abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34692517
Naar aanleiding van dit topic in C&H Joegoslavië en de aanloop naar de oorlog heb ik een oude serie dia's van onder het stof uitgehaald en ingescand. Jarenlang heb ik deze dia's weggestopt, de herinneringen die ze opriepen waren te confronterend. Inscannen lukte nog wel, fatsoenlijk bewerken niet zonder teveel terug te denken aan het Pakrac van toen en met name wat er het jaar nadien gebeurde.
pi_34692741
volgens mij ben je er nog steeds behoorlijk van ondersteboven want je bent de foto's vergeten
Just move on up, and keep on wishing. Remember your dreams, they are your only schemes. So keep on pushing. Take nothing less, not even second best... Move on up!
pi_34692983
In 1994 was ik een maand vrijwilliger in het Kroatische stadje Pakrac. Pakrac was in 1991 zwaar verwoest door gevechten tussen het Joegoslavische leger en Servische militie's aan de ene kant, Kroatische militie's aan de andere kant. Ons werk bestond vooral uit puin ruimen en huizen bouwen. Voor meer details verwijs ik naar het topic in C&H
Nu de foto's:

Vooraf aan het project was er een briefing in Zagreb. In de tuin van het pand van Suncokret (Zonnebloem), een Kroatische hulporganisatie stond de vrachtwagen die ze gebruikten voor transporten naar Tuzla

1)

2)

Op weg naar Pakrac waren al de eerste tekenen van het wegwissen van de Servische bewoners zichtbaar

3)

Overal waar je rondkeek in Pakrac zag je verwoestingen. Goed uitziende gebouwen waren een uitzondering. Meer dan de helft van de woningen was volslagen onbewoonbaar.

4)

5)

6)

7)

8)

Soms lieten de militie's hun 'handtekening' achter bij verwoeste panden
9)

10)

Hoopgevend was de wederopbouw in Pakrac. Plaatselijke bouwbrigades, gesteund door interantionale vrijwilligers, waren druk bezig nieuwe huizen te bouwen en de rommel op te ruimen.

11)

12)

13)

14)

15)

16)

Stille getuige
17)

[ Bericht 17% gewijzigd door ultra_ivo op 01-02-2006 22:13:10 (UItleg toegevoegd.) ]
pi_34693056
Ga je ook nog wat bij de foto's vertellen? Misschien makkelijk om aan te geven wat ze weergeven.
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
pi_34695460
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 20:42 schreef ultra_ivo het volgende:
Naar aanleiding van dit topic in C&H Joegoslavië en de aanloop naar de oorlog heb ik een oude serie dia's van onder het stof uitgehaald en ingescand. Jarenlang heb ik deze dia's weggestopt, de herinneringen die ze opriepen waren te confronterend. Inscannen lukte nog wel, fatsoenlijk bewerken niet zonder teveel terug te denken aan het Pakrac van toen en met name wat er het jaar nadien gebeurde.
Goed idee, mooie foto's!

mag ik er één van in mijn OP zetten van Joegoslavië en de aanloop naar de oorlog ?
◢◤
pi_34695607
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 21:46 schreef Oversight het volgende:

[..]

Goed idee, mooie foto's!

mag ik er één van in mijn OP zetten van Joegoslavië en de aanloop naar de oorlog ?
Je mag ze zeker gebruiken in de OP.
pi_34696364
voor een inhoudelijk verslag zie de 2e pagina van het C&H topic.

[ Bericht 99% gewijzigd door ultra_ivo op 01-02-2006 22:54:29 ]
pi_34696948
Ziet er uit als een mooie journalistieke serie. Misschien is dit in C&H beter op zijn plek
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  woensdag 1 februari 2006 @ 22:48:51 #9
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_34698279
Ivo, je verhaal staat al in C&H, je zou kunnen volstaan met een linkje. Kun je een beetje inkorten?

Wat betreft je foto's: ik ben het wel met PdH eens: journalistiek een mooie serie, maar de foto's an sich doen me niet zo veel. Er is een oorlog bezig, en ik merk niets van de dreiging die daar van uit gaat. Niet dat je tussen de ontploffende bommen moet gaan staan, maar ik zie nu alleen maar huizen die vevallen zouden kunnen zijn, in plaats van vernield door wapengeweld. Waar zijn de UNPROFOR troepen? Waar zijn het Kroatische leger of de milities?
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_34698702
UNPROFOR troepen mochten niet gefotografeerd worden. Het gebied waar ik zat was formeel gesloten voor het Kroatische leger, de militie's waren officiëel ontwapend. Niet dat ze er niet waren, maar hen fotograferen zou niet zo prettige gevolgen hebben gehad, voor zover er voldoende licht was om hun te fotograferen.
Er waren twee periodes van gevechten in Pakrac, in '91 en in '95. Ik zat er in '94, een jaar voordat het opnieuw misging. De enige schermutselingen die er waren in de periode dat ik er zat waren 's nachts of op plekken waar ik gelukkig niet was.
pi_34710807
Ik sluit me bij PdeHoog en RonaldV aan. Ik vind ze goed als foto's bij het verhaal. Puur als foto's zijn ze minder sterk. Dat hoeft imho ook niet. De foto's zijn hier immers vooral functioneel.

Goed van je trouwens om daar vrijwilligerswerk te gaan doen.
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
pi_34713742
Ik vind ze journalistiek niet super sterk, ik mis een beetje de emoties, het verhaal. Als document opzich zijn ze wel goed, maar ik zie ruggen, ik zie beetje rommelige composities...

Daarnaast is 't misschien handig om die groenwaas er wat uit te shoppen.
"There is only you and your camera. The limitations in your photography are in yourself, for what we see is what we are" - Ernst Haas
[Simon de la Court Photography]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')