quote:De 32-jarige Carst Kijlstra uit Assen is maandagavond in een Edah-supermarkt in zijn woonplaats gearresteerd omdat hij boodschappen deed zonder mandje. Kort voor sluitingstijd snelde hij de winkel binnen. Met drie ons sudderlappen in zijn handen liep hij naar de kassa. Daar weigerden ze af te rekenen omdat hij geen karretje of een mandje had gebruikt.
Kijlstra vond dat ze niet zo lullig moesten doen en weigerde de winkel te verlaten zonder het vlees, maar de kassameisjes wilde niet afrekenen. Kijlstra moest met een beveilingsbeambte na een discussie mee naar het kantoor. Daar werd hem een toegangsverbod voor de Edah gedurende één jaar opgelegd. "Terwijl ik daar vaste klant ben. Met zegeltjes en al", aldus Kijlstra.
Kijlstra werd uiteindelijk door de politie opgehaald met een busje en heeft een half uur in een cel moeten zitten. Ook kreeg hij een boete van 130 euro wegens huisvredebreuk. Hij heeft inmiddels een advocaat in de arm genomen, want hij weigert de boete te betalen.
Woordvoerster Lonneke Sanders van het moederconcern van Edah, Laurus, zegt dat er in de supermarkt een duidelijke waarschuwing hangt dat een kar of mandje verplicht is. ''Daarmee probeert Laurus diefstal tegen te gaan. En beleid is beleid''.
bron : Dagblad van het Noorden
Dat laatste mogen ze nietquote:Op vrijdag 27 januari 2006 21:45 schreef Ratelslangetje het volgende:
Als ik alleen maar een paar dingetjes heb gebruik ik ook geen mandje of wagentje.Heb er nooit problemen mee gehad .
En ik kom in verschillende supermarkten.AH,Edah enz.
Ze mogen trouwens wel je tas controleren.
quote:Hebben ze nog nooit gedaan bij mij,maar ik zie er dan ook erg betrouwbaar en eerlijk uit.![]()
Boete geven doen ze niet,wel de politie inschakelen als ze je (vermoedelijk) betrappen op diefstal.
Niet?quote:
Omdat dat jouw spullen zijn. Daar is toch echt de politie voor nodig en zelfs dan mag je het weigeren. In dat geval kunnen ze je meenemen naar het bureau en ervoor zorgen dat ze wél in je tas mogen kijken.quote:
Mogen ze je tas niet controleren?? Er hangt een bordje waar dat op staat.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 21:47 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat laatste mogen ze niet
[..]
Een boete kunnen private personen ook niet geven inderdaad, maar een burger-arrest mag iedereen, ja
Als je bij binnenkomst wordt gewezen dat je spullen doorzocht kunnen worden 'teken' je toch echt vrijwillig voor die regel. Toch?quote:Op vrijdag 27 januari 2006 21:52 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Omdat dat jouw spullen zijn. Daar is toch echt de politie voor nodig en zelfs dan mag je het weigeren.
Oh, okay.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 21:52 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Omdat dat jouw spullen zijn. Daar is toch echt de politie voor nodig en zelfs dan mag je het weigeren. In dat geval kunnen ze je meenemen naar het bureau en ervoor zorgen dat ze wél in je tas mogen kijken.
Maar medewerkers van een supermarkt mogen niet zonder jouw toestemming in je tas kijken.
Je kunt het vergelijken met een regel in Algemene Voorwaarden die tegen de wet is.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 21:54 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Als je bij binnenkomst wordt gewezen dat je spullen doorzocht kunnen worden 'teken' je toch echt vrijwillig voor die regel. Toch?
Uiteraard.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 21:07 schreef Lienekien het volgende:
Ik denk ook dat het onzin is. Ik denk dat ze je hooguit de deur kunnen wijzen omdat je je niet aan hun huisregels houdt.
Want je mankeert zelf wat aan je poten?quote:Op vrijdag 27 januari 2006 22:10 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Uiteraard.
Ik loop soms gewoon zonder naar binnen als ik maar een of twee dingen hoef te halen; ik vind het zo zinloos om dan zo'n mandje te gaan pakken, en dan moeten al die loonslaven bij de Edah nog harder werken om ze weer terug te zetten.
Nooit problemen gehad, maar goed, ik kom daar al twee jaar een paar keer per week. Bovendien interesseert het de werknemers geen drol en de beveiliging is meestal nergens te bekennen.![]()
quote:Op vrijdag 27 januari 2006 22:13 schreef Furia het volgende:
[..]
Want je mankeert zelf wat aan je poten?![]()
Als jij iets in je tas steekt kun je dus zomaar weglopen, tenzij je wordt vastgehouden?quote:Op vrijdag 27 januari 2006 22:18 schreef cinnamongirl het volgende:
Het supermarktpersoneel kan je niet verplichten om een mandje te nemen of je tas te laten openen, maar ze kunnen je wel de deur wijzen of de politie inschakelen.
Bij de Aldi in Amsterdam Noord kom je de winkel niet binnen als je geen karretje neemt
![]()
Dan is het dus slikken of stikken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |