abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34663934
quote:
Op maandag 30 januari 2006 21:44 schreef tnimble het volgende:

[..]

inkeping maken in de onderkant de stijlen zodat het kozijn lager komt? Of de 2 opstaande randen weghalen van de stofdorpellat (moeilijker) Maar zit bij die 1/4 cm wel je ondervloer meegerekend?
Ik heb het nu toch iets anders gedaan. Ik heb de stofdorpel op lengte afgezaagd en als tussenlatje gebruikt. Het kozijn erop ging niet - dan wordt het kozijn te hoog (te ver van de vloer vandaan)
Dat houdt dus in dat we nu geen dorpel hebben. Ik heb het zeil netjes doorgesneden, dus hoogstwaarschijnlijk kan ik dat weer netjes aan elkaar leggen, zodat een dorpel niet eens nodig is.
Voor de kamer met vloerbedekking neem ik dan wel zo'n metalen latje (die wel keurig in het beton kan worden vastgezet)
quote:
Bij de meeste (zoniet alle) typen kozijn paketten komt de bovendorpel bovn op de stijlen (dus er niet tussen in) de deuvels sla je er dan van boven af in. Door ze een beetje naar elkaar toe te boren dienen ze tevens als permanente 'lijmklem' die het kozijn continue tegen elkaar drukt. zo'n 20% steviger daardoor. De deuvels kun je o.a. bij de gamma per meter kopen. Met 1 lengte kun je 2 kozijnen doen.
Check - de kozijnen zijn gelijmd en met schroefjes vastgezet in plaats van met deuvels zoals je aangaf (maar wel hetzelfde, dus schuin in beide 'latten'.

De kozijnen staan al en zijn keurig verankerd. Ik zal morgen nog wat foto's maken, dan kan ik er later 1 laten zien
  woensdag 1 februari 2006 @ 00:37:25 #27
16848 bankrupcy
Bot omdat het mot
pi_34668031
Waarom moeten die schroeven/deuvels schuin gemonteerd zijn?
pi_34671936
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 00:37 schreef bankrupcy het volgende:
Waarom moeten die schroeven/deuvels schuin gemonteerd zijn?
Bij het schuin tegen elkaar in monteren heeft de verbinding geen last van het werken van hout. Bij schoreven is dit minder belangrijk omdat de ribbels van het schroefdraad de schroev tegen houden. Spijker die recht ingeslagen worden zitten na enkele jaren los.

Bij verlijmde verbindingen zorgt het er voor dat tijdens het drogen van de lijm de delen goed vast op elkaar worden gebrukt. Als je de delen van elkaar wilt trekken kan dt niet. De gaten moeten dan naar mate je het er verder van af trekt ook verder uit elkaar komen te zitten.

Bij het krimpen van het hout komen de gaten iets dicjet bij elkaar en wordt de verbinding verder dicht getrokken. Zet het hout uit, dan wordt de verbinding iets uit elkaar gebrukt en heeft het hout weer de ruimte voor het uitzetten.

Dus zit het altijd perfect onwrikbaar tegen elkaar geperst onaghankelijk van temperatuur en vochtigheid.

Zit het er recht in: Waneer het hout uitzet wordt de verbinding iets uit elkaar getrokken. Bij het krimpen komt er een kiertje. Als het niet verlijmt is zit het gewoon daarna los, als het wel verlijmt is dat komen er spanningen in het hout en kan de verbinding gaat afscheuren of het hout zelf splijten.
pi_34672011
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 22:37 schreef Bright het volgende:
Ik heb het nu toch iets anders gedaan. Ik heb de stofdorpel op lengte afgezaagd en als tussenlatje gebruikt. Het kozijn erop ging niet - dan wordt het kozijn te hoog (te ver van de vloer vandaan)
Dat houdt dus in dat we nu geen dorpel hebben. Ik heb het zeil netjes doorgesneden, dus hoogstwaarschijnlijk kan ik dat weer netjes aan elkaar leggen, zodat een dorpel niet eens nodig is.
Voor de kamer met vloerbedekking neem ik dan wel zo'n metalen latje (die wel keurig in het beton kan worden vastgezet)
De stofdorpel de naam zegt het al zorgt ervoor dat het luchtstroom onder de deur langs (natuurlijke stroming en bij het openen) niet direct over de grond gaat. Maar een centimeter of 1.5 a 2 boven de grond verloopt. Hierdoor wordt er minder stof door het huis geblasen wat op de vloer ligt.

Nu je deze stofdorpellat er nie onder heb zorg er voor dat de onderkant van het kozijn ook goed vast staat. Dus onder aan de stijlen max 15cm min 5 cm vanaf de vloer een schroef door het kozijn in de muur.
pi_34705821
De onderkant van het kozijn heb ik met muurankers vastgezet, dus vertikaal 2 schroeven in het hout en 2 spijkers horizontaal in de muur (tijdens het opbouwen van de muur, dus zit gegarrandeerd goed)
En om het klappen van het kozijn tegen te gaan heb ik wat hoger ook nog een muuranker en bovenin komt er ook 1 (maar zover ben ik nog niet)

Hier alvast een paar foto's ...

Voordat er iets ging gebeuren:

De kozijnen zijn waterpas neergezet nu m'n fototoestel nog :

De eerste muur is tot 1m60 opgebouwd:
pi_34706059
quote:
Op donderdag 2 februari 2006 07:50 schreef Bright het volgende:
De onderkant van het kozijn heb ik met muurankers vastgezet, dus vertikaal 2 schroeven in het hout en 2 spijkers horizontaal in de muur (tijdens het opbouwen van de muur, dus zit gegarrandeerd goed)
En om het klappen van het kozijn tegen te gaan heb ik wat hoger ook nog een muuranker en bovenin komt er ook 1 (maar zover ben ik nog niet)
Ten minste 3 bevestiings punten per stijl wordt als vuistregel aangehouden.

Ziet er goed uit!
pi_34707966
quote:
Op donderdag 2 februari 2006 08:22 schreef tnimble het volgende:

[..]

Ten minste 3 bevestiings punten per stijl wordt als vuistregel aangehouden.

Ziet er goed uit!
Het worden er dus 4 minimaal.
Dank, ik ben er ook wel een beetje trots op (mijn allereerste zelf-gebouwde muur)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')