quote:
’De 80’s & 90’s Kwis’ zenuwslopend en een tikje sadistisch
Feest van herkenning
TALPA, 19.00 UUR
door PATRICK VAN WEERDENBURG
Jan Joost van Gangelen belooft in zijn nieuwe functie als quizmaster niet zo hyperactief te zijn als een Peter Jan Rens, al helemaal niet zo eng rellerig als Gordon en zeker niet zo kil en streng à La Mourali. „Gewoon relaxed, als mezelf. Maar ik ben wel, excusez le mot, een kommaneuker. Het mag nu volgens de Dikke van Dale, maar je moet bij mij niet aankomen met ’groter als’ in plaats van ’groter dan’. Maar dat is de leraar in me”, vertelt Van Gangelen, die zeven jaar als leraar Nederlands voor de klas van een middelbare school heeft gestaan. Een dagtaak heeft Jan Joost niet aan het happie eredivisievoetbal bij Talpa. Vandaar dat hem werd gevraagd of hij ’te porren was voor een leuke, nieuwe quiz’.
De 80’s & 90’s Kwis dus, met vragen over ’phone home’-ET, de Atari-spelcomputer, de Willem Ruis Show, de Koude Oorlog, de ontvoering van Freddy Heineken, de mode, de muziek, het theater, de politiek en de sport uit dat tijdperk. „Kortom, een feest der herkenning”, vertelt Van Gangelen (31), zelf een kind van die tijd.
„Elke reeks van vijf uitzendingen staat in het teken van één jaartal. We beginnen met 1988, met onder meer de vliegtuigramp bij Lockerby en de glorie van het Nederlands elftal in Duitsland.”
Klinkt toch als een doorsnee huis-, tuin en keukenquiz. „Ja, maar nee, want het is een quiz met elementen van reality, waarin het prijzengeld kan oplopen tot 25.000 euro. Elke dag wordt één van de zeven spelers geëlimineerd. Voor de finaledag blijven er drie over, waarvan de winnaar de zeggenschap krijgt over opgebouwde prijzenpot, die hij naar eigen inzicht moet delen met de nummer twee.”
En die zal de winnaar op zijn blauwe ogen moeten vertrouwen of hij daadwerkelijk een lekker bedrag heeft afgestaan?
„Of zíjn macht laten gelden, door de koffertjes te ruilen..! Een dosis sadisme zit er wel in De 80’s & 90’s Kwis”, grijnst Van Gangelen, de man met het hoofd van een Romeinse overheerser. „Maar dat is toch juist lollig?”