abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35653430
quote:
Op maandag 27 februari 2006 10:14 schreef ableton het volgende:
@revange2005: Als je nou iets lang geduld hebt en tot 750 spaart, kan je een R-1 van Sony kopen. Imho toch wel (één van) de beste compact op dit moment.
Het klinkt niet echt alsof hij zo'n dure camera nodig heeft. De eerder genoemde Canon modellen voldoen meer dan genoeg aan zijn eisen, en zijn een paar honderd euro goedkoper.
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
pi_35714890
Ik kan de Panasonic FX-9 aanraden.

T.o.v. de Ixus50/55 bevat deze image stabilizer en het lcd scherm heeft een veel hogere resolutie. Prijs is vrijwel gelijk.
Jaarlijstjes: '08 | '09 | '10 | '11 | '12 |
'13 |
'14
pi_35823411
Ik heb zelf een Sony DSC-S40 en ben er als amateur tevrede over.

De specificatie:
Megapixels: 4.1 miljoen
Zoom (tele): 3
Zoom (wide): 32 mm
Macro focus afstand: Onbekend
Type Geheugen kaart: 32 MB Internal, Memory Stick Pro
Meegeleverd geheugen: 32 MB Internal
Maximale resolutie: 2304 x 1728
Overige resoluties: 2048 x 1536, 1280 x 960, 640 x 480
Diafragma bereik: F2.8 - F5.2
Minimale sluitertijd: 30 sec
Maximale sluitertijd: 1/2000 sec
Belichtingscompensatie: -2 EV to +2 EV in 1/3 EV Steps
Self-timer tijd: 10 sec
Grootte LCD: 1.5 "
Aantal Pixels LCD (x1000): 77
Batterij: AA (2) batteries (NiMH recommended)
ISO waardes: Auto, 80, 100, 200, 400
Foto stabilisatie: Nee
Digitale zoom: Ja, 3 x
Auto focus type: TTL
Automatische focus: Ja
Handmatige focus: Nee
Externe flits mogelijk: Nee
Ingebouwde flits: Ja
Afstandsbediening: Nee
Video opnamen: Ja, MPEG VX (VGA, 16/30 fps, unlimited)
Interval opnames: Nee
Statief optie: Ja
Video uitgang: Nee
Kwaliteits mogelijkheden: Fine, Standard
Firewire aansluiting: Nee
Foto preview zoom: Ja
USB aansluiting: Ja
Serial aansluiting: Nee
Grootte: 99 x 52 x 34 mm (3.9 x 2 x 1.3 in)
pi_35946784
Ik ben op zoek naar wat advies. Na een tijdje digitale compact fotografie wil ik binnenkort overstappen naar DSLR.

Wat is een goed instapmodel voor de beginner, qua gebruik en qua kosten? Is het aan te raden om een occasion te kopen of is dat te onbetrouwbaar.

Heb zelf een kort lijstje gemaakt qua modellen, misschien dat jullie er nog meer weten:
Nikon D50
Olympus E-500/E330
Pentax *ist D
Samsung GX-1S (kan van deze geen prijzen vinden)
Canon EOS 350D

Bedankt voor de hulp
  zaterdag 11 maart 2006 @ 18:49:49 #80
127142 Muk
nu met extra pulp
pi_35946800
@ Den Haag

je hebt je vraag nog niet neergezet of het antwoord is er al:

de pentax is een hele mooie camera, de D50 ook.

die samsung is volgens mij een omgelabelde pentax ist Dl, pentax gaat in europa onder de naam samsung verkocht worden, ik persoonlijk vind dat jammer, maar het maakt de camera's niet slechter.

van de olympus zou ik afblijven, olympus werkt met een andere hoogte/breedte verhouding van de sensor, 3/4. en een hogere cropfactor van 2x, dit betekend dat je speciale objectieven nodig hebt, en dat de keuze daarvan heel beperkt is. de 3/4 verhouding geeft ook problemen met afdrukken van je foto's omdat het niet spoort met de standaard verhoudingen van fotopapier.

wat betreft de canon: de 30D is een prachtige camera, maar 2x zo duur als de anderen. bedoel je niet de 350D? de 350D is een prima camera, maar heeft een kleinere body, waardoor deze vaak veel minder prettig in de hand ligt, loop maar eens een fotozaak in en houd ze eens vast, dan weet je meteen wat ik bedoel.

houd er rekening mee, dat je niet alleen voor deze camera voor een bepaalt merk kiest, maar ook meteen voor de toekomst, omdat je bij je volgende camera je oude objectieven zal willen blijven gebruiken.
Op zondag 1 maart 2009 19:55 schreef EchnaDarr het volgende:
En als ik weer heel erg eerlijk ben weet ik niet of ik het nog wel zo prettig vind als hij hier mod blijft. En dan druk ik me nog zacht uit.
pi_35946933
Zien er nog speciale modellen die aan te raden zijn, of zaken waar het goed en goedkoop te krijgen is. Heb er wel wat op internet gevonden
  zaterdag 11 maart 2006 @ 19:10:42 #82
127142 Muk
nu met extra pulp
pi_35947450
ehm ik zou zelf voor de D50 of D70s gaan, maar dat hangt van je budget af. ga er wel van uit dat hoe minder je betaald, hoe minder de service is... de kamera-express in rotterdam bijvoorbeeld is heel goedkoop, maar je mag de doos niet eens open maken voordat je betaald hebt. de foka in rotterdam is een tientje duurder ofzo.. daar moet ik nog eens gaan kijken hoe het met service en klantvriendelijkheid is. ik zou zeggen, kijk naar de prijzen van bovenstaande zaken en kijk of je je spul 50 euro duurder bij een zaak mét fatsoenlijke service kan krijgen.
Op zondag 1 maart 2009 19:55 schreef EchnaDarr het volgende:
En als ik weer heel erg eerlijk ben weet ik niet of ik het nog wel zo prettig vind als hij hier mod blijft. En dan druk ik me nog zacht uit.
  zaterdag 11 maart 2006 @ 20:31:14 #83
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_35950080
de D50 is speciaal voor mensen zoals jij gemaakt, Den_Haag- mensen die meer dan een compact willen, en de DSLR wereld willen betreden.. Als je canon wilt, is het de 350D. Van de andere merken die je noemt heb ik geen idee
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_35982299
Bedankt voor de adviezen. Zal deze week eens gaan zoeken.
pi_36066128
Ik ben een leek die op zoek is naar een andere digitale fotocamera.
Eigenlijk heb ik 'maar' 2 eisen.
1. Ik moet een flink eind kunnen inzoomen (ga binnenkort op safari en hoop dat de leeuwen wat afstand bewaren :-)
2. Ik maak veel foto's van bewegende objecten (m'n hond)

Ik heb nu een camera met 3x optische zoom en dat vind ik te weinig. Zie camera's met 6, 10 en 12x optische zoom maar hoe kan ik bepalen wat de verschillen zijn, zegt me niet zoveel namelijk.

Verder zou ik willen weten waar ik op moet letten als ik een camera wil waarmee ik bewegende beelden kan fotograferen.

Alvast bedankt!
Essie
  woensdag 15 maart 2006 @ 20:02:21 #86
262 Re
Kiss & Swallow
pi_36066378
oei bewegende beelden...

Canon S2
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_36068738
oh ik zie prijs er niet bij staan, dus een Canon eos 1dmk2 met bigma of 28-300mm f/3.5-5.6L IS USM??

Maar voor de wat normale beurs: die s-serie zijn een hele goede dingen, die alles in principe alles kunnen, maar wellicht is de s3 wat beter dan?
Moet je die kleur zien, hoorapparaat-beige !
pi_36068927
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 20:02 schreef Re het volgende:
oei bewegende beelden...

Canon S2
Onderbouwing?

Voor bewegende dingen heb je een korte sluitertijd nodig -> lichtsterke lens, hoge gevoeligheid van je medium (in dit geval de sensor).

Die S2 heeft image stabilization, wat juist gebruikt wordt bij lange sluitertijden (je kunt dan een foto maken terwijl je hand eigenlijk te erg trilt). Bewegende dingen op je foto staan niet opeens stil door IS!.
  woensdag 15 maart 2006 @ 21:23:19 #89
262 Re
Kiss & Swallow
pi_36068991
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 21:20 schreef Gizz het volgende:

[..]

Onderbouwing?

Voor bewegende dingen heb je een korte sluitertijd nodig -> lichtsterke lens, hoge gevoeligheid van je medium (in dit geval de sensor).

Die S2 heeft image stabilization, wat juist gebruikt wordt bij lange sluitertijden (je kunt dan een foto maken terwijl je hand eigenlijk te erg trilt). Bewegende dingen op je foto staan niet opeens stil door IS!.
maar wel 12 keer zoem en die IS kan uit natuurlijk
pi_36069136
IS uit maakt de lens niet opeens lichtsterk of de sensor goed op hoge iso-waardes.

Overigens zeggen zoomfactoren ook niet alles. Een zoomfactor geeft alleen de verhouding aan tussen de grootste en kleinste beeldhoek die mogelijk is. Er zijn objectieven met 1x zoom (eigenlijk 0x) die het oog van de leeuw vol in beeld brengen, terwijl je 12x zoom cameraatje misschien ergens in beeld een klein leeuwtje laat zien.
Consumentencameraatjes met heel veel zoom hebben vaak ook vrijwel geen groothoek, dat is ook iets om bij stil te staan als je dat wel wilt.
  woensdag 15 maart 2006 @ 21:30:21 #91
262 Re
Kiss & Swallow
pi_36069203
de Canon S2 is dan ook geen consumenten cameraatje
pi_36069460
Niet?
De S2 is van plastic, heeft een kleine sensor die nog net bruikbaar is op 400 iso en een alles in 1 superzoomobjectief. De doelgroep lijkt me dan echt consumenten, en niet professionals die zo'n ding dagelijks gebruiken bij het uitoefenen van hun beroep.
pi_36069509
Nog even voor de de duidelijkheid ;-)) ik ben echt een leek op cameragebied, ik begrijp dus niet echt veel van jullie discussie.
Ik zoek een niet te ingewikkelde en zeker niet te dure camera waarmee ik gewoon leuke foto's kan maken, vooral van m'n hond.
Ik heb nu steeds van die wazige poten op m'n foto staan als ze rent of springt, ik zoek dus een camera waarmee ik dat probleem niet meer heb.
Ik moet dus vooral letten op de lichtsterkte?
En hoe kan ik dat zien, met wat voor waarde wordt dat aangegeven?
Essie
  woensdag 15 maart 2006 @ 21:41:21 #94
262 Re
Kiss & Swallow
pi_36069576
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 21:38 schreef Gizz het volgende:
Niet?
De S2 is van plastic, heeft een kleine sensor die nog net bruikbaar is op 400 iso en een alles in 1 superzoomobjectief. De doelgroep lijkt me dan echt consumenten, en niet professionals die zo'n ding dagelijks gebruiken bij het uitoefenen van hun beroep.
ja kan ook de D2x met 70-200mm 2.8 VR adviseren natuurlijk

kortom TO heeft wat vage vragen dus lijkt me zo'n cameraatje goed zat
  woensdag 15 maart 2006 @ 21:43:29 #95
262 Re
Kiss & Swallow
pi_36069659
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 21:39 schreef Essie_1969 het volgende:
Nog even voor de de duidelijkheid ;-)) ik ben echt een leek op cameragebied, ik begrijp dus niet echt veel van jullie discussie.
Ik zoek een niet te ingewikkelde en zeker niet te dure camera waarmee ik gewoon leuke foto's kan maken, vooral van m'n hond.
Ik heb nu steeds van die wazige poten op m'n foto staan als ze rent of springt, ik zoek dus een camera waarmee ik dat probleem niet meer heb.
Essie
wat is je budget ten eerste en dan kan je over specs praten
pi_36069675
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 21:39 schreef Essie_1969 het volgende:
Essie
Je moet op de sluitertijden van je camera letten: een korte sluitertijd betekent dat hij er minder lang over doet om de foto te maken als het ware, dus dat er een korter moment op de foto staat, en dus minder snel beweging. Als je een kleinere sluitertijd gebruikt, komt er minder licht binnen op je foto als het ware, omdat de tijd korter is (meer tijd; meer licht). Daarom is een lichtsterke lens fijn; die zorgt er voor dat er, bij dezelfde sluitertijd, meer licht binnen kan komen op je foto, waardoor je in dezelfde situaties een kortere sluitertijd kunt gebruiken zonder te hoeven flitsen voor extra licht.
Je moet in dit geval er op letten dat je camera een zo groot mogelijk diafragma kan maken (dat laat licht door, dus hoe groter; hoe meer licht), dit wordt aangegeven met F-getallen, zo rond de 2.8 is erg gebruikelijk bij gewone compactcamera's. Een groter diafragma wordt aangegeven met een kleiner getal; dus 2 zou voor dat doel beter zijn dan 2.8.
Zo, dit was een heel eenvoudige, maar ik hoop goed te begrijpen uitleg over hoe het ongeveer zit .

Edit: We hebben hier toch een centraal "Ik zoek een digitale camera" topic voor?
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
pi_36069749
Bedankt, hartstikke duidelijk inderdaad, daar kan ik wat mee! Nu weet ik tenminste een beetje waar ik op moet letten.
Een budget heb ik niet echt, ik wil het niet te gek maken. Dacht zelf aan 300 of 400 euro, kan ik daar wat redelijks voor kopen?
Essie
pi_36069785
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 21:41 schreef Re het volgende:

[..]

ja kan ook de D2x met 70-200mm 2.8 VR adviseren natuurlijk

kortom TO heeft wat vage vragen dus lijkt me zo'n cameraatje goed zat
Wat we dan kunnen doen is vragen of Essie misschien specifiekere eisen heeft, in plaats van een S2 roepen zonder uitleg
Verder heeft Essie duidelijk een consumentencamera nodig, dus een S2 komt dan eventueel in aanmerking. Waarom je een S2 geen consumentencamera vind snap ik verder nog steeds niet (dat je ook een D2x kunt adviseren verandert niks aan de doelgroep van de S2 lijkt mij zo?).

Dus Essie: wat is je budget? Wil je op een schermpje turen of kijk je liever door een zoeker? Is groothoek belangrijk (wil je als je binnen fotografeert uitgezoomd een hele kamer erop krijgen, of hoeft dat niet)? Heb je toevallig al geheugenkaartjes van een bepaald type?
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 21:43 schreef Elefes het volgende:

[..]

*knip*
Edit: We hebben hier toch een centraal "Ik zoek een digitale camera" topic voor?
Dat topic is dicht, want dit schijnt makkelijker te zijn

Je verhaal klopt verder. Om het aan te vullen: de gevoeligheid van de sensor bepaald ook de sluitertijd. Gevoeligheden worden aangegeven in ISO-waardes, net als al jaren bij film overigens. Als je een camera instelt op 400 iso, dan heeft hij 50% van de hoeveelheid ligt nodig als op 200 iso. Vergeleken met 100 iso is hij zelfs 4x zo gevoelig, dus heb je maar 25% van de 100 iso lichthoeveelheid nodig.

Hoe hoger de iso kan, des te beter dus, zou je denken. Klopt ook ongeveer, maar de meeste consumentencamera's hebben een heel klein sensortje met heel veel pixels. Dit zorgt voor veel warmte bij hogere ISO-waardes, omdat er dan meer elektriciteit door je sensor gaat. Warmte zorgt weer voor ruis in je foto, bij veel ruis wordt je foto onbruikbaar.

Heb je 2 camera's die tot bijvoorbeeld 800 iso gaan, dan hoeven ze nog niet beide even geschikt te zijn. Camera 1 kan bijvoorbeeld maar bruikbaar zijn tot 400 iso, terwijl camera 2 bruikbare foto's maakt op 800 iso. Camera 2 is dan geschikter, omdat je bij een situatie die 2x zo donker is kan blijven fotograferen.
Prestaties bij hoge ISO-waardes kun je uit reviews van camera's halen.

[ Bericht 33% gewijzigd door Gizz op 15-03-2006 21:53:58 ]
  woensdag 15 maart 2006 @ 21:49:36 #99
262 Re
Kiss & Swallow
pi_36069873
daar kan je veel redelijks voor kopen ja

denk dat de specs er niet superveel toe doen, in die prijsrange is veel te krijgen wat aan je verwachtingen zal voldoen, denk wel dat je een korte ontspan vertraging wilt hebben (dus moment van indrukken ontspan knop en daadwerkelijke afklikken van de foto) . Gewoon een winkel ingaan en alles proberen...
  woensdag 15 maart 2006 @ 21:51:00 #100
262 Re
Kiss & Swallow
pi_36069928
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 21:47 schreef Gizz het volgende:

[..]

Wat we dan kunnen doen is vragen of Essie misschien specifiekere eisen heeft, in plaats van een S2 roepen zonder uitleg
Verder heeft Essie duidelijk een consumentencamera nodig, dus een S2 komt dan eventueel in aanmerking. Waarom je een S2 geen consumentencamera vind snap ik verder nog steeds niet (dat je ook een D2x kunt adviseren verandert niks aan de doelgroep van de S2 lijkt mij zo?).

Dus Essie: wat is je budget? Wil je op een schermpje turen of kijk je liever door een zoeker? Is groothoek belangrijk (wil je als je binnen fotografeert uitgezoomd een hele kamer erop krijgen, of hoeft dat niet)? Heb je toevallig al geheugenkaartjes van een bepaald type?
ahhh zo... ja dan is het een consumenten cameraatje en gaf daarom ook dat advies
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')