abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34229531
Ik vond in mijn kast een doosje eieren, met als uiterste houdbaarheidsdatum: 8 november 2005.

Brr dacht ik eerst, wegtiefen die troep. Maar ik rook er ff aan, voor de zekerheid zeg maar, en eigenlijk kwam er geen rotte-eieren-stank vanaf. Rook gewoon naar ei; ei uit de winkel.

Wanneer is een ei rot? Of beter: die data die op die winkelproducten staan, zijn die eigenlijk wel zo redelijk?

Kan ik een ei dat eind november al officieel rot geweest zou moeten zijn, midden januari nog verorberen?

(kijk ik kan natuurlijk, heel simpel, de schaal openbreken en de proef op de som nemen maar ik ben meer op zoek naar andermans ervaringen in deze kwestie)
Maar ik wil nog wel es van gedachten veranderen.
You are a legend in a lovely game
pi_34229538
Smijt er een paar tegen het raam van je buurman aan. Rot of niet rot, heb je er in ieder geval nog wat plezier aan beleefd
pi_34229543
Houdbaarheids data moet je je niet op blind staren. Kijk maar eens naar een pak yoghurt oid. vaak zijn die een week of meer nog goed na de tht. Een ei is inderdaad rot als ie stinkt. Gewoon opeten dus als het geen vreemd luchtje aan zit, doodgaan zul je niet van gaan.
  donderdag 19 januari 2006 @ 03:30:02 #5
34573 Neutrino
Dead cat bounce
pi_34229551
THT is zoals Didge hierboven vermeld meer een richtlijn.
Als je niet ziek wordt of dood gaat is het gewoon nog goed. Geef dus eerst wat aan een ander voordat je het zelf probeert.
Sell in may and go away. Forget it, we are here to stay.
  † In Memoriam † donderdag 19 januari 2006 @ 03:34:08 #6
127870 Ratelslangetje
Lady
pi_34229571
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 03:24 schreef Capa het volgende:
Ik vond in mijn kast een doosje eieren, met als uiterste houdbaarheidsdatum: 8 november 2005.

Brr dacht ik eerst, wegtiefen die troep. Maar ik rook er ff aan, voor de zekerheid zeg maar, en eigenlijk kwam er geen rotte-eieren-stank vanaf. Rook gewoon naar ei; ei uit de winkel.

Wanneer is een ei rot? Of beter: die data die op die winkelproducten staan, zijn die eigenlijk wel zo redelijk?

Kan ik een ei dat eind november al officieel rot geweest zou moeten zijn, midden januari nog verorberen?

(kijk ik kan natuurlijk, heel simpel, de schaal openbreken en de proef op de som nemen maar ik ben meer op zoek naar andermans ervaringen in deze kwestie)
Weggooien die eieren! Tenzij je een salmonellavergiftiging wilt oplopen.
Als er bijv.zo'n klein rood dingetje in je ei zit is ie al helemaal niet meer goed meer.
Ik zou wel eens wilen weten wat dat dingetje is,het lijkt op een embryo
Giftig, Fel
Agressief en
Razendsnel
pi_34229577
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 03:30 schreef Neutrino het volgende:
Als je niet ziek wordt of dood gaat is het gewoon nog goed. Geef dus eerst wat aan een ander voordat je het zelf probeert.
idd niet te medemenselijk zijn in dit soort kwesties. Eigen heil gaat boven alles.
pi_34229580
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 03:34 schreef Ratelslangetje het volgende:
Weggooien die eieren! Tenzij je een salmonellavergiftiging wilt oplopen.
Als er bijv.zo'n klein rood dingetje in je ei zit is ie al helemaal niet meer goed meer.
Ik zou wel eens wilen weten wat dat dingetje is,het lijkt op een embryo
Dat heet 'een ietsepietsie bloed' en tenzij je orthodox joods bent, mag je dat gewoon eten.
pi_34229585
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 03:24 schreef Capa het volgende:

Je hebt aan de schaal geroken
pi_34229586
Anders geef het eens aan je hond (als je die hebt) als die het laat staan is het echt bedorven en honden kunnen goed ruiken of iets bedorven is
pi_34229610
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 03:38 schreef Xennia het volgende:
Ik dacht dat je van buiten kon ruiken of een ei van binnen rot is.
Dus in dat geval heb ik geheel gerechtvaardigd aan de schaal geroken.
  † In Memoriam † donderdag 19 januari 2006 @ 03:43:45 #12
127870 Ratelslangetje
Lady
pi_34229623
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 03:37 schreef Capa het volgende:

[..]

Dat heet 'een ietsepietsie bloed' en tenzij je orthodox joods bent, mag je dat gewoon eten.
Bloed?
Giftig, Fel
Agressief en
Razendsnel
pi_34229647
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 03:42 schreef Capa het volgende:

[..]

Ik dacht dat je van buiten kon ruiken of een ei van binnen rot is.
Dus in dat geval heb ik geheel gerechtvaardigd aan de schaal geroken.
Aan mijn anus is ook niets te ruiken terwijl ik van binnen toch echt wel aan het rotten ben
pi_34229669
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 03:47 schreef Xennia het volgende:
Aan mijn anus is ook niets te ruiken terwijl ik van binnen toch echt wel aan het rotten ben
Ik zou bijna willen vragen: mag ik dat eens uitproberen?
pi_34230034
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 03:47 schreef Xennia het volgende:

[..]

kon ik de rest van m'n leven doorgaan zonder dat te weten
  donderdag 19 januari 2006 @ 11:43:53 #16
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_34234909
Heb je er al een in een bak water gedaan?
The love you take is equal to the love you make.
pi_34235007
Als het ei drijft, is het rot.

Maar al zou hij zinken dan nog zou ik het lekker weggooien.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  donderdag 19 januari 2006 @ 12:37:26 #18
128605 W8ezel
Way, down, to Egyptland
pi_34236679
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 11:47 schreef ondeugend het volgende:
Als het ei drijft, is het rot.

Maar al zou hij zinken dan nog zou ik het lekker weggooien.
idd, misschien is het wel een Turks ei
Niet voor de poes...neuhh
  donderdag 19 januari 2006 @ 12:39:57 #19
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_34236749
Gewoon openen, als ie rot is ruik je dat echt wel...

Stinkt ie niet dan is ie nog gewoon eetbaar. Gok ik.
  donderdag 19 januari 2006 @ 13:05:14 #20
104963 ETA
European Travel Author
pi_34237525
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 03:25 schreef Gatalin het volgende:
Smijt er een paar tegen het raam van je buurman aan. Rot of niet rot, heb je er in ieder geval nog wat plezier aan beleefd
En bedankt...... iemand heeft dus gisternacht je advies opgevolgd... weet je hoe lastig het is om eieren van je raam af te schrobben
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_34238205
als je het ei opentikt in de pan en er komt een zwart goedje uit ipv de normale ei kleir,
dan is ie rot,

ook je "trek" is dan verdwenen.
Have no Fear, Burning Feetman is here
wii nr: 7098 4291 3092 6058
mario strikers friend code: 305044 570494
pi_34238364
Als er bewegende dingen in het ei zitten is het niet goed meer
pi_34238412
als je je eieren maar regelmatig omdraait kunnen ze weken goed blijven heeft mijn mama mij geleerd
pi_34238565
ALs ze blijven drijven, zijn ze indd rot...
Gek meisje
  donderdag 19 januari 2006 @ 13:43:30 #25
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_34238999
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 03:38 schreef Xennia het volgende:

Ik zie het ook gewoon helemaal voor me: 'Ik ruik niets... Nou, zal wel goed zijn dan.'.

TS! Ruik eens aan de buitenkant van een pak melk dat er al 3 maanden staat! 10 tegen een dat je niks ruikt. Maar ik wil het je wel op zien drinken!
pi_34239706
---> CUL .

Tnx dude .
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  donderdag 19 januari 2006 @ 14:06:11 #27
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_34239805
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 13:28 schreef snellejelle het volgende:
als je je eieren maar regelmatig omdraait kunnen ze weken goed blijven heeft mijn mama mij geleerd
Ja, weken. Niet maanden. En dat van dat draaien weet ik niet hoor, wat zou dat voor effect hebben dan?
The love you take is equal to the love you make.
pi_34239999
De rottingsgeur is alleen zwavelwaterstof (H2S), helaas kun je niet 100% zeker ruiken of een ei nog goed is.
Salmonella hoef je je normaal gesproken geen zorgen over te maken omdat dat aan de buitenkant van de schaal zit, niet de binnenkant.
Een drijvend ei zegt alleen iets over hoe oud het is (de luchtkamer wordt groter doordat het eiwit heel langzaam verdampt en dus krimpt). Een drijvend ei is dus niet perse rot.
Zo'n klein rood 'stukje' heeft al helemaal niets te maken met rotting maar is de kiemplaat waaruit een embryo zou groeien als het ei bevrucht was.
Chinese geconserveerde eieren zijn 100 dagen oud en worden rauw gegeten trouwens. Dus het ligt er maar aan hoe je ze bewaart.
pi_34240879
Ik heb het gevonden:

http://www.everything2.com/index.pl?node_id=1720003

Dus alstie drijft, dan istie verrot en de uitleg vind je hieronder, maar het komt erop neer dat er steeds meer gas in het ei komt, daardoor gaat het ei drijven. Een vers ei zinkt stevig, ...etc...

Fortunately, a simple test exists to determine if an egg is as edible as it looks. There is a small air pocket in the large end of an egg. When the egg is fresh, the pocket is only about 1/8th of an inch deep and about as large around as a dime. As the egg ages, it loses both moisture and carbon dioxide so that the size of the air space increases, making the egg (among other things) more buoyant. So, if you submerge a very fresh egg in water, it will lie on the bottom. An egg that is a week or so old will lie on the bottom but bob slightly. An egg that is three weeks or so old will balance on its small end. And bad egg will float

Dus....
Moet je die kleur zien, hoorapparaat-beige !
pi_34242165
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 14:35 schreef hassanjassan het volgende:
Ik heb het gevonden:

http://www.everything2.com/index.pl?node_id=1720003

... en meteen uitgetest, natuurlijk.

...... ze blijven drijven! als zwangere buikjes in de Dode Zee

(dus ik heb ze heel voorzichtig terug in de doos gelegd en die in de vuilnisbak gedeponeerd. Als-ter eentje uit mekaar klapt, heb ik een probleem... )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')