Beste mensen, ik heb afgelopen zomer bij een electronicareparatiebedrijf gewerkt. Samen met nog 4 man, moesten we de 200 (!!) senseo's die per dag binnenkwamen repareren. Hoe komt het nu dat een Senseo vacuum zuigt? Heel simpel, het water dat uit het kleine boilertje komt moet door een heel klein gaatje in de pad. Als er een klein stukje koffie in het gaatje blijft steken kan de lucht niet weg, en zuigt de Senseo vacuum. Dat de Aldi of Lidl pads vacuum zuigen, lijkt me doordat de pad niet stevig is, waardoor er stukjes koffie in het gaatje kunnen vastzitten.
Hoe maak je een Senseo nu weer open als hij vastgezogen is? NIET DOOR ER MET EEN SCHROEVENDRAAIER MEE TE KLOTEN! Ik heb helaas vaak te zien gekregen hoe mensen hun agressie botvieren op dit mooie apparaat (vaak met afgebroken stukken als gevolg). Maar hoe wel? Simpel, normaal trek je het hengsel omhoog, om de kop te openen. Wanneer de Senseo vacuum zuigt moet je net even wat verder doordrukken dan normaal. Mocht dat niet werken kun je hem opsturen naar e-care. Daar maken ze de achterkant los met een schroevendraaier, en trekken ze het slangetje los waar het water van de boiler naar de kop gaat. (pas op voor heet water dat vrijkomt). Daardoor is de druk eraf en kan de pad schoongemaakt worden. Dit geintje zelf proberen kan ook maar dat is geheel voor eigen risico. Meestal is zowiezo na een week de druk eraf en kun je weer senseo zetten. Mocht je je Senseo-apparaat opsturen, stuur er dan, net als veel mensen doen, een handgeschreven brief bij van 3 kantjes over hoe zuinig je wel niet bent met het apparaat, dan hebben de monteurs ook weer wat leuks te lezen tijdens het repareren. Het wordt helemaal mooi wanneer je zo'n brief leest, en daarna in het apparaat kakkerlakken en zilvervliesjes tegenkomt