abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 20 januari 2006 @ 08:44:40 #1
137078 J.K.
Ad(minister) Domeen.NL
pi_34268766
quote:
Bron: NU.NL

Uitgegeven: 20 januari 2006 08:21

AMSTERDAM - Rijschoolhouders denken dat het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) slagingspercentages in bepaalde regio's kunstmatig laag houdt om zich van inkomen te verzekeren. Zo zouden leerlingen in Amsterdam gemiddeld tot twintig uur meer les volgen dan leerlingen in Noord-Nederland. De rijschoolhouders willen opheldering van het CBR. Dat meldt de Telegraaf vrijdag.

Uit onderzoek van Bovag en TrafficTest zou volgens de Federatie Autorijschool Management (FAM) en VekaBest, maker van verkeersleermiddelen, blijken dat slagingspercentages per regio al jarenlang tot dertig procent uiteen lopen. "De verschillen zijn te groot om te denken dat het komt doordat het verkeersbeeld per regio anders is", zegt FAM-voorzitter Rob Kant in het dagblad.
Het CBR zou vooral aan zijn begroting denken. "De jongere die examen moet doen, is de melkkoe", stelt VekaBest-directeur Peter Kantelberg. Het vertrouwen in de objectiviteit van het CBR-examen is volgens de twee organisaties geschaad.

Volgens het CBR ontstaan de verschillen niet door de beoordeling van de examinator. De verklaring zou zijn dat leerlingen in de grote stad door geldgebrek te weinig lessen volgen en te snel op examen willen met als gevolg dat ze eerder zakken. "De beoordeling van examinatoren is boven alle twijfel verheven", zegt CBR-woordvoerder Hans Fontijn in het dagblad.
Volgens mij spreken de examinatoren 's ochtends gewoon van te voren met elkaar af hoeveel mensen ze die dag laten slagen. Normaliter moet je toch echt je examen wel kunnen halen als je ongeveer 25 tot 30 lessen hebt gehad. Ik had het al na m'n 13de les, maar moet toegeven dat ik al wat ervaring had. Dus dan moet 25 of 30 toch zeker lukken! Ik hoor daarentegen steeds meer mensen die het na hun 40ste les nog niet hebben. Dan heb ik dus echt m'n vraagtekens bij de instructeurs en examinatoren.

[ Bericht 0% gewijzigd door J.K. op 20-01-2006 08:50:45 ]
GRAAG GEDAAN,... Domeen.NL
pi_34268903
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 08:44 schreef J.K. het volgende:

Volgens mij spreken de examinatoren 's ochtends gewoon van te voren met elkaar af hoeveel mensen ze die dag laten slagen.
ik denk dat dat gewon onmogelijk is, dat is een behoorlijke fraude, waar dan veel personen bewust bij betrokken zijn, dat het al veel eerder had moeten uitkomen ...

Ik denk eerder dat het een dels onbewuste vorm van 'fraude' is, bv doordat vanuit de directie van de lokale CBR's erg duidelijk gelet wordt op de slagingspercentage's van instructeuren, en men gewoon aanstuurt op een bepaald streefcijfer per examinator... iemand die daar duidelijk boven zit, waar veel mensen slagen, wordt dan al snel 'scheef' aangekeken ...

Op die manier zullen examinatoren onbewust al 'neigen' naar strenger gedrag ... hoe sterker het beleid op zulk een gewenst slagingspercentage is, hoe lager dat komt te liggen ...
Natuurlijk wordt een lokaal CBR direkt 'beloond' voor een laag slagingspercentage, doordat ze ook meer aanvragen krijgen ....

De oplossing zou kunnen zijn door de opbrengsten van de examen-aanvareg niet meer direct door de CBR's te laten behouden, maar direkt naar een centraal orgaan te laten gaan, welke dan een vast budget opsteld per CBR ... in zulke gevallen zijn de voorwaarden eigenlijk overal gelijk, en hebben de CBR niet direkt meer zelf een voordeel bij, mensen te laten zakken.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_34268918
Het is ook één grote corrupte zooi. Dit komt voornamelijk doordat het CBR geen concurrentie heeft. Ze zijn alleenheerser, dus de zakkende klant komt toch wel bij ze terug!

Ikzelf ben 2x gezakt met een lulsmoes. Ik deedt zelf helemaal niets fout. Niet volgens de boekjes, niet volgens mijn lesinstructeur, maar toch....
Nee hoor ben geen kloon. Gebruikte mijn vorige nickname gewoon niet meer!
  vrijdag 20 januari 2006 @ 09:05:04 #4
137078 J.K.
Ad(minister) Domeen.NL
pi_34268959
Soms is het maar net hoe het de examinator zich voelt. Als deze 's ochtends met het verkeerde been uit bed stapt en wat chagrijnig is, dan laat ie gewoon iedereen zakken.
GRAAG GEDAAN,... Domeen.NL
pi_34269091
Hrmbl,.. ik ben dat hele rijexamen gebeuren gaan zien als één grote loterij, you win some you loose some

Maar goed, het lijkt me wel een puik plan om het monopolie van het CBR aan te passen, en een overkoepelend orgaan voor de inkomsten is ook geen slecht idee.

nu nog de held zoeken welke die plannen erdoorheen drukt
  vrijdag 20 januari 2006 @ 09:24:58 #6
43790 IJzercookie
De specialiteit uit Vld
pi_34269267
Op zich niet zo raar dat mensen die in de grote stad moeten afrijden meer tijd nodig hebben dan mensen die bijvoorbeeld in Tiel mogen afrijden.
That's the way the cookie crumbles
  vrijdag 20 januari 2006 @ 09:26:43 #7
17274 Wuder
Wees blij dat je nog leeft!
pi_34269299
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 09:24 schreef IJzercookie het volgende:
Op zich niet zo raar dat mensen die in de grote stad moeten afrijden meer tijd nodig hebben dan mensen die bijvoorbeeld in Tiel mogen afrijden.
Hebben ze wegen in Tiel? Ik dacht dat je daar moet afrijden op zo'n kermis bots auto?
Sinterklahs, Ghet Dawn!!!!
  vrijdag 20 januari 2006 @ 09:31:34 #8
74548 Jo0Lz
Lick the box!
pi_34269383
Sommige mensen zijn gewoon geen goede chauffeurs.
Of ze nou 40 lessen gehad hebben of 100, rijden kunnen ze nog steeds niet.

Ik ken ook mensen daarentegen, die allang konden auto-rijden, maar meerdere malen slagen, met naar hun zeggen "onzin" verhalen.

Ik denk dat er inderdaad wel dat er niet altijd helemaal eerlijk mee om wordt gegaan, maar mensen die niet auto kunnen rijden mogen ook geen rijbewijs halen imho.
Yes we can! | I didn't fail, it's just postponed success.
pi_34269697
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 09:24 schreef IJzercookie het volgende:
leg eens uit? het rijbewijs dat ze krijgen is precies hetzelfde, een amsterdammer mag dus ook in Drenthe rijden en een Drent in Amsterdam ....
Een persoon in een grote stad heeft misschien wel meer te leren (bv het rekening houden met trams in het stadsverkeer), en moet tijdens het lessen zich meer inspannen, maar dat zou eigenlijk voor het slagingspercentage zeker geen 30% verschil mogen uitmaken.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_34269759
Mijn instructeur zei dat ze (examinators) maar een bepaald percentage mogen laten slagen. Dus bijvoorbeeld 6 v/d 10. Dus als ze die dag alleen maar hele goede hebben, zullen ze er moeten laten zakken die "hele kleine foutjes" maken.
Had er zelf ook last van. Geen fouten, maar ik reed nog wat onzeker (ik NAM geen voorrang toen een auto van links op me afstormde).
uit een aspergernest
pi_34269794
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 09:47 schreef RM-rf het volgende:

[..]

leg eens uit? het rijbewijs dat ze krijgen is precies hetzelfde, een amsterdammer mag dus ook in Drenthe rijden en een Drent in Amsterdam ....
Een persoon in een grote stad heeft misschien wel meer te leren (bv het rekening houden met trams in het stadsverkeer), en moet tijdens het lessen zich meer inspannen, maar dat zou eigenlijk voor het slagingspercentage zeker geen 30% verschil mogen uitmaken.
Ik ben het helemaal met je eens, maar het is nou eenmaal een feit dat het moeilijker is om te slagen in bijv. Amsterdam of Rotterdam, dan in een boerengehucht waar het verkeer rustiger en minder aggressief is.
pi_34269810
Bij mij ging het ongeveer zo: 'meid ik heb echt genoten van de rit!!'... ik dacht yes ...... 'Maar je bent wel gezakt!

WTF

jeetje wat een kl**tzak zeg
You gotta cry without weeping, talk without speaking, scream without raising your voice.
pi_34269849
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 09:47 schreef RM-rf het volgende:

[..]

nee, 30% verschil is ietjes te veel van het goede. Het CBR valt nu lekker door de mand!
You gotta cry without weeping, talk without speaking, scream without raising your voice.
  vrijdag 20 januari 2006 @ 10:00:19 #14
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_34269937
CBR heeft nou eenmaal een gouden handeltje: ze verdienen een belachelijk uurtarief, zijn monopolist, en je kunt niet om ze heen! Vooral de "proef-examens" heeft ze geen windeieren gelegd: 2 keer zoveel geld per klant! En de wachtlijsten maar toenemen...
Vertrouwen zullen ze nooit krijgen! Maar regionale verschillen kunnen deze verschillen in slagingspercentage ook prima verklaren.
censuur :O
  vrijdag 20 januari 2006 @ 10:00:57 #15
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_34269950
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 09:55 schreef Evel-in het volgende:

[..]

nee, 30% verschil is ietjes te veel van het goede. Het CBR valt nu lekker door de mand!
Wat mij tegenstaat is dat de belangenvereniging die dit roept, simpelweg zegt: "30 % kan niet"! Zonder enige vorm van onderzoek, plukken ze dat uit de lucht...
censuur :O
pi_34270011
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 10:00 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Wat mij tegenstaat is dat de belangenvereniging die dit roept, simpelweg zegt: "30 % kan niet"! Zonder enige vorm van onderzoek, plukken ze dat uit de lucht...
ik zou niet weten of er onderzoek naar is gedaan, dat zal ik dan weer even gaan na trekken... maar in principe sta ik er niet raar van te kijken als het wel 30% is... misschien komt dat ook wel door mijn ervaring
pi_34270258
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 09:50 schreef wendytje het volgende:
Mijn instructeur zei dat ze (examinators) maar een bepaald percentage mogen laten slagen. Dus bijvoorbeeld 6 v/d 10. Dus als ze die dag alleen maar hele goede hebben, zullen ze er moeten laten zakken die "hele kleine foutjes" maken.
Had er zelf ook last van. Geen fouten, maar ik reed nog wat onzeker (ik NAM geen voorrang toen een auto van links op me afstormde).
Dat is goed beschouwd toch een vaag verhaal.
Het betekent dat de examinator 's ochtends niet weet of hij iemand moet laten slagen (omdat hij nog 9 kneuzen krijgt) of moet laten zakken, maar dat 's middags dus vrijwel vastligt of je slaagt of zakt.

Ik kan me wel voorstellen dat examinatoren erop worden aangesproken als hun slagingspercentage structureel afwijkt van dat van hun collega's.

Overigens: Als jij voorrang hebt en er komt een auto van links 'aangestormd' is het inderdaad verkeerd om te aarzelen. Hij denkt misschien dat je hem voorrang gaat geven, en als jij denkt dat hij toch nog wel stopt... boem.
pi_34270347
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 10:15 schreef mgerben het volgende:

[..]

Dat is goed beschouwd toch een vaag verhaal.
Het betekent dat de examinator 's ochtends niet weet of hij iemand moet laten slagen (omdat hij nog 9 kneuzen krijgt) of moet laten zakken, maar dat 's middags dus vrijwel vastligt of je slaagt of zakt.

Ik kan me wel voorstellen dat examinatoren erop worden aangesproken als hun slagingspercentage structureel afwijkt van dat van hun collega's.

Overigens: Als jij voorrang hebt en er komt een auto van links 'aangestormd' is het inderdaad verkeerd om te aarzelen. Hij denkt misschien dat je hem voorrang gaat geven, en als jij denkt dat hij toch nog wel stopt... boem.
bij mij was het gewoon heel vaag, mijn rij-instructeur zei zelf ook dat ik wel had moeten slagen, het is gewoon achterlijk dat hij mij heeft laten zakken, hij zei zelfs nog dat hij van mijn rijstijl had genoten, komop zeg dan laat je toch niet iemand zakken. ook heel toevallig dat ik als laatste de ruimte binnen kwam voor de uitslag en ik als enige was gezakt.... Of het is allemaal wel heeeeeel erg toevallig, of ik ben gewoon gigantisch genaaid.
pi_34270369
Nou, ik heb 10 jaar een eigen rijschool gehad en ik heb nogal wat gezien.
Veel examinatoren van de 'oude garde' die er alleen nog maar zaten om hun pensioen te halen.
Verder was er een hoog gehalte 'oude jongens krentenbrood'
Wat oudere rijschoolhouders waren overduidelijk goede bekenden van de heren examinatoren en gingen erg joviaal met elkaar om, hetgeen resulteerde in een extra goed begin van zo'n examen.
Kleine quote
Exam "He Peter, is die van jou (kandidaat dus) weer zo'n goeie?"
Instructeur ,met knipoog " Tuurlijk jongen, btw kom je nog een keer barbecuen?"

Ik heb ook wel eens gesolliciteerd voor een baan als examinator, maar de heren examinatoren kiezen zelf uit de, liefst meegaande, instructeurs hun toekomstige collega's.

Gelukkig waren er ook gemotiveerde examinatoren, degenen bij wie iemand dan zakte en nog met een smile naar huis kon.
" - Carter Williams is taking more hits than a Paris Hilton website! - "
pi_34270448
Uit betrouwbare (zij het iets verouderde) bron: examinatoren dienden zich idd te houden aan het gemiddelde slagingspercentage. Dwz 1 x in het kwartaal kreeg iedereen zijn slagingspercentage en als dit te vaak te veel afweek dan kon je op een hercursus rekenen. Misschien was je dan te soft nl. Beter was het bekend te staan als bijv. "de slager van Breda". . Ook de slagingspercentages per geslacht kwamen aan bod: vrouwen hadden een beduidend lager slagingspercentage; de euvele examinator die te veel vrouwen liet slagen was uiteraard ook niet goed bezig. Wat ook curieus was, het slagingspercentage in grote steden lag hoger dan in landelijke gebieden, waar examinatoren blijkbaar extra streng waren dus...

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 20-01-2006 10:31:43 ]
I´m back.
pi_34270509
Om over examinator Distreels nog maar niet te beginnen btw. .
I´m back.
pi_34270662
Natuurlijk geldt dat voor elke instantie waar geen controle op is, dit soort ellende onvermijdbaar gebeurt.
En waarschijnlijk wordt het CBR alleen maar ... door zichzelf gecontroleerd.
Lekker.

'de slager van Breda'. Leuk hoor.
pi_34270920
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 10:33 schreef mgerben het volgende:
Natuurlijk geldt dat voor elke instantie waar geen controle op is, dit soort ellende onvermijdbaar gebeurt.
En waarschijnlijk wordt het CBR alleen maar ... door zichzelf gecontroleerd.
Lekker.

'de slager van Breda'. Leuk hoor.
Monopolisme leidt bedrijfseconomisch gezien tot corruptie idd. Aan de andere kant is het wel weer te verdedigen dat dit (overigens volgens mij 1 van de oudste geprivatiseerde overheidsdiensten) bij een monopolist terecht kwam. Je kunt in de beoordeling of iemand rijvaardig is natuurlijk niet een beetje gaan lopen stunten tov je concurrent. Wat niet wegneemt dat het vrij moeilijk is om een vaardigheid te meten. Je kunt meten of iemand de verkeersregels kent en die kan toepassen, je kunt zelfs meten of iemand over voldoende voertuigbeheersing beschikt, maar of iemand kan autorijden??? Ook opgehangen aan bepaalde voorafbepaalde criteria blijft het oordeel van een examinator redelijk arbitrair... en dus bestaat er ruimte om vanwege bedrijfseconomisch belang te sjoemelen.
I´m back.
  vrijdag 20 januari 2006 @ 11:14:18 #24
17274 Wuder
Wees blij dat je nog leeft!
pi_34271713
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 10:20 schreef benxx het volgende:
Nou, ik heb 10 jaar een eigen rijschool gehad en ik heb nogal wat gezien.
Veel examinatoren van de 'oude garde' die er alleen nog maar zaten om hun pensioen te halen.
Verder was er een hoog gehalte 'oude jongens krentenbrood'
Wat oudere rijschoolhouders waren overduidelijk goede bekenden van de heren examinatoren en gingen erg joviaal met elkaar om, hetgeen resulteerde in een extra goed begin van zo'n examen.
Kleine quote
Exam "He Peter, is die van jou (kandidaat dus) weer zo'n goeie?"
Instructeur ,met knipoog " Tuurlijk jongen, btw kom je nog een keer barbecuen?"

Ik heb ook wel eens gesolliciteerd voor een baan als examinator, maar de heren examinatoren kiezen zelf uit de, liefst meegaande, instructeurs hun toekomstige collega's.

Gelukkig waren er ook gemotiveerde examinatoren, degenen bij wie iemand dan zakte en nog met een smile naar huis kon.
Mee eens..

Mijn instructeur vertelde ook dat examinatoren vaak als hij aankwam met een kandidaat niet eens de snelweg ophoefden omdat de examinatoren wisten dat zijn kandidaten veel snelweg training kregen (opzich ook wel waar.. die gozer pikte tijdens de lessen altijd de moeilijkste kut snelwegen)
Sinterklahs, Ghet Dawn!!!!
pi_34271765
Wat mij betreft Parlementaire Enquete naar het handelen van het CBR, belachelijke prijzen vragen ze. En dan ook nog eens mensen om debiele redenen laten zakken.

Kijk ik had mijn rijbewijs in 2x, eerste keer dat ik zakte was volkomen duidelijk voor mij en voor mijn examinator, prima maar je hoort soms verhalen en al zijn die misschien door de teleurstelling wat aangedikt maar daarbij klopte de rol van het CBR echt niet.

Ik ben nog altijd voor of een soort van videosysteem in de auto waar ook alle handelingen (schakelen etc) worden geregistreerd, of twee examinatoren. Kan er toch makkelijk van af als je ziet dat je 200 euro voor zo'n examen van 20 minuutjes betaald
Even a broken clock is right twice a day.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')