abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 21 april 2010 @ 21:23:22 #161
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_80575208
quote:
Op woensdag 21 april 2010 21:17 schreef marrie79 het volgende:
Hallo allemaal,

Ik ben ontzettend nieuw hier en ik kwam op dit forum via google...
Ik heb een Nikon D40 camera en heb altijd veel interesse in fotografie gehad. Ik heb een algemene fotocursus gehad, dus ik begrijp de camera wel wat beter.
Nu wil ik graag een kleine studio, die ik eventueel ook mee kan nemen op locatie.
Ik lees overal van alles, maar snap er weinig van...
Ik heb de flitssets van falcon eyes gezien, maar een bekende raad me een externe flitser aan...
Ik weet dus absoluut niet wat ik moet doen.
Kabel? radio...? instelbare flits?
Hoe kom ik er achter hoe alles in zijn werk gaat en hebben jullie nog tips voor me?

Alvast bedankt!
Welkom op FOT!

Wat wil je precies gaan doen op lokatie?
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_80577789
quote:
Op woensdag 21 april 2010 21:17 schreef marrie79 het volgende:
Hallo allemaal,

Ik ben ontzettend nieuw hier en ik kwam op dit forum via google...
Ik heb een Nikon D40 camera en heb altijd veel interesse in fotografie gehad. Ik heb een algemene fotocursus gehad, dus ik begrijp de camera wel wat beter.
Nu wil ik graag een kleine studio, die ik eventueel ook mee kan nemen op locatie.
Ik lees overal van alles, maar snap er weinig van...
Ik heb de flitssets van falcon eyes gezien, maar een bekende raad me een externe flitser aan...
Ik weet dus absoluut niet wat ik moet doen.
Kabel? radio...? instelbare flits?
Hoe kom ik er achter hoe alles in zijn werk gaat en hebben jullie nog tips voor me?

Alvast bedankt!
Hoe alles in zijn werk gaat?
Beginnen, doen en leren !

Als netspanning voorhande is op je locatie kun je prima uit de voeten met z'on FE setje, het spul is klein genoeg om mee te nemen naar je locatie.
gezien je aangeeft dat je een kleine studio wil is het vermogen van je flitsers niet zo heel belangrijk, tenzij je laten we zeggen, de erasmusbrug bij nacht wil verlichten, dan reikt dat niet toe..... voor wat portretwerk, handzame producten zijn die sets prima, draadloos aansturen van die sets kan handig zijn maar is absoluut geen noodzaak.
Wil je met externe flitser aan de slag is het verstandig eerst eens te gaan flitsen met z'on FE setje (of iets gelijkwaardigs),
waarom? Op een externe flitser ontbreekt een instellicht, dat is handig om te zien hoe je uiteindelijke flits zich gedraagt, zonder die kennis is de leercurve van het flitsen zonder instellicht nogal heftig.
( ik neem gemakshalve aan dat we hier spreken over reportage- of opzetflitsers, ook wel bekend als speedlights)

Wanneer je wat meer ervaring hebt opgedaan met flitsen in het algemeen, licht-modifiers zoals parapluus, softboxen en andere ongein is de stap naar het werken met externe, of reportageflitsers, eventueel draadloos aangestuurd, wat makkelijker.
Investeer in het opdoen van kennis, staar je niet blind op het aanbod van spullen.

Mijn advies, koop z'on studio-set en leer daarmee.
(en mocht je uiteindelijk echt op locatie willen werken waar geen netspanning aanwezig is neem je die netspanning gewoon mee, een tronix-explorer die die spanning genereert op je locatie zijn al heel betaalbaar).
http://limpeiven.blogspot.com/
www.limpeiven.com
opsomming van in bezit zijnde foto-apparatuur, staat namelijk heel erg cool en draagt bij aan status alhier...
pi_80585879
wat ik op locatie zou willen?
Nou, eventueel de studio meenemen naar mensen thuis of bijvoorbeeld naar buiten ofzo.
Het lijkt me super om een beetje te experimenteren.
Ik zag het setje van de falcon eyes en daar zit dan 150 w flitsers met 1 softbox bij. geen idee waar het allemaal precies voor is...
Het lijkt me dat het dan gewoon oefenen is.
Ik zag op internet ook van die opvouwbare achtergronden. Zijn deze goed? Of zijn deze glimmend?
Het lijkt me een heel werk om 2 statieven en een dwarsligger mee te moeten nemen, samen met een rol stof... wat adviseren jullie?

Sorry dat ik hier zo kom als nieuwkomer met al die vragen. ik moet echt nog van voor af aan beginnen...
Bestaan er cursussen voor het opzetten van een studio?
Ik vind het in ieder geval al super dat ik uitleg van jullie heb gekregen! thnx!!!
  donderdag 22 april 2010 @ 08:46:37 #164
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_80586106
Naar buiten ga je toch niet een halve studio meeslepen? Doe het in eerste instantie met de grootste lichtbron gratis beschikbaar gesteld door de natuur 'Zon' Leer daar eerst eens mee om te gaan voordat je gaat werken met lampen, aggregaten of accus's (want tjsa die hebben voeding nodig die lampen). Waarom naar buiten om vervolgens een achtergrond neer te plempen? Kijk goed om je heen en maak de omgeving je achtergrond.

Ik heb het setje van FE. Prima setje, heb het nu al heel wat jaartjes doet het nog steeds goed.

Een cursus voor het opzetten van een studio lijkt me niet nodig. Misschien wel een cursus fotograferen in een studio Maar dan nog... de beste lessen zijn imho trial and error.

Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  FOK!fotograaf donderdag 22 april 2010 @ 09:07:59 #165
151126 angel008
pi_80586580
quote:
Op donderdag 22 april 2010 08:46 schreef Puckzzz het volgende:
Naar buiten ga je toch niet een halve studio meeslepen? Doe het in eerste instantie met de grootste lichtbron gratis beschikbaar gesteld door de natuur 'Zon' Leer daar eerst eens mee om te gaan voordat je gaat werken met lampen, aggregaten of accus's (want tjsa die hebben voeding nodig die lampen). Waarom naar buiten om vervolgens een achtergrond neer te plempen? Kijk goed om je heen en maak de omgeving je achtergrond.

Ik heb het setje van FE. Prima setje, heb het nu al heel wat jaartjes doet het nog steeds goed.

Een cursus voor het opzetten van een studio lijkt me niet nodig. Misschien wel een cursus fotograferen in een studio Maar dan nog... de beste lessen zijn imho trial and error.

maar wat is er mis met een strobist setje ? die hebben geen grote aggregaten nodig alleen maar 4 aa's per stuk een plutje en een statief.

true met de zon spelen is leuk maar soms is met strobist setje spelen nog leuker
  donderdag 22 april 2010 @ 13:35:26 #166
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_80595033
quote:
Op donderdag 22 april 2010 09:07 schreef angel008 het volgende:

[..]

maar wat is er mis met een strobist setje ? die hebben geen grote aggregaten nodig alleen maar 4 aa's per stuk een plutje en een statief.

true met de zon spelen is leuk maar soms is met strobist setje spelen nog leuker
Zeker! Maar ook voor een beginner? Ik adviseer toch om eerst het fotograferen lekker onder de knie te krijgen. Onderzoeken wat diafragma's, sluitertijden etc. voor invloed hebben op je licht/belichting. Zodra je dat gevoel een beetje hebt kan je gaan manipuleren met hulpbronnen.

Maar dat is gewoon mijn bescheiden mening maar. Mijn camera ligt helaas al een flinke poos stof te happen vanwege drukte en gewoon ff algehele fotomoeheid
Zit zelfs te denken om mijn studioset te verkopen, maar dat doe ik nog net niet.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  donderdag 22 april 2010 @ 14:10:42 #167
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_80596168
Puckzzzje! LTNS!

Wat Puckzzz zegt klopt wel. Als je buiten fotografeert moet je natuurlijk 'buiten' als achtergrond nemen. En een flitser buiten kan handig zijn, maar meestal heb je dan al genoeg aan een standaardflitser op je camera. Probeer dat eens uit, en kijk dan pas naar wat je tekort komt. Je zult merken dat je eigenlijk helemaal niet zo veel mist als je het niet hebt, alleen in heel specifieke situaties heb je een strobisten set of beter nodig.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_80597558
natuurlijk snap ik wel dat je buiten het beste foto´s kan maken met behulp van de zon. Jullie vroegen wat ik wilde fotograveren, dus ja studio én buiten. Ik heb een basiscursus gehad, dus ik snap sluitertijd en diafragma afstellen wel (al moet ik soms nog wel een beetje goochelen). Maar als ik bij iemand thuis foto's ga maken (bijvoorbeeld buikfoto's of portretfoto's) zal ik toch een kleine mobiele studio moeten hebben. Wij hebben op dit moment nog wel wat ruimte in huis, (al is het op zolder en zijn het schuine wanden overal), maar de planning is in de toekomst dat we deze kamer nog moeten gebruiken voor een ander doeleind. Dus dan lijkt het me handig om bij iemand thuis te kunnen komen...

Ik heb dinsdag bij mijn schoonzusje een aantal buikfoto's gemaakt. en dan merk ik toch echt wel dat een beetje verlichting en achtergrond echt wel een must is... Nu zijn de foto's wel redelijk geworden hoor (volgens mij) maar ik mis dan net dat beetje extra. De lichtinval die dan iets doet enzo.
Maar als ik dan hier lees over triggers, kabels, flitsers, softboxen etc... nooit van gehoord...
dan lijkt het me allemaal nog wel wat moeilijk...

Maar als ik dan zo'n beginnersset van de falcon aanschaf, zit er dan een beschrijving bij hoe je alles moet opzetten enzo? (bijv http://www.fotosg.nl/product_info.php?cPath=24_127&products_id=5107 )

en heeft er iemand ervaring met opvouwbare achtergronden?
(bijv http://www.fotosg.nl/product_info.php?cPath=24_43&products_id=6320 )

nogmaals... alvast bedankt voor jullie antwoorden

[ Bericht 8% gewijzigd door marrie79 op 22-04-2010 15:18:22 ]
  donderdag 22 april 2010 @ 22:45:53 #169
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_80615565
bij een flits set van falcon zit geen beschrijving dacht ik (maar ja papieren die ergens bij zitten gooi ik altijd zo weg, of in een lade) dus weet het niet 100% maar veel meer als hoe je het in elkaar moet zetten zal er niet bij zitten.

die opvouwbare achtergronden heb ik niet echt ervaring mee maar ze werken het zelfde als de reflectie doeken die veel gebruikt worden. dus ze zijn lekker compact, makkelijk op te vouwen. uitklappen is helemaal geen werk. (alleen uit kijken dat hij niet tegen iets breekbaars aan zwiept als hij uitvouwt)

als je iets wil voor verlichting is de basis veel al een reflectie scherm.
iets uitvouwbaars of een groot stuk piepschuim.

zelf ben ik wel begonnen met veel flitsers maar hou meer van fotograferen met omgevings licht. en gebruik de flitsers nu alleen voor productfotografie.

als je veel binnen fotografeert, en dan zelf de situatie kan creëren is een studioflitser erg fijn.
als je meer foto's maakt van situaties die zich voor doen is het fijn om een opzetflitser te pakken. (deze kunnen ook op statief voor de paar keer dat je wel de tijd hebt om met het licht te kunnen spelen, en ook hier voor zijn parapluutjes te krijgen voor wat diffuus licht

triggers is erg verschillend van persoon tot persoon.
ik heb zelf een rf setje maar die hapert wel eens. dus gebruik bijna 95% van de tijd een kabel.

ren je heel de studio door dan is draadloos een must.
maar als je niet erg veel hoeken opzoekt van je ruimte, en of veel van statief fotografeert dan is een kabel de beste keuze.
pi_80706902
bedankt voor je reactie!

Moet zeggen dat jullie me wel aan het denken zetten hoor... wat moeilijk wat moeilijk...
  zondag 25 april 2010 @ 21:07:49 #171
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_80707338
wil je beter licht binnen en heb je de tijd, studioset.
wil je beter licht binnen en heb je weinig tijd voor op zetten, een opzetflitser.
wil je beter licht buiten reflectiescherm.
wil je buiten flitsen. opzetflitser op statief is goedkoopste optie.
beste optie studioflitser met een accupack of een 220V-generator

(korte versies zijn makkelijkste vergelijken )
  FOK!fotograaf maandag 26 april 2010 @ 08:54:17 #172
18921 freud
Who's John Galt?
pi_80718394
quote:
Op zondag 25 april 2010 20:58 schreef marrie79 het volgende:
bedankt voor je reactie!

Moet zeggen dat jullie me wel aan het denken zetten hoor... wat moeilijk wat moeilijk...
Er is gewoon veel keuze. PK geeft het hierboven goed weer. Je kan het beste ook je focussen op één ding tegelijk, en als je dat onder de knie hebt, dan kan je makkelijker bepalen wat je verder wil. Mijn mening is dat je met twee reportageflitsers ook binnen aan de slag kan, maar je niet met twee studioflitsers makkelijk naar buiten gaat. Als je een 580EX en een 420EX koopt, heb je een leuke allround startset, en kan je veel technieken oefenen. De modellen zijn ook wat 'ouder', dus 2e hands goed te doen. Koop een paar statieven erbij, en op www.dealextreme.com wat plu's en houders, en je bent relatief goedkoop klaar.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_80726348
ik denk dat ik ook veelal binnen zal fotograveren, maar de optie voor buiten moet ook te doen zijn, maar dat is idd meer een kwestie van reflectiescherm en evt een andere lens ofzo.

Ik denk dat ik voor een opvouwbaar achtergrondscherm ga en een flitsersset...
We gaan er voor!
Heel erg bedankt!
  zaterdag 1 mei 2010 @ 01:23:39 #174
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_80893217
mochten er mensen zijn met interesse, ik heb nog een muur/plafond set tbv. rollen papier/ doek tekoop

heb er natuurlijk nog de katrollen voor, en nog 3 rollen papier. mochten er mensen zijn met interesse pm dan maar even.
pi_83553311
Ook ik wil aan de studio
Heb al een beetje kunnen oefenen met een geleende set. Dit was een Bowens set.
Volgens de uitleen meneer had je al een knappe Bowens set voor 1000 euro. Maar de enige set die ik kan vinden kost 4100,= euro. Dus een paar centjes meer!

Nu ben ik wel de volgende 2 setjes tegen gekomen... Maar omdat ik niet al te veel ervaring heb en de kennis ook nog redelijk ver te zoeken is ben ik benieuwd naar jullie mening..

Set 1. http://www.fotoflits.nl/product_info.php?cPath=77_59&products_id=601
Set 2. http://www.fotoflits.nl/product_info.php?cPath=77_59&products_id=1001
  vrijdag 2 juli 2010 @ 00:20:05 #176
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_83555311
PK, verkoop je de rollen ook los ( als je ze nog hebt) en hoe groot zijn ze en wat voor kleur?
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  vrijdag 2 juli 2010 @ 00:21:02 #177
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_83555345
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 23:31 schreef Hilzillah het volgende:
Ook ik wil aan de studio
Heb al een beetje kunnen oefenen met een geleende set. Dit was een Bowens set.
Volgens de uitleen meneer had je al een knappe Bowens set voor 1000 euro. Maar de enige set die ik kan vinden kost 4100,= euro. Dus een paar centjes meer!

Nu ben ik wel de volgende 2 setjes tegen gekomen... Maar omdat ik niet al te veel ervaring heb en de kennis ook nog redelijk ver te zoeken is ben ik benieuwd naar jullie mening..

Set 1. http://www.fotoflits.nl/product_info.php?cPath=77_59&products_id=601
Set 2. http://www.fotoflits.nl/product_info.php?cPath=77_59&products_id=1001
Hoe groot is de ruimte die je tot je beschikking hebt?
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  vrijdag 2 juli 2010 @ 12:33:43 #178
81363 Hilzillah
Fall Dead!
pi_83566460
quote:
Op vrijdag 2 juli 2010 00:21 schreef snakelady het volgende:

[..]

Hoe groot is de ruimte die je tot je beschikking hebt?
Ik mag de grote zolder van mijn schoonmoeder gebruiken
  vrijdag 2 juli 2010 @ 13:06:23 #179
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_83567504
quote:
Op vrijdag 2 juli 2010 12:33 schreef Hilzillah het volgende:

[..]

Ik mag de grote zolder van mijn schoonmoeder gebruiken
Dat is lief van je schoonmoeder, en hoe groot is die ruimte?
Als het niet zo heel groot is hoef je namelijk niet te investeren in lampen met een enorme capaciteit, dan kan je beter wat goedekopere kopen.
Is het een hele grote ruimte dan heb je ook meer licht nodig.
  vrijdag 2 juli 2010 @ 13:16:47 #180
81363 Hilzillah
Fall Dead!
pi_83567866
Ongeveer 16 vierkante meter.... Ik weet niet of dat heel groot is of 'goed te doen'
  vrijdag 2 juli 2010 @ 13:30:30 #181
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_83568397
Het is niet groot maar zeker te doen, zou dan alleen wel een wat goedkoper setje uitkiezen.
Je hebt al hele leuke flitssetten bij konijnenberg die een stuk goedkoper zijn en waar je in zo'n ruimte net zo veel ( of misschien wel meer) mee kan.

http://www.fotokonijnenbe(...)rdeel_flitssets.html

Ik heb zelf ook maar een relatief kleine ruimte en gebruik 3 lampen en een reflectiescherm.
  vrijdag 2 juli 2010 @ 19:58:50 #182
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_83585200
quote:
Op vrijdag 2 juli 2010 00:20 schreef snakelady het volgende:
PK, verkoop je de rollen ook los ( als je ze nog hebt) en hoe groot zijn ze en wat voor kleur?
kan ook los maar ben liefste meteen ook de achtergrond houders met katrollen kwijt.

PKfotografie ruimt op (verkoop studio&polaroid div.)

vrijdag 2 juli 2010 @ 20:04:27 #183
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_83585381
Toevallig heb ik dezelfde rollen zelf.
Geel gebruik ik eigenlijk nooit dus wil die inwisselen voor een ander kleurtje.

Maar gefeliciteerd!!! Helaas kan ik niks van je overnemen.
  zaterdag 3 juli 2010 @ 00:10:28 #184
81363 Hilzillah
Fall Dead!
pi_83595117
quote:
Op vrijdag 2 juli 2010 13:30 schreef snakelady het volgende:
Het is niet groot maar zeker te doen, zou dan alleen wel een wat goedkoper setje uitkiezen.
Je hebt al hele leuke flitssetten bij konijnenberg die een stuk goedkoper zijn en waar je in zo'n ruimte net zo veel ( of misschien wel meer) mee kan.

Ik heb zelf ook maar een relatief kleine ruimte en gebruik 3 lampen en een reflectiescherm.
Ik ga morgen gelijk ff kijken
  zaterdag 3 juli 2010 @ 17:40:51 #185
81363 Hilzillah
Fall Dead!
pi_83614582
quote:
Op vrijdag 2 juli 2010 13:30 schreef snakelady het volgende:

Welke set heb jij zelf eigenlijk?
En welke wattage zou ik aan moeten denken?
volgens mij is dit een hele stomme zin
  vrijdag 9 juli 2010 @ 09:59:38 #186
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_83838866
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 17:40 schreef Hilzillah het volgende:

[..]

Welke set heb jij zelf eigenlijk?
En welke wattage zou ik aan moeten denken?
volgens mij is dit een hele stomme zin
als je studio maar 16m2 is heb je aan 100 tot 150w flitsers al ruim voldoende.
als je de flitsers ook op andere locaties wil gebruiken als alleen in die studio zou ik er voor kiezen om minimaal 1 flitser te pakken van 300W of meer. (meestal heb je 1 flitser die als hoofd lichtbron functioneert, en dan 1 a 2 flitsers om de schaduwpartijen iets op te lichten. )
zelf gebruik ik als regel dat mijn invul licht ongeveer half vermogen flitst ten opzichte van mijn hoofd licht.
ik gebruik een lichtmeter. en stel dan het hoofd licht in op F8 en de invul flits op F4.
  vrijdag 9 juli 2010 @ 10:29:10 #187
81363 Hilzillah
Fall Dead!
pi_83839816
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 09:59 schreef PKfotografie het volgende:

[..]

als je studio maar 16m2 is heb je aan 100 tot 150w flitsers al ruim voldoende.
als je de flitsers ook op andere locaties wil gebruiken als alleen in die studio zou ik er voor kiezen om minimaal 1 flitser te pakken van 300W of meer. (meestal heb je 1 flitser die als hoofd lichtbron functioneert, en dan 1 a 2 flitsers om de schaduwpartijen iets op te lichten. )
zelf gebruik ik als regel dat mijn invul licht ongeveer half vermogen flitst ten opzichte van mijn hoofd licht.
ik gebruik een lichtmeter. en stel dan het hoofd licht in op F8 en de invul flits op F4.
Okay dan. Ik ben nog steeds een beetje zoekende. Ik weet ook niet zo heel goed voor welk merk ik moet gaan. Falcon Eyes heb ik niet zulke hele goede berichten over gehoord en Bowens is stervens duur. Elinchrom lijkt me wel wat maar ik zou dan wel graag gelijk een complete set willen hebben...

Ik denk dat ik maar een slachtoffer moet zoeken die er verstand van heeft, en met mij het internet af wil speuren naar wat echt goed is. De taal die er bij de advertenties gebruikt wordt is soms echt abracadabra voor hoogbevaagde!
  vrijdag 9 juli 2010 @ 10:29:53 #188
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_83839843
mijn falcon flitsers doen het al ruim 5 jaar zonder problemen.
  vrijdag 9 juli 2010 @ 11:32:52 #189
81363 Hilzillah
Fall Dead!
pi_83842871
Echt waar? Vriendin die heeft de set nu 1.5 jaar en niets anders dan ellende ermee... Hmmmz... Afgaan op 1 mening is ook niet goed natuurlijk. Dan doet falcon weer mee in de race
  vrijdag 9 juli 2010 @ 12:23:29 #190
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_83845441
Ik heb ook een falcon, nu een jaar of 3 nooit problemen mee gehad.
  vrijdag 9 juli 2010 @ 14:36:16 #191
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_83850845
falcon heeft ook verschillende sets, de echte instap modellen. en de zwaardere.
zelf heb ik ervaring met zwaardere flitsers van falcon (serie met 150/250/300/600W flitsers)
misschien dat daar ook een groot verschil in zit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')