Ik ben uiterst content met de mutaties wat betreft Katwijk. Ik heb begrepen dat Katwijk nog één 'grote' aanwinst zal presenteren. Verder mogelijk nog enkele talentvolle jongens uit de regio. Maar op dit moment hebben we al een prima groep staan voor volgend seizoen.
Barendrecht-voorzitter Vermaat: ’Iedereen lijkt bij ons te willen spelen’
Door RENÉ DONS
Giovanni Franken, Benjamin Martha, Xander van der Veeke, Richard Lodder, Yurtcan Kayis, Ramon Barendregt en nog is Barendrecht nog niet klaar op de transfermarkt. De nieuwe trainer Jack van den Berg is voor het nieuwe seizoen mogelijk ook nog op zoek naar een linker- en een rechterverdediger.
Aan kandidaten geen gebrek, want die rammelen uit zichzelf aan de poort van de ambitieuze eersteklasser van voorzitter Dirk Vermaat. De preses legt uit wat de aantrekkingskracht is van Barendrecht én dat is niet alleen geld!
DOTO-speler Nixon Diaz solliciteerde vorige week in deze krant openlijk naar een plekje in de selectie van Barendrecht. De oud-prof van Sparta en ADO Den Haag zou maar wat graag Franken en Martha in hun overstap van DOTO naar Barendrecht volgen, maar Diaz liep een blauwtje. Barendrecht (lees: Jack van den Berg) heeft hem niet nodig. Net zoals zoveel andere spelers die zich de laatste weken direct of indirect bij de beleidsbepalers op sportpark de Bongerd hebben gemeld.
Het contrast is groot voor Barendrecht-voorzitter Dirk Vermaat, want vorig seizoen werden liefst 37 spelers benaderd en wilde er bijna niemand komen.
„Barendrecht is hot,” erkent Dirk Vermaat, in het dagelijks leven advocaat in Barendrecht.
„Iedereen lijkt bij ons te willen voetballen, maar wij willen niet iedereen hebben. Versterkingen zijn noodzakelijk om met ons eerste elftal weer in de zaterdag-hoofdklasse een rol van betekenis te kunnen spelen. Maar we hebben ook een uitstekende jeugdopleiding. Komend seizoen stromen er ook twee spelers (Matthijs Tabbers en John de Ronde, red.) door van A1 naar de eerste selectie en die jongens maken ook kans op een basisplaats.”
„Dat we zo ’in’ zijn, verrast mij ook. Want de budgetten om spelers te halen zijn voor volgend seizoen niet toegenomen. Ik ben daar altijd heel transparant in. Wij doen niets zwart, niets in natura of met auto’s. Ik ken de trucjes bij veel andere verenigingen en daar doen we niet aan mee. Bij ons tekent een speler een contract en daar worden sociale premies over afgedragen. Heel simpel. Het zijn overeenkomsten voor een jaar en we geven alles keurig op aan de belastingdienst.”
„Rommelen doen we niet. Ik weet dat de Belastingdienst loert op bepaalde clubs. Dat de inspecteurs op bezoek zijn geweest en sommige clubs aanslagen hebben opgelegd. Bij ons zijn de boeken nog niet onderzocht, maar de Belastingdienst is welkom. Het zijn mijn vrienden, want we hebben helemaal niets te verbergen. Ik denk dat spelers het prettig vinden dat ze bij ons een gewoon dienstverband krijgen. Ze hoeven niet in spanning af te wachten of ze het ’zwarte’ deel van de vergoeding deze keer wel of niet krijgen. Bij ons staat alles op papier. Ik zou als advocaat en als eindverantwoordelijke man bij Barendrecht ook niet anders willen.”
„Het succes van onze vereniging bestaat uit drie elementen,” vervolgt de voormalige wethouder.
„Een goede verstandhouding met de gemeente, waardoor we een uitstekende accommodatie hebben, een groot ledenaantal van 1800 met nog 400 vrijwilligers en een goed draaiende businessclub met ruim 230 leden die 650 euro per jaar betalen. Daarnaast hebben we veertig stersponsors die minimaal 4.000 euro ophoesten en hebben we in De Jong Intra Vakanties een hoofdsponsor die ook een substantieel bedrag per jaar doneert. ’’
,,Kortom financieel staan we er goed voor. Bovendien worden de spelers uit een fonds betaald. Dat wordt beheerd door de stichting ’Bevordering Amateurvoetbal Barendrecht’. Alleen de technische en medische staf staan bij ons op de loonlijst. Het mag namelijk nooit gebeuren dat de vereniging in gevaar komt als de sponsors wegvallen. Als wij alle geldschieters kwijtraken dan blijven we nog bestaan. Want het fundament is je vrijwilligersbestand. Dat zorgt ervoor dat 1800 leden hier kunnen sporten. Want ook een jongen uit de B6 of de C10 kan bij ons twee keer per week trainen en op zaterdag een wedstrijd spelen. Daarvoor hebben we leiders, coördinatoren, scheidsrechters en mensen die de accommodatie bij houden.”
„Gesteund door de gemeente is dit van levensbelang voor de club. Door de contracten voor één seizoen kunnen we ons ook nooit een buil vallen aan spelers. We hebben een brede sponsorgroep, dus een gespreid risico. Ze zullen nooit in één keer allemaal Barendrecht de rug toe keren. Onder leiding van Wim Vonk doen we ook veel voor die mensen. De gelden die zij betalen gaan naar de vereniging en die stelt een bedrag van 100.000 euro ter beschikking aan de stichting ’Bevordering Amateurvoetbal Barendrecht’. Over het bedrag dat deze stichting onder leiding van Klaas Groenendijk daarnaast nog fourneert om spelers te kunnen betalen, wil ik geen mededelingen doen. Dat is namelijk niet aan mij,” benadrukt Dirk Vermaat.
De voorzitter van Barendrecht ontkent echter niet dat het totale bedrag dat in de selectiegroep wordt geïnvesteerd ongeveer rond de 200.000 euro ligt.
„Maar belangrijker is dat spelers vertrouwen hebben in een club en in een trainer. Dat ze terechtkomen in een prettige omgeving met de voorwaarden om voor amateur-begrippen maximaal te kunnen presteren. Bij de voetbalvereniging Barendrecht bieden we dit klimaat en steeds meer spelers hechten daar waarde aan. Dat zie aan de aanwas voor komend seizoen.”