Ik heb het nu toch iets anders gedaan. Ik heb de stofdorpel op lengte afgezaagd en als tussenlatje gebruikt. Het kozijn erop ging niet - dan wordt het kozijn te hoog (te ver van de vloer vandaan)quote:Op maandag 30 januari 2006 21:44 schreef tnimble het volgende:
[..]
inkeping maken in de onderkant de stijlen zodat het kozijn lager komt? Of de 2 opstaande randen weghalen van de stofdorpellat (moeilijker) Maar zit bij die 1/4 cm wel je ondervloer meegerekend?
Check - de kozijnen zijn gelijmd en met schroefjes vastgezet in plaats van met deuvels zoals je aangaf (maar wel hetzelfde, dus schuin in beide 'latten'.quote:Bij de meeste (zoniet alle) typen kozijn paketten komt de bovendorpel bovn op de stijlen (dus er niet tussen in) de deuvels sla je er dan van boven af in. Door ze een beetje naar elkaar toe te boren dienen ze tevens als permanente 'lijmklem' die het kozijn continue tegen elkaar drukt. zo'n 20% steviger daardoor. De deuvels kun je o.a. bij de gamma per meter kopen. Met 1 lengte kun je 2 kozijnen doen.
Bij het schuin tegen elkaar in monteren heeft de verbinding geen last van het werken van hout. Bij schoreven is dit minder belangrijk omdat de ribbels van het schroefdraad de schroev tegen houden. Spijker die recht ingeslagen worden zitten na enkele jaren los.quote:Op woensdag 1 februari 2006 00:37 schreef bankrupcy het volgende:
Waarom moeten die schroeven/deuvels schuin gemonteerd zijn?
De stofdorpel de naam zegt het al zorgt ervoor dat het luchtstroom onder de deur langs (natuurlijke stroming en bij het openen) niet direct over de grond gaat. Maar een centimeter of 1.5 a 2 boven de grond verloopt. Hierdoor wordt er minder stof door het huis geblasen wat op de vloer ligt.quote:Op dinsdag 31 januari 2006 22:37 schreef Bright het volgende:
Ik heb het nu toch iets anders gedaan. Ik heb de stofdorpel op lengte afgezaagd en als tussenlatje gebruikt. Het kozijn erop ging niet - dan wordt het kozijn te hoog (te ver van de vloer vandaan)
Dat houdt dus in dat we nu geen dorpel hebben. Ik heb het zeil netjes doorgesneden, dus hoogstwaarschijnlijk kan ik dat weer netjes aan elkaar leggen, zodat een dorpel niet eens nodig is.
Voor de kamer met vloerbedekking neem ik dan wel zo'n metalen latje (die wel keurig in het beton kan worden vastgezet)
Ten minste 3 bevestiings punten per stijl wordt als vuistregel aangehouden.quote:Op donderdag 2 februari 2006 07:50 schreef Bright het volgende:
De onderkant van het kozijn heb ik met muurankers vastgezet, dus vertikaal 2 schroeven in het hout en 2 spijkers horizontaal in de muur (tijdens het opbouwen van de muur, dus zit gegarrandeerd goed)
En om het klappen van het kozijn tegen te gaan heb ik wat hoger ook nog een muuranker en bovenin komt er ook 1 (maar zover ben ik nog niet)
Het worden er dus 4 minimaal.quote:Op donderdag 2 februari 2006 08:22 schreef tnimble het volgende:
[..]
Ten minste 3 bevestiings punten per stijl wordt als vuistregel aangehouden.
Ziet er goed uit!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |