quote:
Op maandag 6 februari 2006 14:53 schreef mgerben het volgende:?? Rally, hebben wij het over dezelfde uitspraak?
Het ging niet over een site waar moderators op zaten maar over een site die zich
inhoudelijk met het geplaatste materiaal bemoeide.
Redactioneel
aanpassen dus.
Volgens mij ging het zelfs om een papieren uitgave.
quote:
Dat is iets anders dan modereren.
Maar toch denk ik dat in het licht van hoe de auteursrechten in de praktijk vorm krijgen, een site die gemodereerd wordt aansprakelijk is voor een auteursrechtenschending. Dat de site dan een verhaal heeft op de poster, is een volgend punt.
In betreffende uitspraak was er tenslotte ook sprake van aangeleverd materiaal waar formeel de verantwoordelijkheid voor copyright bij de inzender gelegd was.
quote:
De advocaat van de duivel kan stellen dat je altijd controle hebt; je hebt het root-wachtwoord toch?
Maar daar wordt je nog geen moderator van.
Een moderator ziet alles wat geplaatst wordt; da's nu net het verschil met de BOFH.
quote:
Er is nogal wat verschil tussen een redactie die al het aangeboden materiaal verwerkt en het op een website plaatst, en moderators die dingen weghalen die niet door de beugel kunnen.
Een redactie die zich richt op foto's van kunstwerken is inhoudelijk op de hoogte van het materiaal, en bewerkt bovendien het materiaal voordat het geplaatst wordt. Daardoor kregen ze van de rechter ook verantwoordelijkheid.
Een moderator kan een overduidelijk copyrighted plaatje weghalen; als het bv een scan is waar nog 'playboy' met een paginanummer op staat.
Maar daar stopt zijn onderzoeksplicht wel. Je kunt hem later niet aanklagen omdat hij niet het hele internet heeft afgezocht naar die foto. Dat kun je niet redelijk van een mod verlangen.
Bovendien kan er wel eens wat doorglippen.
Risico's van het vak.
En daar ben ik het niet mee eens: hij hoeft niet het hele internet af te zoeken, hij hoeft alleen maar te verifiėren dat er rechten zijn om het ding te publiceren.
quote:
En voor een ongemodereerde site geldt dus helemaal dat het infrastructuur betreft. De website-beheerder heeft dan wel het root-wachtwoord, maar dat betekent NIET dat hij de verplichting heeft om twee keer per dag de site door te spitten. Hij is niet automatisch moderator omdag hij erbij kan!
Eens.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.