abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 5 maart 2007 @ 19:12:42 #101
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_46951006
quote:
Op maandag 5 maart 2007 19:04 schreef methodmich het volgende:
Niet? Volgens mij heb ik nog nooit iemand gehoord die A Ghost Is Born een slechte plaat vond hoor. Maar misschien spreek ik de verkeerde mensen.

Je moet dan wel dat nummer met die vrije oefening door robots / computers skippen.
Opgelet, pas skippen als de storing begint
daarvoor is het een prachtig nummer met vooral een prachtige tekst!

En de storing es doormaken heeft ook wel iets
pi_46953442
Okee, mee eens. Maar slechts één keer hoor.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  dinsdag 6 maart 2007 @ 11:32:10 #103
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_46969167
Ik was er aanvankelijk fel tegen, maar zelfs die 8 minuten kom ik tegenwoordig met liefde door.
quote:
En pfaf, niet zeuren, gewoon gaan. Alleen excuses uit de categorie bevalling (je eigen, niet die van je wederhelft) zijn toegestaan. De kans dat Elliott Smith die dag ook een concert geeft is te verwaarlozen, dus das ook geen reden.
.
pi_46970130
Prachtige plaat hoor, dat spookje. Doet niet heel veel onder voor YHF en Summerteeth. Maar tegenwoordig hoor ik altijd de Kicking Television versie in mijn hoofd.
  dinsdag 6 maart 2007 @ 12:27:04 #105
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_46970794
Dat heb ik ook! Toen ik laatst A Ghost... opzette moest ik echt wel weer wennen aan de studio-versies. En helemaal nummers als kidsmoke zijn op KT nog veel beter dan op A Ghost..
  dinsdag 6 maart 2007 @ 13:34:45 #106
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_46972863
Euuh van de wiki:
quote:
On March 3, 2007, Wilco's official website hosted a world premiere Sky Blue Sky listening party, where they streamed the new album in its entirety. [2]

On March 4, 2007, the entire album leaked onto torrents after being recorded from the band's website stream on the previous night.
Wat moet ik nu...
  dinsdag 6 maart 2007 @ 13:45:13 #107
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_46973205
Ik doe het ook gewoon.
Hartslag 150bpm, maar ik ga de nieuwe Wilco luisteren.
  dinsdag 6 maart 2007 @ 13:52:17 #108
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
  dinsdag 6 maart 2007 @ 14:08:28 #109
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_46973988
company in my back is zalig op KT
Maar bij veel nummers is het verscvhil niet zodanig groot tussen de liveversie of de studioversie. Allemaal zeer net gespeeld.

Ik wacht wel tot de nieuwe uit is, al is dat best nog lang wachten.
pi_46974682
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 13:34 schreef pfaf het volgende:
Euuh van de wiki:
[..]

Wat moet ik nu...
!!!!
wow...
heftig. Ik ga meteen zoeken
pi_46975340
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 13:52 schreef pfaf het volgende:
Volgens mij gaan we weer terug naar Summerteeth!?
Ik had me net, vanochtend zeg maar, voorgenomen om bij Wilco tot de release te wachten, en dan begin jij me lekker te maken. Mooi is dat. Ben blij dat ik soulseek niet bij de hand heb hier.
pi_46976292
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 14:43 schreef thijsdetweede het volgende:

[..]

Ik had me net, vanochtend zeg maar, voorgenomen om bij Wilco tot de release te wachten
Ach, wat let je?
Als je 'm sowieso koopt in Mei, maakt 't niets uit om 'm nu alvast te beluisteren.
Dan zitten die nummers er tenminste goed in als je ze de 31e gaat zien
  dinsdag 6 maart 2007 @ 19:08:19 #113
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_46985317
Eerste gehoor: meer ballade-achtig, minder gekte en experimenteel. Echt een mix tussen Summerteeth en A Ghost is Born.
To be continued...
pi_46994841
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 15:09 schreef webfreak het volgende:

[..]

Ach, wat let je?
Als je 'm sowieso koopt in Mei, maakt 't niets uit om 'm nu alvast te beluisteren.
Dan zitten die nummers er tenminste goed in als je ze de 31e gaat zien
Sja, niks natuurlijk, dat is het probleem. Maar een koptelefoon album als je van wilco verwacht moet gewoon op goede kwaliteit beluisterd worden.

Maar goed, nieuwsgierigheid heeft het weer eens gewonnen. Ben nu met mn eerste luistersessie bezig, dus ik ben benieuwd.
pi_47011084
Ik hoor trouwens bijna meer Being There dan Summerteeth geloof ik.
  woensdag 7 maart 2007 @ 13:16:27 #116
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_47016112
Ik moet bij What Light telkens denken aan Admiral Freebee
pi_47027585
Hij wordt steeds mooier, naarmate ik vaker luister.
Het was wel wennen. De 1e keer viel hij me nogal tegen, maar inmiddels kan ik 'm juist erg waarderen. Heb 'm vandaag maarliefst 5x helemaal gedraaid

Mooie hoes trouwens:

woensdag 7 maart 2007 @ 21:48:17 #119
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_47032609
Wilco albums vallen de eerste keer altijd tegen. Ik durf nog steeds niets te zeggen.
  donderdag 8 maart 2007 @ 18:39:00 #120
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_47061751

I'm walking all by myself
I'm talking to myself
About you

I was singing this song about you
I was thinking about singin this song about you

The more I think about it
The more I know it’s true
The more I know it’s you

Honey I think you're just right

I was walking, like I said, by my self
Started running to get back home, and be with you

The more I know it’s true
The more I know it’s you

Honey I think you're just right
pi_47234833

Gisteren gekocht. Erg leuk
Vooral alle grapjes tussendoor en contact met 't publiek zijn ge-wel-dig.
pi_47267229
Wilco

Mooi, jij dus. Inderdaad een leuke DVD. Al baalde ik wel een beetje. Meende ergens gezien te hebben dat She's A Jar erop zou staan, maar die ontbreekt helaas.
www.thuisuiteten.nl
pi_47580596
quote:
Op maandag 5 maart 2007 18:18 schreef spacemangraig het volgende:

[..]

Die komt ook nog wel aan de beurt, al waren de kritieken niet al te lovend geloof ik [zegt ook niet alles natuurlijk]
Dit schreef ik een poosje geleden over A Ghost is born. Ondertussen heb ik 'm een aantal keer beluisterd en kan ik zeggen dat ook dit album fantastisch is. Op dat ene, voor meer dan de helft uit monotoom synthesizer gesuis bestaande, nummer aan het eind na. Klopt het dat Nels Cline op dit album speelt? En heeft hij ook op het nieuwe album meegedaan? En hoe zit het met Jim O'Rourke? Ik hoop dat de echte Wilco's mij het één en ander hierover kunnen vertellen.

edit: volgens mij moet ik eind mei ook maar naar het concert. Tenminste, als er nog kaarten zijn en ik ze ook nog kan betalen.
'Paul McCartney krijgt een award van niemand minder dan Bono' - Beau van Erven Dorens.
http://www.last.fm/user/spacemangraig
  vrijdag 23 maart 2007 @ 15:29:55 #124
63598 bigshadow
Fan van iedereen
pi_47583652
quote:
Op vrijdag 2 maart 2007 09:55 schreef webfreak het volgende:
31 Mei 2007 in Paradiso!!

Bron: Wilco's tourschema
Meer info is nog niet bekend, geloof ik.
Ik ben er bij hoor!
pi_47584996
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 14:09 schreef spacemangraig het volgende:

[..]

Dit schreef ik een poosje geleden over A Ghost is born. Ondertussen heb ik 'm een aantal keer beluisterd en kan ik zeggen dat ook dit album fantastisch is. Op dat ene, voor meer dan de helft uit monotoom synthesizer gesuis bestaande, nummer aan het eind na. Klopt het dat Nels Cline op dit album speelt? En heeft hij ook op het nieuwe album meegedaan? En hoe zit het met Jim O'Rourke? Ik hoop dat de echte Wilco's mij het één en ander hierover kunnen vertellen.
Zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd had over die track.

Jim O'Rourke speelde piano op het einde van At Leas That's What You Sad, bas op Hell Is Chrome, elektrische ritmegitaar, piano & ARP 2600 op Spiders (Kidsmoke), akoestische gitaar en piano op Muzzle Of Bees, bass en elektrische leadgitaar op Hummingbird, elektrische ritmegitaar op Handshake Drugs, Korg CX-3 Orgel op Wishful Thinking, akoestische gitaar op Company In My Back, piano op Theologians, heeft de loops, filters en synths mede verzorgd op Less Than You Think en speelde elektrische gitaar op The Late Greats. Een aardige rol dus. Verder was hij medeproducer.

De naam Nels Cline kan ik nergens terugvinden.
www.thuisuiteten.nl
pi_47585936
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 15:58 schreef methodmich het volgende:

[..]

Zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd had over die track.

Jim O'Rourke speelde piano op het einde van At Leas That's What You Sad, bas op Hell Is Chrome, elektrische ritmegitaar, piano & ARP 2600 op Spiders (Kidsmoke), akoestische gitaar en piano op Muzzle Of Bees, bass en elektrische leadgitaar op Hummingbird, elektrische ritmegitaar op Handshake Drugs, Korg CX-3 Orgel op Wishful Thinking, akoestische gitaar op Company In My Back, piano op Theologians, heeft de loops, filters en synths mede verzorgd op Less Than You Think en speelde elektrische gitaar op The Late Greats. Een aardige rol dus. Verder was hij medeproducer.

De naam Nels Cline kan ik nergens terugvinden.
Ik zit de hele tijd maar te denken wie die briljante gitaarstukken speelt, dat kan toch niet Jeff Tweedy zijn?! Nels Cline heeft wel met ze getourd en ik dacht dus dat hij gitaar speelde op dit album.
'Paul McCartney krijgt een award van niemand minder dan Bono' - Beau van Erven Dorens.
pi_47587652
Dan heeft hij als spook gespeeld, want naast O'Rourke en Tweedy worden alleen de overige bandleden Glenn Kotche (drums), Mikael Jorgensen (toetsen), John Stirratt (bas) en Leroy Bach (toetsen / bas / gitaar) genoemd.

Incidenteel doen Frankie Montuoro (Hammer Dulcimer) en Karen Waltuch (viola) op Hummingbird mee en verzorgt Tim Barnes percussie op Handshake Drugs.
www.thuisuiteten.nl
pi_47682327
Hij speelt wel op het nieuwe album las ik.. die ik binnenkort eens luisteren.
pi_47682467
Ik kom er niet echt in, die nieuwe plaat. Het zijn mij iets te zeurderige melodieen, op een paar nummers na.
pi_48189732
Plaat wordt steeds beter.
De eerste helft van de plaat is fantastisch. Stuk voor stuk absolute topsongs, met name "You Are My Face" en "Either Way".

"Shake it Off" kan ik helemaal niks mee, "Please be patient with me" evenmin.
"Hate it here" is gewoon een lekker popliedje, niet meer of minder. Voor de rest kabbelt de plaat een beetje rustig voort.

Een beetje jammer is de rustige productie van het hele album. Het had wel wat minder gelikt gemogen, en iets meer in de richting van Yankee, of Ghost, of voor mijn part Summerteeth. Al die platen klinken een stuk voller, dynamischer en levendiger.
Wat dat betreft haalt Sky Blue Sky ook niet het niveau van eerdergenoemde platen. Jammer wel.
pi_48190586
Ik was vergeten dat ik hem had, maar 1x geluisterd ofzo. Dat worden er meer
  dinsdag 10 april 2007 @ 20:52:05 #132
3527 Wepeel2
zoals het is
pi_48190985
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 20:25 schreef webfreak het volgende:
Plaat wordt steeds beter.
De eerste helft van de plaat is fantastisch. Stuk voor stuk absolute topsongs, met name "You Are My Face" en "Either Way".

"Shake it Off" kan ik helemaal niks mee, "Please be patient with me" evenmin.
"Hate it here" is gewoon een lekker popliedje, niet meer of minder. Voor de rest kabbelt de plaat een beetje rustig voort.

Een beetje jammer is de rustige productie van het hele album. Het had wel wat minder gelikt gemogen, en iets meer in de richting van Yankee, of Ghost, of voor mijn part Summerteeth. Al die platen klinken een stuk voller, dynamischer en levendiger.
Wat dat betreft haalt Sky Blue Sky ook niet het niveau van eerdergenoemde platen. Jammer wel.
Hier kan ik me wel in vinden. Ik vind de eerste helft een stuk krachtiger dan de tweede helft van de plaat.
Shake it Off vind ik wel weer aardig overigens. Doet me een beetje denken aan Spoon.
xenofoob, misantroop, antiloop, limonadesiroop.
pi_48240275
Zo!
Heb Sky Blue Sky zojuist binnengekregen. Nouja, de pers-editie dan (dus hoesje is van karton), maar er zit in elk geval uitgebreide documentatie bij.

Bij iedere track staat een credit-list. Hieruit blijkt dat Nels Cline inderdaad de gitaarsolo's voor z'n rekening nam. Hij schreef zelfs mee aan "You Are My Face".
Jim O'rourke nam (in tegenstelling tot AGIB) géén partijen voor z'n rekening, afgezien van wat percussie bij "Hate it Here" en acoustische gitaar op "What Light".
pi_48944682
Heb inmiddels de eerste bootleg binnen van de nieuwe tour. En wel die van Sydney (21 April 2007).
Fantastisch!!!. Gewoon briljant gespeeld, en een sublieme keuze aan liedjes. Ik had me geen betere setlist kunnen voorstellen

Setlist:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 13 mei 2007 @ 11:52:13 #135
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_49325871
Wat leuk dat er een dvd bij zat van wilco.
Als dat na het luisteren van het nieuwe album al niet gebeurd was, dan ben ik nu door de dv volledig overtuigd van de nieuwe plaat. Wilco is een liveband.
pi_49326429
Wat toch best opvallend is voor een band die zo'n ontzettend studioalbum als Yankee Hotel Foxtrot heeft gemaakt.
pi_49353996
Either Way van de nieuwe plaat nu op Radio 2
  maandag 14 mei 2007 @ 10:38:10 #138
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_49355588
Precies mijn probleem met de plaat, en de reden dat ik hem zelfs pas ga kopen als 'tie in de Plato-aanbiedingbak ligt.
  maandag 14 mei 2007 @ 16:52:50 #139
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_49369930
Er zijn dus ook duidelijk de verwachte 2 kampen, Tiny Mix Tapes (4 sterren) bijv. is verheugd dat Wilco terug is bij straight-forward americana, Pitchfork (5.2) zit weer meer aan mijn kant met de klacht dat het te flauw is geworden.
pi_49371917
Tja.
Sky Blue Sky is zeker minder interessant, maar ik denk toch dat ik hem vaker op zal zetten dan A Ghost is Born.
En dit is eigenlijk wel het meest onverwachte album dat ze hadden kunnen maken
  maandag 14 mei 2007 @ 18:09:12 #141
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_49372500
Haha ja, als je het zo bekijkt is het wel weer heel eigenwijs en experimenteel.
  maandag 14 mei 2007 @ 21:02:43 #142
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_49378653
Zo braaf is de plaat nu ook niet. Minder experimenteel, dat wel.

qua teksten wel, maar dat was echt de bedoeling volgens hem.
Wat het ook is. Hij lijkt veel te gelukkig (aan de teksten af te leiden) om een plaat te maken

Maar het is een uitstekend album.
  maandag 14 mei 2007 @ 21:36:32 #143
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_49380159
Ik moet ook niet overdrijven inderdaad, misschien ben ik ook teveel met m'n kop in de wolken van New Moon om nog andere muziek te kunnen waarderen.
  maandag 14 mei 2007 @ 21:55:08 #144
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_49381075
quote:
Op maandag 14 mei 2007 21:36 schreef pfaf het volgende:
Ik moet ook niet overdrijven inderdaad, misschien ben ik ook teveel met m'n kop in de wolken van New Moon om nog andere muziek te kunnen waarderen.
Ik heb hem ook gekocht. Ik kende er verbazend genoeg een paar nummers van, al ben ik niet zo'n die-hard fan (thirteen, riot coming). Maar hij is best prachtig.

Ik ben trouwens dringend op zoek naar iemand die meekan naar wlco in Gent. De wilcofans die ik ken hebben allemaal examen. Ik zit bijna op het punt dat ik iemand zou betalen om mee te gaan
pi_49453056
Heb de CD + DVD vandaag ook gekocht. Spoedig beluisteren en dan zal het oordeel hier verschijnen. Ben wel benieuwd!!!
www.thuisuiteten.nl
pi_49461370
Hoe is de DVD!? Ik ben zoo benieuwd.
Ik heb de CD een maandje geleden ontvangen (pers editie), maar daar zat geen DVD bij.
Morgen meteen naar de winkel natuurlijk
  woensdag 16 mei 2007 @ 23:07:04 #147
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_49463309
ik zou niet speciaal terug gaan voor de dvd. Hij is goed, leuk om de nummers meteen es live te horen. Maar hij is vooral erg promo. Jeff die wat tussen stukken van nummers doorbabbelt. Erg leuk als extra, maar niet meer.
pi_49464007
quote:
Op woensdag 16 mei 2007 23:07 schreef placebeau het volgende:
ik zou niet speciaal terug gaan voor de dvd. Hij is goed, leuk om de nummers meteen es live te horen. Maar hij is vooral erg promo. Jeff die wat tussen stukken van nummers doorbabbelt. Erg leuk als extra, maar niet meer.
Hmmm, dus het is geen "I am trying to break your heart"-achtig ding?
Hoelang duurt 'ie eigenlijk... half uurtje?

...Uiteindelijk ga ik 'm sowieso kopen. Ik wil er toch een mooi hoesje+boekje bij enzo. Pers-editie is een suffe sleeve. (wel leuk collectors item natuurlijk )
  woensdag 16 mei 2007 @ 23:22:05 #149
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_49464036
De nieuwe valt me vies tegen.
...dass wir fliegen.
pi_49469267
quote:
Op woensdag 16 mei 2007 23:22 schreef De-oneven-2 het volgende:
De nieuwe valt me vies tegen.
Luisteren, Luisteren, Luisteren. Uiteindelijk is tie best heel erg geweldig. Niet zo fantastisch als Summerteeth of YHF, maar dat geeft niet. Er is nog nooit een band geweest die dat niveau voor 2+ albums aan kon.
pi_49473625
Op zich zijn de liedjes niet verkeerd, maar ik ben er vrij snel aan uitgeluisterd.
Summerteeth en YHF kan ik dagen achter elkaar luisteren.

Geen slecht album, maar tegelijkertijd wel het minste sinds A.M.
pi_49898507
Wie heeft er nog twee kaartjes over!? HELP

heb ze

[ Bericht 66% gewijzigd door spacemangraig op 30-05-2007 15:36:09 ]
  woensdag 30 mei 2007 @ 15:39:44 #153
63598 bigshadow
Fan van iedereen
pi_49929686
Ik heb er zin in, morgen knallen met Jeff.
pi_49930368
Ah vet, ik verwacht verslagen, setlists, en foto's
pi_49939198
... En we kunnen uurtjes gaan afvinken.
Dilemma: Ga ik ter voorbereiding morgen Kicking Television draaien of niet? Na die cd kan het concert bijna alleen maar tegenvallen namelijk.

Misschien houd ik het maar bij de studioalbums. Veiliger
pi_49987582
Juist.
Toen ik KT voor het eerst hoorde, was ik jaloers en vond ik het jammer dat ik nooit bij dat concert was geweest. Nu is dat verzuim goed gemaakt Wat een verschrikkelijk goede liveband is het. En wat stond deze keer het geluid eens mooi in Paradiso. En wat was het publiek fijn stil aan het genieten. Was dat laatste misschien omdat het voor zeker 80 % mannen van boven de dertig waren?
pi_49990050
Wat een fantastisch optreden, deze staat hoog op mijn lijst van favoriete concerten! Ik schaar mijzelf niet onder de echte Wilco fans, maar gisteren hebben ze mij overtuigd: dit is één van de beste livebands op deze wereld, geen twijfel mogelijk. Alles zit zo verschrikkelijk goed in elkaar, zonder dat het ooit voorgeprogrammeerd of gekunsteld klinkt.
Jeff Tweedy heeft daarbij ook nog eens de perfecte uitstraling voor de muziek die ze spelen.

9 uit 10 wat mij betreft, misschien wel iets hoger nog.
  vrijdag 1 juni 2007 @ 10:14:43 #158
52034 U
bevindt zich hier
pi_49992643
Zeker een van de beste optredens die ik de laatste jaren heb gezien. Erg strak stonden ze te spelen. Plus dat ze nog eens al mijn favoriete nummers in de setlist verwerkt hadden. 80% lijkt me nog een onderschatting trouwens...
Wat zegt U?
pi_49995261
quote:
Op vrijdag 1 juni 2007 08:22 schreef Joostebrood het volgende:
Jeff Tweedy heeft daarbij ook nog eens de perfecte uitstraling voor de muziek die ze spelen.
Tweedy is een enigma. Hij staat er bij alsof hij zich afvraagt of hij nog wel genoeg valium in huis heeft, om vervolgens volkomen ontspannen en met bijna de slappe lach te reageren op die clown die ze verzocht 'one of their own songs' te spelen.
pi_49996243
even een tvp
goed album, die laatste
  vrijdag 1 juni 2007 @ 12:36:12 #161
63598 bigshadow
Fan van iedereen
pi_49997057
Poeh, wat een optreden! Hoewel ik niet geheel perfect stond heb ik staan genieten. Geluid stond goed, ze hadden absoluut veel lol in hun optreden en het was echt goed lang. Een van de betere optredens van dit jaar!
pi_49998904
Pffff... GE-NI-AAL optreden.
Eveneens sublieme setlist.
Stond helemaal vooraan, ideaal dus.
Tijdens het derde couplet van Jesus Etc. wees Jeff even naar me en gaf me een knikje. Geen idee waarom
pi_50002571
Ja dat was wel effe een partij indrukwekkend. En wat een geweldig geluid daar in Paradiso! Elk instrument was fantastisch te horen.
  vrijdag 1 juni 2007 @ 16:15:38 #164
52034 U
bevindt zich hier
pi_50004594
quote:
Op vrijdag 1 juni 2007 13:38 schreef webfreak het volgende:
Tijdens het derde couplet van Jesus Etc. wees Jeff even naar me en gaf me een knikje. Geen idee waarom
denk je niet dat nog 5 mensen om je heen 'tzelfde idee hadden?
Wat zegt U?
pi_50006736
Nauwelijks verrassend, maar het NRC is tamelijk lovend:
quote:
Vlammende gitaren van originele Wilco

Door Ja n Vol l a a r d
Als we het onderscheid maken tussen platte en diepe popmuziek, dan behoort Wilco tot het diepste wat de rockcultuur nu te bieden heeft. Wilco begon als een countryrockband die wat ruigheid betreft kon worden vergeleken met de Rolling Stones uit de seventies, maar ontwikkelde zich aande weg tot een experimenteler geheel. Onder invloed van de avant-gardist Jim O’Rourke liet Wilco op de twee voorlaatste cd’s haar muziek overwoekeren door een web van compromisloze noise, waaruit zich aantrekkelijke melodieën en mooie liedjes losmaakten.
Nu de alternatieve rockers uit Chicago op het nieuwe album Sky Blue Sky teruggekeerd lijken tot tamelijk traditionele songs, was het nog even afwachten of hun optreden even intens kon zijn als op de vorige tournee, toen ze het radicale en indrukwekkende live-album Kicking Television opnamen. Voor de fanatieke aanhang was het even slikken in een vol Paradiso, toen zanger Jeff Tweedy gisteren begon met twee saaie countryliedjes. Maar dat kwam spoedig goed, dankzij de onlangs aan de bezetting toegevoegde gitarist Nels Cline die vreemde en verontrustende geluiden toevoegde aan het toch al niet erg romantische liefdeslied I am trying to break your heart.
Een beetje schizofreen leek het optreden toen, na de nodige geluidsexplosies, weer een heel ouderwets driemansgitaarduel in de traditie van de Allman Brothers volgde. Impossible Germany heette dat nummer en het werd een hoogtepunt van intens samenspel.In bassist John Stiratt en drummer Glenn Kotche heeft Wilco misschien wel de inventiefste ritmesectie ter wereld. Op zijn batterij computerdrums kan Kotche getingel met koebelletjes binnen de kortste keren doen omslaan in mokerslagen. In het nummer Via Chicago liet Kotche een apocalyptische donderwolk over de muziek neer dalen, aritmisch en anarchistisch, terwijl hij toch de beat na enkele maten weer feilloos oppakte.
Onwaarschijnlijke invloeden uit de Duitse Krautrock mengden zich met kleine, innemende liedjes en vlammend gitaarspel. De bloedserieuze sfeer werd doorbroken toen iemand in het publiek schreeuwde om ‘een eigen nummer’. Wilco speelde niet anders dan eigen materiaal. Origineel en gedurfd als geen andere rockgroep van nu, hebben ze het bedaagde countryrockverleden afgeschud. En als er toch ouderwetse liedjes op hun repertoire stonden, hadden ze een onvermoede angel.
pi_50006970
God ben ik blij dat ik op het laatste moment toch gegaan ben. Het was echt heel goed. Twee onwijs goede gitaristen. En de noise aan het einde van bepaalde nummers was al helemaal niet te versmaden. Leuk ook dat ze het zelf zo naar hun zin hadden. Tweedy: '' We dig you guys''
pi_50008417
quote:
Op vrijdag 1 juni 2007 13:38 schreef webfreak het volgende:
Heb je lang haar en sandalen?
pi_50012942
quote:
Op vrijdag 1 juni 2007 16:15 schreef U het volgende:

[..]

denk je niet dat nog 5 mensen om je heen 'tzelfde idee hadden?
Nee, er waren wel 2 mensen om me heen die me vroegen waarom Jeff naar me wees
Ik stond nogal op een open plekje, dus ik ben vrij zeker.
pi_50013086
quote:
Op vrijdag 1 juni 2007 15:23 schreef Drumslurf het volgende:
Ja dat was wel effe een partij indrukwekkend. En wat een geweldig geluid daar in Paradiso! Elk instrument was fantastisch te horen.
Ik vond 't geluid juist legendarisch slecht. Vooraan tenminste.
Ik hoorde Nels Cline 5x harder dan Jeff. De zang klonk dof, en de toetsen heb ik uberhaupt niet gehoord.
Niet dat dat de pret mocht drukken
pi_50013433
Sja, dat probleem had ik bij de Shins vorige maand, en dat bleek op de opname toch mee te vallen. Daarom maar eens halverwege de zaal gaan staan, en zie: Fabuleus.
  vrijdag 1 juni 2007 @ 21:22:56 #171
63598 bigshadow
Fan van iedereen
pi_50014590
Geen last van verder in de zaal, geluid stond prima!
  vrijdag 1 juni 2007 @ 21:40:48 #172
52034 U
bevindt zich hier
pi_50015407
Ik zat rechtsachter op het balkon, 1e rij (erg fijne plek). Geluid was daar ook harstikke goed
Wat zegt U?
pi_50083042
De recensie van Gijsbert Kamer in de Volkskrant was weer traditioneel lachwekkend (zou er dan echt niemand op die redactie zijn die buikpijn krijgt bij het lezen van Kamers stukken?). Maar ja, Wilco brengt zijn platen dan ook niet uit via Excelsior Recordings
pi_50086144
quote:
Op maandag 4 juni 2007 09:30 schreef Drumslurf het volgende:
De recensie van Gijsbert Kamer in de Volkskrant was weer traditioneel lachwekkend (zou er dan echt niemand op die redactie zijn die buikpijn krijgt bij het lezen van Kamers stukken?). Maar ja, Wilco brengt zijn platen dan ook niet uit via Excelsior Recordings
Vertel... Wat schrijft 'ie?

Hier zie je z'n video-review van Sky Blue Sky.
Ben 't niet met hem eens, maar lachwekkend slecht kan ik 't ook niet noemen.
pi_50100805
En nou we 't toch over reviews hebben.
Hier is de mijne
pi_50116114
quote:
Op maandag 4 juni 2007 09:30 schreef Drumslurf het volgende:
Maar ja, Wilco brengt zijn platen dan ook niet uit via Excelsior Recordings
Op zich zouden ze zo langzamerhand wel een platencontract bij XLCR verdienen, trouwens.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 08:04:12 #177
5898 Taigurrr
*Diva by looks, geek by heart*
pi_50116984
Dit was mijn virgin-concert van Wilco, en ik ben degene die me mee heeft genomen eeuwig dankbaar! Wat ontzettend goed!

Nog nooit ook maar 1 lied gehoord van Wilco ( ) en ik vind het best moeilijk om ' blanco' naar een concert te gaan. Je hebt geen referentiekader, weet niet wat je kan verwachten, kent de muziek niet. Heb het vaker meegemaakt en negen van de tien keer gaat het concert in een blurr voorbij. Alle liedjes lijken min of meer op elkaar en je moet zo geconcentreerd luisteren.

MAAR. Maar maar maar. Zo niet bij Wilco. Ik werd vrijwel meteen meegezogen in de muziek en heb de eerste vijf, zes nummers niet eens wat gezegd. Mijn mede-Wilcoganger vroeg toen maar 's "And?...what do you think?" Ik kon alleen maar het uiterst eloquente " I think I kinda digg it" uitkramen.

Had het gevoel dat Wilco eerst wat moest warmdraaien en gaanderweg steeds losser en minder gespannen speelde. Ze kregen de zaal bij de ballen en op een gegeven moment ging er echt een vibe door de zaal. Ik zat op het rechterbalkon, en zag de hele vloer beneden me als een grote muzikale zee meedeinen: prachtig!

Overigens riep de jongen uit de zaal volgens mij niet " play your own songs" maar "old" songs. Was evengoed bijzonder grappig moment. En ben ik nou de enige die in de gitarist-met-bliepjes op links (help me with names here ) nou af en toe een beetje groot uitgevallen Thom Yorke zag??? Zo met zijn hoofd schuin omhoog, ogen dicht en gitaarspelend.

Tot slot de nummers die de meeste indruk op mij maakten: Jesus, etc. en At least that's what you said. (En hier sta ik denk ik niet alleen in). Jesus, etc schalt nu al dagen luid uit mijn i-pod en ik denk dat ik verliefd ben
pi_50120578
Jesus etc. is mijn ringtone
pi_50613292
In Torrentland circuleert een bootleg van het optreden in Stuttgart (28/5), met een geluidskwaliteit die in de buurt komt van Kicking Television.
suburban gangster flow
pi_50660189
Het nieuwe album is steengoed. Mijn lievelingsnummer is zeker weten Impossible Germany. Alleen een beetje rare tekst, 'k snap hem niet echt. Weet ieamnd misschien waar die over gaat?:D
pi_50678944
quote:
Op dinsdag 19 juni 2007 14:02 schreef Summerteeth het volgende:
In Torrentland circuleert een bootleg van het optreden in Stuttgart (28/5), met een geluidskwaliteit die in de buurt komt van Kicking Television.
Er circuleren meerdere optredens. Ik heb er ook één van Sydney.
Het zijn niet echt bootlegs. Wilco heeft ze zelf opgenomen (vandaar de goeie geluidskwaliteit) en ze het internet opgeslingerd in een webcast.
pi_50678969
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 17:59 schreef Eikelpiercing het volgende:
Het nieuwe album is steengoed. Mijn lievelingsnummer is zeker weten Impossible Germany. Alleen een beetje rare tekst, 'k snap hem niet echt. Weet ieamnd misschien waar die over gaat?:D
Nee, maar weet jij dan wel waar de teksten van Summerteeth, Yankee Hotel Foxtrot of A Ghost Is Born over gaan?
  donderdag 21 juni 2007 @ 13:04:54 #183
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_50688371
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 01:10 schreef webfreak het volgende:

[..]

Nee, maar weet jij dan wel waar de teksten van Summerteeth, Yankee Hotel Foxtrot of A Ghost Is Born over gaan?
daar valt meestal wel iets uit te halen

maar uit impossible germany graak ik ook n ie weg
  donderdag 21 juni 2007 @ 16:40:54 #184
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_50696383
Beide landen waren fout in de tweede wereld oorlog, misschien dat daar een metafoor in hangt? Niet goed communiceren met elkaar. "This is important, but I know you're not listening" Of elkaar nodig hebben, maar niet met elkaar overweg kunnen? "This is what love is for. To be out of place. Gorgeous and alone. Face to face" Tegenover elkaar staan, maar toch samen zijn?

Maargoed, ik gis ook maar wat.
pi_50696702
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 01:09 schreef webfreak het volgende:

[..]

Er circuleren meerdere optredens. Ik heb er ook één van Sydney.
Het zijn niet echt bootlegs. Wilco heeft ze zelf opgenomen (vandaar de goeie geluidskwaliteit) en ze het internet opgeslingerd in een webcast.
post de linkjes is!
pi_50696818
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 16:51 schreef spacemangraig het volgende:

[..]

post de linkjes is!
Ze worden gestreamd, vervolgens captured iemand ze, en zet ze op een torrentsite.
Dus, even wat torrents afstruinen he

Zelf vind ik de meeste op Demonoid. Moet je je wel even aanmelden.

[ Bericht 4% gewijzigd door webfreak op 21-06-2007 17:30:21 ]
pi_51020886
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 16:51 schreef spacemangraig het volgende:

[..]

post de linkjes is!
http://www.dimeadozen.org/torrents-details.php?id=148587
  woensdag 4 juli 2007 @ 00:58:10 #188
33569 Daniel.San
Manic Expressive
pi_51116391
hoppa ik ga ze zien op dour http://www.dourfestival.be/nl/2007/lineup
pi_51174732
quote:
btw, ik vond dit niet zo'n geweldige opnames. Vroegah stond Wilco toe dat taper op het soundboard inplugden, tegenwoordig kennelijk niet meer. Ik vind dus alleen maar audience opnamen, en die missen toch een heel stuk diepte en detail.
pi_51202281
quote:
Op donderdag 5 juli 2007 18:21 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

btw, ik vond dit niet zo'n geweldige opnames. Vroegah stond Wilco toe dat taper op het soundboard inplugden, tegenwoordig kennelijk niet meer. Ik vind dus alleen maar audience opnamen, en die missen toch een heel stuk diepte en detail.
Dan zoek je niet goed
Zoek eens op Sydney, 21-04-2007

Die is wel héééél degelijk van 't soundboard getaped Door Wilco zelf.
pi_51203486
quote:
Op vrijdag 6 juli 2007 15:15 schreef webfreak het volgende:

[..]

Dan zoek je niet goed
Zoek eens op Sydney, 21-04-2007

Die is wel héééél degelijk van 't soundboard getaped Door Wilco zelf.
ik zocht eigenlijk op stuttgart 28-5, maar zal eens op sydney 21-04 zoeken
  dinsdag 21 augustus 2007 @ 23:13:16 #192
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_52576378
6 november staan ze terug in België en deze keer ben ik niet te laat om kaarten te bestellen. hoera.
pi_52578771
Hmmm, zou geniaal zijn als ze ook Nederland nog es zouden aandoen
Anders overweeg ik om naar Belgie af te reizen.
  woensdag 7 november 2007 @ 13:33:34 #194
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_54427932
en een prachtig optreden was het. Uitstekende zaal voor wilco, straf geluid, maar vooral prachtige muziek.

de setlist was niet mis.in willekeurige volgorde:
sunken treasure, via chicago, shot in the arm, she's a jar, california stars, side with the seeds, impossible germany, i am trying to break your heart, jesus etc, Kamera, spiders (kidsmoke), handshake drugs, heavy metal drummer, i am the man that loves you, pot kettle black, walken, hate it here, hummingbird, theologians

en nog wel een paar die ik vergeten ben of die niemand kende (beweerde tweedy zelf)

ik hou wel van het cynisme in zijn bindteksten van tweedy. De andere staan er wat meer gelaten bij, maar lijken bewust hun vrolijkheid in te tomen uit schrik voor hun frontman.

Maar ze speelden één voor één subliem.

Ik vond het album sky blue sky eerst wat matig, maar live klinken de nummers ervan toch super.
pi_54438533
Strakke setlist. Dat ze ook nog california stars spelen zeg

Kick ass.
Voorheen Prep2Fight
pi_58250168
Ben sinds kort in het bezit van YHF en heb er veel goede dingen over gehoord maar tot zover ben ik nog niet echt onder de indruk.

Zal wel een groeier zijn, ga het in ieder geval nog flink draaien deze week.
pi_58253563
YHF is inderdaad een groeiplaat. Probeer 'm eens een keer intensief te luisteren met een goede koptelefoon. Het heeft bij mij destijds (in de periode dat Wilco het album online had staan) ook een paar weken geduurd, maar sindsdien is het mijn favoriete album aller tijden.
suburban gangster flow
pi_61478192
Yankee Hotel is toch wel DE meest koppige plaat die ik ken. Ik luister er nu al pak weg een jaar naar en hij begint nu echt te groeien. Klinkt raar maar na een tijd begin ik elk nummer op het album te waarderen, zelfs de eerste!
pi_61480205
quote:
Op maandag 8 september 2008 18:04 schreef emokid het volgende:
Yankee Hotel is toch wel DE meest koppige plaat die ik ken. Ik luister er nu al pak weg een jaar naar en hij begint nu echt te groeien. Klinkt raar maar na een tijd begin ik elk nummer op het album te waarderen, zelfs de eerste!
Het duurde bij mij ook lang, maar uiteindelijk is het gewoon hét album van het afgelopen decennium. Ieder nummer is zo verdomd goed, het is gewoon curieus.
pi_61480269
Ik ben helemaal weg van Yankee Hotel Foxtrot.
Don't think twice, it's all right.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')