellen dat mensen die werken op de sabbath gestenigd moeten worden (numeri 15:32/35), en je kan ook aan de hand van de bijbel stellen dat abortus wel ok is

Kortom, iedereen roept "ik ben als een ware christen bezig" terwijl iedereen wat anders doet.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
  donderdag 9 februari 2006 @ 14:15:40 #12
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_34899646
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 12:22 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

Nederlandse dogma's....
Bond tegen vloeken, christlijke vereniging; vrouwen geen stemrecht, christelijke vereniging; ware liefde wacht, christelijke vereniging; intelligent design, christelijke vereniging; etc. etc.
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_34903900
quote:

[..]

Nederlandse dogma's....
Ligt er aan wanneer je iets leven noemt.
  donderdag 9 februari 2006 @ 16:25:03 #14
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_34904236
Ik definieer een fundamentalist als: iemand die de Bijbel of de Koran of eender welk boek naar de letter wil naleven en niet naar de geest. (En bv. het uit de context rukken van bepaalde citaten uit een heilig boek hoort daar volgens mij ook toe.)

Maar het is uiteraard niet zo dat elke moslimfundamentalist bv. ook een terrorist is, al zal het omgekeerde vaker het geval zijn waarschijnlijk.
---verdwijnt---
pi_34905435
Je kan niet serieus gelovig zijn als je de teksten van die boeken in de juiste context plaatst...
In de context van de tijd/plaats waar ze zijn geschreven, de toenmalige kennis van de mens, natuur en wetenschap en in de context van de wijze van het overdragen van die teksten. Als je je daarin gaat verdiepen dan blijkt er geen enkele religieuze tekst betrouwbaar te zijn om het simpele feit dat de auteurs mensen waren met hun gebreken en fouten...

En een boek naar de geest lezen is net zo'n onzin als naar de radio luisteren met je oren dicht.
  donderdag 9 februari 2006 @ 18:18:20 #16
124377 pmb_rug
salvation received
pi_34908372
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 14:15 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Bond tegen vloeken, christlijke vereniging; vrouwen geen stemrecht, christelijke vereniging; ware liefde wacht, christelijke vereniging; intelligent design, christelijke vereniging; etc. etc.
en WAT wordt JOU nou opgelegd

helemaal NIKS
(en dat was toch echt de vraag...)

?Porque no te calles?
pi_34908532
quote:

[..]

Nederlandse dogma's....
Ach ja, SGP is ook voor de doodstraf? Die levensbeeindiging mag weer wel?
Of is de SGP dan niet echt christen en jouw manier van geloven wel wat previes het punt van hem duidleijk maakt over het opleggen van dingen.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_34908588
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 18:18 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

helemaal NIKS

Jawel, een theorie dat zijn bestaansrecht ontleent aan de incompletie van een andere theorie.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  donderdag 9 februari 2006 @ 18:37:41 #19
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_34908933
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 16:25 schreef Clourhide het volgende:
Ik definieer een fundamentalist als: iemand die de Bijbel of de Koran of eender welk boek naar de letter wil naleven en niet naar de geest. (En bv. het uit de context rukken van bepaalde citaten uit een heilig boek hoort daar volgens mij ook toe.)

Maar het is uiteraard niet zo dat elke moslimfundamentalist bv. ook een terrorist is, al zal het omgekeerde vaker het geval zijn waarschijnlijk.
Ik zou een fundamentalist eerder beschrijven als iemand die niet buiten zijn eigen gelijk kan kijken; niet kan of wil inzien dat hij en zijn theorie niet zaligmakend hoeven te zijn, en dat er andere theorieen met bestaansrecht zijn die bestaansrecht hebben zolang er niet is bewezen (wat ook nooit zal gebeuren) dat juist die ene theorie de juiste is. (fundamentalisten zijn immers niet per definitie gewelddadig; enkel erg bekrompen.
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
  donderdag 9 februari 2006 @ 18:43:05 #20
27698 Doffy
pi_34909097
quote:
Nederlandse dogma's....
Bijvoorbeeld het feit dat christenen abortus, euthansie, homohuwelijk, ed. allemaal willen verbieden, omdat dat in strijd zou zijn met 'het woord van god'. Welnu, ik wens geen fluit te maken te hebben met dat 'woord van god', maar als het aan hen lag, werd het mij tóch verboden. Dat noem ik je eigen regels opleggen aan een ander, en dat draagt dus de impliciete boodschap dat een ander wel even belerend zou weten wat goed voor mij is - en dat noem ik bekrompen (onder andere). Dat jíj geen abortus, euthanasie of homohuwelijk toe wilt passen, dat sta je geheel vrij. Net zoals het anderen vrij staat er wél gebruik van te maken.
'Nuff said
pi_34910095
Hoe je het ook went of keert de maatschappij is niet aan te passen aan fundamentele waarden van een geloof.... islam of christendom, jodendom maakt niet uit.
De hegomonie van het secularisme steekt de kop op en dat is niet te vermijden in deze tijd.
En dus vind ik godslastering verbieden een normale zaak.

Ik bedoel waarvooor dienen provocerende-religieus-getinte-publicaties ?
Puur om het geloof belachelijk te maken en daarmee alle gelovigen of je nu fundamentalist of niet.
Je drijft op die manier aleen maar mensen uit elkaar en ik vind dat een slechte ontwikkeling.

Met ongenuanceerde meningen over het geloof wordt je in deze tijd helemaal doodgegooid.
En dan roepen mensen JA maar dat mag ik roepen als ik dat vind! want zij dit en zij dat.....
Een beetje zelfcontrole kan geen kwaad en als mensen dat zelf niet kunnen zijn opgelegde regels van de regering helemaal niet overbodig.
  donderdag 9 februari 2006 @ 19:29:15 #22
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_34910775
quote:

[..]

helemaal NIKS
(en dat was toch echt de vraag...)

Ik woon in Veenendaal, wat denk jij?
  donderdag 9 februari 2006 @ 19:31:38 #23
27698 Doffy
pi_34910869
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 19:10 schreef Jayvon het volgende:
Hoe je het ook went of keert de maatschappij is niet aan te passen aan fundamentele waarden van een geloof.... islam of christendom, jodendom maakt niet uit.
De hegomonie van het secularisme steekt de kop op en dat is niet te vermijden in deze tijd.
En dus vind ik godslastering verbieden een normale zaak.
Wat een flauwekul. Gaan we dan ook ongelovigenlastering verbieden? Of mag dát dan weer wel? Vanwaar de dubbele moraal? Wat maakt het zo bijzonder als iemand in een god gelooft, dat-ie niet beledigd mag worden?
'Nuff said
  donderdag 9 februari 2006 @ 19:32:11 #24
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_34910889
quote:

[..]

Nederlandse dogma's....
Het is bekrompen om iemand anders zijn leven niet te laten mogen beeindigen.
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
pi_34912159
quote:
Wat een flauwekul. Gaan we dan ook ongelovigenlastering verbieden? Of mag dát dan weer wel? Vanwaar de dubbele moraal? Wat maakt het zo bijzonder als iemand in een god gelooft, dat-ie niet beledigd mag worden?
Ik denk dat je naar de situatie moet kijken die op dit moment speelt.
Iedereen mag beledigen wat ie wil maar als jij een individu beledigd is hij niet in staat een halve `wereld°burgeroorlog` te ontketenen.
Het geloof heeft nu eenmaal veel meer macht in de wereld dan jij en ik als gewone individuele burger.Dat kan je flauwekul vinden maar het is toch echt zo.
En daar moet gewoon een compromisse voor komen om de risico´s te verminderen.

donderdag 9 februari 2006 @ 20:44:44 #26
27698 Doffy
pi_34913528
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 20:10 schreef Jayvon het volgende:
Ik denk dat je naar de situatie moet kijken die op dit moment speelt.
Iedereen mag beledigen wat ie wil maar als jij een individu beledigd is hij niet in staat een halve `wereld°burgeroorlog` te ontketenen.
Het geloof heeft nu eenmaal veel meer macht in de wereld dan jij en ik als gewone individuele burger.Dat kan je flauwekul vinden maar het is toch echt zo.
En daar moet gewoon een compromisse voor komen om de risico´s te verminderen.
Ik pleit er allerminst voor om in het wilde weg mensen te gaan beledigen, maar dat rechtvaardigt nog geen verbod op godslastering. Met dat verbod leg je in feite beeld-, spreek- en schrijfverboden op, en dat is bij definitie een slecht idee. Want waar is het einde? Moet ik rekening houden met de christenen? De moslims? De hindu's? De rastafari? De pastafari? De Mithras-aanbidders? Beledig ik een Scientoligist als ik iets opschrijf? Hoe moet ik dat weten? Waarom zou ik mij moeten houden aan andermans afspraken? Tuurlijk, beledigen om het beledigen dient niets en niemand, maar ik zie geen reden waarom dat strafbaar zou moeten zijn - er zit een verschil tussen wet en moraal.

Wat betreft de risico's: er zijn in de wereld miljoenen gestorven omdat ze alleen maar zeiden wat ze wilden zeggen, ook als anderen dat niet aanstond. Voor dat recht moeten we desnoods de confrontatie opnieuw aangaan.
'Nuff said
pi_34923189
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 19:31 schreef Doffy het volgende:

[..]
Wat maakt het zo bijzonder als iemand in een god gelooft, dat-ie niet beledigd mag worden?
Iemand die gelooft denkt een direct lijntje te hebben met de almacht en acht zichzelf daardoor onderdeel van een Hoger plan dan die van jou en mij...

We mogen ook de koningin niet beledigen volgens hetzelfde principe.
  vrijdag 10 februari 2006 @ 09:36:45 #28
27698 Doffy
pi_34928485
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 00:29 schreef onemangang het volgende:
Iemand die gelooft denkt een direct lijntje te hebben met de almacht en acht zichzelf daardoor onderdeel van een Hoger plan dan die van jou en mij...
Ah, dus gelovigen zijn tóch beter dan ongelovigen.
quote:
We mogen ook de koningin niet beledigen volgens hetzelfde principe.
Ik vraag me af hoever je moet gaan wil dat wetsartikel nog gebruikt worden. Er zijn in de loop der jaren toch heel wat majesteitsschennende tekeningen en artikelen verschenen; in de praktijk is die wet 'dood', volgens mij.
'Nuff said
pi_34928729
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 19:31 schreef Doffy het volgende:

[..]

Wat maakt het zo bijzonder als iemand in een god gelooft, dat-ie niet beledigd mag worden?
Niet als hij die god gebruikt om aanslagen te plegen. Die mensen mogen tot de grond toe afgebrand worden.

Maar vergeet niet dat er ook een andere God/Allah is. Die god die voor hun gevoel bij hun aanwezig is bij begrafenissen, huwelijken en andere belangerijke dingen in hun leven. Als jij gelooft dat jouw overleden dierbare op de Grote Roze Pony naar de Bovenaardse Kinderboerderij gebracht is, dan maak ik jouw Pony niet belachelijk. Waarom zou ik? Ik doe je er alleen maar pijn mee en het heeft totaal geen zin om je Pony belachelijk te maken.

Maa als jij gelooft dat de Grote Roze Pony gehinnikt heeft dat alle mensen die in de Miniscule Blauwe Muilezel geloven van een hoog gebouw moeten worden gegooid, dan maak ik jouw Pony wel belachelijk.

Het ligt volkomen aan de persoonlijke relatie van de gelovige met zijn god.
  vrijdag 10 februari 2006 @ 09:51:48 #30
124377 pmb_rug
salvation received
pi_34928744
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 18:37 schreef descendent1 het volgende:

[..]

Ik zou een fundamentalist eerder beschrijven als iemand die niet buiten zijn eigen gelijk kan kijken; niet kan of wil inzien dat hij en zijn theorie niet zaligmakend hoeven te zijn, en dat er andere theorieen met bestaansrecht zijn die bestaansrecht hebben zolang er niet is bewezen (wat ook nooit zal gebeuren) dat juist die ene theorie de juiste is. (fundamentalisten zijn immers niet per definitie gewelddadig; enkel erg bekrompen.
tja, dan hebben we ongeveer 5,5 miljard fundamentalisten...
?Porque no te calles?
  vrijdag 10 februari 2006 @ 09:57:17 #31
124377 pmb_rug
salvation received
pi_34928843
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 18:43 schreef Doffy het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld het feit dat christenen abortus, euthansie, homohuwelijk, ed. allemaal willen verbieden, omdat dat in strijd zou zijn met 'het woord van god'. Welnu, ik wens geen fluit te maken te hebben met dat 'woord van god', maar als het aan hen lag, werd het mij tóch verboden. Dat noem ik je eigen regels opleggen aan een ander, en dat draagt dus de impliciete boodschap dat een ander wel even belerend zou weten wat goed voor mij is - en dat noem ik bekrompen (onder andere). Dat jíj geen abortus, euthanasie of homohuwelijk toe wilt passen, dat sta je geheel vrij. Net zoals het anderen vrij staat er wél gebruik van te maken.
en word abortus jou verboden? word euthanasie jou verboden? word het huwelijk jou verboden? (in het geval dat je homo zou zijn)

verder ben ik het opzich wel met je eens, alleen dan verwijs ik weer naar het boek van Dalrymple die claimt dat door dit oneindigen liberalisme wij de mens (hij heeft het vooral over de onderklasse) aan zijn eigen slechtheid overlaten. In een samenleving leggen we elkaar toch altijd regels op? Alsof iedereen daar altijd voor is (al lijkt in Nederland de laatste 20 jaar wel een heel sterke consensus/dogma te zijn ontstaan omtrent ethiek).
?Porque no te calles?
  vrijdag 10 februari 2006 @ 09:58:34 #32
124377 pmb_rug
salvation received
pi_34928865
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 19:29 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Ik woon in Veenendaal, wat denk jij?
democratie....
(daar ben ik sowieso tegen)
?Porque no te calles?
pi_34928901
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 09:58 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

democratie....
Wat is het alternatief?
  vrijdag 10 februari 2006 @ 10:00:52 #34
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_34928915
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 09:57 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

en word abortus jou verboden? word euthanasie jou verboden? word het huwelijk jou verboden? (in het geval dat je homo zou zijn)
Als 'jullie', de gelovigen, de kans zouden krijgen wel. In nederland is behoorlijk wat strijd geleverd om onder de bekrompenheid van het christendom uit te komen, niet voor niets waren wij een vooruitstrevend land qua mensenrechten. Kijk eens naar de VS (land of the freedom to be ignorant) waar religie te lang de vrije hand heeft gehad; een onprettiger doucheputje van louche politici bestaat er niet.
  vrijdag 10 februari 2006 @ 10:01:24 #35
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_34928931
quote:

[..]

democratie....
Democratie wat?
  vrijdag 10 februari 2006 @ 10:33:09 #36
124377 pmb_rug
salvation received
pi_34929567
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 10:00 schreef MrBean het volgende:

[..]

Wat is het alternatief?
dat is een andere, politieke discussie (wel interessant)

het gaat erom dat als jij in een democratie woont en je toevallig onderdeel bent van een minderheid je altijd dingen opgelegd gaat krijgen van de meerderheid. Dat is binnen het democratisch concept logica.
?Porque no te calles?
pi_34929629
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 10:33 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

dat is een andere, politieke discussie (wel interessant)

het gaat erom dat als jij in een democratie woont en je toevallig onderdeel bent van een minderheid je altijd dingen opgelegd gaat krijgen van de meerderheid. Dat is binnen het democratisch concept logica.
Ja. Maar dat is altijd zo wanneer je keuzes wil maken voor een hele gemeenschap. Dan zijn er altijd mensen die je teleurstelt. En waarom dan niet de meerderheid over die keuzes laten beslissen?
  vrijdag 10 februari 2006 @ 10:53:43 #38
124377 pmb_rug
salvation received
pi_34930060
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 10:35 schreef MrBean het volgende:

[..]

Ja. Maar dat is altijd zo wanneer je keuzes wil maken voor een hele gemeenschap. Dan zijn er altijd mensen die je teleurstelt. En waarom dan niet de meerderheid over die keuzes laten beslissen?
klopt, maar precies om die reden is Doffy betoog emotioneel en niet rationeel.
Als je, als invictus, in Veenendaal woont, dan kun je verwachten dat er zaken anders geregeld worden. Bevalt dat je niet, dan moet je maar weg... (volgens democratische waarden).
?Porque no te calles?
  vrijdag 10 februari 2006 @ 10:56:05 #39
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_34930123
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 10:53 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

klopt, maar precies om die reden is Doffy betoog emotioneel en niet rationeel.
Als je, als invictus, in Veenendaal woont, dan kun je verwachten dat er zaken anders geregeld worden. Bevalt dat je niet, dan moet je maar weg... (volgens democratische waarden).
Maar het blijft het opleggen van christelijke normen bij mensen die daar niks mee hebben, ook al gebeurt het via een democratisch systeem. Waarom mag er voor mij geen rommelmarkt op zondag worden georganiseerd terwijl ik niks met 'zondag als rustdag' heb?
  vrijdag 10 februari 2006 @ 11:10:48 #40
124377 pmb_rug
salvation received
pi_34930467
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 10:56 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Maar het blijft het opleggen van christelijke normen bij mensen die daar niks mee hebben, ook al gebeurt het via een democratisch systeem. Waarom mag er voor mij geen rommelmarkt op zondag worden georganiseerd terwijl ik niks met 'zondag als rustdag' heb?
ik hou ook niet van die regel zeker in een studentenstad niet. (daarnaast zijn er behoorlijk wat koopzondagen)

maar als je zo redeneert moet je de meest liberale persoon uit de samenleving nemen, de wetten op zijn voorkeur vastleggen zodat NIEMAND word beperkt in zijn doen en laten... tja, leuk als je dat vind, maar ik ben het daar niet mee eens. Bijvoorbeeld hard-drugs horen gewoon verboden te zijn, hoe paternalistisch dat ook is....
?Porque no te calles?
  vrijdag 10 februari 2006 @ 11:13:45 #41
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_34930539
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 11:10 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

ik hou ook niet van die regel zeker in een studentenstad niet. (daarnaast zijn er behoorlijk wat koopzondagen)

maar als je zo redeneert moet je de meest liberale persoon uit de samenleving nemen, de wetten op zijn voorkeur vastleggen zodat NIEMAND word beperkt in zijn doen en laten... tja, leuk als je dat vind, maar ik ben het daar niet mee eens. Bijvoorbeeld hard-drugs horen gewoon verboden te zijn, hoe paternalistisch dat ook is....
Tja maar volgens mij hadden we het over voorbeelden van opgelegde dingen vanuit het christendom. Jij weet ook wel dat de verstrekking van hard-drugs aan heel wat meer discussie kan blootstaan dan welk christelijk principe dan ook; zeker als het om een bestuurlijke zaak gaat. Daarbij komt dat eventuele beslissingen omtrent verstrekking van hard-drugs beargumenteert worden met onderzoeken e.d. terwijl de heiligheid van de zondag een dogma is.
pi_34930547
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 10:56 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Omdat de meerderheid er last van heeft. Tja, zo werkt dat nu eenmaal. Maar je kan de meerderheid wel aan het denken zetten hoor. Schrijf een boek. Schilder een kunstwerk. Maak een cartoon over een dominee met een rommelmarktstalletje in de kerk. En dan verkoopt hij op zondag "meningen" ipv oude spullen.
  vrijdag 10 februari 2006 @ 11:17:21 #43
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_34930636
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 11:14 schreef MrBean het volgende:

[..]

Omdat de meerderheid er last van heeft. Tja, zo werkt dat nu eenmaal. Maar je kan de meerderheid wel aan het denken zetten hoor. Schrijf een boek. Schilder een kunstwerk. Maak een cartoon over een dominee met een rommelmarktstalletje in de kerk. En dan verkoopt hij op zondag "meningen" ipv oude spullen.
Hoe kan je nou last hebben van iets dat ergens in een sportzaal gebeurt op de dag dat jij niks doet?
pi_34930653
quote:

helemaal NIKS (en dat was toch echt de vraag...)
En wordt ons als niet-gelovigen in dit land van alles opgelegd! Het zijn geen grote halszaken, maar toch. Neem de zondag als vrije dag en rustdag, of neem Christelijke feestdagen als Pasen, Pinksteren en Kerst.

Verder word je in het onderwijs veel met geloof geconfronteerd. Kiezen voor de dichtstbijzijnde openbare hogeschool is niet altijd mogelijk, dus neem je de Christelijke signatuur van de hogeschool maar weer voor lief. Dat terwijl onderwijs en religie gescheiden zouden moeten zijn.
  vrijdag 10 februari 2006 @ 11:25:00 #45
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_34930829
En mag ik nog even wijzen op de (inmiddels dagelijkse) stroom christelijke propaganda die specifiek op de meest kwetsbare leeftijdsgroep gericht is en op de publieke kanalen wordt uitgezonden?
pi_34931221
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 11:17 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Hoe kan je nou last hebben van iets dat ergens in een sportzaal gebeurt op de dag dat jij niks doet?
Vraag dat maar aan die christenen.
pi_34937302
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 20:44 schreef Doffy het volgende:

Met dat verbod leg je in feite beeld-, spreek- en schrijfverboden op, en dat is bij definitie een slecht idee.
Ik zie die regel anders nl. dat men eerst nadenkt voordat ze iets opschrijven nadenken over de consequenties daarvan.
Iedereen moet zich kunnen verantwoorden voor wat men zegt en dat lijkt op dit moment alles behalve consequent.
`de pen is gevaarlijker dan het geweer` en dat blijkt maar weer aldus Lenin.
En dat moeten mensen ook beseffen.
quote:
Tuurlijk, beledigen om het beledigen dient niets en niemand, maar ik zie geen reden waarom dat strafbaar zou moeten zijn - er zit een verschil tussen wet en moraal.
Daar heb je gelijk in maar ik zie het probleem meer in het moraal zitten.
En probeer die maar eens te veranderen zonder de wet toe te passen.
quote:
Wat betreft de risico's: er zijn in de wereld miljoenen gestorven omdat ze alleen maar zeiden wat ze wilden zeggen, ook als anderen dat niet aanstond. Voor dat recht moeten we desnoods de confrontatie opnieuw aangaan.
Daar zeg je me wat ... ik hoop dat het nooit zover zal komen het is wel het uiterste doemscenario.
Als ik eerlijk ben zie ik het probleem niet opgelost worden zonder confrontatie maar dat is iets wat je maar snel moet vergeten want gelukkig zit ik niet in de politiek.
  vrijdag 10 februari 2006 @ 16:31:00 #48
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_34940319
quote:

[..]

Dat het wel heel erg simpel is om dat te zeggen, maar in de praktijk is het niet zo makkelijk.

Het probleem met sommige gelovigen is dat ze de wereld nogal zwart-wit zien. De meeste mensen beginnen zodra ze volwassen worden in te zien dat de wereld niet zo eenvoudig in elkaar zit, sommige mensen echter blijven echter zo'n naief wereldbeeld houden.

Dit zie je bijvoorbeeld al direct terug in de fundamentele ideeen van veel religies; Goed tegen Kwaad bijvoorbeeld (alsof er zoiets bestaat). Het is wel heel makkelijk om zo te denken en je dan lekker achter je religie te verschuilen, dan hoef je niet na te denken over de (veel complexere) realiteit.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
  vrijdag 10 februari 2006 @ 16:36:34 #49
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_34940507
quote:

[..]

democratie....
Democratie is inderdaad een heel slecht systeem, maar alle andere systemen zijn nog slechter dus tot iemand iets beters bedenkt dat werkt zitten we vast aan democratie.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
  vrijdag 10 februari 2006 @ 16:38:21 #50
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_34940579
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 11:10 schreef pmb_rug het volgende:
maar als je zo redeneert moet je de meest liberale persoon uit de samenleving nemen, de wetten op zijn voorkeur vastleggen zodat NIEMAND word beperkt in zijn doen en laten...
Wat mij betreft mag iedereen alles doen wat ie wil, zolang een ander daar maar niet door gekwetst wordt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')