abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 19 januari 2006 @ 09:52:10 #1
138514 1ofthefew
always on the run
pi_34231923
quote:
Minister Hoogervorst wil dat jongeren die op te jeugdige leeftijd alcohol kopen, zelf strafbaar worden. Bovendien denkt hij erover de leeftijdsgrens te verhogen van 16 naar 18. Dat kondigt de minister vandaag aan op een congres in Rotterdam. Nu kunnen alleen de verkopers een boete krijgen, maar volgens Hoogervorst zijn de problemen zo groot dat nieuwe maatregelen nodig zijn. Zo wil hij ook dat jongeren breezers en andere mixdrankjes voortaan alleen nog bij de slijter kunnen kopen en niet meer bij de supermarkt.

Volgens de minister horen Nederlandse jongeren tot de grootste drinkers van Europa en is van de groep tussen 16 en 24 jaar ruim twintig procent probleemdrinker. De minister gaat binnenkort met gemeenten en andere betrokkenen over zijn plannen praten.
'Alcohol kopen onder de 18 strafbaar'

Ik vind dit een hele goede maatregel aangezien ik vaak veel verhalen hoor van 13/14/15 jarigen die zich elke week helemaal klemzuipen.
vroeger was het kennelijk niet nodig maar tegenwoordig is de jeugd zo karakterloos dat ze al die strenge regeltjes nodig hebben omdat ze zelf die vrijheid niet aankunnen
De wereld is op hol geslagen
  donderdag 19 januari 2006 @ 09:59:55 #2
131306 Vipers
Zei ik toch!!
pi_34232111
Hele goede regel. Ze moeten ook op die leeftijd al de consequenties van hun daden ondervinden. Tevens denk ik nog steeds dat de ouders van tegenwoordig meer op hun kinderen moeten letten.
Je kunt beter ten onder gaan met je eigen visie dan met de visie van een ander
Ik zeg maar zo: ik zeg maar niets! Want als ik toch wat zeg, zeg je toch: wat zeg je?
pi_34232144
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 09:52 schreef 1ofthefew het volgende:
Ik vind dit een hele goede maatregel aangezien ik vaak veel verhalen hoor van 13/14/15 jarigen die zich elke week helemaal klemzuipen.
Jeugd onder de 16 mag al geen drank kopen.

Dus ik denk niet dat die 13/14/15-jarigen van je er een druppel minder om zullen drinken. .
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_34232147
Vind het wat overdreven. Ze hebben mij ook wel eens naar huis moeten sjouwen toen ik 16 was. Dat is inmiddels al weer 10 jaar terug, dus zoveel is er schijnbaar niet veranderd. En koters die echt met een drankprobleem zitten hou je toch niet tegen met deze maatregel.
  donderdag 19 januari 2006 @ 10:02:30 #5
138514 1ofthefew
always on the run
pi_34232166
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 09:59 schreef Vipers het volgende:
Hele goede regel. Ze moeten ook op die leeftijd al de consequenties van hun daden ondervinden. Tevens denk ik nog steeds dat de ouders van tegenwoordig meer op hun kinderen moeten letten.
ik ken discotheken hier in de buurt waar kinderen komen vanaf 12 jaar en waar de gemiddelde leeftijd 14/15 is. ze zuipen zich helemaal van de kaart en neuken alles wat los en vast zit.

uiteraard weten het leeuwendeel van die meute niks over safe sex

en idd, ik snap niet dat ouders hun kinderen zo vroeg loslaten ....
De wereld is op hol geslagen
pi_34232219
Komen er weer verkiezingen? In het nieuws was ook te horen dat jongeren die niet helemaal in de pas lopen gedrilled moeten worden in speciale kazernes en dat de leerplicht naar 23 jaar moet.
pi_34232271
Leeftijd waarop men alcohol mag drinken verhogen naar 18? Slechte maatregel, zeker als je 16 bent drink je wel eens en ga je uit, en mag alcohol niet meer wordt naar andere middelen gegrepen.
pi_34232481
Het maakt toch niets uit als de supermarkt het gewoon verkoopt.
Angela kijkt even kritisch naar de 13 jarige die voor haar staat met twee Breezers, vraagt of hij wel zestien is, en als hij 'ja' zegt krijgt hij het gewoon mee.

Angela heeft ook geen zin in ruzie met het puberjoch.

Terwijl iedereen boven de 14 tegenwoordig een ID kaart bij zich moet hebben en je dus gewoon legitimatie bij alcohol-koop verplicht kunt stellen.

Je kunt de leeftijdsgrens wel optrekken naar 75 jaar; zolang Angela het niet controleert gebeurt er niets.
  donderdag 19 januari 2006 @ 10:30:13 #9
44963 MadMarine
geregistreerde gek
pi_34232884
ze willen het daarom juist uit de supermarkt halen
ga maar even met die witte meneer mee...
[b]best bekeken topic, ooit[/b]
pi_34232889
Angela?
  donderdag 19 januari 2006 @ 10:44:45 #11
26118 paparia
Zit ook in een complot.....
pi_34233302
Ik zie meer in een verplichting tot legitimatie bij entree van kroegen etc.
En verlpicht legitimeren bij de slijter en supermarkt bij aankoop van drank dan het omhoog halen van de limiet naar 18 jaar voor alcohol verkoop.
Maar dan wel met behulp van een kleine identificatiekaart, die niet al te duur is.
Pasppoort neemt niemand mee. Dus of rijbewijs of europese identiteitskaart
  donderdag 19 januari 2006 @ 10:48:40 #12
39631 GoeRoe86
Libera eas de ore leonis!
pi_34233412
Haha. Hier in Rotterdam krijgen kinderen van 13 gewoon een toegangsbewijs voor een van de grootste discotheken van Rotterdam: Hollywood. En dan denken dat ze niet gaan drinken.

Weet je wat het probleem is: De regels in Nederland moeten eens nageleefd worden.

Dat is het zelfde verhaal met de wiet. Op je 16e kun je ook gewoon een blowtje gaan halen want niemand die je er op aanspreekt.
  donderdag 19 januari 2006 @ 10:52:33 #13
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_34233506
Laat ik eens een voorbeeld uit Nieuw Zeeland noemen.
Bier voor iemand onder de 16 kopen (in een cafe ofzo) : 2000 dollar boete (~¤1000,-)
Bier kopen terwijl je nog geen 16 bent, paarhonderd.
Bier als barman verkopen aan iemand onder de 16, ¤5.000,- tot ¤10.000,-
bijvoorbeeld.

Dus, als ze twijfelen, zeggen ze ook, als je geen 16 bent, en wij worden betrapt, heb jij óók een boete. Sterke drank staat daar trouwens ook op 18. Bier was dacht ik voor 16 jaar, maar dat weet ik niet meer.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_34233587
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 10:04 schreef Keromane het volgende:
Komen er weer verkiezingen? In het nieuws was ook te horen dat jongeren die niet helemaal in de pas lopen gedrilled moeten worden in speciale kazernes en dat de leerplicht naar 23 jaar moet.
Ja, maar dat werd niet gezegd door een politicus maar door de voorzitter van de Taskforce Jeugdwerkloosheid, wat dan weliswaar weer een instelling is van het ministerie van SZW en OCW.

Over die biermaatregel --> de minimumleeftijd opschroeven van 16 naar 18 vind ik een beetje overdreven. Ik vind het wel goed dat in de nieuwe regeling ook de koper van alcohol kan worden aangepakt en niet alleen de winkeliers. Prima als die jochies van 12, 13 of 14 eens flink beboet worden. Wie niet horen wil moet maar voelen.
pi_34233630
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 10:48 schreef GoeRoe86 het volgende:

Weet je wat het probleem is: De regels in Nederland moeten eens nageleefd worden.
Weet je wat het probleem is: als de Nederlandse overheid ervoor gaat zorgen dat de regels nageleefd gaan worden, dan horen we uit sommige kringen direct: Ow, Nederland is zo betuttelend en de politici zijn kut omdat ze met allerlei boetes komen...
  donderdag 19 januari 2006 @ 10:58:10 #16
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_34233637
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 10:56 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Ja, maar dat werd niet gezegd door een politicus maar door de voorzitter van de Taskforce Jeugdwerkloosheid, wat dan weliswaar weer een instelling is van het ministerie van SZW en OCW.

Over die biermaatregel --> de minimumleeftijd opschroeven van 16 naar 18 vind ik een beetje overdreven. Ik vind het wel goed dat in de nieuwe regeling ook de koper van alcohol kan worden aangepakt en niet alleen de winkeliers. Prima als die jochies van 12, 13 of 14 eens flink beboet worden. Wie niet horen wil moet maar voelen.
Als er gewoon een groot bord komt te hangen bij elk cafe, dat élke partij gewoon een boete krijgt, dan kan men dat gewoon -lijkt mij- beter verdedigen. Voorbeeld staat hierboven.
Bij supermarkten moet men soms altijd een legitimatie laten zien als je alcohol koopt, ook al ben je 40.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_34233861
Wat een onzin weer, dat het kabinet zich eens met echte problemen gaat bezig houden.

Laten ze eerst maar eens beleidsregels maken om de huidige regels echt te kunnen toepassen, ipv de regels nog meer aan te scherpen en nu al niet eens de huidige regels te kunnen naleven.
  donderdag 19 januari 2006 @ 11:29:12 #18
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_34234492
In scandinavie mag je pas drinken vanaf je 18e, het spul is 3x zo duur en toch drinkt men vele malen meer als hier in Nederland.

Kortom leeftijdverhogen heeft net als prijsverhoging weinig effect en kan juist tot gevolg hebben dat je meer privé feestjes thuis krijgt waar alcohol goedkoper is en dus meer gedronken wordt.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  donderdag 19 januari 2006 @ 12:00:10 #19
3542 Gia
User under construction
pi_34235400
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 11:29 schreef BlaZ het volgende:
In scandinavie mag je pas drinken vanaf je 18e, het spul is 3x zo duur en toch drinkt men vele malen meer als hier in Nederland.

Kortom leeftijdverhogen heeft net als prijsverhoging weinig effect en kan juist tot gevolg hebben dat je meer privé feestjes thuis krijgt waar alcohol goedkoper is en dus meer gedronken wordt.
Ja maar, thuis zijn wel de ouders verantwoordelijk. Als je als ouders je kinderen laat zuipen, en dan heb ik het niet over één glaasje wijn bij de fondue of een glaasje champagne met nieuwjaar, dan ben je echt goed fout bezig.

Buitenshuis hebben ouders, die niet willen dat hun kinderen zich bezatten, hier geen zicht op. Je kinderen verbieden uit te gaan, terwijl de rest van de klas dat wel mag, is ook geen oplossing. Ben het dan ook wel met deze maatregel eens, maar dan wel controle hierop. Kinderen vanaf 14 jaar hebben een legitimatiebewijs bij zich. Vergeten? Dan ben je dus zeker nog te jong om te drinken! Niks voordeel van de twijfel.
Bareigenaren moeten zich aan de regels houden en gasten die zien dat zij dat niet doen, moeten de eigenaar hierop aanspreken, desnoods aangeven.

In Engeland mag je bijvoorbeeld onder de 14 nog niet in de buurt van een bar komen. Op sommige plaatsen hangen camera's die dat controleren en er is ook regelmatig politiecontrole.
Toen wij 1,5 jaar terug in Engeland waren ging mijn man 2 pints en 2 cola bestellen. Hij vroeg of onze zoon van 12 even wilde helpen dragen, terwijl ik met de jongste in de family-room wachtte. Er kwam meteen commentaar op. Hij was nog geen 14 en mocht niet in de buurt komen van de bar-area. De barvrouw keek ook meteen zenuwachtig om zich heen of niemand zag dat dit kind 2 glazen cola van de bar pakte.

Kijk, zo extreem kan het ook!
Vind ik het hier nog wel meevallen.
pi_34235649
Voor zulke dingen, gelieve eerst te mailen met forum@fok.nl

[ Bericht 84% gewijzigd door Dagonet op 19-01-2006 12:12:50 ]
pi_34235689
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 09:52 schreef 1ofthefew het volgende:

[..]

'Alcohol kopen onder de 18 strafbaar'

vroeger was het kennelijk niet nodig maar tegenwoordig is de jeugd zo karakterloos dat ze al die strenge regeltjes nodig hebben omdat ze zelf die vrijheid niet aankunnen
Eens !

Hier trouwens nog wat meer reacties: Alcohol pas vanaf 18 jaar
  donderdag 19 januari 2006 @ 12:16:51 #22
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_34236011
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 12:06 schreef JournalistVK het volgende:
Voor zulke dingen, gelieve eerst te mailen met forum@fok.nl
Nouw is mn mooie reactie weg

Waar gaat dat heen

Maar ff serieus... ik denk niet dat het helpt...
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_34236041
waar zijn we allemaal mee bezig

en dan zeggen er hier nog mensen dat ze het goed vinden
nederland is het land met de meeste regeltjes

politie die te veel fouten maak
regering die alleen aan zichzelf denken

en dan nog iets niemand hier in dit land komt voor het volk op
allemaal schijters hier

maar wel allemaal klagen erover

we zijn hard op weg naar een politie staat
en daar ben ik zwaar tegen

en over dat geen drank onder de 18 is gewoon onzin
net als met de sigaretten
breng meer criminaliteit
want het werkt zo verbied je iets vinden ze het alleen maar stoer als ze het dan doen
en welke winkel gaat erop letten wie er 18 is
niemand
kijk maar bij de sigaretten

allemaal onzin in dit land

gewoon opzouten met dat christelijke gedoe

we leven in de 21ste eeuw en nie in de middeleeuwen

weg met het kabinet
pi_34236149
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 12:17 schreef bazekiller het volgende:

allemaal schijters hier

breng meer criminaliteit
want het werkt zo verbied je iets vinden ze het alleen maar stoer als ze het dan doen
niemand

weg met het kabinet
Goed, dan ga je toch lekker naar een ander land als het hier in Nederland zo benauwend is. Even een paar ideetje:

- Verenigde Staten (pas drinken vanaf 21 jaar)
- Noorwegen (drank 3x zo duur als in Nederland)
- Ierland (niet meer roken in de kroeg)
- Engeland (kinderen in restaurants soms niet toegestaan omdat ze er alcohol schenken)
- Italië (niet meer roken in de kroeg)
- Zweden (staatsmonopolie op drank, daardoor enorm hoge accijnzen)
  donderdag 19 januari 2006 @ 12:29:45 #25
128605 W8ezel
Way, down, to Egyptland
pi_34236440
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 12:17 schreef bazekiller het volgende:

allemaal schijters hier

breng meer criminaliteit
niemand

weg met het kabinet
Wilders look-a-like
Niet voor de poes...neuhh
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: