Reaktie Oversightquote:BronMogelijk duizenden leven zonder gas en licht
Uitgegeven: 27 januari 2006 23:09
Laatst gewijzigd: 27 januari 2006 23:50
DEN HAAG
Zeker duizend en vermoedelijk duizenden Nederlandse huishoudens leven zonder elektriciteit en vaak ook zonder gas. Een aantal van hen ontbeert ook stromend water. Hun inkomen is zo laag dat ze het geld niet hebben om na een afsluiting wegens betalingsachterstand opnieuw aangesloten te worden. Dat leert een inventarisatie van de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet NVVK, die mensen helpt met problematische schulden.
Voorzitter G. Jaarsma van de NVVK zei vrijdag dat ze vaak de ongeveer 500 euro niet hebben om opnieuw aangesloten te worden. Jaarsma verwacht dat het aantal gedupeerden de komende jaren zal stijgen. Volgens Jaarsma groeit het probleem door de liberalisering van de energiemarkt en de scheiding tussen leverancier en netbeheerder.
Regeling
"Vroeger konden we met de leverancier een regeling treffen in geval van een betalingsachterstand. Heraansluitkosten werden opgenomen in het totale schuldenpakket. Nu sluit de netbeheerder af, als die geen geld ontvangt. We kunnen een beroep doen op de gemeente maar die springt meestal alleen bij, als het gaat om huishoudens met kinderen, omdat ze vindt dat die niet de dupe mogen worden van de problemen van de ouders. De gedupeerden zitten dus vooral in de groep alleenstaanden, ouderen en bijstandsgerechtigden."
De grote leveranciers sloten vorig jaar volgens Jaarsma ruim 20.000 huishoudens af van gas of licht. Een groot deel daarvan is na betaling weer aangesloten maar dat geldt niet voor de rest.
Daarom vermoedt de NVVK-voorzitter dat het probleem veel groter is dan de ruim duizend die een eerste inventarisatie hem leerde. "Een klant met problematische schulden heeft echt niet het bedrag om naast de heraansluiting ook nog eens de achterstand bij de leverancier te betalen, bedragen die variëren tussen 500 en 1000 of meer euro."
Aggregaat
Er zijn gevallen bekend van huishoudens die een eigen aggregaat hebben aangeschaft om zich van stroom te voorzien, maar er zijn ook mensen die noodgedwongen bij kaarslicht leven, koken op petroleum of hout en vroeg naar bed gaan om het warm te krijgen. "Een van de bijkomende problemen is dat de schimmel oprukt in een huis waar niet meer gestookt wordt."
Voor de kredietverlener behoren niet alleen een dak boven het hoofd en eten en drinken tot de eerste levensbehoeften, maar ook water, gas en licht.
"Daar zouden we met z'n allen over moeten nadenken", aldus Jaarsma.
Reaktie Viking84quote:Zouden mensen die het zover hebben laten komen ( ongeacht om welke reden(en) ) niet gewoon onder curatele moeten worden gesteld?
Volgens mij moet het simpel mogelijk zijn om op het moment van afsluiting wegens wanbetalen een gemeente-werker langs te sturen die gaat regelen dat de eerste levensbehoeften kunnen worden gerealiseerd, al was het maar om te voorkomen dat zo'n individu een gevaar voor zichzelf, en daarmee voor de gehele gemeenschap wordt
Ik ben erg benieuwd naar de discussie...
![]()
quote:Nee, niet in Verweggistan, maar in ons eigen kikkerlandje.
Ik heb u lief, mijn Nederland
Goed voor het milieu!quote:Zeker duizend en vermoedelijk duizenden Nederlandse huishoudens leven zonder elektriciteit en vaak ook zonder gas
Dat gaat alleen maar goed zolang er geen calamiteiten zijn bij veel mensen die nauwelijks geld hebben (hieronder vallen bijvoorbeeld ook veel ouderen die van de AOW moeten rondkomen). Kapotte wasmachine redden ze nog net. Kapotte wasmachine en een kapot dak (wanneer ze in een koophuis wonen) is compleet funest. En vaak is er bij die mensen ook geen buffer meer.. dat is allemaal al lang opgesoupeerd.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 09:22 schreef Fling het volgende:
Ik zat het net op nu.nl te lezen. Toch vind ik het vreemd. Elke uitkering (incl subsidies) is toch hoog genoeg om huur, gas/water/licht en eten van te betalen?
Amper?quote:Op zaterdag 28 januari 2006 09:26 schreef Dr.Nikita het volgende:
En maar miljarden aan "ontwikkelingshulp" naar het buitenland pompen terwijl er amper oog is voor de eigen bevolking.
quote:Op zaterdag 28 januari 2006 09:28 schreef popolon het volgende:
[..]
Amper?
Je zit nog vrij goed hoor bij je ouders.
Daar erger ik me óók altijd zo aanquote:Op zaterdag 28 januari 2006 09:26 schreef Dr.Nikita het volgende:
En maar miljarden aan "ontwikkelingshulp" naar het buitenland pompen terwijl er amper oog is voor de eigen bevolking.
Amper oog voor de eigen bevolkingquote:
Klopt, mijn vaste woon en verblijfplaats is niet NL maar ik heb wel sociaal en economische verplichtingen met NL. En nee, ik woon niet bij mijn ouders, die leven helaas niet meer.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 09:36 schreef popolon het volgende:
[..]
Amper oog voor de eigen bevolking
Waar woon jij? Niet in Nederland in elk geval.
Jammer dan; maar dan moet je misschien je huis verkopen als je het niet kan onderhouden/ laat verkrotten.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 09:25 schreef Maerycke het volgende:
[..]
Dat gaat alleen maar goed zolang er geen calamiteiten zijn bij veel mensen die nauwelijks geld hebben (hieronder vallen bijvoorbeeld ook veel ouderen die van de AOW moeten rondkomen). Kapotte wasmachine redden ze nog net. Kapotte wasmachine en een kapot dak (wanneer ze in een koophuis wonen) is compleet funest. En vaak is er bij die mensen ook geen buffer meer.. dat is allemaal al lang opgesoupeerd.
Met de bijstand red je het vaak niet hoor. En subsidies. Alleen al in Amsterdam is er vorig jaar weer 200 miljoen minder te besteden.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 09:22 schreef Fling het volgende:
Ik zat het net op nu.nl te lezen. Toch vind ik het vreemd. Elke uitkering (incl subsidies) is toch hoog genoeg om huur, gas/water/licht en eten van te betalen?
Die mensen hebben jaren premies betaald. En de overheid vondt het wel handig daarmee wat te doen in de jaren 70 en 80. Die mensen zijn gewoon bestolen. Het geld is opgegeaan aan mooie panden en projecten dat uiteindelijk geen reet heeft opgeleverd.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 09:41 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Jammer dan; maar dan moet je misschien je huis verkopen als je het niet kan onderhouden/ laat verkrotten.
Je hele leven één lange carriere van bijstandsmoeder, via WAOer en daarna AOWer gaan we met z'n allen niet meer betalen. Dat heeft 30 jaar gewerkt, nu niet meer. Het is hard, maar er zal gewerkt moeten worden.
Ik woon er ook niet meer maar NL heeft een vrij goed systeem over het algemeen.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 09:41 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Klopt, mijn vaste woon en verblijfplaats is niet NL maar ik heb wel sociaal en economische verplichtingen met NL. En nee, ik woon niet bij mijn ouders, die leven helaas niet meer.
Wij betalen daar nu ook premie voor, en voor de bijstand betaalt niemand premies.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 09:44 schreef Megumi het volgende:
[..]
Die mensen hebben jaren premies betaald. En de overheid vondt het wel handig daarmee wat te doen in de jaren 70 en 80. Die mensen zijn gewoon bestolen.
Ik zie in je profiel dat je in Michigan woont, daar kan het toch ook verrekte koud (en heet) zijn, hoe doen ze het daar met arme lui; gaarkeuken en Leger des Heils? Of hebben ze daar een "stoookpremie" oid?quote:Op zaterdag 28 januari 2006 09:47 schreef popolon het volgende:
[..]
Ik woon er ook niet meer maar NL heeft een vrij goed systeem over het algemeen.
En jij vindt dit correct? Mensen die jarenlang dag en nacht gezwoegd en geploeterd hebben zonder CAO om NL op te bouwen waarvan óók jij de vruchten van plukt.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 09:41 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Jammer dan; maar dan moet je misschien je huis verkopen als je het niet kan onderhouden/ laat verkrotten.
Je hele leven één lange carriere van bijstandsmoeder, via WAOer en daarna AOWer gaan we met z'n allen niet meer betalen. Dat heeft 30 jaar gewerkt, nu niet meer. Het is hard, maar er zal gewerkt moeten worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |