| Frutsel | zaterdag 4 februari 2006 @ 12:35 |
| Waarschijnlijk is het topic in de crash verloren gegaan of het was er nog helemaal niet... maar nog even de aandacht erop dan... ================= CAIRO - In de Rode Zee is een Egyptische veerboot met circa 1400 opvarenden gezonken. Dat hebben de Egyptische autoriteiten vrijdag gemeld. Reddingswerkers hebben al tientallen lijken uit de Rode Zee gehaald. Eerder meldden maritieme bronnen dat reddingswerkers veertien lijken en twaalf overlevenden van de scheepsramp in de Rode Zee uit het water gehaald. Dat hebben maritieme bronnen gemeld. Radar De veerboot was onderweg van Saudi-Arabië naar Egypte De Salaam 98 zou in de nacht van donderdag op vrijdag in de Egyptische haven Safaga moeten aankomen. Kort nadat het donderdagavond uit de haven van Dubah was vertrokken, verdween het echter van de radarschermen. Het zonk ongeveer honderd kilometer voor de kust van de badplaats Hurghada. Marineschepen De zoektocht, die vrijdagochtend op gang kwam, wordt door het slechte weer bemoeilijkt, aldus Egyptische functionarissen. De Egyptische autoriteiten hebben behalve helikopters marineschepen naar de rampplek gestuurd. Ook de Saudische autoriteiten speuren naar overlevenden. Egypte heeft ook schepen in de omgeving opgeroepen om aan de zoektocht deel te nemen. De meeste opvarenden, circa 1300, zouden Egyptenaren zijn, onder wie moslims die terugkeerden van de jaarlijkse pelgrimstocht naar Mekka. Ook waren Saudiërs en Sudanezen aan boord en vervoerde het schip meer dan veertig voertuigen. Veiligheidseisen De Salaam 98 is een oud schip, gebouwd in 1970. Minister van Transport Mohamed Loufty Mansour vertelde CNN echter dat de veerboot aan alle veiligheidseisen voldeed. Het zusterschip, de Salaam 95, kwam in oktober bij de haven van Suez in aanvaring met een Cypriotisch vrachtschip. Toen konden alle ruim 1400 opvarenden worden gered. ====== UPDATE: CAIRO - Aan boord van de veerboot die is gezonken in de Rode Zee was enkele uren voor de ramp brand uitgebroken. Dat hebben overlevenden gezegd. Het vuur zou zijn ontstaan in de motoren van het schip, ongeveer twee uur na vertrek uit Saudi-Arabië. Tot dusver zijn 389 overlevenden uit het water gevist. Er waren circa 1400 mensen aan boord. Voor zover bekend zijn er pas 185 lichamen geborgen. Eerder werd gezegd dat slecht weer mogelijk de oorzaak was van de ramp. Haven Volgens overlevenden brak al snel brand uit na vertrek uit de haven Duba, maar werd besloten door te varen. De bemanningsleden zouden na het uitbreken van de brand tegen de passagiers hebben gezegd dat alles onder controle was. Toen het schip slagzij maakte en kapseisde, was het snel gezonken. Een overlevende zei dat hij twintig uur in het water had gelegen en dat vissen van de slachtoffers begonnen te eten. Een regeringswoordvoerder zei dat er mogelijk niet genoeg reddingsvlotten waren. Familieleden Honderden familieleden verdrongen zich zaterdag bij de haven van Safaga, nabij het toeristenoord Hurghada, om informatie te krijgen over hun geliefden. Ze braken door een kordon van de politie en stormden het haventerrein op. Velen zijn boos omdat er zo weinig informatie wordt verstrekt over de vermisten. Bovendien zijn ze boos omdat regeringsfunctionarissen zich drukker lijken te maken over het bezoek van de Egyptische president Mubarak later op de dag. Een aantal straten kreeg zaterdagochtend nog snel een opknapbeurt. \"Ze zijn druk bezig met de voorbereidingen van het presidentiële bezoek en hebben geen tijd om zich om onze zonen te bekommeren\", aldus een boze Egyptenaar. Reddingswerkers zijn nog steeds bezig met zoekacties naar overlevenden. De kans op overlevenden is gering wegens de lage temperaturen in de nacht ============ Damn...wat een tragedie weer zeg... de andere veerbootdrama's staan me weer op het netvlies nu... | |
| zoalshetis | zaterdag 4 februari 2006 @ 13:08 |
| slechte beslissing om toch door te varen. | |
| Pietverdriet | zaterdag 4 februari 2006 @ 13:42 |
| Geeft weer eens aan dat overheid in die buurt hun prioriteiten verkeerd heeft. Begreep dat er nogal wat schorte aan de veiligheidsvoorzieningen aan boord. Die Saudi´s zijn erg goed in allerlei middeleeuwse wetten te handhaven om bv vrouwen te onderdrukken, maar publieke veiligheid is daar schijnbaar niet belangrijk. Hotels storten in, Mensen worden onder de voet gelopen en onveilige schepen kunnen daar gewoon de havens in en uit met passagiers aan boord. Maar Oh wee als een vrouw auto rijd, of een deense krant een paar cartoons afdrukt, daar winden ze zich vreselijk over op... | |
| Yildiz | zaterdag 4 februari 2006 @ 17:50 |
| Valt me echt op dat dit topic heel, heel rustig blijft. Dat geeft ook wel wat weer, eveneens als de 1e reactie. Je zou haast zeggen dat het ons haast niet meer boeit als er vele niet-Westerlingen sterven. Als dat daadwerkelijk zo is, zou dat wel ernstig zijn. Aan de andere kant, er sterven duizenden kinderen per uur van de honger... Nouja, voordat ik het kant-noch-wal-slanende-argument \'we zijn rampen-moe\' te horen krijg, dit nieuwsbericht. Uit het NRC. quote: | |
| fanneke | zaterdag 4 februari 2006 @ 18:12 |
| * deleted : note++ * [ Bericht 42% gewijzigd door Drugshond op 04-02-2006 21:56:31 ] | |
| NorthernStar | zaterdag 4 februari 2006 @ 18:15 |
| Een ongelukkige inschatting van de schade van de brand of ingegeven door winstbejacht en prestatiedruk? Als er een loopje met de veiligheid wordt genomen is het eigenlijk altijd vanwege het laatste. quote:Ik denk niet "haast" maar "heel". Dat is niet eens een bewuste keuze, dat wordt voor ons bepaald. Als het in West Europa of in de VS was gebeurt hadden we nu al dagen op TV niks anders gezien. | |
| Pietverdriet | zaterdag 4 februari 2006 @ 18:19 |
| Volgens de website van de reder is de capaciteit van de Al Salam Boccaccio 98 1100 passagiers, het schip ziet er raar en hoog uit (er zijn verschillende dekken opgebouwt na de verkoop naar egypte) http://www.alblaghagroup.com/english/frames/fleet.htm | |
| Yildiz | zaterdag 4 februari 2006 @ 19:50 |
quote:Goed gevonden. Het zijn er inderdaad maar 1100 PAX ![]() quote:Nou, nee hoor. Ik haal het uit het aantal reacties hier (op FOK!) vergeleken met het spotprentengedoetopic. Dit bericht is gewoon groot in het nieuws hoor. [ Bericht 25% gewijzigd door Yildiz op 04-02-2006 19:58:19 ] | |
| Pietverdriet | zaterdag 4 februari 2006 @ 19:57 |
quote:Ben ik nu zo slim of zijn die journalisten nu allemaal zo dom dat ze niet kunnen googlen? Lijkt me toch het eerste wat je doet, als je een persbericht als dit binnen krijgt, ff controleren. | |
| Pietverdriet | zaterdag 4 februari 2006 @ 20:04 |
![]() Hier nog een foto waar je goed ziet dat er extra deks op zijn gemaakt, wat natuurlijk het schip topzwaar en windgevoelig maakt. | |
| Yildiz | zaterdag 4 februari 2006 @ 20:05 |
quote:Dat zeker. Al wordt er nu nog wel brand als oorzaak gesuggereerd. Maar wind, in combinatie met hoge golven, vind ik wel een mogelijke oorzaak tot nu toe. | |
| Yildiz | zaterdag 4 februari 2006 @ 21:39 |
quote:Straks ga je me vertellen dat Titanic ook wat met geloof te maken heeft. | |
| Pietverdriet | zaterdag 4 februari 2006 @ 22:08 |
quote:Waren zeker deense vlaggen aan het verbranden.. | |
| Reporter | zondag 5 februari 2006 @ 00:05 |
| Waarom heeft Egypte de hulp van de Amerikanen en de Britten in het begin geweigerd? | |
| Reporter | zondag 5 februari 2006 @ 00:06 |
| Kan deze topic verschoond worden van islamhaters aub? | |
| sp3c | zondag 5 februari 2006 @ 00:28 |
| alle posts over moslims verwijderd ... laten we het over deze scheepsramp hebben. op CNN hoorde ik gister dat het schip niet helemaal zeewaardig meer was omdat er 2 verdiepingen bovenop zijn gebouwd waar het schip origineel niet voor ontworpen was. Hierdoor wordt het onstabiel met slecht weer en veel wind enzo. kan ook dat net als die ramp hier in Europa een tijdje geleden (naam en locatie kwijt) dat de garage (was een rollon rolloff schip) is volgelopen met water waardoor die is gezonken. tragisch iig | |
| zoalshetis | zondag 5 februari 2006 @ 00:30 |
quote:nederlandse scheepsbouwers blijven toch een van de beste. | |
| sp3c | zondag 5 februari 2006 @ 00:31 |
| een van de beste ... wie zijn dan de besten vraag ik me af | |
| zakjapannertje | zondag 5 februari 2006 @ 00:37 |
quote:http://www.volkskrant.nl/buitenland/article209367.ece | |
| sp3c | zondag 5 februari 2006 @ 00:40 |
| Estonia was het! | |
| zoalshetis | zondag 5 februari 2006 @ 00:41 |
quote:zoals bij alles heb je een top drie. heb je een van de drie zit je goed. | |
| Monidique | zondag 5 februari 2006 @ 14:46 |
| Survivors of the Red Sea ferry disaster have said the captain and his crew were first to flee the burning ship by lifeboat and abandoned them to their fate. | |
| Yildiz | zondag 5 februari 2006 @ 14:53 |
Van de Frontpage gehaald.quote:Bron: nasa.gov |