abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34311923
In diverse culturten kunnen zaken een symbolische betekenis hebben.

Zo kan het gaan om een primair teken als een kruis. Diverse soorten kruisen hebben in verschillende culturen een betekenis. Het andreas kruis is in een aantal culturen, zoals de Zulu cultuur negatief te zien. Als in: ergens een kruis door zetten. het brengt onheil. Maar in andere culturen is dat duidelijk niet zo aangezien het in veel vlaggen verwerkt is (de Schotse bijvoorbeeld)

Ook dieren hebben symbolische betekenissen. Voor bijvoorbeeld de Bushman is de bidsprinkhaan een goddelijk dier, Mantis, en derhalve heilig. De koe in India kennen we allemaal wel.

Mijn eigen kennis schiet schromelijk tekort op dit gebied en het leek me leuk en nuttig om wat er aan kennis hier rond dwaalt te bundelen in een topic. Kennen jullie er meer? Vertel het ons hier.

Te denken valt aan diverse betekenissen, bijvoorbeeld vanuit Wicca hoek, of vanuit een andere cultuur of juist vanuit een oude Europese cultuur en ook vanuit de gezichtspunten van de grote godsdiensten.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
  zaterdag 21 januari 2006 @ 15:51:27 #2
91333 displission
||stockpile wierrook || +30 :)
pi_34312238
Over het kruis..het was eigenlijk een plus teken, maar de leugen heeft overduidelijk geregeerd de afgelopen millenia.
een heks zorgt altijd voor een goede zak appels..twee groene en een bruine..zorg er als heks voor dat er een mooie rode in het midden legt en dat deze als eerste wordt gepakt omdat hij er smakelijk uitziet..Sluit het gesprek af met: eet smakelijk
pi_34312307
Zelf zou ik het leuk vinden verschillende visies te horen over de symbolische betekenis van de
Vlaamse Gaai

en de Raaf

Een tijdje geleden kreeg ik bezoek van een Vlaamse Gaai.
Hij leek helemaal niet schuw te zijn en kwam gezellig op mijn balkon railing zitten voor het keukenraam/deur terwijl ik bezig was in de keuken.

Na een tijdje kwam hij niet meer.

Nu komt er een grote zwarte raaf.
De raaf zit op dezelfde plek en is ook niet schuw.
Hij heeft vaak zijn koppie scheef hangen (zoals ze vaker doen.. het lijkt dan alsof ze de wereld even onderste boven/vanopzij willen bekijken) en kijkt mij aan.
Zowel de aanwezigheid van mij en mij kat (die overigens geïnteresseerd is) lijken hem niet te storen.
Na een tijdje lijkt hij er genoeg van te hebben en zonder angst of schrik reactie laat hij zich rustig wegzweven.

Zowieso vind ik het ontzettend leuk dat ze er zijn.. het is "gezellig". Daarnaast vind ik het prachtvogels.

Maar wat is de symbolische betekenis vanuit verschillende visies ?
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_34312391
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 15:51 schreef displission het volgende:
Over het kruis..het was eigenlijk een plus teken, maar de leugen heeft overduidelijk geregeerd de afgelopen millenia.
Het kruis als plus teken is in veel culturen heilig en is dat gebleven. Het voorbeeld dat ik in de OP gaf was de diagonale variant.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
pi_34313132
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 15:53 schreef Mirage het volgende:
Zelf zou ik het leuk vinden verschillende visies te horen over de symbolische betekenis van de
Vlaamse Gaai

[afbeelding]

en de Raaf

[afbeelding]

Een tijdje geleden kreeg ik bezoek van een Vlaamse Gaai.
Hij leek helemaal niet schuw te zijn en kwam gezellig op mijn balkon railing zitten voor het keukenraam/deur terwijl ik bezig was in de keuken.

Na een tijdje kwam hij niet meer.

Nu komt er een grote zwarte raaf.
De raaf zit op dezelfde plek en is ook niet schuw.
Hij heeft vaak zijn koppie scheef hangen (zoals ze vaker doen.. het lijkt dan alsof ze de wereld even onderste boven/vanopzij willen bekijken) en kijkt mij aan.
Zowel de aanwezigheid van mij en mij kat (die overigens geïnteresseerd is) lijken hem niet te storen.
Na een tijdje lijkt hij er genoeg van te hebben en zonder angst of schrik reactie laat hij zich rustig wegzweven.

Zowieso vind ik het ontzettend leuk dat ze er zijn.. het is "gezellig". Daarnaast vind ik het prachtvogels.

Maar wat is de symbolische betekenis vanuit verschillende visies ?
Ik vond tijdens het googlen straks een leuke over raaf-achtigen. Interessant stuk over wat er over in verschillende culruren gedacht werd en wordt over raven, eksters en andere kraaiachtigen. Kan geen beschrijving voor de Vlaamse gaai vinden. Dat is toch ook een vogel die tot die familie hoort, ook al is ie niet zwart. ik ben bang dat de combinatie zwarte kleur en aaseten iets te maken heeft met een groot deel van de reputatie van het mooie beestje als onheilsbode en de associatie met oorlog.

http://home.zonnet.nl/corvus/kr0301.html
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
pi_34314103
Het getal 4 staat voor de dood heb ik gehoord.

Heb zelf 2 vieren op mijn handen staan. linker hand in spiegelschrift, andere hand in normaal schrift. De dikke lijnen vormen dus een 4. Een grote vier dus. En die 4 zie ik pas als ik de hand de andere kant opdoe. Dus niet als ik ze normaal voor mijn ogen hou. Als ik aan iemand anders wil laten zien die 4, zien die mensen die 2 vieren wel dus. Maar dan moet je voor die ene 4 een spiegel gebruiken

Wil dus wel weten wat het betekend.

Als het voor de dood staat, wat moet ik daar dus mee doen dan? Of gewoon verder gaan en niets ermee doen In principe valt er niets mee te doen. Ik kan slechts mijn handen amputeren mocht het nadelig uitwerken

Misschien kan ik wel met mijn handen de dood verslaan Dat ik met het toetsenbord kan programmeren straks Nee ff gewoon gek doen nu, ik lul soms gewoon maar wat. Ik hou me ook niet in als ik iets denk. Dat houdt alleen maar mijn ontwikkeling tegen.

[ Bericht 19% gewijzigd door Sight_key op 21-01-2006 17:06:57 ]
Sight_key als user was een uit de hand gelopen iets en is derhalve niet meer actief.
pi_34316522
En ik denk dat de misverstanden rond het pentagram hier ook wel een plaatsje mag hebben ?

Het pentagram gaat ver de geschiedenis in...
op de één of andere manier zijn veel mensen dat vergeten en schrijven allerlei duistere zaken aan het pentagram toe. Linken met de Duivel, slechte zaken... afgoderij en noem maar op worden er gelegd.

Toch komt het pentagram ook voor in de Christelijke-, Joodse geschiedenis en ga zo maar door voor en wordt het pentagram over het algemeen gerelateerd aan positieve zaken.

Lees bijvoorbeeld het volgende linkje na:
http://members.lycos.nl/i(...)%20het_pentagram.htm
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_34318520
Ja, Mirage.... dit soort dingen horen er ook bij ja.
Het topic heb ik wel "symbolische betekenissen" genoemd, maar het kan ook gaan om betekenissen van symbolen en dat is net ff anders.

Het hakenkruis is er ook zo een met een vieze bijsmaak die in de oorsprong juist helemaal niet vies is.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
pi_34319448
Ik heb ook gehoord dat het hakenkruis juist positief is. Maar dat het voor foute doeleindes gebruikt is geworden.

Ooit iemand tegen gekomen die wilde een tatoeage van het hakenkruis hebben, enige dat hem tegenzat was de nadelige kritiek erop. Vanwege de daden van hitler.

Het hakenkruis is van oorsprong puur zei die gozer.

Die kerel was ook met van alles bezig kom ik nu weer achter. Soms mis ik die mensen wel eens. Die gesprekken ook

Maar goed, tijd gaat vooruit.

Toch kun je het hakenkruis gewoon niet meer gebruiken in een positieve manier tegenwoordig, teveel negatieve waarde heeft dat symbool gekregen. Mochten mensen het gebruiken dan worden ze meteen voor anti-semiet uitgemaakt.

De geschiedenis laat diepe wonden achter
Sight_key als user was een uit de hand gelopen iets en is derhalve niet meer actief.
pi_34319878
Waar staat het Satan teken eigenlijk voor? Het Satan teken is toch het omgekeerde symbool van het Christelijke teken of niet? Alleen nog met 3 zessen die worden toegevoegd.
  zaterdag 21 januari 2006 @ 20:16:04 #11
135320 _Vulcanus_
Omni Tempo Maximalism
pi_34321249
Het omgekeerde kruis:
Satanen gebruiken het. Niet zo raar ook. Maar in de RKK (in Verticaanstad) zie je ook omgekeerde kruizen die ouder zijn dan het gebruik door satanen. Het verhaal/mythe ging dat Petrus zich omgekeerd liet kruizigen, vandaar dat je het soms ook in oude figuren van de RKK ziet.

Bron: http://forum.credible.nl/topic.php?id=2586
It is not necessary to imitate the mathematical regularity of the metronome which would give the music thus executed an icy frigidity, I even doubt whether it would be possible to maintain this rigid uniformity for more than a few bars.
Berlioz
pi_34323882
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 18:03 schreef Mirage het volgende:
En ik denk dat de misverstanden rond het pentagram hier ook wel een plaatsje mag hebben ?

Het pentagram gaat ver de geschiedenis in...
op de één of andere manier zijn veel mensen dat vergeten en schrijven allerlei duistere zaken aan het pentagram toe. Linken met de Duivel, slechte zaken... afgoderij en noem maar op worden er gelegd.

Toch komt het pentagram ook voor in de Christelijke-, Joodse geschiedenis en ga zo maar door voor en wordt het pentagram over het algemeen gerelateerd aan positieve zaken.

Lees bijvoorbeeld het volgende linkje na:
http://members.lycos.nl/i(...)%20het_pentagram.htm
Een pentagram staat in principe voor niks anders dan de 4 elementen (water, aarde, vuur, lucht) en de ziel boven de elementen.

Een omgekeerd pentagram staat in principe voor iets negatiefs, het teken van satan.
'de geest ondergeschikt aan materie' of de mens ondergeschikt aan zijn vleeselijke lusten

Een circel om het pentagram staat dan weer voor continuiteit en ik denk persoonlijk ook als symbool voor de samenhang met alles in een circel.

Het pentagram komt in vele gedaantes voor, bv ook met een tekening van een mens erin.
Ledematen (4) en geest (ziel) bovenaan.

hier staat het helemaal uitgelegd:

http://users.pandora.be/g(...)boliek/Symboliek.htm

Voor de wiccans wordt deze versie het meest gebruikt:

Maar het heeft enorm veel betekenissen
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')