abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 27 januari 2006 @ 21:06:09 #1
83128 Sandertje21
Ben er even niet.
pi_34530212
Hoi.

Mijn vriendin en ik hebben een discussie.

Zij zegt dat als je bij een supermarkt, waar staat dat een karretje/mandje verplicht is, je een boete kan krijgen als je je niet aan die regel houdt.

Ik denk zelf dat dat onzin is, omdat de supermarkt niet bevoegd is om boetes uit te delen.

Wie heeft er gelijk?
.
..
...
....
pi_34530234

Jij dus...
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  vrijdag 27 januari 2006 @ 21:07:12 #3
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_34530239
Ik denk ook dat het onzin is. Ik denk dat ze je hooguit de deur kunnen wijzen omdat je je niet aan hun huisregels houdt.
The love you take is equal to the love you make.
pi_34530284
Lijkt me onzin
  vrijdag 27 januari 2006 @ 21:08:58 #5
108558 Messenga
goeiendag wat een geheel!
pi_34530293
Wij moeten dat bij de AH verplicht als leerling ook mogen we geen koffie drinken.

Dus ik zo, zonder mandje en met koffie..

Komt zo'n medewerker eraan..
Hij zo : Je weet dat je een mandje moet en koffie mag als leerling?
Ik: Weet ik, maar ik ben student
  vrijdag 27 januari 2006 @ 21:13:22 #6
117776 OFfSprngr
Meest boze Punker van Fok!
pi_34530443
Mwah, een mandje is wel handig, tis alleen echt loos als je 1 ding nodig hebt.
You must learn to live with your own conscience, your own morality, your own decision, your own self. You alone can do it. There is no authority but yourself!
http://www.last.fm/user/OFfSprngr
.
.
  vrijdag 27 januari 2006 @ 21:21:23 #7
102582 Asics
Asics HIGH !!!
pi_34530673
en wie moet die boete dan gaan uitdelen?

De bewakings-sjaak security figuur zeker . . .
Asics neemt de tijd.
Asics geniet. Lees mijn columns op http://www.raaskal.com
pi_34531127
Supermarkt trucs om je meer te laten kopen!

Toch is er iets geweest over dit item....

*verder zoeken gaat....
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_34531280
quote:
De 32-jarige Carst Kijlstra uit Assen is maandagavond in een Edah-supermarkt in zijn woonplaats gearresteerd omdat hij boodschappen deed zonder mandje. Kort voor sluitingstijd snelde hij de winkel binnen. Met drie ons sudderlappen in zijn handen liep hij naar de kassa. Daar weigerden ze af te rekenen omdat hij geen karretje of een mandje had gebruikt.

Kijlstra vond dat ze niet zo lullig moesten doen en weigerde de winkel te verlaten zonder het vlees, maar de kassameisjes wilde niet afrekenen. Kijlstra moest met een beveilingsbeambte na een discussie mee naar het kantoor. Daar werd hem een toegangsverbod voor de Edah gedurende één jaar opgelegd. "Terwijl ik daar vaste klant ben. Met zegeltjes en al", aldus Kijlstra.

Kijlstra werd uiteindelijk door de politie opgehaald met een busje en heeft een half uur in een cel moeten zitten. Ook kreeg hij een boete van 130 euro wegens huisvredebreuk. Hij heeft inmiddels een advocaat in de arm genomen, want hij weigert de boete te betalen.

Woordvoerster Lonneke Sanders van het moederconcern van Edah, Laurus, zegt dat er in de supermarkt een duidelijke waarschuwing hangt dat een kar of mandje verplicht is. ''Daarmee probeert Laurus diefstal tegen te gaan. En beleid is beleid''.

bron : Dagblad van het Noorden

Een indirecte boete....
  † In Memoriam † vrijdag 27 januari 2006 @ 21:45:10 #10
127870 Ratelslangetje
Lady
pi_34531484
Als ik alleen maar een paar dingetjes heb gebruik ik ook geen mandje of wagentje.Heb er nooit problemen mee gehad .
En ik kom in verschillende supermarkten.AH,Edah enz.
Ze mogen trouwens wel je tas controleren.
Hebben ze nog nooit gedaan bij mij,maar ik zie er dan ook erg betrouwbaar en eerlijk uit.
Boete geven doen ze niet,wel de politie inschakelen als ze je (vermoedelijk) betrappen op diefstal.
Giftig, Fel
Agressief en
Razendsnel
pi_34531584
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 21:45 schreef Ratelslangetje het volgende:
Als ik alleen maar een paar dingetjes heb gebruik ik ook geen mandje of wagentje.Heb er nooit problemen mee gehad .
En ik kom in verschillende supermarkten.AH,Edah enz.
Ze mogen trouwens wel je tas controleren.
Dat laatste mogen ze niet
quote:
Hebben ze nog nooit gedaan bij mij,maar ik zie er dan ook erg betrouwbaar en eerlijk uit.
Boete geven doen ze niet,wel de politie inschakelen als ze je (vermoedelijk) betrappen op diefstal.

Een boete kunnen private personen ook niet geven inderdaad, maar een burger-arrest mag iedereen, ja
pi_34531686
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 21:47 schreef Five_Horizons het volgende:

Niet?

Hoezo niet dan?
pi_34531727
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 21:51 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Niet?

Hoezo niet dan?
Omdat dat jouw spullen zijn. Daar is toch echt de politie voor nodig en zelfs dan mag je het weigeren. In dat geval kunnen ze je meenemen naar het bureau en ervoor zorgen dat ze wél in je tas mogen kijken.
Maar medewerkers van een supermarkt mogen niet zonder jouw toestemming in je tas kijken.
  † In Memoriam † vrijdag 27 januari 2006 @ 21:54:14 #14
127870 Ratelslangetje
Lady
pi_34531816
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 21:47 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

[..]

Een boete kunnen private personen ook niet geven inderdaad, maar een burger-arrest mag iedereen, ja
Mogen ze je tas niet controleren?? Er hangt een bordje waar dat op staat.
Of mogen ze dat alleen doen in het bijzijn van agenten dan ofzo?

En ik mag ook iemand arresteren?
Giftig, Fel
Agressief en
Razendsnel
  vrijdag 27 januari 2006 @ 21:54:14 #15
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_34531818
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 21:52 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Omdat dat jouw spullen zijn. Daar is toch echt de politie voor nodig en zelfs dan mag je het weigeren.
Als je bij binnenkomst wordt gewezen dat je spullen doorzocht kunnen worden 'teken' je toch echt vrijwillig voor die regel. Toch?
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_34531862
quote:

[..]

Omdat dat jouw spullen zijn. Daar is toch echt de politie voor nodig en zelfs dan mag je het weigeren. In dat geval kunnen ze je meenemen naar het bureau en ervoor zorgen dat ze wél in je tas mogen kijken.
Maar medewerkers van een supermarkt mogen niet zonder jouw toestemming in je tas kijken.
Oh, okay.

Ik zou het niet erg vinden, heb toch niks te verbergen.
Maar is toch even een andere gedachte dan ik zelf had namelijk; dat ze wel bevoegd waren.
pi_34532225
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 21:54 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Als je bij binnenkomst wordt gewezen dat je spullen doorzocht kunnen worden 'teken' je toch echt vrijwillig voor die regel. Toch?
Je kunt het vergelijken met een regel in Algemene Voorwaarden die tegen de wet is.
pi_34532317
Zij mogen je tas absoluut niet controleren, jij mag je tas wel zelf leeg halen in hun bijzijn maar zij mogen niet in jouw tas zitten, enige plaats in nederland waar buiten de politie iemand in je tas mag kijken is schiphol
pi_34532326
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 21:07 schreef Lienekien het volgende:
Ik denk ook dat het onzin is. Ik denk dat ze je hooguit de deur kunnen wijzen omdat je je niet aan hun huisregels houdt.
Uiteraard.

Ik loop soms gewoon zonder naar binnen als ik maar een of twee dingen hoef te halen; ik vind het zo zinloos om dan zo'n mandje te gaan pakken, en dan moeten al die loonslaven bij de Edah nog harder werken om ze weer terug te zetten.

Nooit problemen gehad, maar goed, ik kom daar al twee jaar een paar keer per week. Bovendien interesseert het de werknemers geen drol en de beveiliging is meestal nergens te bekennen.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_34532385
Ze kunnen zich nog zoveel bevoegdheden geven, kleren en tassen blijven onder fouilleren vallen. En daar heeft de wet nu eenmaal een aantal voorwaarden voor. Oa dat onvrijwillige doorzoeking alleen door opsporingsambtenaren mag gebeuren, niet door een winkelmedewerker of een beveiliger (alletwee niets meer dan normale burgers)
  vrijdag 27 januari 2006 @ 22:13:50 #21
107521 Furia
snoopy weer
pi_34532443
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 22:10 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Uiteraard.

Ik loop soms gewoon zonder naar binnen als ik maar een of twee dingen hoef te halen; ik vind het zo zinloos om dan zo'n mandje te gaan pakken, en dan moeten al die loonslaven bij de Edah nog harder werken om ze weer terug te zetten.

Nooit problemen gehad, maar goed, ik kom daar al twee jaar een paar keer per week. Bovendien interesseert het de werknemers geen drol en de beveiliging is meestal nergens te bekennen.
Want je mankeert zelf wat aan je poten?
pi_34532488
Nachtje supermarktcel. Wist je dat niet?
pi_34532494
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 22:13 schreef Furia het volgende:

[..]

Want je mankeert zelf wat aan je poten?

Het is gewoon de bedoeling dat je die dingen onder de kassa legt, maar ze lopen niet vanzelf naar de stapels bij de ingang.

Ik heb zelf in een supermarkt gewerkt, vroegah, in de zomers. Daar kreeg ik geen loon voor, alleen de fooien van het inpakken en wegbrengen van de boodschappen. Maar toch moesten we dit soort karweitjes doen, anders konden we pleite.
pi_34532595
Het supermarktpersoneel kan je niet verplichten om een mandje te nemen of je tas te laten openen, maar ze kunnen je wel de deur wijzen of de politie inschakelen.
Bij de Aldi in Amsterdam Noord kom je de winkel niet binnen als je geen karretje neemt

Dan is het dus slikken of stikken.
pi_34532645
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 22:18 schreef cinnamongirl het volgende:
Het supermarktpersoneel kan je niet verplichten om een mandje te nemen of je tas te laten openen, maar ze kunnen je wel de deur wijzen of de politie inschakelen.
Bij de Aldi in Amsterdam Noord kom je de winkel niet binnen als je geen karretje neemt

Dan is het dus slikken of stikken.
Als jij iets in je tas steekt kun je dus zomaar weglopen, tenzij je wordt vastgehouden?
pi_34532653
Als ik iemand bij mij in de winkel vriendelijk verzoek om gebruik te maken van een karretje of mandje en hij weigert daartoe, kan ik hem of haar de toegang tot de winkel ontzeggen.
Het staat namelijk aangegeven voordat je binnenkomt dat dit verplicht is.
Een boete is echter belachelijk.
  vrijdag 27 januari 2006 @ 22:26:42 #27
72710 whispers
verbally copulating
pi_34532808
quote:
Dat dacht ik ook, maar ik lees het volgende:
quote:
Winkelier mag tas controleren
21-11-2005

Winkeliers kunnen eisen stellen aan hun klanten omdat winkels geen openbare ruimtes zijn. Deze huisregels kunnen variëren van het verplichten van mandjes tot het controleren van tassen. Zolang de regels duidelijk zichtbaar bij de ingang van de winkel zijn geplaatst, is de ondernemer vrij zijn klanten tot op zekere hoogte gedragsvoorschriften voor te schrijven. Zolang de regels niet discriminerend zijn of onnodig bezwarend is er geen probleem.
De bron lijkt me wel dubieus.

pi_34532865
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 22:20 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Als jij iets in je tas steekt kun je dus zomaar weglopen, tenzij je wordt vastgehouden?
Natuulijk, maar dat is toch heel logisch?
Als dief is dat immers je doel, iets pikken zonder dat je gepakt wilt worden
pi_34532981
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 22:26 schreef whispers het volgende:

[..]

Dat dacht ik ook, maar ik lees het volgende:
[..]

De bron lijkt me wel dubieus.

Bij "staiksterk.nl" spreekt men er ook van. Ik heb nog geen wetsartikel/jurisprudentie gezien die dit ondersteunt, overigens.
Dus vooralsnog blijf ik erbij dat het niet mag
  vrijdag 27 januari 2006 @ 22:32:38 #30
83128 Sandertje21
Ben er even niet.
pi_34533014
Ik zag al zo'n vakkenvuller met een bonnenboekje voor me.
.
..
...
....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')