Ok, het is gelukt. Hdb en hdc zijn nu ook Ext3. Kan ik ze nu ook laten weergeven in het "Places" ding? Ik zie daar nu alleen "Filesystem" en ik zou graag daar m'n 3 harddisks zien.quote:Op zondag 29 januari 2006 17:21 schreef Tijn het volgende:
Hey, dat GParted gaat wel werken denk ik.
quote:Op zondag 29 januari 2006 17:26 schreef Schorpioen het volgende:
Mooie sluitpost van het vorige topic trouwens, 2L0w4Zer0!
Ik heb een SDA, en daar kan ik nu mee syncen, alleen niet met Kontact/KOrganiser maar alleen met Evolution. Moet er wel meteen even bijvermelden dat er vanuit het KDE kamp op het moment hard gewerkt wordt aan een universeel sync-systeem, waarvan toch vrij snel een eerste release verwacht wordt.quote:Op zondag 29 januari 2006 17:38 schreef Dandelion het volgende:
Weter er mensen hier tools om pda's en telefoons te syncen met linux?
Ik draai kubuntu, en ik weet dat er een heel KDE pim-pakket is, maar volgens mij synct dat alleen met palm. Op het moment heb ik nog een Nokia 6230i, maar stap komende week over op een MDA (windows mobile 2003) en zou het fijn vinden als ik daar gewoon mee kon syncen...
mke2fs -j /dev/hdaX waar a de drive is en X de eventueele partitiequote:Op zondag 29 januari 2006 16:40 schreef Tijn het volgende:
Ik heb net Ubuntu 5.04 geinstalleerd op een computer waar voorheen Windows XP op stond. Nu is tijdens de installatie de eerste harddisk al opnieuw geformatteerd om Ubuntu op te kunnen installeren (van NTFS naar Ext3). Prima. Er zitten alleen nog 2 schijven in de computer en die wil ik ook allebei naar Ext3 hebben, zodat ik ze volledig kan gebruiken.
Hoe doe ik dat?
Ik lees in de handleiding alleen maar dingen over hoe ik NTFS kan mounten, maar ik wil ze gewoon leeg maken en als Ext3 hebben.
Bedankt, maar het is idd met GParted al geluktquote:Op zondag 29 januari 2006 19:22 schreef dop het volgende:
[..]
mke2fs -j /dev/hdaX waar a de drive is en X de eventueele partitie
maar met gpart zal het je ook wel lukken
places ken ik niet maar ik denk dat je de schijven nog niet hebt gemount ?quote:Op zondag 29 januari 2006 17:33 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ok, het is gelukt. Hdb en hdc zijn nu ook Ext3. Kan ik ze nu ook laten weergeven in het "Places" ding? Ik zie daar nu alleen "Filesystem" en ik zou graag daar m'n 3 harddisks zien.
Ok, dat zal ik onthouden. Ik had ze al handmatig gemount, maar ik vind het niet echt handig werken zo. Ik las dat er bij Ubuntu 5.10 een grafisch programmaatje zit om disks te mounten/unmounten, dus dat ga ik proberen zodra de upgrade klaar is.quote:Op zondag 29 januari 2006 19:29 schreef dop het volgende:
[..]
places ken ik niet maar ik denk dat je de schijven nog niet hebt gemount ?
om ze bij boot te mounten moet je /etc/fstab aanpassen
het zal ongetwijfelt grafisch kunnen succesquote:Op zondag 29 januari 2006 19:33 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ok, dat zal ik onthouden. Ik had ze al handmatig gemount, maar ik vind het niet echt handig werken zo. Ik las dat er bij Ubuntu 5.10 een grafisch programmaatje zit om disks te mounten/unmounten, dus dat ga ik proberen zodra de upgrade klaar is.
Maar mocht het niet werken zoals ik wil, dan probeer ik die fstab.
1 2 | /dev/hdc1 /home/martijn/hdSmall ext3 rw,user 0 0 |
Ik heb nu "sudo chown -R martijn hdBig" en "sudo chown -R martijn hdSmall" gedaan vanuit m'n homedir en nu kan ik er wel op schrijvenquote:Op zondag 29 januari 2006 21:23 schreef Tijn het volgende:
Wat moet ik doen om op m'n eigen harddisks te kunnen schrijven?
Toevallig een sata schijf? In dat geval zal je wel iets in de scsi drivers vergeten zijn of in het andere geval de ide drivers. Ik had dit probleem ook, ben opnieuw begonnen en heb de hele kernel doorgelopen en alles ingesteld naar wens en toen ging het vlekkeloos. M'n kernel is nu 1,7MB en draait als een speerquote:Op zondag 29 januari 2006 21:41 schreef thabit het volgende:
Wat betekent dit en wat doe ik eraan?
Kernel panic - not syncing:VFS:unable to mount root fs on unknown block (1,0)
In principe welquote:Op zondag 29 januari 2006 21:46 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik heb nu "sudo chown -R martijn hdBig" en "sudo chown -R martijn hdSmall" gedaan vanuit m'n homedir en nu kan ik er wel op schrijven
Ik hoop alleen dat het na een reboot zo blijft
Zoek eens op hdparmquote:Op zondag 29 januari 2006 21:51 schreef Tijn het volgende:
Oh en nog iets, als ik schrijf van de ene naar de andere harddisk, is m'n CPU-use 100%. Draaien m'n schijven soms in PIO-mode ipv DMA? Hoe check ik dit en hoe zet ik het eventueel op DMA?
Wat probeer je te doen? Ik heb die foutmelding een keer gehad toen ik op Kubuntu m'n eigen kernel moest compilen (om een patch voor een bug te testen). Dat kwam er toen door dat er in m'n grub.conf geen initrd meegegeven stond bij de betreffende bootoptie. Long shot, maar misschien is 't zoiets?quote:Op zondag 29 januari 2006 21:41 schreef thabit het volgende:
Wat betekent dit en wat doe ik eraan?
Kernel panic - not syncing:VFS:unable to mount root fs on unknown block (1,0)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |