Ik zal dan maar eens een ander geluid laten horen
Ben je opzoek naar een camera voor lowlight (ISO 800 en hoger met snelle primes <2) fotografie, kijk dan niet naar die Olympus. Gaan dan voor een andere camera. Olympus heeft geen snelle primes en vanaf ISO 800 wordt de foto's toch erg gevoelig voor ruis.
Desondanks heeft de Olympus wel een aantal andere eventueel interessante voordelen tov van D50.
-SSWF (stoffilter)
-Geweldige build quality
- Zeer goede kitlenzen!
- 8mp
- Mirror lock up
- ISO 100
-White balance fine tuning (AWB, one touch, presets en 3 memory presets)
-Interne flitser icm de Fl -36 te gebruiken
De kleinere sensor heeft z'n voordelen en ze nadelen. Zoals ik eerder al zei heeft het zn nadeel als het aankomt op beeldruis. Het voordeel zit hem in een stukje tele dat je er extra bijkrijgt en dat de lenzen kleiner kunnen zijn dan legacy lenzen of de DX lenzen.
Dat 4:3 een slechter of een betere ratio vind ik erg persoonlijk. Ik vind 4:3 een veel makkelijke ratio om composities te maken. Daarnaast voor weergave op televisie en op veel beeldschermen is makkelijker omdat hier de ratio beter overkomt.
Voor afdrukken maakt het inderdaad wat uit maar de Olympus heeft ook wat extra pixels.
Kijk goed naar die Olympus, het is een geweldige camera! Hij kan de concurrentie met de Nikon zeker aan maar wie de winnaar wordt is erg afhankelijk van je persoonlijke voorkeur. Elke camera heeft zijn voor en zn nadelen en wat zwaarder weegt kan alleen jij bepalen.
Ik heb nu een half jaar een E-300 en ben er erg tevreden over. Je kan de Nikon en de Olympus direct vergelijken in de review van de E-500 op DPreview.
http://www.dpreview.com/reviews/olympuse500/page19.aspSowieso is de review van de E-500 meer up to date omdat de E-300 vaak nog met firmware 1.0 is getest. Inmiddels zitten we bij 1.3 (en 1.1 voor de kitlens volgens mij) en een hoop dingen zijn verbeterd en een aantal functies zijn toegevoegd.Op een paar functies na zijn het dezelfde camera's met dezelfde sensor alleen een heel ander uiterlijk.