abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 8 februari 2006 @ 19:23:40 #1
108893 keijman
Remember the old days....
pi_34874306
Dag allemaal,

Ik ben van plan een (grote) boekenkast te maken. Nu heb ik een en ander uitgetekend, maar ik vraag me af of deze constructie wel stevig genoeg is, dat hij overeind blijft staan zeg maar

Hier de tekening:

Dit is dus het vooraanzicht, aan de onderkant een plank van 10 cm hoog om het wat steviger te maken.
Misschien dat ik er aan de zijkanten ook nog schroeven in moet jassen (waar de planken vast zitten)?
  woensdag 8 februari 2006 @ 20:06:17 #2
16848 bankrupcy
Bot omdat het mot
pi_34875940
Je mist nog een achterplaat of versteviging.

93 cm planklengte is erg veel. Dat gaat enorm doorbuigen, zeker als je MDF gebruikt. 18 mm massief hout is beter, en denk er eens over na om deze planken aan de eventuele achterwand vast te timmeren. Een andere oplossing is meer staanders gebruiken

Overigens kan je ook een Billy bij IKEA kopen. Dat is een goedkopere oplossing dan het zelf maken.
pi_34875994
12 mdf als planken gaat NIET werken, dat gaat gegarandeerd doorzakken. Zelfs 18 mm dik zal doorzakken op deze breedte.

Als je 18 mm dik multiplex neemt, dan is de maximale overspanning zo'n 60 cm schat ik, zonder doorzakken.

Het doorzakken kun je proberen zo veel mogelijk te voorkomen door de planken ' op te dikken' met een strook mdf aan de onderkant, haaks op de legplank.
pi_34897338
Ik heb ook net een kast gemaakt in de bijkeuken, met planken van 120cm. Die heb ik ondersteund door er van die rails onder te bevestigen die je normaal gebruikt voor legplanken. De rails steunen links en rechts op schotten die weer op de plank eronder steunen.
pi_34897551
Die 12 mm mdf gaat niet werken, daar moet je minimaal 18 mm voor nemen.

Verder zou ik dan alsnog een verstevigings-strook onder de planken maken. Denk aan de oplossing van Marsepein of dik_voormekaar.

Tevens ben ik persoonlijk geen fan van mdf. Ik zou gaan voor 18 mm gegrond multiplex (maar das persoonlijk)
  donderdag 9 februari 2006 @ 16:22:12 #6
48735 knillis
Pig in cyberspace
pi_34904120
Persoonlijk zou ik kiezen voor minder overspanning, daarmee wordt de kast een stuk steviger, ook heb je dan meer keuze in de hoogte van je planken.

Opdikken is ook een mogelijkheid, maar ook dan zou ik maar tot ongeveer 80 cm gaan (80cm is dan de max) en tenminste 18mm MDF gebruiken. Liever nog massief hout.
  donderdag 9 februari 2006 @ 21:59:53 #7
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_34916762
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 20:07 schreef Marsepein het volgende:
12 mdf als planken gaat NIET werken, dat gaat gegarandeerd doorzakken. Zelfs 18 mm dik zal doorzakken op deze breedte.
Ja hier ligt onder de boekenplank om de 20 cm ook een steun
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 9 februari 2006 @ 23:45:17 #8
68154 blackbully
olie doet wonderen op vuur
pi_34921581
een matalen U profiel om de achterkant van je plank schuiven of een T profiel in je plank verwerken kan het doorzakken verminderen.
echter is de vraag of je ook echt boeken wil zetten in je boekenkast, als het meer voor de mooi is en minder voor opbergen en er dus alleen maar kaarsjes en kaarten in komen te staan en hier en daar een beeld dan zou het moeten kunnen.
[quote]Op donderdag 13 juli 2006 23:00 schreef freud het volgende:
Mijn stem voor FA heb je! Beetje rellen is goed. Viva la revolucion!
[/quote]
  vrijdag 10 februari 2006 @ 23:03:44 #9
108893 keijman
Remember the old days....
pi_34953943
Bedankt voor jullie reacties.
Heb besloten de boekenkast te verkleinen naar 1 meter en 3 staanders te doen.
Heb nu ook nog ruimte voor een bankje (studentenkamer )
pi_34961476
Er valt mij nog iets op. Je hebt aan de bovenkant maar 3,2 cm speling. Hou er goed rekening mee dat als je de kast liggend in elkaar zet je hem waarschijnlijk niet rechtop kunt krijgen. Tenzij je de plint los laat en hem daar op kunt zetten.

Je kunt het uitrekenen, maar simpeler, neem een zijpaneel en probeer die recht op te zetten zonder plafond en vloer te raken (En hem natuurlijk zo te houden zoals de kast uiteindelijk ook is.)
pi_34968405
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 08:41 schreef Marsepein het volgende:
Er valt mij nog iets op. Je hebt aan de bovenkant maar 3,2 cm speling. Hou er goed rekening mee dat als je de kast liggend in elkaar zet je hem waarschijnlijk niet rechtop kunt krijgen. Tenzij je de plint los laat en hem daar op kunt zetten.

Je kunt het uitrekenen, maar simpeler, neem een zijpaneel en probeer die recht op te zetten zonder plafond en vloer te raken (En hem natuurlijk zo te houden zoals de kast uiteindelijk ook is.)
Als mijn berekening klopt heeft-ie dan nog een marge van een kleine 9 mm.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')