Hoe kun je dan als God worden als mens zijnde als God geen gelijke kent of wilt kennen?quote:Op donderdag 2 februari 2006 17:20 schreef Triggershot het volgende:
almachtig/alwetende entiteit die geen gelijke kent
Ik ben moslimquote:Op donderdag 2 februari 2006 17:21 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Hoe kun je dan als God worden als mens zijnde als God geen gelijke kent of wilt kennen?
Waarom heeft God dan geen menselijke identiteit zodat we allemaal kunnen meeproeven hoe het voelt om God te ervaren? Hoe kunnen we dan het Goddelijke ervaren?
Is God zo egoistisch? Wilt hij mensen niet helen?quote:Op donderdag 2 februari 2006 17:25 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik ben moslim![]()
Je kunt geen goddelijkheid ervaren menszijnde volgens de islam
Volgens de islam is de mens niet gelijk aan God geschapen in vorm, gedaante en macht. Maar in de zin van dat hij een vrije wil heeft.quote:Op donderdag 2 februari 2006 17:30 schreef Luukzor het volgende:
Maar hoe zit het dan met het idee dat god/allah de mens naar zijn gelijke heeft geschapen? Ik had daarom namelijk het idee dat de meeste gelovigen geloven dat god een soort "super" mens is.
Maak eens een tekening van Godquote:Op donderdag 2 februari 2006 17:34 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Volgens de islam is de mens niet gelijk aan God geschapen in vorm, gedaante en macht. Maar in de zin van dat hij een vrije wil heeft.
Geloof jij in liefdesverdriet? Of in rouw?quote:Op donderdag 2 februari 2006 17:36 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Maak eens een tekening van God
Ik vind dat je dat zou moeten kunnen als je ergens in geloofd. Geloof je ergens in, dan moet je een beeld kunnen maken over waar je in geloofd.
Daar geloof ik wel in, dat zijn gevoelens omdat er iets gebeurt. Je kunt dan de oorzaak aangeven en tevens het gevolg. Dat staat helemaal los van God. In God geloven heeft geen oorzaak, de enige oorzaak die ik kan bedenken is dat je gelooft in het bestaan. En als je gelooft in het bestaan, moet je ook van dat bestaan een tekening kunnen maken. Als iets bestaat dan is iets aanwezig, dus moet het uit te drukken zijn.quote:Op donderdag 2 februari 2006 17:39 schreef Gorian het volgende:
[..]
Geloof jij in liefdesverdriet? Of in rouw?
Maak daar eens een tekening van dan![]()
Op zich is dat een aantrekkelijke zienswijze, die ik zelf ook geneigd was aan te hangen, totdat ik Bertrand Russells History of Western Philosophy uit 1945 ging lezen en op de volgende passage stuitte:quote:Op donderdag 2 februari 2006 17:44 schreef Dromenvanger het volgende:
Waarom niet aannemen dat God in je zit als energie inderdaad?
Met andere woorden: 'energie' is overgebleven als 'het eeuwige' waar wij mensen ons aan vasthouden. Ook in de 'new age'-cultus is dat evident - in harmonie zijn met de universele energie, of iets dergelijks, wordt vaak 'gepredikt'. Niet dat dat een verkeerd streven is, net zo min als het verkeerd is om God als energie te zien (hoewel Russel impliceert dat je daarmee een ontologische fout maakt door een 'eigenschap' van een proces als een 'ding' te zien). Maar het feit dat een filosoof ruim zestig jaar geleden, ruim voor de hippietijd en de 'new age' uit de negentiger jaren, de culturele status van energie al vaststelde, doet me toch heel anders naar die 'energiecultus' kijken.quote:Science, like philosophy, has sought to escape from the doctrine of perpetual flux by finding some permanent substratum amid changing phenomena. Chemistry seemed to satisfy this desire. It was found that fire, which appears to destroy, only transmutes: elements are recombined, but each atom that existed before combustion still exists when the process is completed.
Accordingly it was supposed that atoms are indestructible, and that all change in the physical world consists merely in rearrangement of persistent elements. This view prevailed until the discovery of radioactivity, when it was found that atoms could disintegrate. Nothing daunted, the physicist invented new and smaller units, called electrons and protons, out of which atoms where composed; and these units were supposed, for a few years, to have the indestructibility formerly attributed to the atoms.
Unfortunately it seemed that protons and electrons could meet and explode, forming, not new matter, but a wave of energy spreading through the universe with the velocity of light. Energy had to replace matter as what is permanent. But energy, unlike matter, is not a refinement of the common-sense notion of a 'thing'; it is merely a characteristic of a physical process. It might be fancifully identified with the Heraclitean fire, but it is the burning, not what burns. 'What burns' has disappeared from modern physics.
Alleen aan jezelf lijkt me. Helaas is dat niet voor iedereen genoeg en staat dat de mens niet in de weg om anderen pijn te doen.quote:Op donderdag 2 februari 2006 17:44 schreef Dromenvanger het volgende:
Weet je dat het fijn is om onafhankelijk van God te leven? Dat je geen verantwoording hoeft af te leggen voor je gedrag![]()
Energie is dus aanwezig omdat het aanwezig was in het begin? Maar komt er dus ook nooit een eind aan energie? En kan energie dus ook niet sterker worden?quote:Met andere woorden: 'energie' is overgebleven als 'het eeuwige' waar wij mensen ons aan vasthouden. Ook in de 'new age'-cultus is dat evident - in harmonie zijn met de universele energie, of iets dergelijks, wordt vaak 'gepredikt'. Niet dat dat een verkeerd streven is, net zo min als het verkeerd is om God als energie te zien (hoewel Russel impliceert dat je daarmee een ontologische fout maakt door een 'eigenschap' van een proces als een 'ding' te zien). Maar het feit dat een filosoof ruim zestig jaar geleden, ruim voor de hippietijd en de 'new age' uit de negentiger jaren, de culturele status van energie al vaststelde, doet me toch heel anders naar die 'energiecultus' kijken.
quote:Op donderdag 2 februari 2006 17:58 schreef Luukzor het volgende:
[..]
Alleen aan jezelf lijkt me. Helaas is dat niet voor iedereen genoeg en staat dat de mens niet in de weg om anderen pijn te doen.
Eigenlijk zou ieder mens elke dag iemand anders zijn/haar leven moeten leiden voor 6 miljard dagen. Of dat zich in ieder geval eens voor moeten stellen.![]()
Waarom niet geloven dat god "alles" is dat bestaat, inclusief energie, onszelf en het universum?quote:Op donderdag 2 februari 2006 18:04 schreef bl0emetjE het volgende:
En ik kan me voorstellen dat gelovigen God zien als een 'goede' energie, die dus in iedereen aanwezig kan zijn/ is.
God zien als het allesomvattende geheel inderdaad. En omdat wij onderdeel uitmaken van het allesomvattende geheel. Zijn we sowieso gedeeltelijk God. We zijn dan het gedeelte van God, dat het mens zijn inhoudt.quote:Op donderdag 2 februari 2006 18:21 schreef Luukzor het volgende:
[..]
Waarom niet geloven dat god "alles" is dat bestaat, inclusief energie, onszelf en het universum?
We begrijpen nauwelijks hoe het universum werkt, maar toch komen we er vandaan. Het is in zekere zin "onze moeder". Het is alles wat wij zijn en andersom. Maar misschien draaf ik door![]()
Wat is ons lot dan?quote:Op donderdag 2 februari 2006 18:35 schreef Dromenvanger het volgende:
Maar sowieso zijn we verbonden aan elkaar allemaal, omdat we allemaal hetzelfde lot hebben hier.
Omdat dat gelijk staat aan zeggen dat God niet bestaat. Als je iets namelijk niet afgrenst, is het onzinnig te zeggen dat het 'bestaat'.quote:Op donderdag 2 februari 2006 18:21 schreef Luukzor het volgende:
[..]
Waarom niet geloven dat god "alles" is dat bestaat, inclusief energie, onszelf en het universum? [..]
Sterven. Geboren worden om te sterven, misschien is dat wel het doel of de zin van het leven? Het uiteindige doel is gelukkig sterven denk ik.quote:
Dus je wilt zeggen dat "alles", wat alleen begrenst kan worden door wat we waarnemen, niet bestaat?quote:Op donderdag 2 februari 2006 18:44 schreef Philosocles het volgende:
Omdat dat gelijk staat aan zeggen dat God niet bestaat. Als je iets namelijk niet afgrenst, is het onzinnig te zeggen dat het 'bestaat'.
Die bui zag ik al hangen, ja.quote:Op donderdag 2 februari 2006 18:49 schreef Luukzor het volgende:
[..] Dus je wilt zeggen dat "alles", wat alleen begrenst kan worden door wat we waarnemen, niet bestaat?
Er is een mooie theorie, die zegt dat er leven bestaat omdat er anders geen besef zou zijn van het eigen bestaan. Wat heeft het bestaan van iets voor nut, als er niets is dat het beseft?quote:Op donderdag 2 februari 2006 18:47 schreef Dromenvanger het volgende:
Sterven. Geboren worden om te sterven, misschien is dat wel het doel of de zin van het leven? Het uiteindige doel is gelukkig sterven denk ik.
Nou lekker is datquote:Op donderdag 2 februari 2006 18:47 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Sterven. Geboren worden om te sterven, misschien is dat wel het doel of de zin van het leven? Het uiteindige doel is gelukkig sterven denk ik.
Mogen moslims niet, wordt bestempeld als afgodsbeeld enzo.quote:Op donderdag 2 februari 2006 17:36 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Maak eens een tekening van God
Ik geloof er in dat er een reden is waarom volgens mijn geloof God waarin ik in geloof het verboden heeft om beelden etc te makenquote:Ik vind dat je dat zou moeten kunnen als je ergens in geloofd. Geloof je ergens in, dan moet je een beeld kunnen maken over waar je in geloofd.
Even aangenomen dat je kinderen krijgt...quote:Op donderdag 2 februari 2006 20:08 schreef Triggershot het volgende:
Ik geloof er in dat er een reden is waarom volgens mijn geloof God waarin ik in geloof het verboden heeft om beelden etc te maken
Ik denk van 10e leeftijd.quote:Op donderdag 2 februari 2006 20:39 schreef Mirage het volgende:
[..]
Even aangenomen dat je kinderen krijgt...
Vanaf welke leeftijd zou je ze leren over Allah ?
En hoe zou jij vragen beantworoden die ongetwijveld gaan komen...
"wie is Allah... hoe ziet die er uit dan ? Waar is hij dan ? Waarom zie ik hem niet ? "
In mijn kinds vroege jaren zou ik alleen islamitisch moreel leren, zoals wees goed tegen je ouders, lieg/vloek/steel niet. Wees beleeft tegen je omgeving en geloof in God. Pas wanneer ik weet dat mijn kind dingen kan begrijpen, zal ik het over Islamitisch credo hebbenquote:Een kind stelt vragen.... een kind probeert zaken visueel te maken, gewoonweg omdat het dat nodig heeft om het te kunnen be/omvatten. Hoe doe je dat ?
Nee, je moet bij kinderen van jongs af aan als een basis leggen gebasseerd op de Islam. Als je er niets over zegt blijf je neutraal en dat is niet goed. Toen ik zelf jong was stelde ik god altijd voor als een straal van lichtquote:Is het dan wel toegestaan om het kind voorlopig de laten denken (dus niet vertellen dat dat zo is, maar ook niet ontkennen... het zal waarschijnlijk zelf ene soort beeld vormen voorlopig) dat er een soort "man op de wolk" zit ? Want zo heb ik de indruk dat sommige kinderen God/Allah zich voorstellen.
Ik stel me God wel voor als een fysieke gedaante, maar of het een man of een vrouw is, met of zonder baard dat weet ik net zo min als ik weet hoe jij uitziet..quote:Op donderdag 2 februari 2006 17:01 schreef Luukzor het volgende:
Hoe ziet een gelovige god/allah voor zich? Als een fysiek gedaante? Als een man met (of zonder) baard? Als een cluster van energie?
En de bijbel/koran, is dat god/allah's woord of een interpretatie daarvan door de mens? Immers de bijbel/koran is door de mens gemaakt.
Ik ben benieuwd hoe gelovigen hierover denken, en of er veel ruimte voor speling is binnen het geloof.
toch schiep hij adam naar zijn evenbeeldquote:Op zaterdag 4 februari 2006 14:25 schreef teamlead het volgende:
[..]
Ik stel me God wel voor als een fysieke gedaante, maar of het een man of een vrouw is, met of zonder baard dat weet ik net zo min als ik weet hoe jij uitziet..
Voor zover ik weet is in het Christendom geen \"omschrijving\" van God vastgelegd..
Met andere woorden God is voor mij die de bron van alles is, en alles voed, instand en in leven houdt.quote:(In) de onvoorstelbare, onbevattelijke, de Vader, de volmaakte, die het Al schiep,
in Hem is het Al.
en het Al heeft hem nodig.
(want) alhoewel Hij hun volkomenheid in zichzelf bewaarde,
had Hij die [volkomenheid] niet meegegeven aan het Al.
Niet dat de Vader (hun) die misgunde,
want waarom Hij zijn ledenmaten iets misgunnen?
(maar) had deze eon aldus
hun [volkomenheid meegekregen],
dan zouden zij niet [tot] de Vader gekomen zijn.
Hij bewaart in zichzelf hun volkomenheid
en vergunt hun die
als een wederkomst naar Hem
en als een volkomen eenheidskennis.
Hij is het die het Al schiep,
en het Al is in Hem,
en het al < heeft > Hem nodig.
nee, naar zijn beeld en gelijkenisquote:Op maandag 6 februari 2006 00:33 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
toch schiep hij adam naar zijn evenbeeld
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |