mwah het hele spul moest er toch vanafquote:Op maandag 6 maart 2006 14:09 schreef Herr.Flick het volgende:
Zeg maar tegen noudje dat ie niet kan sleutelen...
Het is 100 keer gemakkelijker en sneller op de kop met spruitstukken en al van de motor af te halen!
![]()
Het is veel gemakkelijker om alle kabels, slangen ed te verwijderen, en beide spruitstukken te laten zitten.Dit heeft nog een voordeel meer, het komt nogal eens voor de de kop aardig vast is gaan zitten op een pasbus, en met de spruitstukken eraan kun je beter de kop loswrikken(krach tx arm).quote:Op maandag 6 maart 2006 14:29 schreef Youp het volgende:
[..]
mwah het hele spul moest er toch vanafen aangezien we gewoon zonder handleiding begonnen zijn die kop er af te slopen had ik zoiets van... laten we werkruimte creëren
oftewel alles dr vanaf wat ook maar een beetje in de weg zit
![]()
en dit was voor ons allebei ook de eerste keer dat we zo'n eupfel motor decapiteren
t nadeel is dan dat wanneer je de spruitstukken er af moet schroeven je de kop moet gaan inklemmenquote:Op maandag 6 maart 2006 14:38 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Het is veel gemakkelijker om alle kabels, slangen ed te verwijderen, en beide spruitstukken te laten zitten.Dit heeft nog een voordeel meer, het komt nogal eens voor de de kop aardig vast is gaan zitten op een pasbus, en met de spruitstukken eraan kun je beter de kop loswrikken(krach tx arm).
Vergeet niet de klepstoters leeg te persen tussen de bankschroef, anders heb je zwaar kans dat je straks tijdens het starten geen compressie hebt!!
![]()
Natuurlijk niet..quote:Op maandag 6 maart 2006 15:11 schreef Youp het volgende:
[..]
t nadeel is dan dat wanneer je de spruitstukken er af moet schroeven je de kop moet gaan inklemmenen we hadden het geluk dat onze kop lekker los zat
zonder veel wrikwerk er af dus!
de hoeveelheid tijd die we dr in stoppen is geen probleemtijd zát!
maar dat zat allemaal zo enorm vastgerotquote:Op maandag 6 maart 2006 15:54 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Natuurlijk niet..![]()
Kop op de werkbank leggen, met het uitlaatspruitstuk over de rand, uitlaatspruitstuk eraf, kop omdraaien en inlaat eraf. Klaar (wel een kartonnetje eronder tegen beschadigingen/krassen.
Leren jullie daar niet effektief werken dan
staan op mn @home webspace.... en die doet momenteel even moeilijk ja, weet ook niet waaromquote:Op maandag 6 maart 2006 16:35 schreef spectrumanalyser het volgende:
jammer dat de fotos het op moment niet doen, leuk projectje.
die dingen zuigen zich vol met olie wanneer je ze gaat demonteren... nadeel hiervan is dat ze groter worden en een beetje vast blijven staan waardoor ze de kleppen open duwen wanneer je wil gaan starten... dan heb je geen compressie en kan het wel 5 tot 10 minuten duren voordat je de auto aan de gang hebtquote:Op dinsdag 7 maart 2006 20:29 schreef yup het volgende:
Is het niet schadelijk voor die stoters als je ze leegperst?
En waarom zouden ze problemen kunnen opleveren als je ze terug de motor in wilt zetten
Super project bij de weg.
het budget is zo hoog als dat we het zelf maken, we hebben natuurlijk een boel spul van school gekregen (auto, rolkooi, kuipstoel, 4punts gordels, veiligheidsfolie en nog wat klein spul) maar voor de rest moeten we het doen van sponsorgeldquote:Op dinsdag 7 maart 2006 20:46 schreef Oksel het volgende:
Gaaf! Wat is je budget, en wat voor opleiding doe je?
5 tot 10 minutenquote:Op dinsdag 7 maart 2006 20:37 schreef Youp het volgende:
[..]
die dingen zuigen zich vol met olie wanneer je ze gaat demonteren... nadeel hiervan is dat ze groter worden en een beetje vast blijven staan waardoor ze de kleppen open duwen wanneer je wil gaan starten... dan heb je geen compressie en kan het wel 5 tot 10 minuten duren voordat je de auto aan de gang hebt
Omdat de dikke koude olie terug geduwd moet worden door een piep klein gaatje.quote:Op woensdag 8 maart 2006 11:16 schreef Sloper het volgende:
Hoe komt 't dat dat dan zo lang duurt?
dat kan niet, maar een opel met een juweeltje welquote:Op dinsdag 7 maart 2006 20:12 schreef tupolev141 het volgende:
Dat wordt een juweeltje van een Opel als die klaar is.
u heeft ervaring hoor ik?quote:Op woensdag 8 maart 2006 11:03 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
5 tot 10 minuten
Maak er in het ergste geval maar 2 dagen van...
het blijft een beetje een budget project hequote:Op woensdag 8 maart 2006 22:05 schreef RallyAstra het volgende:
Als ik ergens mee kan helpen, ik ben een aantal jaar monteur geweest van rally teams www.jbmrallyteam.nl en www.rallyteam-borgers.nl Wil je echt mee willen komen moet je er een c20xe in leggen ( 2.0 16v ) maar omdat het een school project is denk ik dat deze c20ne goed genoeg is, een 16v is ook een heel betrouwbare motor, hij is gebaseerd op de 8v enige verschil is dat het een 16v is en er dus meer stuk kan gaan als bij een 8v. Die 8v is trouwens wel handig als je distibutie riempje knapt, c20ne is een lage conpressie motor en je zuigers raken je kleppen niet als je riem knapt. Heb je al homologatie papieren van een astra ? zo nee eerst die bemachtigen voor je iets gaan doen. Wil je er een echte rally auto van maken moet je ook gewicht besparen, dat kan op de volgende plekken
- In je deuren zitten 2 stalen balken die je in een normale auto beschermen tegen een klap, in een rally auto is dat overbodig omdat je al een rolkooi hebt.
- Er zitten ongeveer 100 draad einden op je chassis waar je isolatie mee vast zit ( met plastic moeren) ze zitten aan de onderzijde van je auto voor de bevestiging van je remleidingen.
- Tegen je dak zitten platte balken tegenaangekit en aan de zijkant zitten ze gepuntlast, die kun je ook verwijderen.
En nog wat goede tips.
- Staalgevlochten remleidingen gebruiken en DOOR de auto laten lopen, niet meer aan je bodem evenals je brandstofleiding. Is namelijk heel goed mogelijk dat als je een bocht afsnijd er anders een leiding onderweg word gerukt en dat is toch echt wel het laatste wat je wil.
- Rolkooi door laten lopen tot je veerpoten en ook een echtra verstevering aan de plaat in je schutbord lassen waar je stuurhuiszit, kan voorkomen dat je stuurhuis stuk trilt.
Voor nu zou ik me gewoon aan de groep N homologatie houden, volgend jaar issie H11 dus dan kom je in de zelfde klasse met andere dikke auto's A7/kitcars die dan ook uitgehomologeerd zijn. Volgend jaar zou je dus ook volgend de A7 richtlijnen onderdelen kunnen veranderen wan mag je ook andere nokkenassen plaatsen en grotere remmen enz. Voor dat je de auto gaat spuiten zou ik de complete achterschermen wielranden binnen en de dorpels maar vervangen, blijft toch een opel kwaaltje heVerder zijn het goede snelle auto's, beetje triest dat er mensen zijn die ze afkraken als ze zo slecht zouden zijn reed niet 70% van het nederlande rallysprint (N3) met een astra. Als er nog vragen zijn hoor ik het wel.
ik neem aan dat de school die heeftquote:Op woensdag 8 maart 2006 23:56 schreef Kolkie het volgende:
Je moet nog de vraag mbt homologatiepapieren beantwoorden. Leuk project, zeker een veelgeziene auto op de nederlandse rally(sprint)paden en da's niet voor niks
! Laat de rest maar lullen
(hoewel het natuurlijk een lelijk hok blijft, maar het gaat bij rally meer om het rijden dan om de looks). Wordt de carrosserie nog doorgelast eigenlijk?
ik weet dat je ervaring met auto's hebt, maar ik bedoelde dus ervaring met motoren die niet meer willen starten omdat de klepstotertjes niet leeg zijnquote:
Hoe zou ik anders kunnen weten dat het extreem lang kan duren....quote:Op donderdag 9 maart 2006 13:35 schreef Youp het volgende:
[..]
ik weet dat je ervaring met auto's hebt, maar ik bedoelde dus ervaring met motoren die niet meer willen starten omdat de klepstotertjes niet leeg zijn
denk alleen dat ze op school niet zo blij zijn wanneer we de hele werkplaats wit kalkenquote:Op donderdag 9 maart 2006 19:04 schreef RallyAstra het volgende:
Als ik jullie was zou ik gewoon de autozelf spuiten, gewoon ff kaal schuren potje wit halen compressor aan en spuiten maar, deden zijn ook vaak zat. En je kunt ook nog op de kit gewicht besparen alle pit en tectil verwijderen scheelt je een kilo of 15 homologatie gewocht van een Astra c20xe zit op een 1000 kilo denk dat een NE op hetzelfde gewicht zit of er 20 kilo onder. Sper zou wel te regelen zijn alleen vind je ze bijna 2e hands niet nieuwe sper ligt zo ronde de 1100 euro van quaife.
dan moeten we bijna midden op straat gaan staan... ik denk dat oom agent dat ook erg leuk vindquote:Op donderdag 9 maart 2006 21:57 schreef RallyAstra het volgende:
Kun je zo buiten spuiten als het keer mooi weer isstofjes enzo in je lak is toch niet erg tis een rallyauto he
Op die foto hier onder zie je de draad einden die je allemaak van je carosserie moet af slijpen
zijn er 100/110 ofzo kun je wel weer na gaan wat dat met gewicht doet
wil je concureren met die andere 8 kleppers moet je echt zo minimaal mogelijk gewicht hebben om maximaal te kunnen scoren. Wat voor kooi gebruiken jullie ? chromo ? of gewoon staal
[afbeelding]
juist.... lak = gewichtquote:Op vrijdag 10 maart 2006 00:12 schreef Kolkie het volgende:
Niet om je aan te vallen maar ik denk (lees: ik vind) dat jij eens met de schoolleiding moet gaan praten; je wilt een winnerscar of je wilt het niet.
achja zoals je wel weet was mn stage ook super tofquote:Op dinsdag 14 maart 2006 19:51 schreef jayke het volgende:
Patser GT![]()
Verder puik projectje, is weer es wat anders dan stage he![]()
wel KNAFquote:Op donderdag 16 maart 2006 17:25 schreef Youp het volgende:
[..]
nadeel is dat t niet FIA gekeurd is dan
misschien dat wel langs mekaar heen praten, met KNAF bedoelde ik Autocross en geen Rally...quote:Op donderdag 16 maart 2006 17:39 schreef Youp het volgende:
hmmz, dat is nieuwwe hebben namenlijk wel de materialen, gereedschappen en de kunde om zoiets te maken...
vreemd dat de school het dan gesponsored heeft
ja idd, wij doen dus rallyquote:Op donderdag 16 maart 2006 17:43 schreef BroesWillems het volgende:
[..]
misschien dat wel langs mekaar heen praten, met KNAF bedoelde ik Autocross en geen Rally...
valt allebei onder de KNAF beetje stom van me geformuleerd![]()
quote:Op donderdag 16 maart 2006 19:00 schreef Herr.Flick het volgende:
maak die foto's eens wat kleiner, het kijkt klote als je dit topic opent, het blijft de 1e 10 a 20 seconden maar op en neer vliegen op je scherm...
mooie foto'squote:Op donderdag 16 maart 2006 23:45 schreef RallyAstra het volgende:
Toch beetje jammer dat de school een schroefkooi koopt, hij is misschien goed gekeurd maar met een harde klapper heb je toch liever een vaste kooi met een goed kruis achter je rug, en die door gelast in naar de voorpoten.
Heb meerdere rally astra's opgebouwd, deze nieuwe achterschermen en dorpels er aan
[afbeelding]
[afbeelding]
Spul er weer aan gepuntlast
[afbeelding]
Deze Astra is ook van mij geweest helaas was die toen nog niet zo rallyklaar
[afbeelding]
Beste wat je gewoon kunt doen is een 1.4 Astra aan schaffen, een kadett 16v er bij kopen en daar alles van overzetten op je astra.
Deze kadett heb ik toen helemaal compleet gekocht voor 450 euro, en een witte 1.4 astra voor 150 euro. 16V hoeft niet duur te zijn, wel jammer dat er een 2 liter 8 klepper in ligt daarmee kom je nooit mee, aangezien de meeste groep n auto's al met DTA en een gebleuprint blok rijden.
[afbeelding]
Astra 1.4 op de achtergrond
[afbeelding]
FF achteras en de tank er onderweg halen:D
[afbeelding]
Nog paar foto's uit de rallyschuur
Astra Groep A 210 pk 2.0 16v
[afbeelding]
6 bak van X trac kost ongeveerd 8000 euro voor een 2ehands
[afbeelding]
Dit is trouwens een EX fabrieks kadett, reed vroeger voor het Nederlande Opel dealer team ook rond de 210 pk
[afbeelding]
Nog een groep N Astra
[afbeelding]
Als je op de foto kijkt bij de bijrijder kun je de rolkooi wel door zien lopen ringting je schuitbord.
[afbeelding]
Voorbeeld van hoe belangrijk een goede kooi is
[afbeelding]
Octavia WRC met 200 een klapband gehad, tegen een brugpijler gereden toen tig maal over de kop en tot stilstand gekomen, navigator had een gebroken been bestuurder zware hersenschudding.
wanneer je mij genoeg geld en een plaats om te werken biedquote:Op dinsdag 21 maart 2006 17:22 schreef Fugie het volgende:
jaap wanneer kom je mijn vectra blok uiit elkaar halen![]()
ontvetterbak + remmenreiniger en ik vond het wel goed.... komt hopelijk toch een nieuw spaghetti exemplaar opquote:Op woensdag 22 maart 2006 13:10 schreef Tommeh het volgende:
Zier er leuk uit! Al had je dat spruitstukje wel wat mooier mogen maken hoor!
hij is zo gekeurd en wanneer je er aan gaat modden is hij dat niet meerquote:Op donderdag 23 maart 2006 19:21 schreef BroesWillems het volgende:
En dit is een FIA gekeurde Rally kooi?
De buizen van midden hoog, naar voor op de bodem, had ik meer naar voren gezet ivm met je benen beschermen. En tussen die 2 had ik voor het stuur langs ook buis geplaats tegen het naar mekaar 'knikken' op de zijkant.
Ook tussen de twee wielkassen achter had ik buis geplaats, je carrosserie wordt stijver en bij een klapper is die minder snel krom... ff kijken of ik foto kan vinden van m'n vriendin's crossauto.
edit:
betere foto kan ik niet vinden, maar je kunt hier iig zien wat ik bedoel met voor het stuur langs lopen. laat niet op de loshangende bumper enzo... hij kwam net uit een marge...
[afbeelding]
check die opel honingraad achter![]()
het voelt wel degelijk iets aan de stijfheid toe! hij zit vast aan de b-stijlen, aan de kokerbalk onder, aan de wielkasten achter boven het raam en aan een balk onder het dak, maar hij is idd volgensmij niet bedoeld voor frontale crashes enzoquote:Op vrijdag 24 maart 2006 10:23 schreef Kolkie het volgende:
Opmerkelijke kooi, zal wel de goedkoopste goedgekeurde kooi zijn ofzo want ik vraag me werkelijk af of dit uberhaupt nog íets aan de stijfheid toevoegd (?).
Naja, verder vordert het wel leuk natuurlijk 8)
Nou dat dacht ik nou ook! als ik die kooi vergelijk met mijn cross kooi (waar veel lagere snelheden behaaldt worden, ik heb nog niet gezien dat een kooi krom is) is mijn kooi toch een stuk veiliger... (zie foto boven)quote:Op maandag 27 maart 2006 20:59 schreef RallyAstra het volgende:
Sorry dat ik het zeg, maar wat een bagger kooi, wat denk je wat er gebeurt als je een boom zijwaarts pakt met deze kooiga je echt niet fijn vinden, een goede kooi heeft minimaal een kruis in de deuren en een kruis achter de stoelen. Hij mag dan misschien wel fia gekeurd zijn, maar dat zegt ook lang niet altijd wat. Veiligheid zou ik nooit op besparen, die stang zit eigenlijk ook veel te hoog, als ik het zo zie is het een cross kooi en geen rallykooi, bij cross auto's worden de deuren ook vaak dicht gelast bij rallyauto's niet. Bovendien kom je nu ook lang niet zo lammelijk uit de auto mocht hij in brand vliegen. En nee het is niet ver gezocht, heb in de afgelopen jaren al genoeg crashes gezien in de rallysport. Twee jaar terug kennis van mij tijdens gtr rally op een boom geklapt met 120 auto was compleet plat, zelfs de kooi was half verbogen en dat was een kooi met 3x zoveelbuizen als deze. Hoevel meter is deze kooi eigenlijk ? goede kooien zijn zo ongeveer 27 tot 36 meter.
Ok, dan is het begrijpelijk, ik dacht dat jullie er een Rally mee moesten rijden. Maar het is dus eigenlijk mee een Circuit dan een Rally auto?quote:Op maandag 27 maart 2006 23:57 schreef Youp het volgende:
hebben jullie eigenlijk wel het topic gelezen? wij rijden alleen op een afgesloten circuit met veel bochten en hele korte rechte stukken (we rijden het meeste in de 2 en 3) waar GEEN bomen, struiken, greppels of wat dan ook zijn... het ergeste wat kan gebeuren is dat je van de baan glijdt, ongelukkig in wat gras terecht komt waardoor de wielen zijwaarts happen en waardoor je omrolt.... dus voor wat wij aan het doen zijn is de kooi veilig zat.
-edit-
[afbeelding]
klopt, maar hij krijgt toch een rally goedkeuring als ik me niet vergisquote:Op dinsdag 28 maart 2006 00:12 schreef BroesWillems het volgende:
[..]
Ok, dan is het begrijpelijk, ik dacht dat jullie er een Rally mee moesten rijden. Maar het is dus eigenlijk mee een Circuit dan een Rally auto?
Dan mag je trouwens de vering wel aan passen, want de standaard vering van die opel is echt =
(spreek uit ervaring heb een cross kadett GSI gehad)
Ik moet zeggen dat ik dit project echtvind, kijk dan ook altijd vol spanning als die in "my Active Topics" staat.
dat ziet er al heel wat beter uit dan op het beginquote:Op dinsdag 28 maart 2006 20:44 schreef Youp het volgende:
mini update:
[afbeelding]
alles zit weer in elkaar
En doet hij het ook?quote:Op dinsdag 28 maart 2006 20:44 schreef Youp het volgende:
mini update:
[afbeelding]
alles zit weer in elkaar
we hebben momenteel geen tank, nog niet geprobeerd dus... maar ga er maar vanuit dat hij het doetquote:
in geval van een originele tank of van zo'n klein vierkant race tankje??quote:Op woensdag 29 maart 2006 09:35 schreef spectrumanalyser het volgende:
als je veel bochten hebt is dat wel zo handig. ik lees verhalen van auto's op circuitdag die door de bocht geen vermogen hebben, de benzine loopt naar een kant zodat er vacuum gezogen wordt
Goeie bijdrage!quote:Op woensdag 29 maart 2006 12:19 schreef Metz het volgende:
Het blijft een slopel.
quote:Op woensdag 29 maart 2006 12:28 schreef Cosworth het volgende:
[..]
Goeie bijdrage!
Wat rij je zelf en kun je de olie zelf peilen?
geen klasgenoot, supermoto maatje... met een kronkel in zn hoofdquote:Op woensdag 29 maart 2006 13:23 schreef Cosworth het volgende:
Ah, ik gok een klasgenoot of vriend...
maar waar moeten we die vandaan halen? want op de (zeer uitgebreide) site van Biesheuvel staat ook niks... en de standaard tank er weer onder hangen is een teringwerk...quote:Op woensdag 29 maart 2006 13:49 schreef Tommeh het volgende:
Standaard tank zou in principe weinig problemen moeten opleveren al verschilt dat per auto. Kan goed zijn dat hij is ingedeeld in schotten wat al een deel kan schelen.
Met een complete safety cell heb je dat probleem zowieso niet aangezien je tank dan gevult is met schuim en je een kleinere tank erbij hebt die altijd vol is. Dan heb je al helemaal geen last meer van bochten wat betreft aanzuiging.
quote:Op woensdag 29 maart 2006 15:40 schreef Tommeh het volgende:
Goeiendag waarom heb je in godsvredesnaam gordels voor 440 euro gekocht?! Voor veel minder dan de helft heb je al een Fia goedgekeurde 6 punts gordel met bevestigingsplaatjes. Mocht je die nog nodig hebben, bij Biesheuvel verkopen ze die voor 2,5 euro per stuk ongeveer. Die plaatjes erin lassen kost echt geen moeite.
Zo'n complete tank kun je op meerdere plaatsen kopen, o.a. Biesheuvel en remola. Let wel dat je voor zo'n tank makkelijk een paar duizend euro kwijt bent. Met alleen de safety cell ben je er nog lang niet.
guys, de auto. de kooien, stoelen, gordels en nog wat spul (alles wat nodig is voor veiligheid) hebben we van school gekregenquote:Op woensdag 29 maart 2006 15:56 schreef Five_Aces het volgende:
Hm ja iddIk zie niet waarom je wel een 6 punt van Sparco haalt en vervolgens zo'n gammele kooi neemt. Een op maat in de auto gelaste is niet heel erg veel duurder als het bolt-in spul van OMP. Ook in zijn 3 kan je aardig hard van een circuit af spinnen. Zo'n Sparco stoel had je ook bij Sandtler kunnen halen, zelfde stoel, ook FIA keurmerk alleen met Sandtler op er ipv Sparco en aardig wat centjes goedkoper
circuitauto is een hoger doel dan een leven als afgezeikte sjonnie auto (zie de witte van onze concurrenten) of gestripte sloper....quote:Op vrijdag 31 maart 2006 13:17 schreef Sterke_Yerke het volgende:
RIP voor alle opeltjes die sneuvelen in dit topic![]()
Maar wat voor gave opleiding doet TS wel niet? Wil ik ook doen op school![]()
het is de bedoeling dat we hem zelf af gaan stellen maar de eerste circuit testdag met het AST spul er onder komt er iemand van AST ons uitleg geven over hoe we hem het beste af kunnen stellenquote:Op zaterdag 1 april 2006 18:11 schreef Five_Aces het volgende:
AST is mooi spul, eigenlijk kopie van IntraxLaat je het afstellen of gaan jullie zelf wat expirimenteren?
Als je het zelf doet even de fabrikant om testdata vragen over hoogtes etc, kan heel nuttig zijn.
ja zo ongeveer, maar het is de bedoeling dat we er wat mee experimenterenquote:Op zaterdag 1 april 2006 23:56 schreef RallyAstra het volgende:
Is zelf simpel af te stellen als je de gegevens hebt, gewoon schroenedraaier er in en klikjes tellen, teminste ik neem aan dat het net zo werkt als proflex
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |