Het kruis als plus teken is in veel culturen heilig en is dat gebleven. Het voorbeeld dat ik in de OP gaf was de diagonale variant.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 15:51 schreef displission het volgende:
Over het kruis..het was eigenlijk een plus teken, maar de leugen heeft overduidelijk geregeerd de afgelopen millenia.
Ik vond tijdens het googlen straks een leuke over raaf-achtigen. Interessant stuk over wat er over in verschillende culruren gedacht werd en wordt over raven, eksters en andere kraaiachtigen. Kan geen beschrijving voor de Vlaamse gaai vinden. Dat is toch ook een vogel die tot die familie hoort, ook al is ie niet zwart. ik ben bang dat de combinatie zwarte kleur en aaseten iets te maken heeft met een groot deel van de reputatie van het mooie beestje als onheilsbode en de associatie met oorlog.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 15:53 schreef Mirage het volgende:
Zelf zou ik het leuk vinden verschillende visies te horen over de symbolische betekenis van de
Vlaamse Gaai
[afbeelding]
en de Raaf
[afbeelding]
Een tijdje geleden kreeg ik bezoek van een Vlaamse Gaai.
Hij leek helemaal niet schuw te zijn en kwam gezellig op mijn balkon railing zitten voor het keukenraam/deur terwijl ik bezig was in de keuken.
Na een tijdje kwam hij niet meer.
Nu komt er een grote zwarte raaf.
De raaf zit op dezelfde plek en is ook niet schuw.
Hij heeft vaak zijn koppie scheef hangen (zoals ze vaker doen.. het lijkt dan alsof ze de wereld even onderste boven/vanopzij willen bekijken) en kijkt mij aan.
Zowel de aanwezigheid van mij en mij kat (die overigens geïnteresseerd is) lijken hem niet te storen.
Na een tijdje lijkt hij er genoeg van te hebben en zonder angst of schrik reactie laat hij zich rustig wegzweven.
Zowieso vind ik het ontzettend leuk dat ze er zijn.. het is "gezellig". Daarnaast vind ik het prachtvogels.
Maar wat is de symbolische betekenis vanuit verschillende visies ?
Een pentagram staat in principe voor niks anders dan de 4 elementen (water, aarde, vuur, lucht) en de ziel boven de elementen.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 18:03 schreef Mirage het volgende:
En ik denk dat de misverstanden rond het pentagram hier ook wel een plaatsje mag hebben ?
Het pentagram gaat ver de geschiedenis in...
op de één of andere manier zijn veel mensen dat vergeten en schrijven allerlei duistere zaken aan het pentagram toe. Linken met de Duivel, slechte zaken... afgoderij en noem maar op worden er gelegd.
Toch komt het pentagram ook voor in de Christelijke-, Joodse geschiedenis en ga zo maar door voor en wordt het pentagram over het algemeen gerelateerd aan positieve zaken.
Lees bijvoorbeeld het volgende linkje na:
http://members.lycos.nl/i(...)%20het_pentagram.htm
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |