abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 24 januari 2006 @ 17:08:28 #1
121830 Kadesh
The Protectors of the Garden
pi_34418042
quote:
Nederland in achterhoede milieubeschermers
DEN HAAG - Nederland presteert in vergelijking met andere landen maar matig als het gaat om milieubescherming. Dat bleek dinsdag uit de Milieu Prestatie Index 2006 van de Amerikaanse universiteiten Yale University en het Earth Institute van Columbia University.

Op de wereldwijde lijst, die donderdag in het Zwitserse Davos gepresenteerd wordt, bezet Nederland de 27e plaats. Dat is een plaats net boven de Verenigde Staten dat gezien zijn opstelling inzake bijvoorbeeld het Kyoto Verdrag niet echt bekend staat om zijn vooruitstrevende milieu- en klimaatmaatregelen. In de lijst van de 23 meegetelde Europese landen hoort Nederland met een achttiende plaats bij de hekkensluiters.

Nieuw Zeeland voert de wereldwijde index aan, gevolgd door Zweden, Finland, Tsjechië en Groot-Brittannië. Deze landen zetten zich met maatregelen en geld „significant” in voor de bescherming van het milieu, aldus de Amerikaanse onderzoekers.

Bij de beoordeling van het milieubeleid hebben de onderzoekers naar de prestaties op verschillende terreinen gekeken. Zo zijn cijfers uitgedeeld voor beleid ten aanzien van gezondheid en milieu, luchtkwaliteit, biodiversiteit, waterkwaliteit en duurzame energie.

Dat de Verenigde Staten nog altijd slecht scoren, vormt volgens de onderzoekers niet alleen een probleem voor de Amerikanen zelf, maar „voor de hele wereld”. Zij hopen dat de milieu-index de Amerikanen en hun regeringsleiders wakker zal schudden.
En maar blaten over die Amerikanen, terwijl Nederland dus geen haar beter is. Niet dat ik het erg vind, verre van. Wat me wel stoort is dat ze hier Eco-tax op eco-tax stapelt om de burger uit te persen, maar er verder niets gebeurd.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)lieubeschermers.html

edit, bron toegevoegd.

[ Bericht 2% gewijzigd door Kadesh op 24-01-2006 17:40:33 ]
For thirteen generations we have protected it from the unclean
  Moderator dinsdag 24 januari 2006 @ 17:10:58 #2
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_34418118
feitelijk zijn we wel een haar beter dus
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 24 januari 2006 @ 17:17:28 #3
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_34418337
ik stem voor geen milieu!
Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
pi_34418430
Als er wordt gekeken naar de luchtkwaliteit, zijn we al het lulletje, zo met het ruhrgebied naast de deur...
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  dinsdag 24 januari 2006 @ 17:23:14 #5
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_34418528
Ik krijg anders toch echt een gevoel dat men in NL zoveel blaat over het milieu, dat zelfs vliegvelden daarvan last ondervinden.
Maar misschien zijn dat dan weer de milieu radicalen die daar over gaan?
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  dinsdag 24 januari 2006 @ 17:24:19 #6
110987 ErwinRommel
pi_34418559
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 17:20 schreef Jordy-B het volgende:
Als er wordt gekeken naar de luchtkwaliteit, zijn we al het lulletje, zo met het ruhrgebied naast de deur...
Denk niet dat het Ruhrgebied hier alleen maar debet aan is. Noord-West Europa is gewoonweg zeer dicht bevolkt met zeer veel industrie.
pi_34418577
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 17:23 schreef ErwinRommel het volgende:
Ik krijg anders toch echt een gevoel dat men in NL zoveel blaat over het milieu, dat zelfs vliegvelden daarvan last ondervinden.
Zelfs vliegvelden? Juist vliegvelden. Maar meestal gaat dat dan weer over geluidsoverlast.
  dinsdag 24 januari 2006 @ 17:27:21 #8
110987 ErwinRommel
pi_34418681
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 17:24 schreef SCH het volgende:

[..]

Zelfs vliegvelden? Juist vliegvelden. Maar meestal gaat dat dan weer over geluidsoverlast.
Dat is toch ook milieu belastend als ik het zo mag geloven?

Ook bestemmingsplannen worden hierop aangepast meen ik, om de natuur de ruimte te geven. (heb het even niet over de aanvliegroute van Awacs toestellen uit GeilenKirchen).
pi_34418743
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 17:24 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Denk niet dat het Ruhrgebied hier alleen maar debet aan is. Noord-West Europa is gewoonweg zeer dicht bevolkt met zeer veel industrie.
De luchtkwaliteit in Nederland is slecht in de randstad, maar niet alleen vanwege het verkeer... Het ruhrgebied speelt er een behoorlijke rol in, wat je direct kan merken als de wind verkeerd staat.

Het is vreemd dat wij dubbele maatregelen moeten nemen om ook de vervuiling van de buren te compenseren...
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_34418885
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 17:08 schreef Kadesh het volgende:

[..]

En maar blaten over die Amerikanen, terwijl Nederland dus geen haar beter is. Niet dat ik het erg vind, verre van. Wat me wel stoort is dat ze hier Eco-tax op eco-tax stapelt om de burger uit te persen, maar er verder niets gebeurd.
Het issue is dat er in NL duidelijk te weinig gebeurt om het milieu te beschermen, niet dat we het wel of niet beter doen dan de VS. Zoveelste voorbeeld van de slappe, slechts op economisch gewin gerichte regering als we nu hebben. Waar haal je trouwens al die eco-taxen vandaan en waar haal je vandaag dat daar niks mee gebeurt, want dat zie ik in je bron niet staan.
Jesus saves but death prevails.
  dinsdag 24 januari 2006 @ 17:33:06 #11
110987 ErwinRommel
pi_34418886
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 17:28 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

De luchtkwaliteit in Nederland is slecht in de randstad, maar niet alleen vanwege het verkeer... Het ruhrgebied speelt er een behoorlijke rol in, wat je direct kan merken als de wind verkeerd staat.

Het is vreemd dat wij dubbele maatregelen moeten nemen om ook de vervuiling van de buren te compenseren...
Ok, ik heb er geen verstand van, maar bv ook in NL zijn er gebieden die door bv zware petrochemische industrieen een behoorlijke uitstoot hebben.
Wat denk je van bv belgie met z'n zware industrie?

Het is denk ik idd zo dat NL dubbele maatregelen neemt, eenzijdig. Dus niet samen met de andere ons omringende landen gezamelijk maatregelen neemt.
pi_34420205
Tjongejonge, we zijn bijna nog slechter dan de VS. Tijd weer dus voor een milieuminister voor wat het waard is. Grappig dat het in Davos wordt gepresenteerd, daar weten ze pas wat schoon is. Op de gele sneeuw na dan. Teringhonden.
  dinsdag 24 januari 2006 @ 18:18:41 #13
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_34420415

Maar goed, 't is niet toevallig dat de randstad een van de meest vervuilde plekken (vooral de lucht) ter aarde is.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  dinsdag 24 januari 2006 @ 18:26:17 #14
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_34420648
Nederland is inderdaad niet constructief bezig met het milieu.

Duitsland is al jaren bezig met (accijnsvrije) bio-diesel, maar NL denkt liever aan accijnsinkomsten uit diesel. Hetzelfde geldt voor LPG die door de houderschapsbelasting niet echt aantrekkelijk gemaakt wordt.

Met kerncentrales kun je een hoop uitstoot beperken, maar men heeft liever de windmolen welke niet milieu vriendelijker wordt als we belasting van het milieu door de fabricage van deze apparaten meerekenen.

Een gespreide bebouwing zorgt ervoor dat uitstoot zich niet concentreert tot bepaalde kernen, maar in Nederland bouwen we alles hutje mutje op elkaar, waardoor 89% van het land gewoon leeg staat.

En ga zo maar door...
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_34420769
Stop elke cent die opgehaald wordt door parkeerboetes, snelheidsovertredingen en dat soort dingen, in oplossingen voor het probleem, dan doe je nog iets goeds met dat geld.
pi_34459844
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 17:08 schreef Kadesh het volgende:

[..]

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)lieubeschermers.html

edit, bron toegevoegd.
Ach het is weer 1 of ander pruts onderzoek. In het verleden is geld geinvesteerd in Poolse bruinkoolcentrales omdat dat per saldo meer opleverde om de luchtvervuiling in Nederland te verminderen.

Met andere woorden, de luchtkwaliteit in NL is niet alleen afhankelijk van hetgeen wij doen, maar vooral van hetgeen wat uit onze buurlanden en verder vandaan komt.

Ik durf te voorspellen dat dit weer als argument voor een nieuwe ecotax zal worden aangegrepen, wat geen reet uitmaakt omdat wij zelf vrijwel geen invloed uit kunnen oefenen op de luchtkwaliteit in ons land.

Droom vooral verder milieuhuilies, denk vooral dat we in NL alles zelf in de hand hebben.
pi_34460765
Ik zie in Nederland de milieubeschermers niet in de achterhoede staan
pi_34460905
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 20:52 schreef drexciya het volgende:

[..]

Ach het is weer 1 of ander pruts onderzoek. In het verleden is geld geinvesteerd in Poolse bruinkoolcentrales omdat dat per saldo meer opleverde om de luchtvervuiling in Nederland te verminderen.

Met andere woorden, de luchtkwaliteit in NL is niet alleen afhankelijk van hetgeen wij doen, maar vooral van hetgeen wat uit onze buurlanden en verder vandaan komt.

Ik durf te voorspellen dat dit weer als argument voor een nieuwe ecotax zal worden aangegrepen, wat geen reet uitmaakt omdat wij zelf vrijwel geen invloed uit kunnen oefenen op de luchtkwaliteit in ons land.

Droom vooral verder milieuhuilies, denk vooral dat we in NL alles zelf in de hand hebben.
Je hebt gelijk als het alleen over de luchtkwalititeit hebt.
pi_34489018
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 21:17 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

Je hebt gelijk als het alleen over de luchtkwalititeit hebt.
Dat klopt. Het grote probleem op algemeen gebied is dat de mensen zelf er niet aan mee willen werken, als men al iets wil doen, of dat het een argument is voor een ongegeneerde graaiactie (lees: ecotax).

Windmolens?
Hartstikke mooi, maar niet in mijn achtertuin of zelfs in een paar kilometer radius.

Kernenergie?
Wordt bij voorbaat afgeschoten. Mijns inziens is het juist de optie, mits er op een ander proces wordt overgeschakeld. Als toegift bouw je iets op wat je ook kunt exporteren (kennis). Ook erg boeiend om in samenwerking met anderen verder te ontwikkelen (Frankrijk bijvoorbeeld).

(Bio)Diesel of LPG?
Ehh dat gaat teveel ten koste van accijns, of we krijgen het gejank over fijn stof.
Biodiesel is trouwens kolder, daar hebben we niet het oppervlak voor om koolzaad te verbouwen.

Verder snap ik dat gezeur over een 27e plaats niet. We hebben enorm veel regels; rekening houden met energieverbruik bij het bouwen van woningen, allerlei lozingsfratsen, beperkingen voor agrariers ten aanzien van mestbestrijdingsmiddelen en ga zo maar door. Ik betwijfel of andere landen zich wel zo daarmee bezig houden. Vooral de VS is mijns inziens niet met NL te vergelijken.
pi_34489192
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 17:33 schreef Shivo het volgende:

[..]

Het issue is dat er in NL duidelijk te weinig gebeurt om het milieu te beschermen, niet dat we het wel of niet beter doen dan de VS. Zoveelste voorbeeld van de slappe, slechts op economisch gewin gerichte regering als we nu hebben. Waar haal je trouwens al die eco-taxen vandaan en waar haal je vandaag dat daar niks mee gebeurt, want dat zie ik in je bron niet staan.
Kijk eens voor de gein op je jaarekening van je gas/licht leverancier.
  donderdag 26 januari 2006 @ 18:32:00 #21
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_34489469
quote:
Op donderdag 26 januari 2006 18:16 schreef drexciya het volgende:
Biodiesel is trouwens kolder, daar hebben we niet het oppervlak voor om koolzaad te verbouwen.
We hoeven natuurlijk niet zelf voorzienend te zijn, we kunnen dit ook importeren uit lagelonenlanden. Milieu is een motief om hieraan te beginnen, maar belangrijker is de vermindere afhankelijkhied van aardolie uit landen waar ik persoonlijk geen geld in zou willen pompen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zaterdag 28 januari 2006 @ 23:52:25 #22
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_34566280
quote:
Op donderdag 26 januari 2006 18:32 schreef ACT-F het volgende:

[..]

We hoeven natuurlijk niet zelf voorzienend te zijn, we kunnen dit ook importeren uit lagelonenlanden. Milieu is een motief om hieraan te beginnen, maar belangrijker is de vermindere afhankelijkhied van aardolie uit landen waar ik persoonlijk geen geld in zou willen pompen.
Maar biodiesel helpt toch geen donder om de luchtkwaliteit aan te pakken? Of je nou aardolie importeert of koolzaadolie, een auto blijft uitlaatgassen uitstoten. Hoogstens is het gebruik van biodiesel wat CO2-neutraler, maar dat is een mondiaal probleem.
  zondag 29 januari 2006 @ 11:28:51 #23
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_34574156
Ik betreur het ook dat Nederland niets aan het milieu doet. Eigenlijk had staatssecretaris Van Geel zich nooit moeten bemoeien met het milieu, hij is de man van mooie praatjes en weinig inhoud.

En als Nederland zich echt wil inzetten voor het milieu, moeten ze het rijden op zonnebloemolie niet strafbaar meer stellen.
  zondag 29 januari 2006 @ 11:42:28 #24
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_34574450
Grappig, een Amerikaans onderzoek.. Was Amerika niet het land was weigert om Kyoto te ondertekenen? Dit lijkt me een goed voorbeeld van: Laten we erop wijzen hoe slecht ze het elders doen om de aandacht van ons eigen milieubeleid af te leiden.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_34574617
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 17:23 schreef ErwinRommel het volgende:
Vind je het gek dat Nederland op bijna dezelfde plaats als Amerika komt? Nederland is veel dichtbevolkter dan Amerika. Als Amerika net zo veel mensen per vierkante meter zou hebben als Nederland, zouden er 4 miljard Amerikanen zijn. Nou, die zouden dan ook wel een strenger milieubeleid instellen hoor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')