euhm niet meteen wel binnen 1 1/2 mndquote:Op donderdag 23 februari 2006 11:39 schreef ableton het volgende:
Nee wil geen DSLR omdat het in is of hip.
Ik fotografeer nu nog met analoge toestellen van 40/50 jaar oude pentaxxen, praktika's en zenit-e's tot recente minolta's. Alleen ben nooit op digitaal overgegaan omdat ik vond dat digitale camera's in mijn prijsklasse nog niet zo ver waren. Nu wel.
En nu wil ik gewoon een kwalitatief goed instapmodel. Het uitbreiden komt wel, neem aan dat jullie ook niet begonnen zijn met wat je nu allemaal erbij hebt.
ik denk dat je eens rond moet kijken naar welke merken je uit wilt gaan, en dat dan de adviesen makkelijker te geven zijnquote:
een compactcamera dus...quote:Op vrijdag 24 februari 2006 13:32 schreef jack4ya het volgende:
Tja... de canon die ik had presteerde best goed.
dus het mag best een Canon zijn.
3/4 megapixel is genoeg, mits het goede kwaliteit oplevert...
deze staan nog op de site van canon dus zullen nog wel verkocht wordenquote:Op vrijdag 24 februari 2006 13:37 schreef Gose het volgende:
canon powershot series, s45 (wordt die nog verkocht?), s50 en hoger....
idd aantrekkelijk http://www.dpreview.com/reviews/canonsd400/page10.aspquote:Op vrijdag 24 februari 2006 15:19 schreef Phoenixjuh het volgende:
Canon Ixus 50
* GOEDE beeldkwaliteit
- Beeldkwaliteit is heel goed, maar vergeleken met een spiegelreflex zie je toch wel grote verschillen. Maar als camera'tje is het zeer acceptabel. Kent overigens diverse focussen, handmatig of automatisch.
* "goede" "volle" kleuren
- Kleuren zijn zeer realistisch
* Echt knetterstrak beeld (mits juiste focus natuurlijk)
- Voor een dergelijke camera is het strak genoeg, het kan strakker (wanneer je het op 100% formaat bekijkt), maar dat kan je denk ik niet verwachten van een compactcamera.
* Géén aura's (rond contrastrijke randen) of artefacten
- Nooit last van gehad
* Géén kleurbloedingen
- Ook geen last van
* Sluitertijd kunnen bepalen... mag via voor instellingen, graag manueel
- Kan aangepast worden
* batterijen... tja ik had canon block accu's en die vloeien continu leeg... en goedkoop waren ze niet, dus reguliere batterijen (optie er voor) zou prettig zijn.
- Accu gaat heel lang mee. Heb zelf altijd een reserve accu bij me, maar bijna nooit hoeven gebruiken. Maakt makkelijk 200 foto's op 1 accu.
* gewicht boeit niet, sjouwen doe ik toch al
- Ach ja, het is wel super klein, kan je over meenemen. Is een voordeel toch?
* budget: niet zo van belang ergens tot 300 ofzo
- Tegenwoordig voor minder dan 300 euro te verkrijgen.
Ik denk dat je dat bij compact camera's altijd wat meer blijft houden dan bij echte professionele camera's. De vraag is natuurlijk in welke mate het je opvalt en hoe veel het je stoortquote:Op vrijdag 24 februari 2006 15:26 schreef jack4ya het volgende:
[..]
idd aantrekkelijk http://www.dpreview.com/reviews/canonsd400/page10.asp
ik zie wel een opmerking over "edge sharpness and fringing" en daar ben ik erg gevoelig voor... (lees: daar houd ik niet zo van)
toch neem ik 'm wel mee in de overweging, want het kleine maatje is toch ook wel aangenaam
Inderdaad, en dat komt mede doordat het in het algemeen niet bekend is waarom men eigenlijks aan een hoge MP heeft. Professionals hebben veel MP's nodig, omdat er vaak kleinere stukken van originele opnames worden geknipt. Hierdoor blijven de foto's scherp. Mocht je bijvoorbeeld een stukje van de rand eruit willen knippen en deze gebruiken als je uit eindelijke foto, dan heb je wel kans dat deze minder scherp is. Maar bij normaal gebruik is daar bijna nooit sprake van. Bij normaal gebruik zal je zelfs bij een afdruk op A4 en eventueel A3 formaat geen verschil zien.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 00:20 schreef Elefes het volgende:
[..]
Ik denk dat je dat bij compact camera's altijd wat meer blijft houden dan bij echte professionele camera's. De vraag is natuurlijk in welke mate het je opvalt en hoe veel het je stoort![]()
Ik zelf zie er vrij weinig van bij mijn camera (Olympus C7070) en bovendien, op afdrukken van 10x15 verdwijnen deze dingen meestal helemaal in het beeld.
Sjees, voor 500/600 heb je al meer dan een "leuk" ding.quote:Op zondag 26 februari 2006 18:06 schreef Revenge2005 het volgende:
ik probeer het maar ff
Ik ben nog een newbie met Fotografie maar ik zou graag een digitale camera aanschaffen
heb er alleen totaal geen verstand van
Wat ik zoek is het volgende
moet er makkelijk mee overweg kunnen ( dus een soort van instap model )
maar ik wil er nog wel wat aan hebben als ik het allemaal een beetje onder de knie heb
ik zoek geen spiegelreflex oid maar gewoon een compact camera
Budget rond de 500-600 ( moet je wel een leuke voor hebben tog ? )
de camera moet zich wel goed laten scherp stellen
zowel binnen als buiten
want ik wil em gebruiken voor de zomer kiekjes en de verjaardag kiekjes enzo
en natuurlijk de hilarische momenten
hij mag op batterijen werken maar mag ook op accu
het lieft mag de memory size van de camera met geheugenkaart tot de 1 GB gaan als dat mogelijk is
iemand die me een camera kan aanraden ( geen trust oid )
Sorry dat ik niet meer info kan geven aangezien ik niks snap van autofocus/zoom
etc
Ik vind de gewone batterijen heel interessant... ik had destijds lion accu's.... die dingen lopen na een dag al leeg, zonder te gebruiken, sterker nog niet eens in de camera! En ze zijn/waren wel 45,- e per stuk!quote:Op maandag 27 februari 2006 10:22 schreef Ynske het volgende:
In Zoom.nl zag ik een review staan van de Nikon Coolpix P2
¤324,-
zoom, 3,5 optisch (35-216mm)
scherpstellen 4 cm - oneinding
ligsterkte F 1.7 - 5.2
lichtgevoeligheid
ISO 64 -400
volgens mij ook best een goed cam. als ik dat zo las Score 7.9
+ wifi, beeldkwaliteit, bedieningsgemak
- zoekerm, beperkt groothoekbereik
en de Canon Powershot A610
¤270,-