quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 22:54 schreef Otto215 het volgende:[..]
Cool dat iemand hier is die deze opleiding volgt
![]()
Maar pittig, vertel eens.. wat voor vakken heb je etc. etc. Maar je moet dus talent hebben of veel in de boeken zitten?
Ik ben wel bereid om een pittige opleiding te volgen
![]()
.
En op welke school volg je het btw?
Vakken, gewoon de bekende dingen, bedrijfseconomie, marketing, statistiek, management (in allerlei vormen) SPSS, onderzoek etc
![]()
. Je moet talent (voor het leidinggeven cq bepaalde dingen "zien") hebben en je moet redelijk wat doen voor school. Redelijk wat as in 2 dagen van 9 tot 6 naar school, daarbij een project (waar je maar 2 uur per week voor hebt, maar eigenlijk minimaal 5 voor nodig is) 5 uur per week huiswerk, action learning opdrachten die je in de AH moet doen (gemiddeld 2 uur per week). Daarnaast moet je nog op de afdeling laten zien dat je een toekomstig VM bent, dwz, planning maken cq problemen oplossen (kost extra tijd!) en dan moet je ook nog eens gewoon 24 uur per week werken.
Ik heb met de voltijders HBO gepraat en qua uren (én studiepunten) scheelt het niks, kortom je "moet" officieel 40 uur per week aan school besteden en daarnaast 24 uur werken.
Kortom, geen opleiding voor watjes, en daar is Albert Heijn ook op gaan selecteren. Het uitvalpercentage was 75 á 80%, en dat vond AH niet fijn want dat kostte ze teveel geld. Dus moet je tegenwoordig een heel voortraject doorlopen. Dat traject bestaat uit een gesprek met een VM, 2 gesprekken met een SM (en geloof me, die zijn zwaar) en de "Big Five" testen op het DC. Dwz, IQ en een EQ test. Daarna heb je nog een gesprek met je OM. Mocht dat alles positief verlopen dan pas mag je op de opleiding. Dat heeft wel tot de consequentie gehad dat een paar jaar geleden er 20 mensen vanuit de AH begonnen, maar ik dit jaar met een klas van 5 begon, waarvan er uiteindelijk schat ik, 3 tot VM zullen worden benoemd.
Dat traject moet je overigens zo zien; na 4 jaar heb je dus een HBO diploma en word je benoemd tot VM (mits er geen boekhandschandaal is
![]()
) en dan (dat ligt aan je eigen streven) kun je na 3 á 4 jaar in opleiding voor SM. VM's hoeven niet per se HBO gekwalificeerd te zijn, SM's wél. Zeker in de toekomstige organisatieopzet.
Overigens volg ik het op de Hogeschool Zuyd in Sittard, wat voor mij ook nog eens 3 uur reistijd per dag inhoud. Als het goed is zit er ook een klasje in Diemen wat ik begrepen op, op de Hogeschool in Holland.
Mocht je nog vragen hebben, hoor ik ze graag
![]()
.
" tonight we proved once more that the true strength of our nation comes not from our the might of our arms or the scale of our wealth, but from the enduring power of our ideals: democracy, liberty, opportunity, and unyielding hope."