abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 21 januari 2006 @ 01:36:12 #41
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_34299977
Ik begrijp gewoon niet hoe jullie de achtergesteldheid van de vrouw zo proberen te ontkennen. De cijfers liegen er niet om. Slechts 38% van de vrouwen kan zichzelf economisch bedruipen. Dat is toch schrikbarend? En net als ik vinden beleidsmensen het huidige model wat je veel ziet zorgelijk, dit zegt bv. Agnes Jongerius, voorzitter FNV:
quote:
Het kostwinnersmodel is afgelost door het anderhalfverdienersmodel. Daarin werkt de man fulltime en de vrouw parttime. Dit model is vlees noch vis en slecht voor vrouwen. Deeltijders maken minder carrière, zijn niet of maar net economisch zelfstandig. Om over hun pensioenopbouw maar te zwijgen.
.
Het is dan ook te hopen dat de overheid heel snel iets doet om het kinderopvangstelsel hier eens drastisch te verbeteren...
pi_34300147
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 01:36 schreef Aventura het volgende:
Ik begrijp gewoon niet hoe jullie de achtergesteldheid van de vrouw zo proberen te ontkennen. De cijfers liegen er niet om. Slechts 38% van de vrouwen kan zichzelf economisch bedruipen. Dat is toch schrikbarend? En net als ik vinden beleidsmensen het huidige model wat je veel ziet zorgelijk, dit zegt bv. Agnes Jongerius, voorzitter FNV:
[..]

.
Het is dan ook te hopen dat de overheid heel snel iets doet om het kinderopvangstelsel hier eens drastisch te verbeteren...
Ik vind dit toch echt een bewuste keus van de vrouw.
Ik heb HBO gedaan en als ik zie hoeveel vrouwen daarvan nu nog werken (bijna allemaal) en wat voor jaarsalaris die vrouwen opstrijken........
Het toont aan dat er wel degelijk kansen genoeg zijn voor vrouwen.
pi_34300707
Ik snap het gemopper niet dat mannen blijven werken en vrouwen vaker thuisblijven.

Het ligt toch ook meer in de natuur van de vrouw om voor de kinderen te zorgen.
Hun maken van die tijd vaak een leukere tijd dan wanneer de vader dat zou doen.
Als mensen het andersom kunnen en willen ook goed natuurlijk, maar ik ben wel tevreden met deze "taakverdeling"

En vanuit bedrijven gezien snap ik ook dat vrouwen wat "lastiger" vinden.
Als ik de komende jaren 4 kinderen krijg, hoeveel tijd daarvan zit ik dan thuis?
Al die tijd moet dan vervangen worden en dat is meer werk voor het bedrijf.
pi_34302668
Toen wij aan kinderen gingen denken hebben we het er eerst over gehad hoe we dit zouden gaan doen. Mijn man en ik (gemeenschap van goederen enzo ) werkten beide onregelmatig. We hadden allebei een leuke baan. Ik zou wat minder gaat werken. Dit omdat ik dat zelf wilde!!! Bij mij was dit ook mogelijk. Wat dit bij hem ook makkelijker te realiseren hadden we biede wat minder gaan werken. Maar eerlijk gezegd vond ik het niet erg dat dit niet mogelijk was Maar goed.

Kindje is er. Ik vond het vreselijk om te gaan werken. Man toch een stukje minder (9 maanden in buik werkt hier wel aan mee denk ik) Als wij het financieel niet nodig hadden, had hij ook dolgraag 100 procent thuisgebleven overgens. Na ontzettend langs elkaar heen te leven. Ik kom thuis, hij gaat werken, wistte we, dit werkt ook niet. Kinderopvang wilde we echt beide niet. Ik werkte het minst en verdiende daardoor het minst, dus ik bleef thuis. Als dit gelijk was geweest was ik ook thuis gebleven. Gewoon omdat ik het net iets liever wilde.

En ik denk dat dat het ook vaak is. Er zullen wel vrouwen zijn die cariere willen maken en daarbij kinderen willen hebben. Maar het grote deel wil het toch niet zo sterk. En daarom blijft het zoals het nu is. Niks mis mee. Het zou anders zijn, ales het overgrote deel vrouwen zich echt achtergesteld voelt. Maar Aventura hoe jij het schrijft lijkt het wel of je vrouwen dit zo wilt laten voelen terwijl ze er zelf vrede mee hebben. Ik wel.

Ik ben absoluut niet materialistisch, niet carieregericht ingesteld, wel verzorgend ingesteld. Daarom werkte ik ook in de zorg En als ik weer zou willen, in de zorg is er altijd nog wel behoefte aan mensen.
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
pi_34302752
Ik kan niet thuisblijven later..
Ik woon in een koophuis in de randstad en die zijn niet goedkoop,betaal 780 euro aan hypotheek.
Mijn vriend is timmerman en dan kan je gewoon niet van 1 salaris leven en daar de hypotheek van betalen en een gezin van onderhouden.
Kortom: ik zal wel moeten blijven werken als ik ooit kinderen krijg,niet fulltime hoor,maar gewoon 3 dagen ofzo..het is nou eenmaal niet anders.

Ik werk zelf op een kinderdagverblijf en het gebeurt echt zelden dat een kind 4 of 5 dagen per week komt,de meeste gewoon 2.
  zaterdag 21 januari 2006 @ 11:27:21 #46
593 sjak
Juffie Bloem
pi_34304277
Wij doen het ook anders. Mijn man studeert op dit moment en werkt er een aantal dagen bij. Ik werk fulltime en kan zeggen dat ik best een goede baan heb. Ik heb daar overigens ook hard voor geleerd en geknokt. Ik zie het niet zitten om mijn carriere nu helemaal opzij te zetten. Ik zou gek worden als ik dat zou doen. Ik ben nogal ambitieus. Ik leg mijn ambities alleen wat anders. Ik ga nu nog niet af op die baan die weer een stap hoger is en waarvoor ik dus meer moet gaan werken. Dat komt wel over een tijdje als de kinderen groter zijn. (Pff, kinderen, eerst maar eens 1 gezond ter wereld brengen). Dat zou ik overigens wel doen als wij geen kinderwens hadden!
Maar ja, ik wil ook realistisch blijven.

Als straks ons kind is geboren zal mijn man meer thuis zijn dan ik. Ik ga wel een aantal uren minder werken zodat ik ook 1 dag thuis ben. Soms vind ik dit wel een raar idee, vooral ook omdat de maatschappij daar vrij vreemd tegen aankijkt. Maar aan de andere kant vind ik het wel stoer dat het kan en dat ik een man heb die dit ook wil!
Lekker douchen!
  zaterdag 21 januari 2006 @ 11:34:26 #47
3542 Gia
User under construction
pi_34304454
Ik ben dus een onvrijwillige thuisblijfmoeder. (WAO)

Maar omdat ik thuis ben heb ik wel veel tijd om mijn kinderen te helpen met huiswerk, muziek enz... en ook daar ontwikkel ik me mee. Goh, hoeveel franse woordjes ik al weer was vergeten van vroeger en nu weer weet. Als ik mijn kinderen overhoor, leer ik zelf weer wat bij.
Iemand die fulltime werkt heeft dáár nooit genoeg tijd voor. Of het moet 's avonds en dan lever je je eigen vrije tijd weer in, die je toch ook nodig hebt.

Ben persoonlijk voor het samen opvoeden van de kinderen, dus bijvoorbeeld beide 4 dagen werken en het kind (de kinderen) 3 dagen naar de crèche. Als dit niet mogelijk is, dan één van de twee 2 dagen minder werken. Is er helemaal niets mogelijk, dan kijken of een oma 2 dagen voor de kinderen kan zorgen. (Nog altijd beter dan fulltime crèche). Of anders maar eens nadenken waarom je eigenlijk een kind wilt.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 21 januari 2006 @ 12:04:45 #48
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_34305172
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 01:01 schreef Aventura het volgende:
Maar goed, zolang eel vrouwen het allemaal maar best vinden zo, verandert er natuurlijk nooit iets.
En daar heb je de kern van het verhaal.
De meeste vrouwen, inclusief de hoog opgeleiden, vinden het wel prima om lekker thuis voor de kinderen te zorgen.

In tegenstelling tot 40 jaar geleden willen ze graag blijven werken, maar als het even kan niet meer dan 2 of 3 dagen. En dan slechts om binding met de maatschappij te houden om wat meer te kunnen gaan doen zodra de kinderen op school zitten.

Face it, de meeste vrouwen WILLEN geen carriere. En de werkgever weet dit ook. Dus als hij de keuze heef tussen een competente man of vrouw.....
pi_34305414
Hier ook nog wel een leuke situatie. In principe zou het mogelijk zijn om van mijn inkomen rond te komen, zodat mijn man 5 dagen thuis zou kunnen blijven en ik full-time werken. Hij zou dat ook helemaal niet erg vinden, alleen ik zie dat dus echt niet zitten. Zolang de noodzaak er niet is ga ik dat echt niet doen.
Nu is het zo dat ik 3 dagen werk, en hij 4. Zo blijven we allebei in het arbeidsproces, bouwen allebei pensioen op, brengen allebei tijd met ons kind door, kortom ik vind dit wel een fijne situatie zo
De 2 dagen dat wij er niet zijn gaat hij overigens 1 dag naar opa en oma en 1 dag naar een vriendin van mij.
Hier had uw advertentie kunnen staan :P
pi_34306282
Aventura, 38% lijkt inderdaad heel erg weinig. Toch trouwen de meeste mensen nog in gemeenschap van goederen en wordt het ook een beetje 'wantrouwig' gezien als je wel op huwelijkse voorwaarden trouwt. De realiteit is dat er veel scheidingen zijn, maar men wil daar in het algemeen niet aan dat het ook hun zou kunnen overkomen.

Troeta, denk je niet dat mannen voor een 'minder leuke tijd' zorgen, omdat vrouwen het idee hebben dat zij dit beter kunnen en daarom de man geen echte kans geven?

jessie, duidelijk omschreven, ik kan me helemaal voorstellen dat je inderdaad een gevoel krijgt dat je je kindje niet alleen wil laten. Het langs elkaar heen leven bij beide parttime had ik nog niet eens over nagedacht. Hoe kijk jij zelf tegen de 'angsten' van werkende moeders aan: sociaal isolement, afhankelijkheid (wat bij een scheiding?), alleen nog maar moederen.

-Guppie- klopt het dat ik in je post een beetje proef dat je het eigenlijk liever anders zou zien? Zou een kleiner huis een optie zijn?
One of the least benightedly unintelligent life forms it has been my profound lack of pleasure not to be able to avoid meeting.
pi_34306586
sjak, ik herken dat gevoel ook wel. Enerzijds is mijn carriere ook niet van levensbelang, maar het lijkt me toch erg leuk om daar op 1 of andere manier wel weer mee bezig te kunnen. Anderzijds weet ik nog goed dat mijn moeder (die overigens wel werkte, maar een praktijk aan huis had) altijd klaarstond met een kopje thee als ik thuis kwam en me gewoon op kon halen als dat nodig was. Dat was toch ook wel erg waardevol. Staat tegenover dat dat natuurlijk net zo goed een aantal dagen per week de man kan zijn.

Gia, kan me erg goed voorstellen dat je kinderen daar later erg blij mee zijn. Interessant dat jij thuisopvang beter vindt dat een crèche. Het lijkt mij een veel rustigere en vertrouwdere omgeving, maar vind jij de belasting van die anderen niet lastig? Betaal je daar dan voor? Ik denk persoonlijk dat kinderen door met buurtkinderen te spelen ook dat sociale aspect van een professionele opvang wel mee krijgen. Maar misschien valt dat in de praktijk wel tegen.

Swetsenegger, volgens mij trek je het iets te ver door. Wat ik volgens mij hier het meeste lees is dat vrouwen het graag willen combineren. Een man die iets minder werkt en zij zelf *nog* iets minder. Als de kinderen straks hele dagen naar school gaan of zelfs al uit huis gaan is een vrouw nog jong genoeg om zeker nog 15 jaar te kunnen werken. Hoe zie jij dat voor je?

easy-going, eigenlijk de omgekeerde wereld dus! Ik begrijp dat je man best thuis zou willen blijven, zoals meestal de vrouw. Het is wel opvallend dat je niet vaak een man hoort zeggen dat hij graag wil dat zijn vrouw in het arbeidsproces blijft, pensioen opbouwt etc.
One of the least benightedly unintelligent life forms it has been my profound lack of pleasure not to be able to avoid meeting.
pi_34306777
quote:
[b]Op [url=http://forum.fok.nl/topic/807993/1/50#34306282]zaterdag 21 januari 2006 12:46[/

-Guppie- klopt het dat ik in je post een beetje proef dat je het eigenlijk liever anders zou zien? Zou een kleiner huis een optie zijn?
Ik ben gek op mijn woonplaats,wil hier never nooit weg.
Met het gevolg dat ik dus verplicht ben een duur huis te kopen,aangezien je ze hier niet goedkoop hebt! Voor huren kom je hier niet in aanmerking als je jong bent (langst ingeschreven krijgt hem)
En ik zou gek worden in een flat of iets piepskleins in de stad .En al zou ik daar wel wonen dan nog denk ik niet dat we het zouden redden met 1 salaris,mijn vriend verdient maar 1500 netto dus hoe kan je daar nou met een gezin NORMAAL van leven ??
Ik blijf dus een dag of 3 werken als ik ooit kids krijg is wel jammer,maar geen drama en mijn ouders willen graag oppassen zeiden ze,dus dure kinderopvang hoeft niet.
pi_34306896
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 13:02 schreef -Guppie- het volgende:

[..]

Ik ben gek op mijn woonplaats,wil hier never nooit weg.
Met het gevolg dat ik dus verplicht ben een duur huis te kopen,aangezien je ze hier niet goedkoop hebt! Voor huren kom je hier niet in aanmerking als je jong bent (langst ingeschreven krijgt hem)
En ik zou gek worden in een flat of iets piepskleins in de stad .En al zou ik daar wel wonen dan nog denk ik niet dat we het zouden redden met 1 salaris,mijn vriend verdient maar 1500 netto dus hoe kan je daar nou met een gezin NORMAAL van leven ??
Ik blijf dus een dag of 3 werken als ik ooit kids krijg is wel jammer,maar geen drama en mijn ouders willen graag oppassen zeiden ze,dus dure kinderopvang hoeft niet.
Dan merk je direct het voordeel van "goedkopere" plaatsen in nederland.
In verdien dan welliswaar wel meer dan jouw vriend, maar van 1500 euro zou men hier best op 1 salaris een ruime tussenwoning kunnen onderhouden. Niet breed, maar het kan wel.
pi_34306973
friesland en groningen zeker ??
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 21 januari 2006 @ 13:10:22 #55
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_34307035
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 12:56 schreef Étoile het volgende:
Swetsenegger, volgens mij trek je het iets te ver door. Wat ik volgens mij hier het meeste lees is dat vrouwen het graag willen combineren. Een man die iets minder werkt en zij zelf *nog* iets minder. Als de kinderen straks hele dagen naar school gaan of zelfs al uit huis gaan is een vrouw nog jong genoeg om zeker nog 15 jaar te kunnen werken. Hoe zie jij dat voor je?
Uh ja, ik zeg toch precies hetzelfde
pi_34307048
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 13:08 schreef -Guppie- het volgende:
friesland en groningen zeker ??
Nee

Drenthe
Is altijd leuk te horen als ik weer naar de familie in Rotterdam en omgeving ga (Zwijndrecht, Alblasserdam e.d.)
pi_34307489
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 09:14 schreef jessie het volgende:
En ik denk dat dat het ook vaak is. Er zullen wel vrouwen zijn die cariere willen maken en daarbij kinderen willen hebben. Maar het grote deel wil het toch niet zo sterk. En daarom blijft het zoals het nu is. Niks mis mee. Het zou anders zijn, ales het overgrote deel vrouwen zich echt achtergesteld voelt. Maar Aventura hoe jij het schrijft lijkt het wel of je vrouwen dit zo wilt laten voelen terwijl ze er zelf vrede mee hebben. Ik wel.
Maar hebben ze er ook nog vrede mee op het moment dat de relatie uitgaat? Het lijkt erop dat heel veel vrouwen daar maar liever gewoon niet aan willen denken en als het dan toch gebeurt, dan zit je.

Ik vraag me af hoe het komt trouwens, dat vrouwen hier inderdaad de laagste arbeidsparticipatie hebben van heel Europa. Zijn wij met z'n allen zo ouderwets? Kunnen we niet anders door het regeringsbeleid? Of is het simpelweg een gevolg van de toch relatief grote luxe waarin wij leven, en werken al die vrouwen in de rest van Europa gewoon uit financiele noodzaak, en zou een Poolse vrouw die de keuze heeft om thuis te blijven met de kinderen daar net zo hard voor kiezen als ze de mogelijkheid had?
pi_34307926
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 13:10 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Uh ja, ik zeg toch precies hetzelfde
Zie nu dat ik het een beetje onhandig geformuleerd heb, ik wilde eigenlijk het onderscheid maken tussen een baantje om het baantje en toch enige vorm van carriere, vandaar die vraag over de jaren 'na' de kinderen
pi_34308475
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 13:22 schreef thaleia het volgende:

[..]

Maar hebben ze er ook nog vrede mee op het moment dat de relatie uitgaat? Het lijkt erop dat heel veel vrouwen daar maar liever gewoon niet aan willen denken en als het dan toch gebeurt, dan zit je.

Ik vraag me af hoe het komt trouwens, dat vrouwen hier inderdaad de laagste arbeidsparticipatie hebben van heel Europa. Zijn wij met z'n allen zo ouderwets? Kunnen we niet anders door het regeringsbeleid? Of is het simpelweg een gevolg van de toch relatief grote luxe waarin wij leven, en werken al die vrouwen in de rest van Europa gewoon uit financiele noodzaak, en zou een Poolse vrouw die de keuze heeft om thuis te blijven met de kinderen daar net zo hard voor kiezen als ze de mogelijkheid had?
Op Elsevier.nl stond een column waar twee oorzaken genoemd werden:
Men vindt kinderopvang nog steeds taboe, veel mensen vinden het niet goed voor kinderen. Mijn gevoel zegt dit ook, maar ik heb niet zo'n goed zicht op de realiteit. Het is toch vreemd om een kind meer tijd te laten doorbrengen bij anderen dan de ouders?

Ten tweede het gebrek aan ambitie bij vrouwen, ze vinden een kleine deeltijd baan wel prima. Ik ben het wel met je eens dat veel vrouwen niet graag na willen denken over wat als...

In dat artikel ging men in op kinderopvang, dat het extra geld dat daarin gestopt wordt overbodig zou zijn, omdat het maar 0,2% van de vrouwen zou aansporen om (meer) te gaan werken.
pi_34308583
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 13:10 schreef Rekkie het volgende:

[..]

Nee

Drenthe
Is altijd leuk te horen als ik weer naar de familie in Rotterdam en omgeving ga (Zwijndrecht, Alblasserdam e.d.)
Is het daar ook zo goedkoop joh in Drenthe

waarom hier nou niet ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')