... dat stel je dan verkeerd...quote:Op donderdag 19 januari 2006 09:14 schreef Jalu het volgende:
[..]
Ik durf hier rustig te stellen dat er weinig tot geen verschil is tussen het Fries en de andere genoemde talen als het gaat om de moeilijksheidsgraad van het leren spreken en schrijven ervan.
Nee.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 04:48 schreef rotsbloque het volgende:
[..]
... dat stel je dan verkeerd... :
Wat bedoel je precies? Fries is wel een taal en de ander streektalen niet? Toch vreemd dan de de meeste andere streektalen in Nederland wel degelijk Europees erkend worden als minderheidstalen, net als het Fries. Dat maakt het enige verschil tussen Fries en de overige streektalen het feit dat er in Friesland al jaren een lobby actief is die ervoor heeft gezorgd dat de Friese taal als tweede rijkstaal is erkend en dus een bevoordeelde uitzonderingspositie heeft gekregen. En die uitzonderingspositie is helemaal overbodig, kost vaak extra geld en biedt 0,0 meerwaarde voor Nederland. Snel afschaffen dus, die geldverslindende flauwekul, en aan het Fries gewoon de status toekennen die de taal verdient: als een minderheids-streektaal.quote:Ik snap ook niet wat je nou precies probeert te bereiken... je kan een appel wel in een peer proberen te praten maar dat lukt je toch niet.
Als ik even een paar dingen mag opsommen:quote:Op vrijdag 20 januari 2006 15:14 schreef Jalu het volgende:
[..]
Nee.
[..]
Wat bedoel je precies? Fries is wel een taal en de ander streektalen niet? Toch vreemd dan de de meeste andere streektalen in Nederland wel degelijk Europees erkend worden als minderheidstalen, net als het Fries. Dat maakt het enige verschil tussen Fries en de overige streektalen het feit dat er in Friesland al jaren een lobby actief is die ervoor heeft gezorgd dat de Friese taal als tweede rijkstaal is erkend en dus een bevoordeelde uitzonderingspositie heeft gekregen. En die uitzonderingspositie is helemaal overbodig, kost vaak extra geld en biedt 0,0 meerwaarde voor Nederland. Snel afschaffen dus, die geldverslindende flauwekul, en aan het Fries gewoon de status toekennen die de taal verdient: als een minderheids-streektaal.
Zoals je zelf al duidelijk laat zien stamt het Nedersaksisch(je weet vast wel dat de meeste Nederlandse streektalen die langs de oostgrens gesproken worden dialecten zijn van het Nedersaksisch en dus niet van het Nederlands?) net zo min af van het Nederlands als het Fries, Nedersaksisch is gewoon ook afstamming van het West-Germaans. En je laatste punt is natuurlijk helemaal onzin, je wilt dus beweren dat Fries zijn uitzonderingspositie verdient enkel omdat er zoveel mensen min of meer schreeuwen dat het Fries een uitzonderingspositie verdient?quote:Op vrijdag 20 januari 2006 16:26 schreef rotsbloque het volgende:
[..]
Als ik even een paar dingen mag opsommen:
-Er is een shitload of boeken, literatuur, gedichten, liedjes etc. geschreven in het Fries.
-Nauwkeurig worden er woordenboeken bijgehouden, grammatica etc.
-Er zijn studierichtingen Fries aan de universiteit.
-TV, radiozenders waar men Fries spreekt.
-350.000 mensen hebben de taal als moedertaal.
Op zich nog geen redenen waarom het een andere status verdient. Maar taaldeskundigen delen de West-germaanse talen als volgt in:
Engels
Scots
Fries
Duits
-Hoogduits
-Luxemburgs
-Jiddisch
Nederduits
-Nederfrankisch
--Nederlands
--Afrikaans
Nedersaksisch
't is dus een afstamming van het west-germaans en niet van het nederlands, dat zie je duidelijk aan de verschillen ten opzichte van het Nederlands(veel groter als met jouw 'europees erkende' streektaaltjes).
In mijn ogen is het Fries daarom wél een meerwaarde voor nederland en ik vind dat het daarom alleen al een aparte status verdient omdat het unieke taal is die zonder deze bescherming vergaan zal. Ik denk dat andere streektalen gewoon een minder sterke basis hebben, en zolang er geen mensen zijn die zich daar hard voor WILLEN maken geloof ik ook niet dat het dat ze de status die het Fries heeft verdienen.
Zolang het communicatie met instanties buiten Friesland betreft is het ook niet aan de orde om te eisen dat alles in het Fries kan. Echter binnen Friesland, en dan zeker wat betreft de mondelinge communicatie met de locale overheid mag toch wel verwacht worden dat het Fries verstaan wordt.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 17:29 schreef Jalu het volgende:
Overigens, ik pleit dus ook helemaal niet voor het gecontroleerd laten uitsterven van de Friese taal. Wees trots op je taal en wees er blij mee, echter, wees ook zo realistisch dat het onzin is om te eisen dat je een hypotheekakte of een vergunningsaanvraag in het Fries te kunnen doen, of dat je regionale omroep als enige in Nederland zendtijd krijgt op de landelijke tv-zenders.
Dat laatste geldt voor andere streektalen in Nederland onverminderd ook. In de praktijk is dat ook nooit een probleem, daar is geen wettelijke uitzonderingspositie voor nodig. En verstaan kunnen(en een verplichting daartoe vind ik zelfs onzin) of een vergunningsaanvraag schriftelijk in een streektaal kunnen doen zijn in mijn ogen twee hele verschillende dingen.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 17:41 schreef Doc het volgende:
[..]
Zolang het communicatie met instanties buiten Friesland betreft is het ook niet aan de orde om te eisen dat alles in het Fries kan. Echter binnen Friesland, en dan zeker wat betreft de mondelinge communicatie met de locale overheid mag toch wel verwacht worden dat het Fries verstaan wordt.
Ten eerste omdat wettelijk bepaald is dat Fries gebruikt mag worden voor dergelijke communicatie.
Ten tweede om de oudere bevolking (zeg maar zij die geboren zijn voordat de afsluitdijk af was) van dienst te zijn omdat zij opgegoeid zijn (en hun meeste onderwijs genoten hebben) in een tijd dat Fries in Friesland (zeker op het platteland) dominant was.
Handig kaartje voor incapabele agenten die in de toekomst ontslagen zullen worden omdat ze het relatief eenvoudig verstaanbare Fries niet passief beheersen: solliciteer voor uw nieuwe baan vooral niet bij een korps in het gehele noorden of oosten en diepe zuiden van Nederland. U bent namelijk al bij voorbaat te dom bevonden. Sorry.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 20:27 schreef Jalu het volgende:
Afstanden tot het algemeen Nederlands.
Leuk detail voor al diegenen die riepen dat het Fries zo veel verder afstaat van het algemeen Nederlands dan al die andere "streektaaltjes". Uit dit onderzoek blijkt nogal een ander beeld...
Ik sta werkelijk perplex, toch zegt mijn verstand (en met mij vele andere ervaringsdeskundigen) dat het Fries toch echt wel meer verschilt van het Nederlands dan de andere streektalen.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 20:27 schreef Jalu het volgende:
Leesvoer in het kader van deze discussie.
Afstanden tot het algemeen Nederlands.
Leuk detail voor al diegenen die riepen dat het Fries zo veel verder afstaat van het algemeen Nederlands dan al die andere "streektaaltjes". Uit dit onderzoek blijkt nogal een ander beeld...
Misschien had ik idd niet zo minachtend moeten doen over de andere streektalen.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 17:25 schreef Jalu het volgende:
[..]
Zoals je zelf al duidelijk laat zien stamt het Nedersaksisch(je weet vast wel dat de meeste Nederlandse streektalen die langs de oostgrens gesproken worden dialecten zijn van het Nedersaksisch en dus niet van het Nederlands?) net zo min af van het Nederlands als het Fries, Nedersaksisch is gewoon ook afstamming van het West-Germaans. En je laatste punt is natuurlijk helemaal onzin, je wilt dus beweren dat Fries zijn uitzonderingspositie verdient enkel omdat er zoveel mensen min of meer schreeuwen dat het Fries een uitzonderingspositie verdient?
Je bewijst hier precies het punt dat ik al twee topics lang loop te verkondigen. Friese superioriteitswaan t.o.v. andere "europees erkende streektaaltjes".
Overigens, die "streektaaltjes", zoals jij zo minachtend zegt, zijn zonder de bescherming die het Fries wel krijgt ook niet vergaan, dus ZONDER dat zoveel mensen zich er hard voor hoeven te maken. Misschien is het wel veelzeggend dat het Fries die bescherming blijkbaar wel nodig heeft...
Van wie heb je dat, dat het teveel geld zou gaan kosten? Naja dat is wel zielig natuurlijk voor de Groningers...quote:Op zaterdag 21 januari 2006 10:46 schreef Jalu het volgende:
De laatste twee zijn erkend als minderheidstaal, net als het Fries, de reden dat ze dezelfde status als het Fries niet hebben gekregen is het feit dat die status teveel geld zou gaan kosten.
Waarom begin je toch constant weer over die vergunningsaanvraag, denk je echt dat duizenden Friezen die instanties lastig vallen met Frieze vergunningsaanvragenquote:Welke meerwaarde heeft het dat ik een vergunningsaanvraag in mijn eigen streektaal kan doen? Welke meerwaarde heeft een tweetalig plaatsnaambord? Etc. Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg. Ofwel, geef al die erkende streektalen dezelfde status en laat de overheid en andere instanties gewoon communiceren in het Algemeen Nederlands, wel zo praktisch.
Dat eerste punt (Fries is wettelijk een taal die gebruikt mag worden voor communicatie is=n Friesland) is echter het punt dat het wettelijk maakt om te kunnen eisen dat je verstaan wordt. Dat maakt het een wettelijk verschil met streektaal. En dat is de reden waarom je wettelijk wellicht zou mogen eisen.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 17:52 schreef Jalu het volgende:
[..]
Dat laatste geldt voor andere streektalen in Nederland onverminderd ook. In de praktijk is dat ook nooit een probleem, daar is geen wettelijke uitzonderingspositie voor nodig. En verstaan kunnen(en een verplichting daartoe vind ik zelfs onzin) of een vergunningsaanvraag schriftelijk in een streektaal kunnen doen zijn in mijn ogen twee hele verschillende dingen.
Kijk hier maar eens, de Nedersaksische versie van Wikipedia. Voor mij als Groninger is deze site heel gemakkelijk te begrijpen.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 11:39 schreef rotsbloque het volgende:
Heb je misschien een stukje Nedersaksisch voor me? Dan kan ik het zelf even beoordelen.
[..]
Je bedoelt dat de Friezen zichzelf soms iets te serieus namen? Dan ben ik het wel met je eens namelijk...quote:Van wie heb je dat, dat het teveel geld zou gaan kosten? Naja dat is wel zielig natuurlijk voor de Groningers..., verschil is denk ik dat Friezen hun eigen taal wel serieus namen en Groningers niet.
[..]
Friesland heeft een imago inderdaad. Of je dat imago (wat bepaald niet even altijd even positief is...) tot charisma wilt bestempelen, tja...quote:Waarom begin je toch constant weer over die vergunningsaanvraag, denk je echt dat duizenden Friezen die instanties lastig vallen met Frieze vergunningsaanvragen? Dat jij de meerwaarde van dubbele plaatsnaamborden(wat ik heel leuk vind) en de mogelijkheid om in het Fries te communiceren in het provinciehuis(Mensen kunnen zich uiten in hun moedertaal) niet inziet, ja daar kan ik niks veranderen. En zoals zo vaak al gezegd hier op het forum, de overheid heeft buiten Friesland heeft helemaal geen last van dat Fries.
Friesland ==> Charisma
Groningen ==> Niet
Ach, in tegenstelling tot jouw provincie, heeft men in Fryslân tenminste geen jarenlange, geldverslindende campagnes nodig om überhaupt een imago te creëren. Dat continue aanhalen van alles wat volgens jou naar Fries ‘nationalisme’ nijgt, komt gewoon voort uit een gemis aan eigen Groningse identiteit. En dan gaan we de buren maar afzeiken, lekker makkelijk.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 11:59 schreef Jalu het volgende:
Friesland heeft een imago inderdaad. Of je dat imago (wat bepaald niet even altijd even positief is...) tot charisma wilt bestempelen, tja...
Wie zeikt wie nou af dan?quote:Op zaterdag 21 januari 2006 13:48 schreef local34 het volgende:
[..]
Ach, in tegenstelling tot jouw provincie, heeft men in Fryslân tenminste geen jarenlange, geldverslindende campagnes nodig om überhaupt een imago te creëren. Dat continue aanhalen van alles wat volgens jou naar Fries ?nationalisme? nijgt(sic, in Nederland schrijven we "neigt") , komt gewoon voort uit een gemis aan eigen Groningse identiteit. En dan gaan we de buren maar afzeiken, lekker makkelijk.
Excusé moi voor deze werkelijk walgelijke spelfout. Hé, even iets heel anders, waarom wordt er op RTV Noord in sommige programma’s nog steeds in een voor leken onverstaanbaar Nedersaksisch dialect gediscussieerd? Op een publieke omroep nota bene! Kan dat niet gewoon in het ABN zolangzamerhand? Getuigt van pure minachting naar import Groningers als je het mij vraagtquote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:50 schreef Jalu het volgende:
[..]
Wie zeikt wie nou af dan?
O, o, o, wat hebben we weer lange tenen... Dank je wel dat je mijn punt bewijst
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |