Welkom op FOT!quote:Op woensdag 21 april 2010 21:17 schreef marrie79 het volgende:
Hallo allemaal,
Ik ben ontzettend nieuw hier en ik kwam op dit forum via google...
Ik heb een Nikon D40 camera en heb altijd veel interesse in fotografie gehad. Ik heb een algemene fotocursus gehad, dus ik begrijp de camera wel wat beter.
Nu wil ik graag een kleine studio, die ik eventueel ook mee kan nemen op locatie.
Ik lees overal van alles, maar snap er weinig van...
Ik heb de flitssets van falcon eyes gezien, maar een bekende raad me een externe flitser aan...
Ik weet dus absoluut niet wat ik moet doen.
Kabel? radio...? instelbare flits?
Hoe kom ik er achter hoe alles in zijn werk gaat en hebben jullie nog tips voor me?
Alvast bedankt!
Hoe alles in zijn werk gaat?quote:Op woensdag 21 april 2010 21:17 schreef marrie79 het volgende:
Hallo allemaal,
Ik ben ontzettend nieuw hier en ik kwam op dit forum via google...
Ik heb een Nikon D40 camera en heb altijd veel interesse in fotografie gehad. Ik heb een algemene fotocursus gehad, dus ik begrijp de camera wel wat beter.
Nu wil ik graag een kleine studio, die ik eventueel ook mee kan nemen op locatie.
Ik lees overal van alles, maar snap er weinig van...
Ik heb de flitssets van falcon eyes gezien, maar een bekende raad me een externe flitser aan...
Ik weet dus absoluut niet wat ik moet doen.
Kabel? radio...? instelbare flits?
Hoe kom ik er achter hoe alles in zijn werk gaat en hebben jullie nog tips voor me?
Alvast bedankt!
maar wat is er mis met een strobist setje ? die hebben geen grote aggregaten nodig alleen maar 4 aa's per stuk een plutje en een statief.quote:Op donderdag 22 april 2010 08:46 schreef Puckzzz het volgende:
Naar buiten ga je toch niet een halve studio meeslepen? Doe het in eerste instantie met de grootste lichtbron gratis beschikbaar gesteld door de natuur 'Zon' Leer daar eerst eens mee om te gaan voordat je gaat werken met lampen, aggregaten of accus's (want tjsa die hebben voeding nodig die lampen). Waarom naar buiten om vervolgens een achtergrond neer te plempen? Kijk goed om je heen en maak de omgeving je achtergrond.
Ik heb het setje van FE. Prima setje, heb het nu al heel wat jaartjes doet het nog steeds goed.
Een cursus voor het opzetten van een studio lijkt me niet nodig. Misschien wel een cursus fotograferen in een studioMaar dan nog... de beste lessen zijn imho trial and error.
Zeker! Maar ook voor een beginner? Ik adviseer toch om eerst het fotograferen lekker onder de knie te krijgen. Onderzoeken wat diafragma's, sluitertijden etc. voor invloed hebben op je licht/belichting. Zodra je dat gevoel een beetje hebt kan je gaan manipuleren met hulpbronnen.quote:Op donderdag 22 april 2010 09:07 schreef angel008 het volgende:
[..]
maar wat is er mis met een strobist setje ? die hebben geen grote aggregaten nodig alleen maar 4 aa's per stuk een plutje en een statief.
true met de zon spelen is leuk maar soms is met strobist setje spelen nog leuker
Er is gewoon veel keuze. PK geeft het hierboven goed weer. Je kan het beste ook je focussen op één ding tegelijk, en als je dat onder de knie hebt, dan kan je makkelijker bepalen wat je verder wil. Mijn mening is dat je met twee reportageflitsers ook binnen aan de slag kan, maar je niet met twee studioflitsers makkelijk naar buiten gaat. Als je een 580EX en een 420EX koopt, heb je een leuke allround startset, en kan je veel technieken oefenen. De modellen zijn ook wat 'ouder', dus 2e hands goed te doen. Koop een paar statieven erbij, en op www.dealextreme.com wat plu's en houders, en je bent relatief goedkoop klaar.quote:Op zondag 25 april 2010 20:58 schreef marrie79 het volgende:
bedankt voor je reactie!
Moet zeggen dat jullie me wel aan het denken zetten hoor... wat moeilijk wat moeilijk...
Hoe groot is de ruimte die je tot je beschikking hebt?quote:Op donderdag 1 juli 2010 23:31 schreef Hilzillah het volgende:
Ook ik wil aan de studio
Heb al een beetje kunnen oefenen met een geleende set. Dit was een Bowens set.
Volgens de uitleen meneer had je al een knappe Bowens set voor 1000 euro. Maar de enige set die ik kan vinden kost 4100,= euro. Dus een paar centjes meer!
Nu ben ik wel de volgende 2 setjes tegen gekomen... Maar omdat ik niet al te veel ervaring heb en de kennis ook nog redelijk ver te zoeken is ben ik benieuwd naar jullie mening..
Set 1. http://www.fotoflits.nl/product_info.php?cPath=77_59&products_id=601
Set 2. http://www.fotoflits.nl/product_info.php?cPath=77_59&products_id=1001
Ik mag de grote zolder van mijn schoonmoeder gebruikenquote:Op vrijdag 2 juli 2010 00:21 schreef snakelady het volgende:
[..]
Hoe groot is de ruimte die je tot je beschikking hebt?
Dat is lief van je schoonmoeder, en hoe groot is die ruimte?quote:Op vrijdag 2 juli 2010 12:33 schreef Hilzillah het volgende:
[..]
Ik mag de grote zolder van mijn schoonmoeder gebruiken
kan ook los maar ben liefste meteen ook de achtergrond houders met katrollen kwijt.quote:Op vrijdag 2 juli 2010 00:20 schreef snakelady het volgende:
PK, verkoop je de rollen ook los ( als je ze nog hebt) en hoe groot zijn ze en wat voor kleur?
Ik ga morgen gelijk ff kijkenquote:Op vrijdag 2 juli 2010 13:30 schreef snakelady het volgende:
Het is niet groot maar zeker te doen, zou dan alleen wel een wat goedkoper setje uitkiezen.
Je hebt al hele leuke flitssetten bij konijnenberg die een stuk goedkoper zijn en waar je in zo'n ruimte net zo veel ( of misschien wel meer) mee kan.
http://www.fotokonijnenbe(...)rdeel_flitssets.html
Ik heb zelf ook maar een relatief kleine ruimte en gebruik 3 lampen en een reflectiescherm.
Welke set heb jij zelf eigenlijk?quote:Op vrijdag 2 juli 2010 13:30 schreef snakelady het volgende:
Het is niet groot maar zeker te doen, zou dan alleen wel een wat goedkoper setje uitkiezen.
Je hebt al hele leuke flitssetten bij konijnenberg die een stuk goedkoper zijn en waar je in zo'n ruimte net zo veel ( of misschien wel meer) mee kan.
http://www.fotokonijnenbe(...)rdeel_flitssets.html
Ik heb zelf ook maar een relatief kleine ruimte en gebruik 3 lampen en een reflectiescherm.
als je studio maar 16m2 is heb je aan 100 tot 150w flitsers al ruim voldoende.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 17:40 schreef Hilzillah het volgende:
[..]
Welke set heb jij zelf eigenlijk?
En welke wattage zou ik aan moeten denken?
volgens mij is dit een hele stomme zin![]()
Okay dan. Ik ben nog steeds een beetje zoekende. Ik weet ook niet zo heel goed voor welk merk ik moet gaan. Falcon Eyes heb ik niet zulke hele goede berichten over gehoord en Bowens is stervens duur. Elinchrom lijkt me wel wat maar ik zou dan wel graag gelijk een complete set willen hebben...quote:Op vrijdag 9 juli 2010 09:59 schreef PKfotografie het volgende:
[..]
als je studio maar 16m2 is heb je aan 100 tot 150w flitsers al ruim voldoende.
als je de flitsers ook op andere locaties wil gebruiken als alleen in die studio zou ik er voor kiezen om minimaal 1 flitser te pakken van 300W of meer. (meestal heb je 1 flitser die als hoofd lichtbron functioneert, en dan 1 a 2 flitsers om de schaduwpartijen iets op te lichten. )
zelf gebruik ik als regel dat mijn invul licht ongeveer half vermogen flitst ten opzichte van mijn hoofd licht.
ik gebruik een lichtmeter. en stel dan het hoofd licht in op F8 en de invul flits op F4.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |