abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34403448
Ik wil graag even weten wat mijn rechten zijn, ik zal even de situatie uitleggen:

Ik heb eind vorig jaar een huis gekocht, koopcontract getekend en via de Hypotheker wilde ik de hypotheek rond krijgen.
Aangezien ik momenteel geen schulden heb, een vast contract heb en met mijn salaris de hypotheek goed kon betalen leek me dat toch geen probleem te zijn

29 december ging de bankgarantie in, volgens het contract is dat een maand geldig.

Nu voel je hem misschien al aankomen, een maand later is die achterlijke hypotheek nog altijd niet rond!
Helemaal buiten mijn schuld om overigens. Ik heb netjes elke keer direct stukken aangeleverd die nodig waren maar wat een godsafschuwelijke ambtelijke molen is die hypotheekverstrekker (Argenta )

- Ik heb tot 2 keer toe mijn werkgeversverklaring in moeten leveren.
- Ik heb een kopie koopcontract, een taxatierapport en bouwtechnische keuring opgestuurd, dit moesten originelen zijn, alla ik de originelen direct verstuurd.
- Ik moest mijn visa rekeningen opzeggen Ik opgezegd en de bevestingsbrieven opgestuurd.
Krijg ik later bericht dat dat niet voldoende is, ze wilden nog weten wat mijn kredietlimiet was
- En dan het ergste van alles: De Makelaar moest een Akte van erfpacht aanleveren. De hypotheker heeft hier 2 (!) weken op gewacht en elke dag gebeld. Geen akte van erfpacht. Uiteindelijk belde de hypotheker mij hierover op waarna ik vroeg of de notaris dat niet kon aanleveren. En ja hoor, 1 dag later hadden ze de akte in huis.

Daarna begon het gelazer over de verbouwingsspecificatie. Intussen heeft de Hypotheker voor mij al 5 (!) keer een nieuwe opgestuurd naar de Argenta bank en elke keer is er weer wat mis mee.
Er moet op die brief tot op de euro nauwkeurig staan wat ik met de extra lening ga doen (hallo, dat ging om 2500 euro )

Gisteren werd ik opgebeld dat de verkopende partij mij in gebreke gaat stellen En dat terwijl ik mijn poten uit mijn lijf loop, bel en rij om alles in orde te krijgen maar ik word aan alle kanten tegengewerkt. En notabene de Makelaar zelf (!) laat zo ontzettend lang op die akte wachten waardoor de boel 2 weken vertraagd werd, en het ergste is nog dat ik hier niet eens wat vanaf wist.

Afgelopen Vrijdag belde de makelaar mij zelfs nog op om te vragen hoe het ermee stond waarop ik haar meldde dat alles bijna rond is nu. Dan is het laatste wat je verwacht toch wel dat je de maandag erop een telefoontje krijgt dat je in gebreke gesteld wordt.

Bottomline is nu dus dat ik nu nog 8 dagen de tijd heb en alles zal nu afhangen van die verbouwingsspecificatie. Als die WEER afgekeurd wordt dan gaat de hypotheek dus niet rond komen binnen die 8 dagen en gaat de koop niet door.

Wat kan ik in dit geval doen om in elk geval niet een hoop kosten straks op mij verhaald te krijgen, en hoe krijg ik straks mijn geld terug wat ik nu al voorgeschoten heb allemaal (dik 700 euro)
Wie kan ik hiervoor aansprakelijk stellen?
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  dinsdag 24 januari 2006 @ 07:57:26 #2
9039 GateWayX
Divide by Zero
pi_34403620
Ik neem aan dat je een bod gedaan hebt onder voorbehoud van financiering. Daardoor zal die 10% van de overeengekomen prijs niet snel op je verhaald worden. Wel zullen ze met man en macht proberen die hypotheek alsnog door te drukken en dat is in jouw geval wel ok.
pi_34403624
Het is denk ik simpel maar hard: jij bent verantwoordelijk dat je binnen de gestelde tijd je hypotheek rond krijgt. Mocht dat niet lukken dan moet je dat tijdig laten weten aan de verkopende partij dat de koop niet door gaat. Doe je het niet tijdig dan zal je je bankgarantie kwijt zijn mocht het in het geheel niet lukken (volgens mij 10% of zo).

Waarom kijk je trouwens niet eens bij een andere geldverstrekker? Mogelijk dat die je nog wel binnen de gestelde tijd kunnen helpen? En inderdaad wat GatewayX hierboven ook al zegt: je hebt toch hopelijk wel onder voorbehoud van financiering je bod gedaan....
  dinsdag 24 januari 2006 @ 08:08:14 #4
136842 rickybee
Stiften is voor mietjes
pi_34403699
Is het niet mogelijk om via een andere geldverstrekker bij de Hypotheker een hypotheek aftesluiten in een korte tijd.
Via de hypotheker hebben we een hypotheek bij DBV, wat binnen 2 weken geregeld was
pi_34403836
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 08:08 schreef rickybee het volgende:
Is het niet mogelijk om via een andere geldverstrekker bij de Hypotheker een hypotheek aftesluiten in een korte tijd.
Via de hypotheker hebben we een hypotheek bij DBV, wat binnen 2 weken geregeld was
ik heb maar 8 dagen

En ja het koopcontract was een voorlopig koopcontract. Dus definitief behalve als je je hypotheek niet rond krijgt. Er staat echter wel in dat bij ingebrekestelling de kosten die de verkoper moet maken op mij verhaald worden. Probleem is dus dat de makelaar die dit contract opgesteld heeft zelf een aantal steken heeft laten vallen (waaronder dus die akte van erfpacht niet aanleveren)
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_34403918
onder voorbehoud van financiering is leuk, maar je moet dan wel 2 bankverklaringen overhandigen dat je geen hyp krijgt voor het bedrag wat je in je koopovereenkomst hebt laten vastleggen...(tenminste zo heeft de makelaar het mij nu uitgelegd)

Dus toch maar gauw naar een andere partij..
pi_34403973
Volgens mij moet je bij behoud van financiering 2 afwijzingen hebben van 2 verschillende hypotheek verstrekkers.

[dubbel]
pi_34404030
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 08:37 schreef Xanthe het volgende:
Volgens mij moet je bij behoud van financiering 2 afwijzingen hebben van 2 verschillende hypotheek verstrekkers.

[dubbel]
Hoe kan ik nou in een maand tijd 2 afwijzingen krijgen van hypotheekverstrekkers. Ben met 1 al 2 maanden bezig
pi_34404064
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 08:42 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Hoe kan ik nou in een maand tijd 2 afwijzingen krijgen van hypotheekverstrekkers. Ben met 1 al 2 maanden bezig
Normaal is een hypotheek rond de 2 a 3 weken geregeld of dus afgewezen.
  dinsdag 24 januari 2006 @ 08:46:02 #10
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_34404087
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 08:44 schreef Xanthe het volgende:

[..]

Normaal is een hypotheek rond de 2 a 3 weken geregeld of dus afgewezen.
Als ze niet om elke punt of komma gaan auwehoeren die verkeerd staat misschien wel ja.

Zelfs de Hypotheker werd gestoord van die bank (denk ook niet dat ze daar nog meer zaken mee gaan doen)
pi_34404140
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 08:42 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

ik heb 2 maanden de tijd...

Maar ik zuo als ik jou was ook de Hypotheker en de hypotheek verstrekker even inlichten over je deadline... zij willen uiteraard ook dat die hypotheek doorgaat, dus grote kans dat ze dan opeens een stuk minder moeilijk doen
  dinsdag 24 januari 2006 @ 08:50:56 #12
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_34404168
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 08:49 schreef nikao het volgende:

[..]

ik heb 2 maanden de tijd...

Maar ik zuo als ik jou was ook de Hypotheker en de hypotheek verstrekker even inlichten over je deadline... zij willen uiteraard ook dat die hypotheek doorgaat, dus grote kans dat ze dan opeens een stuk minder moeilijk doen
Mijn enige hoop heb ik nu op de hypotheker gevestigd, die hadden dat wel vaker meegemaakt zeiden ze. En ze gingen inderdaad druk uitoefenen op die bank om de boel op tijd rond te krijgen.
pi_34404204
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 08:50 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Mijn enige hoop heb ik nu op de hypotheker gevestigd, die hadden dat wel vaker meegemaakt zeiden ze. En ze gingen inderdaad druk uitoefenen op die bank om de boel op tijd rond te krijgen.
komt wel goed lijkt me

succes in elk geval!
  dinsdag 24 januari 2006 @ 09:50:55 #14
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_34405123
Wat een nare situatie zeg..
Die Argenta, is die zo goedkoop dan? Dat je daarbij wilde ipv je eigen bank ofzo?

Ik heb hem zelf bij de Rabo. Had maar twee weken om de financiering rond te krijgen. (Had die termijn meegenomen in de onderhandelingen.) Is goed gelukt, maar het had ook geen dagen vertraging moeten oplopen.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  dinsdag 24 januari 2006 @ 09:55:41 #15
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_34405192
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 09:50 schreef _Flash_ het volgende:
Wat een nare situatie zeg..
Die Argenta, is die zo goedkoop dan? Dat je daarbij wilde ipv je eigen bank ofzo?

Ik heb hem zelf bij de Rabo. Had maar twee weken om de financiering rond te krijgen. (Had die termijn meegenomen in de onderhandelingen.) Is goed gelukt, maar het had ook geen dagen vertraging moeten oplopen.
Scheelde aardig wat ja (3,5% t.o.v. 4%) maar Argenta is een Belgische bank en die schijnen dus al enorm moeilijk te doen en dan al helemaal tegenover nederlandse klanten.

Maar enigszins goed nieuws: ik ben niet officieel in gebreke gesteld nog hoorde ik net dus ik heb nog iets speling maar er moet wel donders haast mee gemaakt worden.
pi_34405635
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 09:55 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Scheelde aardig wat ja (3,5% t.o.v. 4%) maar Argenta is een Belgische bank en die schijnen dus al enorm moeilijk te doen en dan al helemaal tegenover nederlandse klanten.

Maar enigszins goed nieuws: ik ben niet officieel in gebreke gesteld nog hoorde ik net dus ik heb nog iets speling maar er moet wel donders haast mee gemaakt worden.
Leuk dat de Hypotheker het probleem bij Argenta neerlegt, maar uiteindelijk horen zij daar haast mee te maken.
Argenta doet net zo moeilijk/makkelijk tegen Nederlandse klanten als andere banken/verzekeraars, anders zouden ze zich ook niet op de Nederlandse markt hoeven te richten. Zij weten namelijk ook hoe belangrijk ketens als De Hypotheker zijn voor marktaandeel en die moeten ze dus gewoon te vriend houden.

Wat mij betreft zou je je aandacht eens kunnen verleggen naar De Hypotheker.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_34409005
Ik zou als ik jou was naar bijvoorbeeld de Rabobank gaan.
Leg je situatie uit en probeer het rechtstreeks bij hun. Grote kans dat je dat wel lukt binnen 8 dagen.

Hypotheektussenpersonen leveren alleen maar problemen op.
pi_34415748
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 07:17 schreef Metro2005 het volgende:

- Ik moest mijn visa rekeningen opzeggen Ik opgezegd en de bevestingsbrieven opgestuurd.
Krijg ik later bericht dat dat niet voldoende is, ze wilden nog weten wat mijn kredietlimiet was
Je moest dus je visa kaart rekening opzeggen? als ik het goed begrijp? Zo ja wat voor reden gaven ze daarvoor dan?

Als je een creditkaart hebt en je betaald altijd netjes dan is er toch niets aan de hand? je staat dan toch niet bij het bkr ofzo
pi_34416526
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 15:46 schreef Breukink het volgende:

[..]

Je moest dus je visa kaart rekening opzeggen? als ik het goed begrijp? Zo ja wat voor reden gaven ze daarvoor dan?

Als je een creditkaart hebt en je betaald altijd netjes dan is er toch niets aan de hand? je staat dan toch niet bij het bkr ofzo
Je maximale krediet is eigenlijk een schuld.
Vandaar dat je hem moet afsluiten ( ligt vaak aan de hoogte van je krediet )
Nadat de hypotheek rond is kan je hem gewoon weer openen
pi_34417192
Ik zou een zeer boze brief schrijven naar de hypotheker en de bank, over hoe traag het gaat en hoe lang zij erover doen om er achter te komen wat ze allemaal nodig hebben.
Het is hun werk, dan verwacht je dat ze hun werk ook aankunnen.

En dat jij nu op het punt staat in gebreke gesteld te worden.
En dat dat volgens jou aan de bank ligt omdat zij zo traag zijn.

Dat een hele hypotheek volgens jou in, laten we zeggen, 4 uurtjes werk geregeld kan zijn.
En dat de bank het nodig vindt om die 4 uurtjes over een maand uit te smeren.

En dat je
a) verwacht dat het nu binnen 1 (een!) dag geregeld is
en
b) als je in gebreke gesteld wordt je in ieder geval naar een andere bank toe gaat; eentje die waarschijnlijk wel eens eerder een hypotheek heeft afgesloten.

Zoiets dus. Echt kwaad.
Kan wel eens helpen.

Want aan de kant van die bank zit gewoon een of andere labbekak die rustig wacht tot er weer een formulier op zijn of haar bureau verschijnt, om het vervolgens weer door te sturen en dan is het weer tijd om naar huis te gaan.

Zij hebben jouw gevoel van urgentie niet.

Terwijl als ook maar één iemand bij die bank heel even actief wordt, het allemaal in een halve dag geregeld kan zijn.

Daar is dus die brief voor.

[ Bericht 0% gewijzigd door mgerben op 24-01-2006 16:58:20 ]
pi_34417341
Ik zou proberen te achterhalen wie de uiteindelijke schuldige van de vertraging is.

Mijn vriendin en ik hebben in dezelfde situatie gezeten, dat we in gebreke gesteld werden. Wij kregen een boete van 50 euro per dag vertraging. Heeft uiteindelijk 800 euro gekost. Maar omdat wij niet verantwoordelijk waren voor de vertraging hebben wij meteen bij de ingebreke stelling de hypotheekadviseur aansprakelijk gesteld (schriftelijk en aangetekend!).

In eerste instantie begon die te protesteren maar toen we onze rechtsbijstandverzekering erop zetten was het snel geregeld. Wij hebben toen ons geld terug gekregen. Voor wat zij aan een hypotheek verdienen is die 800 euro een schijntje. En zij gaan het toch proberen te verhalen op of hun aansprakelijksheidsverzekering of bij de hypotheekverstrekker.

Overigens heeft de verkopende partij geen baat bij het ontbinden van de verkoopakte. De 10% boete staat wel in de voorlopige koopakte maar wij hebben van de rechtbijstand verzekering begrepen dat dit bij een eventuele rechtzaak (om deze boete te innen) niet snel toegekend wordt. Er is ook nog zoiets als redelijkheid. Als jij kunt aantonen dat je alles in het werk gesteld hebt om op tijd te passeren zal een rechter ook niet snel die boete toewijzen.

Een hypotheekverstrekker en adviseurs wil heel graag een offerte doen. Maar zodra je akkoord gaat met hun offerte begint de hele mallemolen. Voordat ze een offerte doen hebben ze al het voorlopig koopcontract gelezen, ze weten wat ze van de klant verwachten. Dus men is bekend met data die in het contract staan, men kan al een inschatting maken van mogelijke problemen. Als men eigenlijk al kan weten dat men daardoor een verkoopdatum redelijkerwijs niet kan halen breng dan geen offerte uit. Maar nee een hypotheek verkopen is veel beter.

[ Bericht 1% gewijzigd door FrankV34 op 24-01-2006 16:49:51 ]
¡sdnʞɔnɟ ןןɐ ɟo ɹǝɥʇoɯ ǝɥʇ sı uoıʇdɯnssɐ
pi_34449223
ik heb zojuist aanvraag gedaan voor een offerte.. en dat gebeurt binnen 5 werkdagen (ABN).. als je deze hebt van een andere bank.. (of juist de afwijzing) ben je uit de problemen toch?
pi_34452170
he metro, wat voor een contract heb je mbt je werk ?
Als je geen vastcontract hebt kun je binnen een half uur makkelijk 2 afwijzingen hebben liggen. Een verstrekker wil een intentie verklaring indien men geen vastcontract heeft. ( vast is ander dan bepaalde tijd) als je aangeeft dat de werkgever geen intentie verklaring wil afgeven wijzen ze je direct af....
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
pi_34454103
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 17:12 schreef Gompy58 het volgende:
he metro, wat voor een contract heb je mbt je werk ?
Als je geen vastcontract hebt kun je binnen een half uur makkelijk 2 afwijzingen hebben liggen. Een verstrekker wil een intentie verklaring indien men geen vastcontract heeft. ( vast is ander dan bepaalde tijd) als je aangeeft dat de werkgever geen intentie verklaring wil afgeven wijzen ze je direct af....
Dat laatste wil niet zeggen: "alles gedaan om de financiering rond te krijgen".
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_34454276
Tsja, wat is alles gedaan. Men moet 2 verklaring van niet willen financieren overleggen van 2 apatrte geldverstrekkers. Als je daaraan voldoet.... Tevens staat er meestal in een contract binnen welke marges een financiering moet liggen voor jou. Althans dat was bij het contract dat ik bij een nieuwbouw woning kreeg voorgelegd.
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')