abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 31 januari 2006 @ 17:32:35 #1
19194 Oversight
◢◤
pi_34652775
We wonen in een "multi-culturele" samenleving!

wat doet dat met de Nederlandse cultuur, en ons nationale erfgoed?

Hoewel iedereen natuurlijk recht heeft op een mening is dat NIET waar we hier naar zoeken.

Maar dit is toch een discussie-forum?

Inderdaad, en deze discussie gaat een vooraf bepaalde richting uit, namelijk:

WAAROM denk je dat jouw mening de juiste is?

Een menig is dus niet voldoende in dit topic, en ik zal de moderators vragen om daar streng op toe te zien, we verwachten goed onderbouwde argumenten.

TS begint:

ik ben persoonlijk van mening dat de Nederlandse cultuur aan het verarmen is, omdat door de instroom van multi-culturele invloeden steeds minder ruimte overblijft voor traditionele normen, waarden en gebruiken.

Het aanhouden van die nieuwe instroom zal onvermijdelijk leiden tot "verdunning" van de oorspronkelijk aanwezige "Cultuur".
◢◤
pi_34652792
Uhm, je TT.
mem ik lust een frikandel!
pi_34652827
Moet de eerste vraag niet zijn wat ueberhaupt de Nederlandse cultuur is?
Kun je omschrijven wat je daar onder verstaat? Als je naar de Nederlandse geschiedenis kijkt zie je over de loop van de tijd zoveel invloeden van buitenaf.
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  dinsdag 31 januari 2006 @ 17:35:11 #4
19194 Oversight
◢◤
pi_34652849
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 17:33 schreef Duncan-Death het volgende:
Uhm, je TT.
FB verzocht om aanpassing, bedank!
◢◤
pi_34652853
Een cultuur verandert met de jaren. Dus als er een cultuur verandert door de samenstelling van de samenleving, m.a.w. andere culturen (bijv. Turkse, Surinaamse, Marokkaanse) zich vermengen met de Nederlandse is dat nu eenmaal een gegeven. Het is niet tegen te houden.
Honey ! Take me drunk, i am home !
  dinsdag 31 januari 2006 @ 17:35:44 #6
19194 Oversight
◢◤
pi_34652867
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 17:34 schreef MissMSX het volgende:
Moet de eerste vraag niet zijn wat ueberhaupt de Nederlandse cultuur is?
Kun je omschrijven wat je daar onder verstaat?
Nee, die OP staat er precies zoals ie bedoeld is.
◢◤
pi_34652908
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 17:35 schreef Oversight het volgende:

[..]

Nee, die OP staat er precies zoals ie bedoeld is.
Hoe kun je nou beargumenteren of iets verandert als je al niet de uitgangssituatie vastlegt?
50.000 O+
pi_34652911
oeps
50.000 O+
pi_34653035
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 17:39 schreef jimjim1983 het volgende:
nederlandse cultuur welke cultuur?
Ik denk dat TS wilt dat alle nieuwkomers, stamppot boerenkool gaan eten en zomers met een caravan over de linkerbaan in Duitsland gaan rijden
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_34653078
inderdaad

TS noem voor mij eens de typisch nederlandse traditionele normen, waarden en gebruiken op.
  dinsdag 31 januari 2006 @ 17:44:17 #12
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_34653105
Een interessant topic OS. Mits je enkele zaken buiten beschouwing laat is er niets mis met de NL cultuur.
Waar we niet in moeten vervallen is dat we de NL cultuur gaan vergelijken met andere landen. Elk land heeft z'n cultuur, gelukkig maar ook.

Misschien zou je kunnen zeggen dat de "typische" NL cultuur aan het veranderen is. Maar is dat zo erg? Ik vind het eerder een verrijking.
Natuurlijk heb je de neveneffecten, dat is minder, maar daar kunnen we nu eenmaal niet meer omheen.

Dat er minder ruimte overblijft voor behoud van de "typische" NL cultuur, ja.
Maar wat is nou eigenlijk die NL cultuur Oversight?
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_34653363
Volgens mij doet de Nederlandse cultuur niet anders dan veranderen in de loop der tijden. Of dat nu een goed of een slecht ding is ligt bij diegene die het observeert.
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
  Admin dinsdag 31 januari 2006 @ 17:56:40 #14
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_34653495
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 17:32 schreef Oversight het volgende:

Inderdaad, en deze discussie gaat een vooraf bepaalde richting uit, namelijk:

WAAROM denk je dat jouw mening de juiste is?

Zo, even tot de essentie teruggebracht.
Iedereen denkt dat zijn/haar mening de juiste is,
of in ieder geval het gros van de mensen.
Helaas pindakaas moet ik even de luchtballon doorprikken.
Van mij mag je best vinden dat jouw mening de enig juiste is, maar blijf openstaan voor andermans meningen.
Soms leer je namelijk best weleens je mening te herzien en niet star vast te houden aan die mening.
De makke is, het wordt vaak aangezien als " zwalk-gedrag en inconsequent" je blijft niet bij je mening us je bent een loser.
Voor mij zijn mensen die van tijd tot tijd hun mening bijstellen hele rijke mensen, en dat OS is universele cultuur
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_34653516
Ik denk dat voor velen het 'oerbeeld' van 'nederlandse cultuur' de vijftiger jaren is ...:
Zeer weinig buitenlandse invloed (nauwelijks engelse teksten op de radio, televisie), een zeer beknopt en overzichtelijk beeld van nederland.
Een beetje 'burgerlijk', 'hardwerken' en heropbouw van na de oorlog, nederlandstalige literatuur en gezongen lied....

Eigenlijk toen al kwam ook de instroom van 'allochtonen', eerst de 'indo's .. vervolgens de emigratiegolf, waar grote aantallen jonge ondernemende agrariers naar nieuw zeeland en australie verhuisden en kort erop het halen van gastarbeiders ... eerst italianen, spanjaarden en daarna turken en Marokkanen ... Daarbij ook de groep Molukkers en later de Surinamers...

Naast de instroom van allochtonen zie je ook dat de wereld steeds verder globaliseerd en handelsnatie nederland is daarin een voorloper, nergens spreekt men zoveel buitenlands, en stapt men bv ook makkelijk over het gebruik van de eigen taal in het onderwijs heen ...

In de media en het dagelijks leven wordt steeds vaker een taal, het 'nederikaans' gebruikt ....
vol buitenlandse, veelal engelse, maar ook surinaamse woorden ....

Overigens, als we naar het verre verleden kijken is dat eigenlijk niet geheel nieuw, omdat precies datzelfde ook in het verleden te zien was ... altijd had nederland grote groepen allochtonen, en nam men in de taal heel makkelijk vreemdwoorden op...
bv franse woorden als trottoir, bureau, portefeuille; duitse woorden als überhaupt, sowieso, weltschmerz .. maar ook hebreeuwse woorden: gammel, mesjogge etc.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_34653779
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 17:56 schreef yvonne het volgende:

[..]

Zo, even tot de essentie teruggebracht.
Iedereen denkt dat zijn/haar mening de juiste is,
of in ieder geval het gros van de mensen.
Helaas pindakaas moet ik even de luchtballon doorprikken.
Van mij mag je best vinden dat jouw mening de enig juiste is, maar blijf openstaan voor andermans meningen.
Soms leer je namelijk best weleens je mening te herzien en niet star vast te houden aan die mening.
De makke is, het wordt vaak aangezien als " zwalk-gedrag en inconsequent" je blijft niet bij je mening us je bent een loser.
Voor mij zijn mensen die van tijd tot tijd hun mening bijstellen hele rijke mensen, en dat OS is universele cultuur
Ik vind het ook altijd zo triest om te zien hoe publieke figuren vaak worden afgerekend op iets dat ze 20 jaar terug hebben gezegd en nu tegenspreken. Dat zegt imho meer over degene die die persoon veroordeelt dan die persoon zelf.

Maar ontopic. Alles en iedereen verandert constant. Niets blijft bij hetzelfde en verandering is iets dat de meeste mensen bewust of onbewust als beangstigend zien. Dat de Nederlandse cultuur veranderd is imho alleen maar mooi. Ik zou het behoorlijk saai vinden als het dat niet deed. En of het ten goede of ten slechte is een te zwart/wit benadering. Er zitten goede kanten aan en slechte.
Een goedaspect is volgens mij een verrijkt wereldbeeld. Een slecht aspect is dat de verschillende culturen regelmatig botsen en daar mensen mee beknopt worden in hun vrijheid.
50.000 O+
  dinsdag 31 januari 2006 @ 19:17:52 #17
19194 Oversight
◢◤
pi_34656240
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 17:37 schreef MissMSX het volgende:

Hoe kun je nou beargumenteren of iets verandert als je al niet de uitgangssituatie vastlegt?
Die "is"namelijk niet, jij neemt 'm waar en voegt er een persoonlijk oordeel aan toe....

En da's op 't moment voor iedereen anders,....

Neem nu een momentopname, en kijk toekomstgericht....
◢◤
pi_34656392
Als je ophoudt met telkens die irritante smiley's voor elke zin zal ik mijn mening posten.
pi_34656545
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 19:17 schreef Oversight het volgende:

[..]

Die "is"namelijk niet, jij neemt 'm waar en voegt er een persoonlijk oordeel aan toe....

En da's op 't moment voor iedereen anders,....

Neem nu een momentopname, en kijk toekomstgericht....
Zie mijn vorige post.
50.000 O+
  dinsdag 31 januari 2006 @ 19:26:43 #20
19194 Oversight
◢◤
pi_34656588
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 17:41 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Ik denk dat TS wilt dat alle nieuwkomers, stamppot boerenkool gaan eten en zomers met een caravan over de linkerbaan in Duitsland gaan rijden
nee hoor, vergeet niet dat ik uiteindelijk ook een allochtoon ben,

maar toevallig een met een permanente verblijfsvergunning, en een huidskleur waaruit je niet kunt opmaken dat mijn nederlandse paspoort niet mijn enige noch eerste is....

Kijk gewoon eens naar het "Nederland" om je heen, en probeer je voor te stellen wat daar nog van over is over 20 jaar, als de invloeden van buiten Nederland de "huidige" nederlandse cultuur in gelijk tempo blijven beinvloeden.
◢◤
  dinsdag 31 januari 2006 @ 19:34:51 #21
19194 Oversight
◢◤
pi_34656895
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 17:44 schreef ErwinRommel het volgende:
Een interessant topic OS. Mits je enkele zaken buiten beschouwing laat is er niets mis met de NL cultuur.
Waar we niet in moeten vervallen is dat we de NL cultuur gaan vergelijken met andere landen. Elk land heeft z'n cultuur, gelukkig maar ook.

Misschien zou je kunnen zeggen dat de "typische" NL cultuur aan het veranderen is. Maar is dat zo erg? Ik vind het eerder een verrijking.
Natuurlijk heb je de neveneffecten, dat is minder, maar daar kunnen we nu eenmaal niet meer omheen.

Dat er minder ruimte overblijft voor behoud van de "typische" NL cultuur, ja.
Helder, mooie samenvatting van je mening.
Maar waarom vind jij de veranderingen eerder een verrijking ?
quote:
Maar wat is nou eigenlijk die NL cultuur Oversight?
Wat de aanschouwer ervan maakt....

Persoonijk kijk ik nog altijd vanuit het gezichtspunt dat ik als klein kind verheerlijkte:

De wereld anno 1890/ Anton Pieck-prenten/ Ketelbinkie-periode.......

Alle "vooruitgang" daaropvolgend vind iknog steeds een verarming van iets dat een hele gelukkige en mooie tijd moet zijn geweest ooit...

[ Bericht 1% gewijzigd door Oversight op 31-01-2006 19:43:23 ]
◢◤
  dinsdag 31 januari 2006 @ 20:13:30 #22
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34658367
Vanaf 1890 is de westerse wereld sowieso alleen maar achteruitgang ten gevolge van de industrialisering en decadentie.
  dinsdag 31 januari 2006 @ 20:18:18 #23
19194 Oversight
◢◤
pi_34658566
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 20:13 schreef nickybol het volgende:
Vanaf 1890 is de westerse wereld sowieso alleen maar achteruitgang ten gevolge van de industrialisering en decadentie.
want ?
◢◤
  dinsdag 31 januari 2006 @ 20:29:44 #24
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34658997
Dat zeg ik, vooral industrialisering en mondialisering. Je kunt niet meer spreken van een Nederlandse cultuur. Het is een westerse cultuur geworden. Een hersenloze cultuur met massa`s dom volk. De westerse cultuur overheerst, en heeft ook zijn intrede gedaan in Zuid-Amerika, Azië en andere delen van de wereld. Het wordt eenheidsworst.
pi_34659254
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 20:29 schreef nickybol het volgende:
Dat zeg ik, vooral industrialisering en mondialisering. Je kunt niet meer spreken van een Nederlandse cultuur. Het is een westerse cultuur geworden. Een hersenloze cultuur met massa`s dom volk. De westerse cultuur overheerst, en heeft ook zijn intrede gedaan in Zuid-Amerika, Azië en andere delen van de wereld. Het wordt eenheidsworst.
Je ziet geen cultuurverschil tussen bijvoorbeeld Nederland en Spanje? Of Nederland en Argentinie?
Natuurlijk is er een grote overlap tussen deze culturen, maar het zijn vaak juist de kleinere verschillen die toch veel invloed hebben.
50.000 O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')