Dillema:
Dit is een hersenkraker voor mij en misschien dat bepaalde mensen zich geroepen voelen er ook hun hersens op te breken en anders hoop ik dat het opschrijven van het probleem genoeg duidelijkheid geeft
![]()
Situatie:
- Er staat een nederlandse verdediger te koop die 1,2 of zelfs 3 weken (niet in te schatten) achterloopt op de U20 groep. Zijn specialiteit vind ik aangenaam, zijn passen gaat, het past binnen mijn beleid maar het is niet indrukwekkend. Conditie heeft ie dus dat is ook een positief element.
Deze jongeling staat te koop bij een team dat er de brui aan geeft voor 2.2 mln, voor een uitmuntend verdediger van 18 jaar een erg hoog bedrag.
Vraag:
Is het financieel aantrekkelijk deze speler te kopen? Is het verstandig deze speler te kopen? Weegt het risico van nadelen op tegen de kans op voordelen?
Over het algemeen is mijn doel zo veel mogelijk geld te verdienen zonder daarvoor offeringen te moeten maken in het dagelijkse leven (dus niet 200 trades per week aan daytrading) en zonder het team te offeren (keepers gaan trainen & handelen terwijl je op je veldplaatsen coachtrainees ervaring geeft).
Bekeren is leuk, medailles sparen is leuk, dus het A-team moet een beetje fatsoenlijk karakter hebben.
Een reeele, aan de lage kant, schatting van mijn winst per trainingsplek is zo'n 80 000 euro per week.
De speler die te koop staat is een Nederlander, op dit moment train ik met een uitstekend coach 4 U20 potentials, 1tje de spanjaard heeft te veel concurrentie om het te kunnen halen, de fransoos zit al bij de U20 en de Oostenrijker maakt ook een erg grote kans. Emiel Emmerzeel is mijn enige nederlander hij maakt een hele goede kans om u20 te worden maar loopt al 2 weken voor op de speler die ik wil aanschaffen en desondanks is hij geen zekerheidje.
Als ik de spanjaard verkoop voor 3,3 m maak ik op hem zo'n 110k per week winst, geen slechte investering geweest en zijn plekje valt open om in te vullen. De jongen die nu te koop staat kost 2.2 mln dat is 1 mln aanschaf kosten + 18 weken training zijn waarde voor mij als ik hem in het begin had gekocht zou dus 18*80 + 1 000 2.4~ 2.5 mln zijn.
Bovendien is hij Nederlander en heeft ie meer passing dan Creto, het grote nadeel is alleen dat zijn kans op U20 niet heel groot is.. en mocht hij de U20 nooit halen dan is ie over 2 seizoenen trainen slechts 3.5m waard.. wat neerkomt op zo'n 40-45k inkomsten per training.. financieel gezien niet echt aantrekkelijk.. haalt ie de U20 wel en speelt hij daar 2 ervaringniveau's bij dan is ie sowieso voor mijn eigen team een grote aanwinst gedurende 2 seizoenen en misschien daarna. Zijn waarde kan dan rond de 5.5m liggen wat zo'n 80-85k per training winst is (maar daar moet dan nog salaris af).. Ook geen vetpot.
Nu is dus de vraag.. zo'n 18 jaar uitmuntend kopen of volgend seizoen weer een 17 jarige hoog goed (nederlander?) het nadeel of voordeel van een van 18 is dat mijn hele huidige lichting 18 is en mocht ik willen switchen van training (wat ik eigenlijk iedere dag wil maar nooit concreet doe) dan komt dat wel goed uit als dat over een seizoen of 2 is als mijn huidige lichting u20 potential zijn kunstje heeft gedaan..
Het nadeel is dat er na die lichting dus geen volgende lichting jonkies is en ik het verschrikkelijk haat om vanaf uitmuntend op te trainen, liefst koop ik ze allemaal als goedjes
![]()
What to do, wat zie ik over het hoofd?
Advies is welkom ik weet niet zo goed hoe ik orde kan scheppen in mijn brij van wensen, voorkeuren en keuzemogelijkheden