abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34533740
quote:
Taida wil haar school gewoon afmaken

Uitgegeven: 27 januari 2006 21:42
Laatst gewijzigd: 27 januari 2006 21:49

AMSTERDAM - Met een emotioneel betoog heeft Taida Pasic vrijdag voor de rechtbank in Amsterdam duidelijk gemaakt waarom zij hoopt dat de rechter instemt met de toewijzing van een voorlopige voorziening, zodat de Kosovaarse niet het land wordt uitgezet. "Ik heb hard voor mijn school en toekomst gewerkt, laat mij dit alstublieft afmaken."

De rechtbank in Amsterdam boog zich vrijdag over de uitzetting van de 18-jarige leerlinge Taida Pasic. De Kosovaarse vroeg de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) om een voorlopige verblijfsvergunning om haar vwo-opleiding in Nederland af te kunnen maken. Zij doet dit schooljaar eindexamen. De IND wees de aanvraag af, wat tot grote onrust leidde bij vooral haar medeleerlingen.

Uitzetcentrum

Sinds vorige week zit Taida in uitzetcentrum Zestienhoven bij Rotterdam. Haar advocate A. Hoftijzer hoopt met het beroep tegen de afwijzing met een voorlopige voorziening van de rechter te voorkomen dat Taida wordt uitgezet. Als de rechter het verzoek toewijst, mag de Kosovaarse de behandeling van haar bezwaar tegen haar uitzetting in Nederland afwachten.

Hoftijzer wil dat de 18-jarige nog de kans krijgt haar verhaal te doen over de situatie in Kosovo en kan aangeven waarom ze daar nu niet kan terugkeren. "Dit verzoek is alleen erop gericht dat zij haar school hier kan voltooien."

Machtiging

Landsadvocaat A. van Blankenstein ging vrijdag niet in op de vraag of Taida haar schoolopleiding mag afmaken. "De aanvraag om een verlening van een verblijfsvergunning voor het volgen van een studie is afgewezen omdat zij hier geen machtiging voor voorlopig verblijf (mvv) heeft aangevraagd. Pas als dat is gebeurd, kan de minister (Verdonk) de vraag beantwoorden of zij haar opleiding in Nederland mag afmaken". Twee eerdere verzoeken van Taida voor een mvv zijn al afgewezen. De advocaat van Taida zal niet om een derde verzoeken, omdat de situatie sindsdien niet is veranderd.

Net zoals de pleegouders van Taida, de familie Meulenkamp, waren medeleerlingen van haar van scholengemeenschap De Driemark in Winterswijk aanwezig in de rechtbank om hun steun aan haar te betuigen. De leerlingen hebben de afgelopen dagen actie gevoerd tegen haar uitzetting. De school heeft een brandbrief gestuurd naar minister Verdonk. Leerlingen hebben zich tijdens een estafetteactie per twee laten opsluiten in een kooi op de Markt in Winterswijk.

Tijdens hun actie haalden ze geld op om een busreis naar Den Haag te kunnen bekostigen om daar te demonstreren. Daar boden ze woensdag een petitie aan aan een afvaardiging van de Tweede Kamer.

Uit de klas

De 18-jarige Kosovaarse werd woensdag 18 januari uit de klas gehaald en overgebracht naar het uitzetcentrum. Haar school was erg geschokt door de wijze waarop haar vwo-leerlinge plotseling werd meegenomen door de vreemdelingenpolitie. Volgens de IND heeft een leraar haar op verzoek van de politie uit de klas gehaald en is ze na school in vreemdelingenbewaring gesteld.

De rechtbank in Groningen buigt zich maandag over de inbewaringstelling van Taida in het uitzetcentrum in Zestienhoven. De rechtbank doet uitspraak op 10 februari.
Bron.

Ben ik nou de enige die me hier heel boos om kan maken? Hoe kan het toch mogelijk zijn dat een meisje dat goed haar best doet op school en volledig Nederlands is (ze heeft ook Nederlandse pleegouders) opeens uitgezet moet worden?

Ik weet dat wet wet is, maar waarom wordt er soms zo onmenselijk gehandelt.
  vrijdag 27 januari 2006 @ 22:54:17 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_34533766
Ik denk dat er zich heel veel mensen hierover boosmaken.

Dat de grenzen niet onbeperkt open kunnen is me wel duidelijk. Maar laat dat meisje eerst ff haar school afmaken!
The End Times are wild
pi_34533803
Ja, ik weet ook dat meer mensen zich er boos om maken inderdaad, beetje stom neergezet eigenlijk.

Maar ze wordt gewoon in een cel gegooid alsof ze iets fout heeft gedaan, ik zat echt verbijsterd te kijken toen ik het op het nieuws zag.
pi_34533994
Ze zit in de zesde VWO, t schooljaar zit op de helft, zo moeilijk is het toch niet om haar dr opleiding te laten afmaken, en haar dus een half jaartje langer in Nederland te laten blijven? lang leve de wet..
pi_34534144
Beleid is beleid, simpel.
pi_34534162
Haar in een cel gooien slaat daarentegen natuurlijk dan weer nergens op.
pi_34534333
Het doet ook wel een beetje nazistisch aan. Zo'n vreemdelingendienst die vanuit het niets op een school komt om daar een meisje uit een klas te halen en haar meeneemt.
pi_34534379
Het is idd overdreven om haar de klas uit te vissen. Maar er uit is er uit.
De waarheid is hard , gelukkig is de muur nog altijd harder
pi_34534402
Beleid is inderdaad beleid, maar toch kan ik me er zo boos om maken, omdat ik het niet menselijk vind. Het in de cel gooien is tegen onderduiken, maar inderdaad zwaar overtrokken.
pi_34534538
Kijk, ik begrijp ook best wel dat het heel emotioneel is voor zo'n meisje en natuurlijk krijg ik medelijden met haar als ik haar zo op tv zie huilen en smeken. Maar daarin schuilt nu net het gevaar: sentimenteel beleid. Dat kun je niet gebruiken bij dit soort zaken: beleid is beleid. Als ze eruit moet volgens de regels, dan eruit.
  vrijdag 27 januari 2006 @ 23:15:05 #11
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_34534580
Beleid is ook maar een stukje papier dat door iemand ooit opgeschreven is.
We doen net alsof beleid een of andere heilige tekst is. Er kan altijd een uitzondering gemaakt worden.
The End Times are wild
pi_34534652
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 23:15 schreef LXIV het volgende:
We doen net alsof beleid een of andere heilige tekst is. Er kan altijd een uitzondering gemaakt worden.
Daar gaat het dus altijd mis. Laten we eens lering trekken uit onze fouten en nu eens de harde hand voeren. Niets geen slappe hap, maar koester de volharding!
pi_34534693
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 23:15 schreef LXIV het volgende:
Probleem is dan dat het naleven van de regels een uitzondering wordt
De waarheid is hard , gelukkig is de muur nog altijd harder
pi_34534724
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 22:54 schreef LXIV het volgende:
Dat de grenzen niet onbeperkt open kunnen is me wel duidelijk. Maar laat dat meisje eerst ff haar school afmaken!
Waarom? Het is hier geen pretpark waar je nog even je laatste attractie wilt mogen meepikken voor de tent sluit! Ik heb geen zin om belasting te betalen voor iemand die wettelijk gezien geen recht meer heeft op onderwijs in ons land.
pi_34534805
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 23:14 schreef FuifDuif het volgende:
Kijk, ik begrijp ook best wel dat het heel emotioneel is voor zo'n meisje en natuurlijk krijg ik medelijden met haar als ik haar zo op tv zie huilen en smeken. Maar daarin schuilt nu net het gevaar: sentimenteel beleid. Dat kun je niet gebruiken bij dit soort zaken: beleid is beleid. Als ze eruit moet volgens de regels, dan eruit.
Ja, ik kan je hier helaas geen ongelijk in geven. En het was ook de eerste reden die ik bedacht waarom zij uitgezet moest worden. Maar vanuit mijn standpunt, gewoon als mens dus, vind ik dit echt onmenselijk en walg ik heel erg van. En dan hoop ik dat er toch een uitzondering gemaakt zou kunnen worden. Of nog beter, een wet die dit soort dingen uitsluit. Ik ben er absoluut niet voor dat we hier alles maar toe laten, maar ik vind het absoluut niet kunnen dat mensen na 18 jaar oid opeens nog uitgezet worden, als ze bewezen hebben nuttig te zijn voor deze maatschappij.
pi_34534855
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 23:17 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Waarom? Het is hier geen pretpark waar je nog even je laatste attractie wilt mogen meepikken voor de tent sluit! Ik heb geen zin om belasting te betalen voor iemand die wettelijk gezien geen recht meer heeft op onderwijs in ons land.
Heb je ooit eigenlijk wel belasting betaald, harteloze?
pi_34534920
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 23:19 schreef Hugo- het volgende:

[..]

Ja, ik kan je hier helaas geen ongelijk in geven. En het was ook de eerste reden die ik bedacht waarom zij uitgezet moest worden. Maar vanuit mijn standpunt, gewoon als mens dus, vind ik dit echt onmenselijk en walg ik heel erg van. En dan hoop ik dat er toch een uitzondering gemaakt zou kunnen worden. Of nog beter, een wet die dit soort dingen uitsluit. Ik ben er absoluut niet voor dat we hier alles maar toe laten, maar ik vind het absoluut niet kunnen dat mensen na 18 jaar oid opeens nog uitgezet worden, als ze bewezen hebben nuttig te zijn voor deze maatschappij.
Nuttig voor deze maatschappij ? Ze moet nog beginnen met studeren en dat kost de maatschappij alleen maar wat en dan nog maar hopen dat het dan op de langere termijn inderdaad iets op gaat leveren.
pi_34534947
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 23:20 schreef veer0318 het volgende:

[..]

Als je voor alle zieligerds in de wereld belasting moet betalen word je zelf ook een zieligerd die een beroep op liefdadigheid moet doen.
pi_34534967
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 23:20 schreef veer0318 het volgende:

[..]

Ja hoor, al een paar maandjes draag ik maandelijks wat af . Harteloze? Ik ben bepaald niet harteloos, maar ik zie wel in dat het softe beleid in Nederland eens afgelopen moet zijn. Rita Verdonk is wat mij betreft bijvoorbeeld een topvrouw. Hup, hard zijn en goed beleid voeren.
pi_34535091
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 23:22 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Nuttig voor deze maatschappij ? Ze moet nog beginnen met studeren en dat kost de maatschappij alleen maar wat en dan nog maar hopen dat het dan op de langere termijn inderdaad iets op gaat leveren.
Ik denk dat het merendeel van de VWO leerlingen wel degelijk nuttig voor de maatschappij zullen worden ja. Het is in ieder geval niet iemand van wie je verwacht dat ze later bewust uitkering gaat zuigen / in het criminele circuit komt. Dat bedoel ik er meer mee te zeggen. Ik ken haar niet, en dit is ook puur een uitspraak op eerste indruk en achtergrondinformatie, maar zo zie ik het wel.
pi_34535116
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 23:26 schreef Hugo- het volgende:

[..]

Ik denk dat het merendeel van de VWO leerlingen wel degelijk nuttig voor de maatschappij zullen worden ja. Het is in ieder geval niet iemand van wie je verwacht dat ze later bewust uitkering gaat zuigen / in het criminele circuit komt. Dat bedoel ik er meer mee te zeggen. Ik ken haar niet, en dit is ook puur een uitspraak op eerste indruk en achtergrondinformatie, maar zo zie ik het wel.
Nou ja goed, één meer of minder maakt wat dat betreft ook weinig uit.
pi_34535217
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 23:27 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Dat is mijn punt ook niet, ik zeg niet dat als wij haar wegsturen dit een groot gemis voor de maatschappij gaat worden. Ik vind dat zij heel slecht behandeld wordt, en ik vind het heel vreemd dat mensen die meer Nederlands dan Kosovaar zijn uit dit land gezet worden.
  vrijdag 27 januari 2006 @ 23:31:04 #23
125633 Martijn_fijn
I geni s'incontrano
pi_34535248
Erg lovenswaardig het medeleven van sommige mensen. Maar had een groot deel van diezelfde groep, ook zo gereageerd als het om een Antilliaan of Marokkaan met VMBO-niveau ging?

Ik ben daar niet geheel van overtuigd, puur gevoelsmatig..
pi_34535278
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 23:27 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Dan heb ik een prima plan. Laten we alle kansloze jongeren het land uit trappen. Dus alle "WAO-trekkers" (die nu niet meer bestaan), iedereen die in de ziektewet zit. Allemaal het land uit. "Solidariteit? Met mezelf ja!"

Gatverdamme kots op deze extreem-individualisten, ga eens kijken hoe deze maatschappij echt haar oorsprong heeft gevonden
pi_34535317
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 23:30 schreef Hugo- het volgende:

[..]

Dat is mijn punt ook niet, ik zeg niet dat als wij haar wegsturen dit een groot gemis voor de maatschappij gaat worden. Ik vind dat zij heel slecht behandeld wordt, en ik vind het heel vreemd dat mensen die meer Nederlands dan Kosovaar zijn uit dit land gezet worden.
Goed, dat kan inderdaad zo zijn, maar welk signaal steek je hiermee af? Inderdaad, slap beleid. Dat zullen ook de minder gewenste personen die worden uitgezet aanhalen in hun pleidooi.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')