abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34718220
Veel wedstrijden bevatten beoordelingsfouten van grens- en/of scheidsrechters,die in ernstige gevallen leiden tot puntverlies van de gedupeerde partij. In sommige gevallen betreft het een bal die wel of niet de doellijn heeft gepasseerd, een speler die onterecht uit het veld wordt gestuurd, een speler die onterecht in het veld blijft staan na een overtreding die niet door de scheids wordt gezien.
Maar in de meeste gevallen betreft het de buitenspelval. Wel of niet buitenspel, het scheelt vaak niks. Dit is inherent aan buitenspel: een aanvaller staat op het randje en een verdediger doet net (niet) op tijd een stapje naar voren.
Je bent echter geheel overgeleverd aan het beoordelingsvermogen van een grens of scheidsrechter. Voetbal is dus in zekere zin een goksport.
In hoeverre kun je een beoordelingsfout nu corrigeren?
Omdat je met mensen werkt kun je ze niet voorkómen, hooguit achteraf beHERoordelen. Dat zou bv. kunnen met camera's, zoals dat in het ijshockey gebeurt, of met oortelefoontjes en mikes zoals met American football. Op deze wijze zou je slecht beoordeelde situaties kunnen herstellen. Maar werkt dat in de praktijk? Is dat met voetbal wel haalbaar?

Een doelpunt die gescoord wordt vanuit buitenspelpositie kan alsnog afgekeurd worden, een bal wel of niet over de doellijn, er valt een hoop recht te zetten.
Echter: beide partijen zouden bij iedere gevaarlijke situatie of doelpunt protesteren. Niet echt kijkvriendelijk als de scheids in deze gevallen steeds naar de zijlijn moet lopen om een herhaling van het moment te bekijken, trek dan zeker een hele middag uit voor een wedstrijd.
Je hebt dus een vierde man nodig. Vierde, omdat de derde zich met vervelende trainers moet bezighouden. Die vierde man(of meerdere personen) houdt zich bezig met het achteruitspoelen van de video-opname en het middels mike en oortelefoon bevestigen dan wel ontkennen van de genomen scheidsrechterlijke beslissing.Protesten van partijen worden niet aanvaard,omdat het dan één grote protestactie met tv-show wordt waarin amper nog gevoetbald wordt.
Het kost natuurlijk klauwen geld om alle stadions van camera's te voorzien, dus laten we alleen de Eredivisie nemen. Die jongens verdienen zoveel, dat ze dit gemakkelijk uit een gezamenlijke pot kunnen bekostigen dunkt me.

Enkele scenario's.
Een afgekeurd doelpunt die goedgekeurd had moeten worden,bv. omdat het geen buitenspel was. Je kunt zo'n goal achteraf weliswaar goedkeuren, maar door het fluitje van de scheids houden de verdedigers op te verdedigen en is de vraag of het uberhaupt wel een goal was geweest. Wat te doen? Je zou een vrije bal kunnen geven aan de aanvallende partij. Dat lijkt redelijk.

Als een aanvaller onterecht wordt afgefloten terwijl hij niet buitenspel staand alleen op de keeper afgaat wordt het al ingewikkelder. Een scheids kan op zijn fout worden gewezen maar dan? Moet je, net als bij ijshockey de aanvaller alsnog alleen op de keeper af laten gaan? Of maar weer een vrije bal?

Je kunt je natuurlijk beperken tot wel of niet afgekeurde doelpunten en zo enigszins de vaart in het spel houden.
Maar alles op een rijtje gezet is het ondoenlijk om op een dergelijke manier het voetbal te organiseren. Scheidsrechterlijke dwalingen zullen blijven bestaan. Ook verschillen in beoordeling. Wat voor de ene scheids geel is is voor de ander rood of zelfs helemaal niks.
Voetbal blijft dus vooral een gokkast.
En kaartspel natuurlijk.
pi_50710717
Dit is het grooste Stormlooptopic ooit. Na ruim 1 jaar geen reactie
"Geef me een joint", zei de goudvis, "Dan word ik haai"
pi_50710793
Zullen we het nu dan maar gaan volbaggeren?
pi_50710910
Van mij mag je Sjimz voor mij is het bijna bedtijd
"Geef me een joint", zei de goudvis, "Dan word ik haai"
  donderdag 21 juni 2007 @ 23:28:55 #5
51398 MisterJ.Lo
LL.M (Master of Laws).
pi_50711032
lol
Any man who can drive safely while kissing a pretty girl
is simply not giving the kiss the attention it deserves.
pi_50711075
Goeie kick!
pi_50711097
En dat met zó'n OP trouwens .
pi_50711187
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 23:31 schreef TerroRobbie het volgende:
Samenvatting?
Geen idee, heb het niet gelezen. Ziet er alleen wel uit alsof ie er moeite voor heeft gedaan .
pi_50711226
quote:
Voetbal blijft dus vooral een gokkast.
De moraal van het verhaal
pi_50711359
Jezus wat een verhaal.. Daar begin ik niet aan op dit tijdstip.
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
pi_50711417
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 23:35 schreef venomsnake het volgende:
Jezus wat een verhaal.. Daar begin ik niet aan op dit tijdstip.
Vast ook niet op een ander tijdstip, aangezien dit topic anderhalf jaar oud is en pas sinds vandaag reacties heeft
pi_50712522
Een jaar geen posters
Op woensdag 30 juni 2010 20:32 schreef afcajos het volgende:
Verrassend. Een topic over het regelen van te jonge smatjes en C_N en Lakitu zijn er als de kippen bij.
pi_50712541
Laatste bezoek: 501 dagen, 2 uur geleden.

Ik denk niet dat we Frenzel nog terugzien
As long as I gaze on Waterloo sunset I am in paradise.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 22 juni 2007 @ 00:03:26 #17
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_50712674
geweldig topic
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_50712692
Is er ondertussen al iemand die het gelezen heeft?
As long as I gaze on Waterloo sunset I am in paradise.
  vrijdag 22 juni 2007 @ 00:13:26 #19
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_50713059
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 23:23 schreef Bos81 het volgende:
Dit is het grooste Stormlooptopic ooit. Na ruim 1 jaar geen reactie
iedereen worstelt zich nog steeds door die OP heen
256 goals !
[Column]Hoera, prijs gewonnen!
'Zo gewoon en toch zo bijzonder,
Zo alledaags maar nog steeds een wonder' Maud 07-07-2005
pi_50717350
Ook dit jaar heb ik geen zin om het te lezen.
That's all folks!
pi_50717412
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 07:57 schreef -Vaduz- het volgende:
Ook dit jaar heb ik geen zin om het te lezen.
Je hebt de pik op hem he!
De ideale penalty
pi_50717457
Kom bij mij niet aan met lange berichten met een hoop smileys en alinealoosheid/ rare gestructureerde teksten.
That's all folks!
pi_50717471
In Argentina ligt dan het spel een half uur stil en wordt er geknokt.

Dat is leuk
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_50720863
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 23:24 schreef sjimz het volgende:
Zullen we het nu dan maar gaan volbaggeren?
Nee, doe maar niet. Slot erop, genoeg andere, recentere scheidsrechter topics.
Achter-elkaar-bezochte-Ajax-thuiswedstrijden-meter: [b]29[/b].
[b]Laatste wedstrijd:[/b] FC Timişoara. [b]Volgende:[/b] ADO Den Haag.
Ray's Statshoekje - 2009/2010.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')