abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34795200
gvd 3 tot 4x meer kans op een herseninfarct....alsof ik nog niet genoeg last had van die migraine!

Migraine mogelijk te opereren

UTRECHT - Het sluiten van een gaatje tussen de boezems van het hart zou een enorme verlichting voor veel hoofdpijnpatiënten betekenen. Dit stelt de cardioloog-in-opleiding M. Post in een onderzoek waarop hij 8 februari aan de Universiteit Utrecht promoveert.

Ongeveer twee derde van de migrainepatiënten blijkt een shunt te hebben, een verbinding tussen de linker- en rechterboezem in het hart. Het gaatje zorgt ervoor dat de linker- en rechterbloedcirculatie met elkaar in verbinding staan. Deze hartafwijking komt gemiddeld bij een op de vijf mensen voor. Wordt het gaatje gesloten, dan verdwijnt bij zes van de tien patiënten de migraine.

Dat de oorzaak van migraine niet uitsluitend een zaak van het hoofd is, is een nieuw inzicht. Post kwam de relatie tussen het hartgaatje en migraine op het spoor door behandelingen die hij uitvoerde bij patiënten met een herseninfarct, bij wie de ongewenste verbinding operatief werd afgesloten.

Migrainepatiënten hebben drie tot vier keer zoveel kans op een herseninfarct. Post denkt dat de bewuste groep migrainepatiënten wordt getroffen door kleine herseninfarctjes zonder dat die als zodanig worden herkend. Kleine bloedklontjes worden door het hartgaatje niet tegengehouden maar naar de hersens geschoten.

Tussenschot
Om het gaatje te sluiten klappen cardiologen in het tussenschot van het hart via een katheter een soort parapluutje open. Mogelijk kan hartkatheterisatie een goede behandeling worden voor een groot deel van de patiënten met ernstige migraine, houdt Post een slag om de arm. Om dat zeker te weten is echter omvangrijk onderzoek noodzakelijk.

Migraine is een ernstige aandoening, die een hoog ziekteverzuim veroorzaakt. De ziekte komt voor bij 10 tot 12 procent van de bevolking en gaat bij één op de drie patiënten gepaard met aura: visuele verschijnselen die aan de migraine voorafgaan, zoals lichtflitsen en zwarte vlekken. Uit een Europees onderzoek uit 2003 bleek dat ongeveer een miljoen vrouwen en 400.000 mannen in Nederland gemidddeld elke maand een aanval van migraine hebben. De hoofdpijn houdt tot drie dagen aan.
  maandag 6 februari 2006 @ 15:12:12 #2
65351 B_BOY
De kater komt later.
pi_34795313
ik vind dat niet echt fijn hoor.
Remlof is een Spellings Nsb'er
pi_34795754
Dat fijn zal dan ook ongetwijfeld sarcastisch zijn geweest
pi_34807489
Je bent wel een behoorlijk zeikwijf vandaag, is het niet?
Hmm. Dat kan beter.
pi_34807554
zolang je ergens niets vanaf weet is het goed, maar zodra het bekent wordt is het eng en erg
pi_34807592
quote:
Op maandag 6 februari 2006 21:01 schreef KritischBlikje het volgende:
Je bent wel een behoorlijk zeikwijf vandaag, is het niet?
ik haat ze jonge die mensen die zoveel topics openen in klaagbak achtermekaar
pi_34807645
quote:
Op maandag 6 februari 2006 21:03 schreef 2609 het volgende:

[..]

Werkelijk?
pi_34807779
Ben ik ff blij dat ik nog maar heel zelden migraine heb. Vergeleken met vroeger, sowieso 1x in de week
Life is the road
Now and forever
Wonderful journey
Richard Marx & Donna Lewis - At The Beginning
pi_34808075
Ik heb het nooit

Of ik heb bier-migraine, maar dat is een heel ander topic [14.gif]
Buy it, use it, break it, fix it,
Trash it, change it, mail - upgrade it,
Charge it, point it, zoom it, press it,
Snap it, work it, quick - erase it,
pi_34820120
quote:
Op maandag 6 februari 2006 21:03 schreef 2609 het volgende:

[..]

Maar als we in jouw topic history kijken, zien we grotendeels KLB topics, en je hebt weinig tot niks toe te voegen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')