abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 25 januari 2006 @ 09:38:03 #1
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_34437840
quote:
Bron : Volkskrant
Sorry, mijn dochter gaat naar de moskee
Van onze verslaggever Ron Meerhof

ROTTERDAM - De Rotterdam Code mengt zich wel erg vaak in religieuze zaken. Zo luidt de kritiek van zowel allochtoon als autochtoon. Open deuren, overbodig en onnodig kwetsend, vinden zij.

Dertig, veertig jaar zijn ze in Nederland, deze Turkse en Marokkaanse mannen die vanavond naar Rotterdam-West gekomen zijn om CDA-wethouder Geluk te horen over zijn Rotterdam Code. De kinderen van enkelingen van hen doen het in ieder geval goed: werktuigbouwkundige, bouwkundige, en mondhyge.., mondhygion* De verslaggever doet er ook even over maar dan wordt het woord ‘mondhygiëniste’ in koor geoefend.

Ze voelen zich zeker half Nederlander. Ze voelen zich hier ook thuis. Ze stemmen GroenLinks of PvdA. En ze willen over alles discussiëren, zelfs over de Rotterdam Code. Maar niet over het geloof. En dat is lastig, want een fiks deel van die code gaat over het geloof.

Neem hoofdstukje vier: ‘Wij voeden onze kinderen op tot volwaardige burgers’. Hoe gaan we dat doen, vraagt het Rotterdamse college zich in de toelichting op de zeven basisregels hardop af. Antwoord 1: ‘Rotterdamse ouders steunen hun kinderen bij het (leren) maken van hun eigen keuze – ook ten aanzien van geloof, levensbeschouwing en seksualiteit.’

Interessant beginpunt van een discussie met zes moslims. Ze laten het zich geduldig een paar keer uitleggen. Wat doet u als uw dochter van 22 jaar niet meer naar de moskee wil gaan?

Achmed, modern uitziende Turk met drie maatschappelijk geslaagde kinderen, leunt achterover. Hij glimlacht verontschuldigend. ‘Dat kan niet. Wat Allah heeft gezegd is de wet voor ons. Daar is grens. Kan niet over.’

Voor Brahim, een 53-jarige Marokkaanse bakker, is het startpunt ook meteen het einde van de discussie. ‘Ik leer mijn kinderen dat ze zich aan de Nederlandse wet moeten houden. Maar over geloof is er geen discussie. Niet naar de moskee gaan? Dat kan niet. Ik ben de vader.’

’s Middags maakt Arthur Vlaardingerbroek van de ChristenUnie al duidelijk dat eventuele bedenkingen niet alleen aan allochtonen zijn voorbehouden. De ideale Rotterdammer van dit college is niet Vlaardingerbroeks ideale Rotterdammer.

Zoals dit punt: ‘Wij tolereren geen geweld en psychische dwang ten opzichte van vrouwen en meisjes vanwege de norm om maagd te blijven tot het huwelijk.’ Vlaardingerbroek: ‘Ten eerste is het lastig wat psychische dwang is. In een gezin mag je die norm toch uitdragen? Ze doen net of dit verworvenheden zijn waarover iedereen het eens is! Alsof meerdere sekspartners en seks voor het huwelijk goed voor de samenleving is. Het is juist bij de beesten af!’

Het publiek in Rotterdam-West trakteert Geluk vooral op kritiek die al snel in hoon omslaat. De regels zijn open deuren, overbodig, kwetsend, of het staat allemaal al in de wet, de toon is verkeerd, het komt allemaal hard aan en verkeerd over en denkt hij zich weleens in hoe het voelt als allochtoon? Vooral autochtone aanwezigen, werpen hem dat voor de voeten. ‘Het zal allemaal wel’, grijnst Geluk in de wandelgangen. ‘Maar ik constateer dat we hier wel discussie hebben over wezenlijke dingen.’

Misschien is het een eerste stap, maar blijkens de vetgedrukte zinnen nog lang niet genoeg (ook bij zware christenen trouwens, maar daar is het gelukkig uitzonderlijk).
Ik vind het nogal wat dat je een volwassene (22 jaar) niet de vrijheid gunt om zijn/haar eigen keuzes in het leven te maken. Dat vind ik dus eigenlijk niet kunnen in een land als Nederland.

[ Bericht 5% gewijzigd door Drugshond op 25-01-2006 10:36:58 ]
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_34438151
Tsja, ik kan nou niet zeggen dat quotes van 2 willekeurige (waarschijnlijk door de schrijver er op geselecteerde) mannen een representatief beeld geeft van de maatschappij.
Vraag hetzelfde aan 20 streng gereformeerde christenen en dan krijg je gegarandeerd ook minimaal 2 keer dit antwoord, en is je stukje dus ook klaar...

Ik ken genoeg turkse jongeren die niet naar de moskee gaan, en daar ook absoluut geen problemen mee krijgen met hun ouders. Laten we dus alsjeblieft niet door 2 uitspraken een conclusie gaan posteren over het gunnen van vrijheid.....
  woensdag 25 januari 2006 @ 09:54:26 #3
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_34438222
Het gaat precies zo bij sommige Christelijke gemeentes.

Het geloof en gelovigen zijn gewoon ziek. Daar is denk ik geen discussie over mogelijk
pi_34438255
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 09:38 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Misschien is het een eerste stap, maar blijkens de vetgedrukte zinnen nog lang niet genoeg (ook bij zware christenen trouwens, maar daar is het gelukkig uitzonderlijk).
Ik vind het nogal wat dat je een volwassene (22 jaar) niet de vrijheid gunt om zijn/haar eigen keuzes in het leven te maken. Dat vind ik dus eigenlijk niet kunnen in een land als Nederland.
Dat komt toch vaak genoeg voor?
Familie- en bekenden-druk over geloof, levensstijl, partnerkeuze, kleding, gedrag etc komt in alle kringen en op alle leeftijden voor.

Ik vind het prima dat die vader zijn grenzen aangeeft. Dat jij het er niet mee eens bent is jammer, maar hij staat wel ergens voor.
Er zijn al teveel mensen die hun met hun kind van 9 moeten onderhandelen over van alles en nog wat. Daar heb ik minder respect voor dan voor iemand die voor zijn eigen mening gaat staan.
pi_34438309
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 09:51 schreef Croga het volgende:
Ik ken genoeg turkse jongeren die niet naar de moskee gaan, en daar ook absoluut geen problemen mee krijgen met hun ouders. Laten we dus alsjeblieft niet door 2 uitspraken een conclusie gaan posteren over het gunnen van vrijheid.....
niet alle Turken zijn moslim
het gaat wel degelijk over moslims en het geloof in dat haatboek van hun
  woensdag 25 januari 2006 @ 10:25:21 #6
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_34438942
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 09:58 schreef BeamMeUpScotty het volgende:

[..]

leeghoofd.
  woensdag 25 januari 2006 @ 10:28:40 #7
3647 B.R.Oekhoest
pi_34439028
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 09:55 schreef mgerben het volgende:

[..]

Dat komt toch vaak genoeg voor?
Familie- en bekenden-druk over geloof, levensstijl, partnerkeuze, kleding, gedrag etc komt in alle kringen en op alle leeftijden voor.

Ik vind het prima dat die vader zijn grenzen aangeeft. Dat jij het er niet mee eens bent is jammer, maar hij staat wel ergens voor.
Er zijn al teveel mensen die hun met hun kind van 9 moeten onderhandelen over van alles en nog wat. Daar heb ik minder respect voor dan voor iemand die voor zijn eigen mening gaat staan.
We hebben het hier over 'kinderen' van 22 jaar, volwassenen dus, niet van 9 jaar.
Dus jij vindt het prima dat je vader je op je 22ste dwingt (hetzij met geweld, hetzij met psychische druk), om naar de moskee te gaan? Man, je moet Amnesty direct bellen dan.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_34439136
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 10:28 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
We hebben het hier over 'kinderen' van 22 jaar, volwassenen dus, niet van 9 jaar.
Dus jij vindt het prima dat je vader je op je 22ste dwingt (hetzij met geweld, hetzij met psychische druk), om naar de moskee te gaan? Man, je moet Amnesty direct bellen dan.
Dat is nog steeds niet verboden en ik heb er ook geen problemen mee. Het is uiteraard jammer dat de vader zo kortzichtig is maar zolang de volgorde NL-wet en dan Islam is mag iedereen van mij z'n geloof beleiden zoals hij/zij dat wil. Er zullen ook genoeg christenen in dorpjes als Urk zijn die dat doen, dat is hun goed recht. Sommige kinderen zien op latere leeftijd het 'licht' en beseffen zich dat zo'n relatie niet gezond is. Andere kinderen zien dat niet.
Band of Fok!kers Battlefield 2 Clan
84.244.162.88:16567 - Band of Fok!kkers Battlefield 2 Ranked Public Server
pi_34439167
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 10:25 schreef PLAE@ het volgende:

[..]

leeghoofd.
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 09:54 schreef PLAE@ het volgende:

Het geloof en gelovigen zijn gewoon ziek. Daar is denk ik geen discussie over mogelijk
en dat noem ik nou eens een typisch pot-ketel gevalletje

leeghoofd!
pi_34439319
quote:
Degenen waar ik het over heb wel....

En welk "haatboek" heb je het over? De Bijbel? Staan nogal wat hatelijkheden in hoor..... Dus ga het alsjeblieft niet over de heilige boeken van de diverse religies hebben, daar wordt je echt niet beter van...
pi_34439555
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 09:54 schreef PLAE@ het volgende:

Het gaat precies zo bij sommige Christelijke gemeentes.

Tsja, vanaf welk referentie bepaal je dat? En wie zegt dat jij het bij het rechte eind heeft? Wie ben jij dus om dat voor een ander te bepalen?
Zt discussie over mogelijk hoor.
  woensdag 25 januari 2006 @ 10:46:56 #12
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_34439584
quote:
Gelukkig staan er in de bijbel geen afschuwelijke dingen. .

Beetje domme reaktie, een one-liner neer zetten en that's it. De vraag is eigenlijk of iemand van 22 van volwassen leeftijd zelfstandig de keuze mag maken voor welk geloof hij of zij kiest. En binnen sommige gezinnen wordt die vrije keuze niet gegeven. Persoonlijk denk ik dat in een paar "zwarte kousen gemeentes" deze keuze ook niet vrijwillig is (op straffe van uitstoting van de gemeenschap).
Mijn persoonlijk denkkader is dat iedereen vrij zou mogen kiezen of je wilt behoren tot een geloof of niet. Maar deze materie via de wet sturen zie ik niet zitten.
Overigens kan het mij niet zo veel schelen of iemand gelovig is of niet. Het gaat meer om de aanzien des persoons (en hoe hij met de medemens omgaat).
pi_34439600
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 10:39 schreef Croga het volgende:

[..]

Degenen waar ik het over heb wel....

En welk "haatboek" heb je het over? De Bijbel? Staan nogal wat hatelijkheden in hoor..... Dus ga het alsjeblieft niet over de heilige boeken van de diverse religies hebben, daar wordt je echt niet beter van...
ik moet zeggen dat ik nooit de bijbel of de koran gelezen heb , maar als daarin staat ( en dit heb ik van horen zeggen ) dat je alle ongelovigen moet doden en joden moet haten , dan kan het kloppen wat je zegt : daar word IK niet beter van !
pi_34439626
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 10:46 schreef Drugshond het volgende:
Persoonlijk denk ik dat in een paar zwarte kouzen gemeentes deze keuze ook niet vrijwillig is (op straffe van uitstoting van de gemeenschap).
Ik sprak pas met iemand die geloofde dat alle mensen die niet hetzelfde geloofden als hij slecht waren en in de hel zouden belanden. Deze jongeman was rond de 22 jaar oud en geniet op dit moment een WO opleiding Kortzichtig...
Band of Fok!kers Battlefield 2 Clan
84.244.162.88:16567 - Band of Fok!kkers Battlefield 2 Ranked Public Server
  woensdag 25 januari 2006 @ 10:49:19 #15
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_34439666
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 10:47 schreef BeamMeUpScotty het volgende:

[..]

ik moet zeggen dat ik nooit de bijbel of de koran gelezen heb , maar als daarin staat ( en dit heb ik van horen zeggen ) dat je alle ongelovigen moet doden en joden moet haten , dan kan het kloppen wat je zegt : daar word IK niet beter van !
Ik heb ook van horen zeggen dat de holocaust nooit heeft plaatsgevonden
  woensdag 25 januari 2006 @ 10:50:09 #16
89730 Drugshond
pi_34439751
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 10:46 schreef Drugshond het volgende:

Overigens kan het mij niet zo veel schelen of iemand gelovig is of niet. Het gaat meer om de aanzien des persoons (en hoe hij met de medemens omgaat).
en hier knelt de schoen een beetje
als je tegen een moslim zou zeggen dat jezelf niet gelooft en twijfelt aan het bestaan van allah dan ben je een ongelovige hond en moet je dood
  woensdag 25 januari 2006 @ 10:52:41 #18
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_34439772
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 10:51 schreef BeamMeUpScotty het volgende:

[..]

als je tegen een moslim zou zeggen dat jezelf niet gelooft en twijfelt aan het bestaan van allah dan ben je een ongelovige hond en moet je dood
Dit heb je van horen zeggen neem ik aan?
  woensdag 25 januari 2006 @ 10:54:06 #19
3647 B.R.Oekhoest
pi_34439815
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 10:50 schreef Drugshond het volgende:
Verplaatsen naar WFL ?
Het is een nieuwsbericht......
pi_34439819
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 10:49 schreef PLAE@ het volgende:

[..]

Ik heb ook van horen zeggen dat de holocaust nooit heeft plaatsgevonden
zeker van je kale vrienden ?
nou ja , als zij het zeggen zal het wel waar wezen dan
pi_34439833
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 10:52 schreef PLAE@ het volgende:

[..]

Dit heb je van horen zeggen neem ik aan?
ja
pi_34439960
quote:
Bron : Volkskrant
Sorry, mijn dochter gaat naar de moskee
Van onze verslaggever Ron Meerhof

ROTTERDAM - De Rotterdam Code mengt zich wel erg vaak in religieuze zaken. Zo luidt de kritiek van zowel allochtoon als autochtoon. Open deuren, overbodig en onnodig kwetsend, vinden zij.

Dertig, veertig jaar zijn ze in Nederland, deze Turkse en Marokkaanse mannen die vanavond naar Rotterdam-West gekomen zijn om CDA-wethouder Geluk te horen over zijn Rotterdam Code. De kinderen van enkelingen van hen doen het in ieder geval goed: werktuigbouwkundige, bouwkundige, en mondhyge.., mondhygion* De verslaggever doet er ook even over maar dan wordt het woord ‘mondhygiëniste’ in koor geoefend.
Mondhygieniste=mislukte tandarts toch?
quote:
Ze voelen zich zeker half Nederlander. Ze voelen zich hier ook thuis. Ze stemmen GroenLinks of PvdA. En ze willen over alles discussiëren , zelfs over de Rotterdam Code. Maar niet over het geloof. En dat is lastig, want een fiks deel van die code gaat over het geloof.
Praten natuurlijk doen? Misschien moeten ze Geen Woorden Maar Daden als stadslied invoeren
quote:
Neem hoofdstukje vier: ‘Wij voeden onze kinderen op tot volwaardige burgers’. Hoe gaan we dat doen, vraagt het Rotterdamse college zich in de toelichting op de zeven basisregels hardop af. Antwoord 1: ‘Rotterdamse ouders steunen hun kinderen bij het (leren) maken van hun eigen keuze – ook ten aanzien van geloof, levensbeschouwing en seksualiteit.’

Interessant beginpunt van een discussie met zes moslims. Ze laten het zich geduldig een paar keer uitleggen. Wat doet u als uw dochter van 22 jaar niet meer naar de moskee wil gaan?

Achmed, modern uitziende Turk met drie maatschappelijk geslaagde kinderen, leunt achterover. Hij glimlacht verontschuldigend. ‘Dat kan niet. Wat Allah heeft gezegd is de wet voor ons. Daar is grens. Kan niet over.’

Voor Brahim, een 53-jarige Marokkaanse bakker, is het startpunt ook meteen het einde van de discussie. ‘Ik leer mijn kinderen dat ze zich aan de Nederlandse wet moeten houden. Maar over geloof is er geen discussie. Niet naar de moskee gaan? Dat kan niet. Ik ben de vader.’
Pappa's wil isn wet en Allah weet het beter, zover voor emancipatie gelijke rechten en het grondrecht voor vrije reliieuze keuze
quote:
’s Middags maakt Arthur Vlaardingerbroek van de ChristenUnie al duidelijk dat eventuele bedenkingen niet alleen aan allochtonen zijn voorbehouden. De ideale Rotterdammer van dit college is niet Vlaardingerbroeks ideale Rotterdammer.

Het publiek in Rotterdam-West trakteert Geluk vooral op kritiek die al snel in hoon omslaat. De regels zijn open deuren, overbodig, kwetsend, of het staat allemaal al in de wet1, de toon is verkeerd, het komt allemaal hard aan en verkeerd over2 en denkt hij zich weleens in hoe het voelt als allochtoon? 3 Vooral autochtone aanwezigen, werpen hem dat voor de voeten.[sup4[/sup] ‘Het zal allemaal wel’, grijnst Geluk in de wandelgangen. ‘Maar ik constateer dat we hier wel discussie hebben over wezenlijke dingen.’
1) Waarom houden ze zich niet aan de wet als ze zo goed weten wat erinstaat?
2) Arme zielige allochtoontjes, Rezzpect moeten we hebben voor een groep waar een enkeling erin slaagt mislukte tandarts te worden
3) Ja ik weet hoe dat voel, ik weet niet of de spreker het weet, maar allochtoon zijn is niet zo moeilijk als je je aanpast, respect hebt voor het land waarin je je bevint, de taal leert, respect eisten miscommunicatie niet meteen ziet als racisme, maar als misverstand.
4) Hmmm laat me raden wat deze mensen stemmen
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 09:38 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Helemaal met je een, zelfs de meest zware refo die ik ken, is er niet gelukkig mee als zijn kinderen niet naar de kerk zouden gaan, maar dwingen??

En de houding die mensen aannemen als hun mentaliteit ter discussie gesteld wordst: Achteroverleunend, alsof ie de directeur is en de boel runt, zijn dochter is vast moduig mondiaal..mondiel ... mislukte tandarts.

Ze kennen de wet evrdomt goed en dan nog die houding, het is niet eens onwetendheid, het is pure onwil.

[ Bericht 0% gewijzigd door desiredbard op 25-01-2006 11:44:24 ]
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
  woensdag 25 januari 2006 @ 10:59:42 #23
89730 Drugshond
pi_34439972
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 10:51 schreef BeamMeUpScotty het volgende:
Nee hoor, ik werk regelmatig met moslims samen. En die weten stuk voor stuk dat ik niet gelovig ben. En ik leef nog steeds . Sterker nog een paar van deze mensen staan gewoon op mijn e-mail lijst.

Wat jij doet is eigenlijk de hele moslim gemeenschap in het zogenaamde haatkamp plaatsen en dat is in mijn optiek een verkeerde (abjecte) gedachte. Ben je soms bang van moslims... , ik niet hoor. Als je echt met ze zou praten dan zou je versteld staan in hoevere ze net zo broodnuchter zijn als de normale kaaskop.

Geweld om het geloof een zetje geven is not done....
"Door een mens te doden heb je de gehele mensheid vermoord" . Ik weet niet wat de exacte statement is...
  woensdag 25 januari 2006 @ 11:01:36 #24
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_34440018
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 10:59 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Nee hoor, ik werk regelmatig met moslims samen. En die weten stuk voor stuk dat ik niet gelovig ben. En ik leef nog steeds . Sterker nog een paar van deze mensen staan gewoon op mijn e-mail lijst.
Ik heb hetzelfde meegemaakt. En m'n moslim klasgenoot ( en ook nog Turk ) heeft me zelfs op MSN toegevoegd
  woensdag 25 januari 2006 @ 11:21:24 #25
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_34440603
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 10:59 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Sterker nog, je hebt met (de volgens velen radicale) Bansheeboy samengewerkt.

²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')