Hoe kun je dan als God worden als mens zijnde als God geen gelijke kent of wilt kennen?quote:Op donderdag 2 februari 2006 17:20 schreef Triggershot het volgende:
almachtig/alwetende entiteit die geen gelijke kent
Ik ben moslimquote:Op donderdag 2 februari 2006 17:21 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Hoe kun je dan als God worden als mens zijnde als God geen gelijke kent of wilt kennen?
Waarom heeft God dan geen menselijke identiteit zodat we allemaal kunnen meeproeven hoe het voelt om God te ervaren? Hoe kunnen we dan het Goddelijke ervaren?
Is God zo egoistisch? Wilt hij mensen niet helen?quote:Op donderdag 2 februari 2006 17:25 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik ben moslim![]()
Je kunt geen goddelijkheid ervaren menszijnde volgens de islam
Volgens de islam is de mens niet gelijk aan God geschapen in vorm, gedaante en macht. Maar in de zin van dat hij een vrije wil heeft.quote:Op donderdag 2 februari 2006 17:30 schreef Luukzor het volgende:
Maar hoe zit het dan met het idee dat god/allah de mens naar zijn gelijke heeft geschapen? Ik had daarom namelijk het idee dat de meeste gelovigen geloven dat god een soort "super" mens is.
Maak eens een tekening van Godquote:Op donderdag 2 februari 2006 17:34 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Volgens de islam is de mens niet gelijk aan God geschapen in vorm, gedaante en macht. Maar in de zin van dat hij een vrije wil heeft.
Geloof jij in liefdesverdriet? Of in rouw?quote:Op donderdag 2 februari 2006 17:36 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Maak eens een tekening van God
Ik vind dat je dat zou moeten kunnen als je ergens in geloofd. Geloof je ergens in, dan moet je een beeld kunnen maken over waar je in geloofd.
Daar geloof ik wel in, dat zijn gevoelens omdat er iets gebeurt. Je kunt dan de oorzaak aangeven en tevens het gevolg. Dat staat helemaal los van God. In God geloven heeft geen oorzaak, de enige oorzaak die ik kan bedenken is dat je gelooft in het bestaan. En als je gelooft in het bestaan, moet je ook van dat bestaan een tekening kunnen maken. Als iets bestaat dan is iets aanwezig, dus moet het uit te drukken zijn.quote:Op donderdag 2 februari 2006 17:39 schreef Gorian het volgende:
[..]
Geloof jij in liefdesverdriet? Of in rouw?
Maak daar eens een tekening van dan![]()
Op zich is dat een aantrekkelijke zienswijze, die ik zelf ook geneigd was aan te hangen, totdat ik Bertrand Russells History of Western Philosophy uit 1945 ging lezen en op de volgende passage stuitte:quote:Op donderdag 2 februari 2006 17:44 schreef Dromenvanger het volgende:
Waarom niet aannemen dat God in je zit als energie inderdaad?
Met andere woorden: 'energie' is overgebleven als 'het eeuwige' waar wij mensen ons aan vasthouden. Ook in de 'new age'-cultus is dat evident - in harmonie zijn met de universele energie, of iets dergelijks, wordt vaak 'gepredikt'. Niet dat dat een verkeerd streven is, net zo min als het verkeerd is om God als energie te zien (hoewel Russel impliceert dat je daarmee een ontologische fout maakt door een 'eigenschap' van een proces als een 'ding' te zien). Maar het feit dat een filosoof ruim zestig jaar geleden, ruim voor de hippietijd en de 'new age' uit de negentiger jaren, de culturele status van energie al vaststelde, doet me toch heel anders naar die 'energiecultus' kijken.quote:Science, like philosophy, has sought to escape from the doctrine of perpetual flux by finding some permanent substratum amid changing phenomena. Chemistry seemed to satisfy this desire. It was found that fire, which appears to destroy, only transmutes: elements are recombined, but each atom that existed before combustion still exists when the process is completed.
Accordingly it was supposed that atoms are indestructible, and that all change in the physical world consists merely in rearrangement of persistent elements. This view prevailed until the discovery of radioactivity, when it was found that atoms could disintegrate. Nothing daunted, the physicist invented new and smaller units, called electrons and protons, out of which atoms where composed; and these units were supposed, for a few years, to have the indestructibility formerly attributed to the atoms.
Unfortunately it seemed that protons and electrons could meet and explode, forming, not new matter, but a wave of energy spreading through the universe with the velocity of light. Energy had to replace matter as what is permanent. But energy, unlike matter, is not a refinement of the common-sense notion of a 'thing'; it is merely a characteristic of a physical process. It might be fancifully identified with the Heraclitean fire, but it is the burning, not what burns. 'What burns' has disappeared from modern physics.
Alleen aan jezelf lijkt me. Helaas is dat niet voor iedereen genoeg en staat dat de mens niet in de weg om anderen pijn te doen.quote:Op donderdag 2 februari 2006 17:44 schreef Dromenvanger het volgende:
Weet je dat het fijn is om onafhankelijk van God te leven? Dat je geen verantwoording hoeft af te leggen voor je gedrag![]()
Energie is dus aanwezig omdat het aanwezig was in het begin? Maar komt er dus ook nooit een eind aan energie? En kan energie dus ook niet sterker worden?quote:Met andere woorden: 'energie' is overgebleven als 'het eeuwige' waar wij mensen ons aan vasthouden. Ook in de 'new age'-cultus is dat evident - in harmonie zijn met de universele energie, of iets dergelijks, wordt vaak 'gepredikt'. Niet dat dat een verkeerd streven is, net zo min als het verkeerd is om God als energie te zien (hoewel Russel impliceert dat je daarmee een ontologische fout maakt door een 'eigenschap' van een proces als een 'ding' te zien). Maar het feit dat een filosoof ruim zestig jaar geleden, ruim voor de hippietijd en de 'new age' uit de negentiger jaren, de culturele status van energie al vaststelde, doet me toch heel anders naar die 'energiecultus' kijken.
quote:Op donderdag 2 februari 2006 17:58 schreef Luukzor het volgende:
[..]
Alleen aan jezelf lijkt me. Helaas is dat niet voor iedereen genoeg en staat dat de mens niet in de weg om anderen pijn te doen.
Eigenlijk zou ieder mens elke dag iemand anders zijn/haar leven moeten leiden voor 6 miljard dagen. Of dat zich in ieder geval eens voor moeten stellen.![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |