Je had ook gelezen dat er in Nature hevige weerstand kwam op dat artikel wat de oorzaak van broeikasgas bij bomen legde? Dat Nature de editie erna helemaal vol stond met artikelen om dat tegendeel te bewijzen? Dat Nature zelf ook nog eens uitlegde dat het niet zo bedoeld was? En dat ze erkenden dat het wel eens fout over zou kunnen komen?quote:Op zaterdag 11 februari 2006 11:54 schreef klez het volgende:
[..]
http://www.guardian.co.uk(...)78,00.html?gusrc=rss
Welke bron bedoel je? "Nature" is niet echt een flauw blaadje.
Gecombineerd met de sterke toename in bossen wereldwijd sinds 1900, lijkt de conclusie omtrent de belangrijkste oorzaken voor global warming voor de hand te liggen...
Verantwoordelijk omgaan met het milieu is goed. Maar toch zegt er iets in mij, dat Kyoto een vrij zinloze exercitie blijkt te zijn...quote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:07 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Je had ook gelezen dat er in Nature hevige weerstand kwam op dat artikel wat de oorzaak van broeikasgas bij bomen legde? Dat Nature de editie erna helemaal vol stond met artikelen om dat tegendeel te bewijzen? Dat Nature zelf ook nog eens uitlegde dat het niet zo bedoeld was? En dat ze erkenden dat het wel eens fout over zou kunnen komen?
En nogmaals, volgens deze ex-directeur weten we nog geen 10% van het klimaat af, hooguit de geschiedenis en wat korte termijn giswerk dus. Wél weet men al veel meer dan enkele jaren geleden. Meer dan menig FOK!ker hier ooit zal begrijpen. Maargoed, we weten dus nog geen 10%, dat is geen reden om er dan maar op los te stoken, totdat het absoluut bewezen is dat de wereld ervan naar de tering gaat, lijkt me.
Dat is bijna net zoiets als je hoofd in een magnetron stoppen, en dan net zo lang totdat absoluut bewezen is dat het schadelijk is. Terwijl je er met een beetje logisch denken (ik kan er eten mee koken, dat zal voor mij niet zo gezond zijn) weet dat dat niet zo goed voor je is.
Zoiets heb ik met auto's ook. Als ik achter een flink benzine-stokende auto staat bij het stoplicht, op de fiets, zegt er toch iets in me, heel raar misschien, gatver, dit kan niet goed zijn.
Ik vind Kyoto in die vorm zinloos omdat er verschillende landen gewoon schijt hebben aan uitstoot. Het meest opvallende voorbeeld vind ik China, en misschien India, en daarna de VS (al is de laatste wel goed op weg om schoner te worden, waarvoor mijn complimenten. Vooral de bewustwoording van vervuiling valt me op, van de VS.).quote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:23 schreef klez het volgende:
[..]
Verantwoordelijk omgaan met het milieu is goed. Maar toch zegt er iets in mij, dat Kyoto een vrij zinloze exercitie blijkt te zijn...![]()
Netto verminderen bomen en ander groen het broeikaseffect. Het effect van de methaanuitstoot is dat bomen 1% tot 4% minder invloed hebben.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 11:04 schreef klez het volgende:
[..]
Meer bomen kappen dan.
http://www.csmonitor.com/2006/0119/p13s01-sten.html
Het feit dat de milieurampen in China pas aan het licht kwamen omdat de rivier ook toevallig door Rusland stroomt stemt me bijzonder somber als het gaat om de milieuproblematiek in die landen.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 15:01 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ik vind Kyoto in die vorm zinloos omdat er verschillende landen gewoon schijt hebben aan uitstoot. Het meest opvallende voorbeeld vind ik China, en misschien India, en daarna de VS (al is de laatste wel goed op weg om schoner te worden, waarvoor mijn complimenten. Vooral de bewustwoording van vervuiling valt me op, van de VS.).
Ik zou eigenlijk wel eens een paar grafieken willen zien waarin duidelijk wordt wat het gebruik (wat dus verstookt wordt, niet verhandeld ofzo) is van fossiele brandstoffen van de EU, de VS en China. En dan jaarlijks, over, zeg, de afgelopen 30 jaren. Alleen ben ik slecht in het vinden van dat soort dingen. Heb jij daar bronnen voor?
Heb je daar een bron van? Interessant.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 15:13 schreef Monidique het volgende:
[..]
Netto verminderen bomen en ander groen het broeikaseffect. Het effect van de methaanuitstoot is dat bomen 1% tot 4% minder invloed hebben.
Een toename van de co2 zou niet tot een toename van de temperatuur leiden, want er zijn zoveel factoren endergelijke.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 11:54 schreef klez het volgende:
Gecombineerd met de sterke toename in bossen wereldwijd sinds 1900, lijkt de conclusie omtrent de belangrijkste oorzaken voor global warming voor de hand te liggen...
Er schijnt inderdaad een kentering in het denken te ontstaan.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 15:01 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ik vind Kyoto in die vorm zinloos omdat er verschillende landen gewoon schijt hebben aan uitstoot. Het meest opvallende voorbeeld vind ik China, en misschien India, en daarna de VS (al is de laatste wel goed op weg om schoner te worden, waarvoor mijn complimenten. Vooral de bewustwoording van vervuiling valt me op, van de VS.).
De onderzoeker zei het een week geleden in de Volkskrant. Het staat ongetwijfeld ook op internet. Maar het is sowieso vrij logisch, tenzij men natuurlijk dacht dat die methaanuitstoot van bomen zo verschrikkelijk groot was.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 19:02 schreef klez het volgende:
[..]
Heb je daar een bron van? Interessant.
[ bron ]quote:Ensis scientists, led by Dr Phil Polglase, have tested this assumption, using methodology provided in Keppler’s article, by comparing estimates of methane emissions for radiata pine forests in Australia with the amounts of carbon stored to determine the overall effect.
'Unpublished calculations have shown that the average amount of methane emitted would offset less than 5 per cent of the amount of carbon dioxide stored by trees in terms of its effect in contributing to global warming,' Dr Polglase says.
Uitgebreid overzicht van energie gebruik en verwachtingen voor de toekomstquote:Op zaterdag 11 februari 2006 15:01 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ik zou eigenlijk wel eens een paar grafieken willen zien waarin duidelijk wordt wat het gebruik (wat dus verstookt wordt, niet verhandeld ofzo) is van fossiele brandstoffen van de EU, de VS en China. En dan jaarlijks, over, zeg, de afgelopen 30 jaren. Alleen ben ik slecht in het vinden van dat soort dingen. Heb jij daar bronnen voor?
Hier wordt Rusland bij Europa gerekend. De Europese Unie stoot minder uit dan Amerika, ook al heeft het meer inwoners.quote:Op zondag 12 februari 2006 12:56 schreef klez het volgende:
[..]
Uitgebreid overzicht van energie gebruik en verwachtingen voor de toekomst
[afbeelding]
Ik moet zeggen dat het aandeel van Europa hoger is dan ik verwacht had.
Dat weet ik. Maar dan nog. Europa is ook veel ongezonder om te wonen dan de VS. Als je de vervuiling om gaat slaan naar het oppervlak. Rusland niet meegeteld dan hè.quote:Op zondag 12 februari 2006 13:02 schreef Monidique het volgende:
[..]
Hier wordt Rusland bij Europa gerekend. De Europese Unie stoot minder uit dan Amerika, ook al heeft het meer inwoners.
De bevolkingsdichtheid is hoger, ja.quote:Op zondag 12 februari 2006 13:07 schreef klez het volgende:
[..]
Dat weet ik. Maar dan nog. Europa is ook veel ongezonder om te wonen dan de VS. Als je de vervuiling om gaat slaan naar het oppervlak. Rusland niet meegeteld dan hè.![]()
Het zou dus wel eens kunnen (aangezien verontreining altijd met "oplossend vermogen" te maken heeft) dat Europa veel schadelijker voor de planeet is dan de VS.quote:Op zondag 12 februari 2006 13:08 schreef Monidique het volgende:
[..]
De bevolkingsdichtheid is hoger, ja.
Uhm, nee. Amerika stoot simpelweg meer uit. Relatief meer. Absoluut meer.quote:Op zondag 12 februari 2006 13:14 schreef klez het volgende:
[..]
Het zou dus wel eens kunnen (aangezien verontreining altijd met "oplossend vermogen" te maken heeft) dat Europa veel schadelijker voor de planeet is dan de VS.![]()
Niet echt een belangeloos clubje dit.quote:Op zondag 12 februari 2006 12:44 schreef Monidique het volgende:
In ieder geval dit gevonden:
[..]
[ bron ]
Dat zal best, maar de VS kan dit makkelijk absorberen. Ik heb het nu niet alleen over uitstoot, maar verontreiniging voor de planeet. Ik ben vaak in de VS geweest, en als het over schone lucht gaat wint de VS zonder enige twijfel.quote:Op zondag 12 februari 2006 13:15 schreef Monidique het volgende:
[..]
Uhm, nee. Amerika stoot simpelweg meer uit. Relatief meer. Absoluut meer.
Ja, hoi, lees je wat ik net schreef? De onderzoeker zelf heeft het ook gezegd. De enige cijfers over het effect van deze methaanuitstoot zijn: één tot vier (of vijf) procent minder opnamecapaciteit, of effect eerder.quote:Op zondag 12 februari 2006 13:16 schreef klez het volgende:
[..]
Niet echt een belangeloos clubje dit.
Nou vooruit dan.quote:Op zondag 12 februari 2006 13:20 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ja, hoi, lees je wat ik net schreef? De onderzoeker zelf heeft het ook gezegd. De enige cijfers over het effect van deze methaanuitstoot zijn: één tot vier (of vijf) procent minder opnamecapaciteit.
Laat ik het anders zeggen: Europa is echt veel meer verkankerd dan de VS. High impact op een kleiner gebied.quote:Op zondag 12 februari 2006 13:15 schreef Monidique het volgende:
[..]
Uhm, nee. Amerika stoot simpelweg meer uit. Relatief meer. Absoluut meer.
Dat is mogelijk, ik weet het niet.quote:Op zondag 12 februari 2006 13:26 schreef klez het volgende:
[..]
Laat ik het anders zeggen: Europa is echt veel meer verkankerd dan de VS. High impact op een kleiner gebied.
Dat is inderdaad wat ik jammer vind.quote:Op zondag 12 februari 2006 13:12 schreef klez het volgende:
Ook lekker dit. Daar ga je dan met je Kyoto...
Ik zal kijken of ik het artikel van de onderzoeker kan terug vinden in de krant. Meestal komt die bij het oud papier terecht. Dan zal ik het even inscannen.quote:Op zondag 12 februari 2006 13:16 schreef klez het volgende:
[..]
Niet echt een belangeloos clubje dit.
en is Nederland de grote verliezer ben ik bang.quote:Op zondag 12 februari 2006 13:19 schreef klez het volgende:
[..]
Dat zal best, maar de VS kan dit makkelijk absorberen. Ik heb het nu niet alleen over uitstoot, maar verontreiniging voor de planeet. Ik ben vaak in de VS geweest, en als het over schone lucht gaat wint de VS zonder enige twijfel.
Maar dat zegt nog niet dat Europa meer verziekt aan de planeet dan de VS.quote:Op zondag 12 februari 2006 13:26 schreef klez het volgende:
[..]
Laat ik het anders zeggen: Europa is echt veel meer verkankerd dan de VS. High impact op een kleiner gebied.
Dit toont wel aan dat je iets als milieu met zijn allen aan moet pakken.quote:Op zondag 12 februari 2006 13:12 schreef klez het volgende:
Ook lekker dit. Daar ga je dan met je Kyoto...
Dat is de vraag. Dat absorberend vermogen lijkt me essentieel. Dat de mens de planeet verziekt en onleefbaar maakt door een substantiele bijdrage aan het broeikaseffect is hoogst onwaarschijnlijk.quote:Op zondag 12 februari 2006 13:45 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Maar dat zegt nog niet dat Europa meer verziekt aan de planeet dan de VS.
Het is onwaarschijnlijk de planeet onleefbaar te maken, ja, het is echter hoogst waarschijnlijk, om maar even conservatief te zijn, dat de mensheid het klimaat weldegelijk verandert. Niemand beweert dat de planeet onleefbaar wordt.quote:Op zondag 12 februari 2006 14:00 schreef klez het volgende:
[..]
Dat is de vraag. Dat absorberend vermogen lijkt me essentieel. Dat de mens de planeet verziekt en onleefbaar maakt door een substantiele bijdrage aan het broeikaseffect is hoogst onwaarschijnlijk.
Dan denk ik eerder aan China of het Oostblok.quote:De gevolgen van onverantwoorde omgang met zijn leefmilieu door de mens zijn in Europa echter het meest zichtbaar en het minst omkeerbaar...
dat laatste is denk ik ook een heel groot probleem en is ook niet de ontkennen volgens mij. Ik las laatst een cijfer dat er ongeveer 3000 mnensen doodgaan door fijnstof en dergelijke in Nederland. Ik vertruw dat cijfer niet zo, maar ik denk dat voor Nederland het probleem van de fijnstof ook heel groot is.quote:Op zondag 12 februari 2006 14:00 schreef klez het volgende:
[..]
Dat is de vraag. Dat absorberend vermogen lijkt me essentieel. Dat de mens de planeet verziekt en onleefbaar maakt door een substantiele bijdrage aan het broeikaseffect is hoogst onwaarschijnlijk.
De gevolgen van onverantwoorde omgang met zijn leefmilieu door de mens zijn in Europa echter het meest zichtbaar en het minst omkeerbaar...
Ik denk dat chemicalien en slecht afbreekbare stoffen ook veel schadelijker zijn dan co2 uitstoot.
Uitstekende abstractie. Ik vrees voor Europa (gezien de bevolkingsdichtheid) het eerste...quote:Op zondag 12 februari 2006 14:16 schreef One_of_the_few het volgende:
de vraag is dan ook, wat is schadelijker voor de wereld(niet de continenten afzonderlijk)? de concentratie( hoeveelheid per oppervlak), of de hoeveelheid die je uitstoot.
Dat is waar. In West-Europa lijkt de situatie langzaam wat beter te worden, maar er is een flinke erfenis weg te werken.quote:Op zondag 12 februari 2006 14:02 schreef Monidique het volgende:
Dan denk ik eerder aan China of het Oostblok.
Ja dat denk ik ook. De mens is veel gevoeliger dan de natuur opzich. de aarde vergaat niet zomaar. De mens is behoorlijk zwak, ook doordat onze natuurlijke weerstand afneemt.quote:Op zondag 12 februari 2006 14:50 schreef klez het volgende:
[..]
Uitstekende abstractie. Ik vrees voor Europa (gezien de bevolkingsdichtheid) het eerste...
Als de grootste vervuilers zich niet laten leiden door het kyoto verdrag, dan is er weinig reden om kosten noch moeite te sparen om zelf wel de doelstellingen van het Kyoto verdrag te halen.quote:Canada laat Kyoto varen
OTTAWA - De nieuwe conservatieve regering in Canada neemt afstand van het Kyoto Protocol, een internationale afspraak tussen industrielanden over het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen. Volgens Ottawa zijn de doelstellingen van 'Kyoto' niet haalbaar.
Canada heeft het protocol formeel geratificeerd. Op grond daarvan moet de uitstoot in de periode 2008-2012 6 procent lager zijn dan het niveau van 1990. Canada zit momenteel bijna 25 procent boven dat niveau.
Klimaatpact
De Canadese minister van Milieu, Rona Ambrose, zei dinsdag meer te voelen voor de lijn van de Verenigde Staten. Die hebben Kyoto niet aanvaard en werken nu met Australië, Japan, China, India en Zuid-Korea samen in een klimaatpact. Dat gaat uit van vrijwillige afspraken voor reductie met behulp van investeringen in milieuvriendelijke technologie.
Milieuorganisaties zijn boos op Canada. Zij vinden dat vrijwillige afspraken volstrekt onvoldoende zijn.
Inderdaad, Kyoto is door de Jan Pronks van de wereld erdoor gestampt om de burgers onnodig op kosten te jagen. Kyoto is een verschrikkelijke kapitaal vernietiging, dat geld kan je (zoals de Amerikanen doen) beter uitgeven aan onderzoek naar andere energiebronnen.quote:Op woensdag 1 februari 2006 17:22 schreef DrXLTrouble het volgende:
Het is ook n.m.m. een onzinnige bedoeling.
Als we er van uit gaan dat onze fossiele brandstoffen over een jaar of 30 op zijn, dan worden die broeikasgassen vanzelf minder.
Misschien moeten we er helemaal geen geld meer insteken en het enorme kapitaal dat daardoor vrij komt gebruiken om nieuwe energiebronnen te ontwikkelen.
Nederland gaat gewoon door, let maar op, die doen alles om mensen geld uit de zak te kloppen en ze te beperken met allerlei loze maatregelen.quote:Op woensdag 26 april 2006 09:14 schreef mr.vulcano het volgende:
[..]
Als de grootste vervuilers zich niet laten leiden door het kyoto verdrag, dan is er weinig reden om kosten noch moeite te sparen om zelf wel de doelstellingen van het Kyoto verdrag te halen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |