"Echt goed vlees gaat naar de handel"
Wat is dan echt goed vlees? Vlees dat er goed uit ziet? Als het van dezelfde koe komt, en die koe onder dezelfde omstandigheden geslacht wordt, lijkt het me dat het vlees van dezelfde kwaliteit is.
Wel typisch dat de boomknuffelaars roepen dat McDonald's en BK en andere ketens "speciale eigen boerderijen" zouden runnen maar dan zouden ze dus alleen de restjes gebruiken voor hun eigen produktie? Lijkt me niet.
De ketenbeheersing bij de grote jongens is veel doorzichtiger en strakker dan die bij die aardige slager bij jou op de hoek. Elke extra handeling of transport dat je vlees ondergaat brengt een extra risico met zich mee. En dat maakt alle verschil tussen goed en slecht gehakt.
De kwaliteit van gehakt laat zich voor 75% meten in de voedselveiligheid, de rest in struktuur en smaak. De voedselveiligheid is kwantitatief meetbaar, en op dat vlak heb ik meer vertrouwen in een bedrijf dat de hele keten zelf beheerst, en op diverse meetpunten op eigen verzoek een extern bedrijf laat controleren, dan in de plaatselijke slager die zijn onverkochte "kwaliteits"-vlees in de achterkamer door een puisterige zaterdaghulp door de gehaktmolen laat draaien.
De andere twee componenten, struktuur en smaak, laten zich lastiger kwantificeren. Echter, wat wel vaststaat, is dat door het gestandardiseerde produktieproces deze twee factoren constant zijn. Als er dan vervolgens in de vestiging ook nog eens gewoon normaal gewerkt wordt, krijg jij dus steeds dezelfde burger.
Wat niet wegneemt dat TS hier een gegronde klacht heeft. Die burger lijkt in de verste verte niet op het plaatje en is zonder drysuit niet fatsoenlijk te eten. Dit terwijl het kennelijk wel mogelijk is, getuige die andere foto. Hij had direkt zijn beklag moeten doen bij de manager en dan had hij nu kunnen pimpen met al z'n bonnen voor gratis burgers.