quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 23:55 schreef DarkManta het volgende:-edit-.
* Tijd voor een texture. Je kunt ook bij google texture intikken en op het knopje search / zoek rammen en je krijgt miljoenen textures voor je neus, believe me.
Maar ik houd er van om alles zelf te maken, dus heb ik gekozen voor het binairstelsel ( mede omdat ik programmeer
![]()
)
Ik ga je nu echt niet uitleggen wat een binairstelsel is..google is your friend.
Ik ga je wel vertellen dat voor het menselijk oog het binairstelsel uitziet als nulletjes en eentjes (uit en aan dus)
Binairstelsel: 0001110110001110110011000110011010110011101
Bovenstaand gaan we gebruiken in Photoshop door de TEXT-tool te gebruiken.
*Terug naar je bewerkings-document.
Maak een nieuwe layer en vul deze layer met wit. SHIFT +CTRL + N ----> D ----> SHIFT +G en kleurtje wit vervolgens in je layer klikken.
Zorg nu weer voor een zwarte kleur.
Selecteer de Text-tool (SHIFT + T), in je tool menu ziet dat eruit als een........
T ![]()
, JOH?
Zo simpel is Photoshop eigenljk, maar toch zo krachtig.
type nu maar wat als het maar 000101101110111011011100111001.
Tip:Om een betere texture ( jasje / structuur) te krijgen type je de nullen een eentjes in een bepaalde lengte en druk je op enter en dan weer random nullen en eentjes typen.
Voorbeeld:
001101101010101010010001101
110101010010010010101110001
001001000101001010100100100
111011111000111011101011111
Heb je dat gedaan? Oke, dan zal ik de rest zo meteen weer uitleggen.
Tot zo...
![]()
Zorg dat je texture (jasje/ je nullen en enen dus) op een gevulde achtergrond staan.
Omdat de nullen en eentjes op een vector-basis leunen, zul je eerst je text moeten rasterizeren.
Zorg er voor dat je textlayer boven de gevulde layer staat en druk op CTRL + E
Op deze manier hoef je niet apart te rasterizeren en heb je meteen een raster-formaat.
Nu moeten we van die eentjes en nulletjes een texture maken.
* Druk de M toets en zorg dat het een rechthoekige selectie is. Selecteer zo nauwkeurig mogelijk anders krijg je overtollig gebruik van je texture wat je eigenlijk niet nodig hebt.
Nu je je texture geselcteerd hebt selecteer je in je menu-balk Edit--->Define Pattern (Edit---> definieer Patroon)
Geef je texture een naam dat voor jou makkelijk herkenbaar is.
Heb je dat gedaan? Toets CTRL + A vervolgens toets DELETE. Als het goed is heb je nu een lege layer.
*Herinner je je nog je 3 layers?
1. vest
2. hoofd
3. zwarte band om hoofd
* nu wordt het tijd om die lege layer te vullen met je texture (die je zojuist had gemaakt)
Toets G en zorg ervoor dat je het emmertje hebt.
Normaal als je vult, vul; je met de voorgrond-kleur. Dat gaan we in dit geval veranderen, we willen vullen met jouw persoonlijke texture.Standaard in je menubalk zie je daaronder de opties voor je tool, selecteer in de dropdown menu van je fill-tool Pattern ( patroon ). Daarnaast verschijnt nu een patroon, klik ook hier op de dropdown-menu en selecteer jouw texture.
![]()
Bovenstaand voorbeeld zou duidelijkheid moeten bieden.
![]()
* Houd je lege layer actief, toets nu CTRL (inhouden) en selecteer met de L M-toets 1 van de 3 dimensie-layers (vest enzo).
In je lege layer zie je nu de omvang van je gekozen layer in een selectie.
Klik nu met je emmertje binnen die selectie.
* Nu komt de sleutel van de bewerking.
In je menubalk selecteer Filter--->Distort---->Displace...
Afhankelijk van de resolutie van je document zul je even met de instellingen moeten spelen en kijken wat voor jou aannemelijk is.
Mijne warem als volgt:
H S : 20
V S: 15
Displacement Map:
Stretch to fit
Undefined Areas:
Wrap AroundKlik nu op oke en zoek jouw opgeslagen dimensie layer die je al eerder had gemaakt.
*Let Op!* Dat wanneer je je gevulde vest layer(die met je texture) met de Displace wilt bewerken dat je ook je vest Displacement-Map selecteert ( eerder in deze tut gemaakt in PSD formaat)
Maak een nieuwe layer en herhaal de stap vanaf het dikgedrukte gedeelte. (dus niet de instellingen maar de stap) voor je amdere 2 layers.
Wanneer je dit hebt gedaan moet je even wachten op verdere uitleg, omdat ik wat voer in mijn lichaam ga proppen, ik heb honger gekregen.
Alle dingen zijn uitingen van onze gedachten. Als je gedachten verward zijn, raak je jezelf kwijt.