officiële websitequote:Pixies
De Pixies in Kansas City, op 1 oktober 2004The Pixies is een rockband uit Boston die van 1986 tot 1991 actief was en in 2003 aan een tweede leven begon.
Bezetting: Black Francis (zang, gitaar), Mrs. John Murphy (Kim Deal) (bas, zang), Joey Santiago (gitaar) en Dave Lovering (slagwerk).
De muziek van de Pixies kenmerkt zich door vlijmscherpe gitaarpartijen, manisch-doch-kwetsbare zang en eigenzinnige gitaarriffs die vaker 3 of 5 maten beslaan, dan de meer gebruikelijke 2 of 4. Ook het gebruik van grote dynamiekverschillen is kenmerkend voor het Pixies-geluid.
Omdat ze hun platen uitbrachten op het Britse 4AD-label, trokken de Pixies vooral de aandacht van de Britse muziekpers, die in 1987 een ware media-hype rond de band in gang zette.
Niet in de laatste plaats vanwege de kwaliteit van het album Surfer Rosa, sloeg de rage ook over op Nederlandse liefhebbers van 'alternatieve' muziek. Tijdens hun eerste Nederlandse tournee, samen met Throwing Muses, werden ze prompt tot hoofdact gebombardeerd en sindsdien zijn de Pixies in Nederland en Groot-Brittannië publiekslievelingen gebleven.
Pas sinds Nirvana-hoofdman Kurt Cobain in een interview vertelde dat de hit Smells Like Teen Spirit een poging was om de Pixies na te doen, wordt de groep ook in de VS als toonaangevend beschouwd. De Pixies waren toen al uit elkaar.
In 2003, na zijcarrières van zanger/gitarist Black Francis (met Frank Black and the Catholics) en gitariste/zangeres Kim Deal (met The Breeders) werd de band opnieuw opgericht.
Discografie
Studio-albums
Come On Pilgrim EP (1987)
Surfer Rosa (1988)
Doolittle (1989)
Bossanova (1990)
Trompe le Monde (1991.)
Overige albums
Death to the Pixies 1987-1991 (1997) - Compilatie. Ook als dubbel-CD verkrijgbaar waarbij de tweede CD live-opnamen bevat.
Pixies at the BBC (1998) - Live
Complete B-Sides (2001)
Wave of Mutilation - Best of Pixies (2004) - Compilatie
goede vraag!quote:Op zondag 22 januari 2006 16:54 schreef Mar10Segovia het volgende:
Pixies
Wanneer komt dat nieuwe album eigenlijk uit?
Ik hoop aangenaam verrast te worden door het resultaat.quote:Op zondag 22 januari 2006 16:54 schreef Mar10Segovia het volgende:
Pixies
Wanneer komt dat nieuwe album eigenlijk uit?
Welke nummers zijn dat?quote:Op zondag 22 januari 2006 20:03 schreef Kolkus het volgende:
Geen idee wat ik ervan moet verwachten, toen ik ze vorig jaar op Werchter zag speelden ze, logischerwijs, alleen de ouwe klassiekers.
Vast niet lang, ze is (volgens mij) van de drugs af nu.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 11:46 schreef Mudman het volgende:
Ik vraag me af hoe het lukt om Kim Deal telkens weer te re-animeren.
Wees blij dat ze nog een broek aan heeft!quote:Op dinsdag 14 februari 2006 12:39 schreef Willemd het volgende:
[..]
Vast niet lang, ze is (volgens mij) van de drugs af nu.
De echte vraag is: Hoe lang duurt het om haar in zo'n geile grijze joggingbroek te hijsen, die ze nu telkens aan heeft op het podium.
Klopt. De eerste CD bevat Frank's demo opnames van nummers die later op Come On Pilgrim met band verschenen. En de tweede CD bevat opmerkelijke bewerkingen van Pixies-nummers door de Two Pale Boys, die je wellicht wel kent van hun samenwerking met Pere Ubu.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 12:24 schreef Man_in_a_Shed het volgende:
Heeft iemand dat album, Frank Black Francis oid ooit gekocht? Zag hem vanmiddag weer liggen in de platenzaak, maar weer niet beluisterd. Naar het schijnt is het 1 cd's met demo opnames voor Surfer Rosa en 1tje met nieuwe versies van Pixies nummers met meneer Black en een andere backing band.
Eeej die heb ik nu opstaan ;pquote:Op zaterdag 18 februari 2006 12:19 schreef methodmich het volgende:
* methodmich draait nu net op dit moment van jouw kick Doolittle.
Kan geen toeval zijn! No. 13 Baby!
Die Oostblok tour is volgens mij in juli.quote:Op woensdag 24 mei 2006 13:28 schreef peaceman het volgende:
Zit het er nog in dat ze op Lowlands komen? Ze gaan tegen die tijd wel een tour door het oostblok doen, als ik het goed begrepen heb.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |