Tot mijn grote verbazing is de :8 nog lang niet ingeburgerd op ons aller Fok! Forum. Sterker nog: niemand gebruikt hem!
Toch wil ik met jullie de geneugten van de :8 even bespreken. Want het is niet alleen een heel mooie en stoere smiley, het is ook een heel erg functionele.
Functionele smiley dus.
In tegenstelling tot bijvoorbeeld de
![]()
en de
![]()
is de :8 in zijn geheel niet specifiek. Er straalt op het eerste gezicht geen directe betekenis uit. Dit is meteen de grote kracht van deze smiley: hij is op vele fronten toepasbaar. Enkele voorbeelden:
1) Mailkuuul post weer eens iets afgezaagds over hendig sjiek slippen. Daar kan je natuurlijk met het zelfde niveau op reageren of er geägiteerd een opmerking over maken.
Maar het beste antwoord op zo'n post is natuurlijk gewoon: "Maikuuul.. :8"
2) Intxaurraga post weer eens zo'n geniale post dat er eigenlijk weinig toe valt te voegen. Post een :8 en je eer is weer gered!
Het volgende punt dat ter bespreking staat is het feit dat er geen plaatje van is gemaakt. Dit scheelt natuurlijk bandbreedte, en tevens gaat op deze manier de kleur van je monitor minder snel op. Ook draagt het bij aan het ontbreken van bovengenoemde specifieke betekenis.
Als er veel interesse is kan er eventueel zelfs een keer een ontwerpwedstrijd voor de :8 smiley komen.
Als laatste is de :8 natuurlijk ook in topics te gebruiken waar hij wél een specifieke betekenis heeft. Mede doordat er in beginsel nog geen betekenis aan hangt is er makkelijker een tijdelijke betekenis aan te verbinden. Weer enkele voorbeelden:
1) Je komt in US het topic "Post hier een foto van jezelf met twee lege wc-rolletjes in je mond" tegen. Nu kan je natuurlijk net als ik daar een
foto van maken. Maar om je deze moeite te besparen kan je gewoon ":8 <-- ik" posten.
2) Je bent creatief bezig en post een topic in ONZ, genaamd "Laat hier zien hoe Maikuuul eruit ziet na een ongeluk met zijn hendig sjieke brommer". Of iets dergelijks, met een TT die wél past. Een van de antwoorden zal zijn dat Maikuuul twee uitlaten in zijn mond heeft gekregen. :8 zo dus.
Verder is er natuurlijk vanalles mee uit te voeren. Juist omdat het tekst is, en geen plaatje. Zo kan je
:8 gebruiken als je het maar een beetje meent, of
:8 als het erg belangrijk is. Of zelfs
:8!! als je echt Dubbele Punt Fucking Acht! bedoelt.
Duidelijk zo?