Gezondheid, entertainment, zon, bier, kennis, informatie, puzzel op de plek laten vallen. Helderheid en gezondheid. Aandacht af en toe ook wel, ik bedoel, aandacht is niet het belangrijkste maar een beetje aandacht kan nooit kwaad. Dat mensen waarderen dat je er bent en nog meer.
Tevredenheid met jezelf en een goede balans tussen behoeftes en middelen ook wel. Geen leegte in het bestaan. Precies genoeg opvulling in het bestaan. Niet teveel opvulling want dan gaat dat weer ten kostte van energie in het lichaam.
Een complete puzzel en het complete overzicht behouden ook wel. Het bestaan ervaren alsof het perfect in elkaar zit, gebeurtenissen die logisch lijken te passen in de tijd en plaats, en ook andere losse onderdelen die op de plek lijken te vallen. Dat alles op de plek valt als het ware.
Opstaan met een lach op het gezicht, helemaal fris en monter het bed uitstappen, kopje koffie, sigaret en dan ff het nieuws lezen. Hopen op positief nieuws en zo gaat door.
Het gaat niet eens om de zin van het leven, het gaat erom dat het bestaan in orde is hier. Heb ik het idee dat het bestaan niet in orde is in mijn geval, dan ga ik weer op zoek om zaken bij te stellen. Het bestaan bedoel ik dan mee, mijn leven. En het bestaan in orde hebben, heeft veel te maken met hoe je tegen het leven aankijkt, en of je een doel hebt in het leven ook misschien wel. Dat je iets te doen hebt waar je heil in ziet ook.
Kortom: Ik ben gelukkig als ik ervaar dat mijn bestaan in orde is en de moeite waard is. En tevens als ik goede hoop heb op een mooie toekomst. Ontbreekt dit allemaal, dan ben ik ongelukkig.
En als afsluiting. Hier wisselt de mate van geluk en ongeluk ervaren nog. Soms zijn er dagen dat het perfect aansluit op elkaar, zelfs al zijn er geen grote veranderingen opgetreden. En soms lijkt het een grote foutmelding te zijn, waarbij puzzelstukken gewoon niet lijken te passen in het geheel. Alsof ik 1000 stukken puzzel bezit, die helemaal niet passen, dat ik de juiste puzzelstukken niet tot mijn beschikking heb staan ook wel.
En puzzelen zonder de juiste stukken is moeilijk
![]()
Maar uiteindelijk valt het altijd weer in elkaar
![]()
Dus echt druk maken doe ik niet. Ben dus ook snel tevreden, alleen het idee hoef ik te hebben dat het in elkaar past en dan is er weer helderheid en dan kan ik 10 uur niets doen, dan geniet ik gewoon van het passende plaatje of beeld. Dan geniet ik dat ik in het geheel pas. En dan zijn er geen andere zaken nodig als het ware.
Aanwezig zijn in het "nu" dus, zoals ik hier al las. Met het volle bewustzijn aanwezig zijn in het nu. En dan kan het minste of geringste zo mooi zijn, dat het allemaal een groot sprookje lijkt te zijn. Groot sprookje lijkt overdreven, is het misschien ook. Maar het draait me om aanwezigheid. Ik wil altijd aanwezig zijn met het volle verstand, tevens omdat ik tijden gedwaald hebt op een dwaalspoor. 100 procent of meer dan 100 procent aanwezigheid is fijn. Ontwaking misschien ook wel. Dat ik het gevoel heb dat ik helemaal wakker ben. En helemaal wakker zijn bedoel ik dus mee, echt helemaal wakker.
Genieten van niets ook wel. Genieten van niets, maar van alles tegelijk
![]()
Kleine toevoeging nog. Pas ik in het geheel, dan krijg ik wel altijd te maken met deja-vus. Altijd niet, maar vaak dus. Alsof er iets gebeurt op dat moment. Maar daar moet ik dieper over nadenken. Fouten maken sta ik mezelf dus niet meer echt toe, ik wil geen fouten maken, ik ga niet overdreven geforceerd leven omdat ik bang ben voor fouten, maar ik wil dus geen fouten meer in het bestaan in mijn geval. Op een relaxte manier alles soepel laten verlopen dus. Zodat de puzzel weer beter in elkaar past hier
[ Bericht 5% gewijzigd door Verdwaalde_99 op 09-02-2006 12:30:03 ]