abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 28 januari 2006 @ 09:13:07 #1
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_34542028
quote:
Bron

Mogelijk duizenden leven zonder gas en licht

Uitgegeven: 27 januari 2006 23:09
Laatst gewijzigd: 27 januari 2006 23:50

DEN HAAG

Zeker duizend en vermoedelijk duizenden Nederlandse huishoudens leven zonder elektriciteit en vaak ook zonder gas. Een aantal van hen ontbeert ook stromend water. Hun inkomen is zo laag dat ze het geld niet hebben om na een afsluiting wegens betalingsachterstand opnieuw aangesloten te worden. Dat leert een inventarisatie van de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet NVVK, die mensen helpt met problematische schulden.

Voorzitter G. Jaarsma van de NVVK zei vrijdag dat ze vaak de ongeveer 500 euro niet hebben om opnieuw aangesloten te worden. Jaarsma verwacht dat het aantal gedupeerden de komende jaren zal stijgen. Volgens Jaarsma groeit het probleem door de liberalisering van de energiemarkt en de scheiding tussen leverancier en netbeheerder.

Regeling

"Vroeger konden we met de leverancier een regeling treffen in geval van een betalingsachterstand. Heraansluitkosten werden opgenomen in het totale schuldenpakket. Nu sluit de netbeheerder af, als die geen geld ontvangt. We kunnen een beroep doen op de gemeente maar die springt meestal alleen bij, als het gaat om huishoudens met kinderen, omdat ze vindt dat die niet de dupe mogen worden van de problemen van de ouders. De gedupeerden zitten dus vooral in de groep alleenstaanden, ouderen en bijstandsgerechtigden."

De grote leveranciers sloten vorig jaar volgens Jaarsma ruim 20.000 huishoudens af van gas of licht. Een groot deel daarvan is na betaling weer aangesloten maar dat geldt niet voor de rest.

Daarom vermoedt de NVVK-voorzitter dat het probleem veel groter is dan de ruim duizend die een eerste inventarisatie hem leerde. "Een klant met problematische schulden heeft echt niet het bedrag om naast de heraansluiting ook nog eens de achterstand bij de leverancier te betalen, bedragen die variëren tussen 500 en 1000 of meer euro."

Aggregaat

Er zijn gevallen bekend van huishoudens die een eigen aggregaat hebben aangeschaft om zich van stroom te voorzien, maar er zijn ook mensen die noodgedwongen bij kaarslicht leven, koken op petroleum of hout en vroeg naar bed gaan om het warm te krijgen. "Een van de bijkomende problemen is dat de schimmel oprukt in een huis waar niet meer gestookt wordt."

Voor de kredietverlener behoren niet alleen een dak boven het hoofd en eten en drinken tot de eerste levensbehoeften, maar ook water, gas en licht.

"Daar zouden we met z'n allen over moeten nadenken", aldus Jaarsma.
Reaktie Oversight
quote:
Zouden mensen die het zover hebben laten komen ( ongeacht om welke reden(en) ) niet gewoon onder curatele moeten worden gesteld?

Volgens mij moet het simpel mogelijk zijn om op het moment van afsluiting wegens wanbetalen een gemeente-werker langs te sturen die gaat regelen dat de eerste levensbehoeften kunnen worden gerealiseerd, al was het maar om te voorkomen dat zo'n individu een gevaar voor zichzelf, en daarmee voor de gehele gemeenschap wordt

Ik ben erg benieuwd naar de discussie...

Reaktie Viking84
quote:
Nee, niet in Verweggistan, maar in ons eigen kikkerlandje.
Ik heb u lief, mijn Nederland

[ Bericht 35% gewijzigd door Drugshond op 29-01-2006 09:38:04 ]
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 28 januari 2006 @ 09:16:19 #2
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_34542044
*gooit er alvast de standaard FOK! reactie in* 'Allemaal hun eigen schuld/moeten ze maar harder werken/hebben zeker teveel dure auto's gekocht/zijn allemaal buitenlanders en die moeten toch het land uit/het kan me niet schelen zolang ik maar gas en licht heb'. Misschien dat ik er nog een aantal vergeten ben.

Ondertussen is natuurlijk schrijnend dat er mensen zijn die nu verrekken van de kou omdat ze het simpelweg niet meer kunnen betalen.
  zaterdag 28 januari 2006 @ 09:21:54 #3
121830 Kadesh
The Protectors of the Garden
pi_34542072
quote:
Zeker duizend en vermoedelijk duizenden Nederlandse huishoudens leven zonder elektriciteit en vaak ook zonder gas
Goed voor het milieu!
For thirteen generations we have protected it from the unclean
  zaterdag 28 januari 2006 @ 09:22:18 #4
140194 Djemma
don't do that !!!
pi_34542077
Ja dank zij de huidige regering heeft de armoede weer toegeslagen in Nederland. Las vorige week een stuk in de krant over de voedselbank en ben daar zo van geschrokken dat ik me meteen heb angemeld als donateur.
Geen gas en licht dus in de kou en zonder eten ik moet er niet aan denken.
Maar 4 eurotjes om een gezinntje iedere week aan een voedselpakket te helpen......
Jammer dat het * gas en licht * probleem niet ze goedkoop te verhelpen is, ik zou 't anders graag doen
Hey, it's allright, I'm only bleeding
pi_34542078
Ik zat het net op nu.nl te lezen. Toch vind ik het vreemd. Elke uitkering (incl subsidies) is toch hoog genoeg om huur, gas/water/licht en eten van te betalen?
Heads I win, tails you lose
Out of my way, I'm coming through
  zaterdag 28 januari 2006 @ 09:24:40 #6
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_34542090
Opvallend.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  zaterdag 28 januari 2006 @ 09:25:18 #7
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_34542095
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 09:22 schreef Fling het volgende:
Ik zat het net op nu.nl te lezen. Toch vind ik het vreemd. Elke uitkering (incl subsidies) is toch hoog genoeg om huur, gas/water/licht en eten van te betalen?
Dat gaat alleen maar goed zolang er geen calamiteiten zijn bij veel mensen die nauwelijks geld hebben (hieronder vallen bijvoorbeeld ook veel ouderen die van de AOW moeten rondkomen). Kapotte wasmachine redden ze nog net. Kapotte wasmachine en een kapot dak (wanneer ze in een koophuis wonen) is compleet funest. En vaak is er bij die mensen ook geen buffer meer.. dat is allemaal al lang opgesoupeerd.
pi_34542098
Waar denk je dat het geld van de ziektefondspremies heen gaan?
Dat zullen we aan het eind van het jaar wel gaan horen want dat geld word gebruikt om eten van te kopen
Twinning = boring
  zaterdag 28 januari 2006 @ 09:26:36 #9
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_34542104
Ik denk ook dat er teveel krediet wordt gegeven aan de Nederlandse sociale maatschappij.

Er is een verandering gaande en dat moet men gewoon onder ogen zien.

Ja, er zijn arme mensen in Nederland, what a shock.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_34542105
En maar miljarden aan "ontwikkelingshulp" naar het buitenland pompen terwijl er amper oog is voor de eigen bevolking.
  zaterdag 28 januari 2006 @ 09:28:13 #11
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_34542115
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 09:26 schreef Dr.Nikita het volgende:
En maar miljarden aan "ontwikkelingshulp" naar het buitenland pompen terwijl er amper oog is voor de eigen bevolking.
Amper?

Je zit nog vrij goed hoor bij je ouders.
pi_34542123
Ja zo goed gaat het!!
Kabinet B2 brengt Nederland enkel armoede ellende!
pi_34542125
ik kan me best voorstellen dat een gezin van 4 personen waarvan er 1 werkt en 1500 euro verdiend niet meer zo makkelijk rond kan komen als een aantal jaren terug
een huur van 500 euro is snel gehaald en de huurtoeslag daarvan zou zo`n 50 euro bedragen
dan de vaste lasten erbij en je houd bar weinig over om van te leven
je moet haast wel een tweeverdiener zijn wil je tegenwoordig nog een lekker leventje hebben
pies on joe toe
pi_34542154
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 09:28 schreef popolon het volgende:

[..]

Amper?

Je zit nog vrij goed hoor bij je ouders.
  zaterdag 28 januari 2006 @ 09:35:15 #15
140194 Djemma
don't do that !!!
pi_34542155
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 09:26 schreef Dr.Nikita het volgende:
Daar erger ik me óók altijd zo aan
Hey, it's allright, I'm only bleeding
  zaterdag 28 januari 2006 @ 09:36:40 #16
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_34542167
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 09:35 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Amper oog voor de eigen bevolking

Waar woon jij? Niet in Nederland in elk geval.
pi_34542204
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 09:36 schreef popolon het volgende:

[..]

Amper oog voor de eigen bevolking

Waar woon jij? Niet in Nederland in elk geval.
Klopt, mijn vaste woon en verblijfplaats is niet NL maar ik heb wel sociaal en economische verplichtingen met NL. En nee, ik woon niet bij mijn ouders, die leven helaas niet meer.
  zaterdag 28 januari 2006 @ 09:41:48 #18
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_34542205
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 09:25 schreef Maerycke het volgende:

[..]

Dat gaat alleen maar goed zolang er geen calamiteiten zijn bij veel mensen die nauwelijks geld hebben (hieronder vallen bijvoorbeeld ook veel ouderen die van de AOW moeten rondkomen). Kapotte wasmachine redden ze nog net. Kapotte wasmachine en een kapot dak (wanneer ze in een koophuis wonen) is compleet funest. En vaak is er bij die mensen ook geen buffer meer.. dat is allemaal al lang opgesoupeerd.
Jammer dan; maar dan moet je misschien je huis verkopen als je het niet kan onderhouden/ laat verkrotten.

Je hele leven één lange carriere van bijstandsmoeder, via WAOer en daarna AOWer gaan we met z'n allen niet meer betalen. Dat heeft 30 jaar gewerkt, nu niet meer. Het is hard, maar er zal gewerkt moeten worden.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 28 januari 2006 @ 09:42:35 #19
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_34542212
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 09:22 schreef Fling het volgende:
Met de bijstand red je het vaak niet hoor. En subsidies. Alleen al in Amsterdam is er vorig jaar weer 200 miljoen minder te besteden.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  zaterdag 28 januari 2006 @ 09:44:18 #20
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_34542227
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 09:41 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Jammer dan; maar dan moet je misschien je huis verkopen als je het niet kan onderhouden/ laat verkrotten.

Je hele leven één lange carriere van bijstandsmoeder, via WAOer en daarna AOWer gaan we met z'n allen niet meer betalen. Dat heeft 30 jaar gewerkt, nu niet meer. Het is hard, maar er zal gewerkt moeten worden.
Die mensen hebben jaren premies betaald. En de overheid vondt het wel handig daarmee wat te doen in de jaren 70 en 80. Die mensen zijn gewoon bestolen. Het geld is opgegeaan aan mooie panden en projecten dat uiteindelijk geen reet heeft opgeleverd.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  zaterdag 28 januari 2006 @ 09:47:27 #21
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_34542259
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 09:41 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Klopt, mijn vaste woon en verblijfplaats is niet NL maar ik heb wel sociaal en economische verplichtingen met NL. En nee, ik woon niet bij mijn ouders, die leven helaas niet meer.
Ik woon er ook niet meer maar NL heeft een vrij goed systeem over het algemeen.

Nederland afzeiken als je er niet meer woont is niet echt netjes, maar da's mijn mening.

En sorry voor de opmerking dan, ik weet hoe het is.
  zaterdag 28 januari 2006 @ 09:47:59 #22
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_34542261
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 09:44 schreef Megumi het volgende:

[..]

Die mensen hebben jaren premies betaald. En de overheid vondt het wel handig daarmee wat te doen in de jaren 70 en 80. Die mensen zijn gewoon bestolen.
Wij betalen daar nu ook premie voor, en voor de bijstand betaalt niemand premies.

Er zal nu wel gesneden moeten worden, want iedereen van 35 jaar en jonger heeft straks minder op terug te vallen dan iedereen van momenteel 65 jaar en ouder. Het wordt gewoon krapper door vergrijzing en afnemende arbeidsparticipatie van grote groepen. Je moet je zaken zelf regelen en niet vertrouwens dat alles wel voor je geregeld wordt!
  zaterdag 28 januari 2006 @ 09:50:31 #23
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_34542281
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 09:47 schreef popolon het volgende:

[..]

Ik woon er ook niet meer maar NL heeft een vrij goed systeem over het algemeen.
Ik zie in je profiel dat je in Michigan woont, daar kan het toch ook verrekte koud (en heet) zijn, hoe doen ze het daar met arme lui; gaarkeuken en Leger des Heils? Of hebben ze daar een "stoookpremie" oid?
  zaterdag 28 januari 2006 @ 09:54:33 #24
121830 Kadesh
The Protectors of the Garden
pi_34542317
De regering moet eerst maar eens een hoop energiebelasting afschaffen. Een hoop Nederlands gas gaat voor een fractie van de prijs naar het buitenland. En de Nederlanders zelf betalen de hoofdprijs. Maar ja alles voor het milieu, leve Kyoto en zo.
For thirteen generations we have protected it from the unclean
pi_34542330
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 09:41 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

En jij vindt dit correct? Mensen die jarenlang dag en nacht gezwoegd en geploeterd hebben zonder CAO om NL op te bouwen waarvan óók jij de vruchten van plukt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')