Idd, zo ben ik ook opgevoed. En daarna nog yoghurt en voor de gemiste vitamientjes (want groente is idd het grote struikelblok vaak) een kiwi of banaantje door de yoghurt...quote:Op zaterdag 21 januari 2006 12:40 schreef Mwanatabu het volgende:
Ik kook standaard groenten-aardappelen-vlees. Drie componenten dus, minstens. Lusten ze de groenten niet, dan blijven de dappeltjes en vlees over, toch?
Ah, dus daar zit 'm de kneep: als we alle kinderen in Nederland braaf 3 opscheplepels groente door de strot douwen kunnen we het hele justitiele systeem binnenkort opdoeken!quote:Op zaterdag 21 januari 2006 15:43 schreef vidivici het volgende:
Voeding is in grote mate verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het autonome zenuwstelsel, dit kan dus leiden tot ontwikkelingsstoornissen. Ontwikkelingsstoornissen zijn zeer zeker een basis voor crimineel gedrag anders zouden we hier in nederland ook geen tbs klinieken hebben.
Je kunt wel sarcastisch reageren, maar onderzoek onder gevangenen heeft uitgewezen dat ze door extra vitaminen rustiger en minder opgefokt werden.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 16:28 schreef innovative het volgende:
[..]
Ah, dus daar zit 'm de kneep: als we alle kinderen in Nederland braaf 3 opscheplepels groente door de strot douwen kunnen we het hele justitiele systeem binnenkort opdoeken!![]()
Heb je dit plan al voorgelegd aan minister Donner?
Dat kan best wezen, maar hij stelt het zo ongeveer alsof er bijna een direct verband is tussen slecht eten, een gedragsstoornis en hieruit voorkomend een plaatsing in een TBSkliniek.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 16:34 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Je kunt wel sarcastisch reageren, maar onderzoek onder gevangenen heeft uitgewezen dat ze door extra vitaminen rustiger en minder opgefokt werden.
quote:Op zaterdag 21 januari 2006 16:33 schreef Isabeau het volgende:
Het autonome zenuwstelsel is dat deel van het zenuwstelsel dat je hartslag, je ademhaling, je spijsvertering etc regelt. En als dat dus niet goed ontwikkelt door een paar hapjes groenten tekort dan word je crimineel. Dus...
Papa is 43 en ontbijt nog altijd met een bordje pap -en dat is hier ter omstreke een goede boerengewoonte, ik wil de volwassen kerels die beginnen met een bordje pap niet de kost geven!-quote:Op zaterdag 21 januari 2006 12:39 schreef Janena het volgende:
Moussa eet meestal ook slech.
Hij is nu 3 en we maken er geen drama van.
2 of 3 x per week eet hij wel goed dus ik neem aa dat hij daar op teert.
Brood gaat wel erg slecht, iemand nog tips? (pap lust hij beter maar ik kan hem toch niet to zijn 18e pap gaan geven)
Waarom niet? Niet iedereen is gek op brood 's ochtends, ik heb dan ook liever pap.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 12:39 schreef Janena het volgende:
Brood gaat wel erg slecht, iemand nog tips? (pap lust hij beter maar ik kan hem toch niet to zijn 18e pap gaan geven)
Idd, pap 's ochtends gaat prima... Ik eet ook graag yoghurt 's ochtends.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 17:43 schreef miss_dynastie het volgende:
Waarom niet? Niet iedereen is gek op brood 's ochtends, ik heb dan ook liever pap.
Even iets heel anders, maar zit er dan niet een te korte tijd tussen het eten en slapen gaan? Dat de maag dan geen tijd heeft gehad om voedsel te verteren. Of geldt dat eigenlijk alleen voor volwassenen, dat je "iets" met de energie die je binnenkrijgt moet doen en dus niet laat moet eten en eigenlijk beter tussen de middag warm kan eten ivm verbranding?quote:Op dinsdag 17 januari 2006 22:29 schreef jessie het volgende:
Na het eten is het hier in bad en naar bed.
Kijk eens bij nieuwetijdskinderen en hoeveel verstoringen van het autonoom zenuwstelsel daarbij optreden. Al die verstoringen zijn gekoppeld aan impulsief gedrag en dat gedrag is zeer zeker een basis voor crimineel gedrag.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 16:33 schreef Isabeau het volgende:
Och, vidivici doet ook graag alsof hij/zij verstand van dingen heeft door met termen te gaan strooien. Het autonome zenuwstelsel is dat deel van het zenuwstelsel dat je hartslag, je ademhaling, je spijsvertering etc regelt. En als dat dus niet goed ontwikkelt door een paar hapjes groenten tekort dan word je crimineel. Dus...
Nee, dat snap ik, dat dat niet overal en bij iedereen kan. En dat bedoel ik ook helemaal niet, anders had dat er wel gestaan.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 18:33 schreef Rewimo het volgende:
Tussen de middag warm eten is geen optie die iedereen kan toepassen. En of je kind er beter warm door gaat eten? Ik denk het niet.
Ja, okee, ik snap 'mquote:Op zaterdag 21 januari 2006 18:49 schreef Barb het volgende:
Nee, dat snap ik, dat dat niet overal en bij iedereen kan. En dat bedoel ik ook helemaal niet, anders had dat er wel gestaan.
Ik vroeg me gewoon even af hoe dat bij kinderen werkt, niets meer, niets minder.
Een soort van, stukje offtopic, zeg maar.
Volgens mij maakt dat niet zo veel uit toch? Ik zelf slaap juist lekkerder met een volle maagquote:Op zaterdag 21 januari 2006 18:14 schreef Barb het volgende:
[..]
Even iets heel anders, maar zit er dan niet een te korte tijd tussen het eten en slapen gaan? Dat de maag dan geen tijd heeft gehad om voedsel te verteren. Of geldt dat eigenlijk alleen voor volwassenen, dat je "iets" met de energie die je binnenkrijgt moet doen en dus niet laat moet eten en eigenlijk beter tussen de middag warm kan eten ivm verbranding?Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe dat werkt bij kinderen.
Nooit bij nagedacht. Bij ons ging dit vroeger ook zo thuis en bij de meeste wel om mij heen. Wij eten overgens niet laat ofzo. Half 6. En de kids liggen rond 7 uur in bed. We hebben er 2, dus dat badderen neemt wel wat tijd in beslag. Als je het hele stukje lees zie je dat ik meer doel op het feit dat er na het avondeten geen eten meer klaargemaakt word omdat ze slecht gegeten hebben. Of dat ze dan nog een koekje ofzo krijgen. Bij ons kan het eten dus juist zakken.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 18:14 schreef Barb het volgende:
[..]
Even iets heel anders, maar zit er dan niet een te korte tijd tussen het eten en slapen gaan? Dat de maag dan geen tijd heeft gehad om voedsel te verteren. Of geldt dat eigenlijk alleen voor volwassenen, dat je "iets" met de energie die je binnenkrijgt moet doen en dus niet laat moet eten en eigenlijk beter tussen de middag warm kan eten ivm verbranding?Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe dat werkt bij kinderen.
Als je kinderen het wel lekker vinden is dat natuurlijk handig, maar spruiten zijn gewoon rare dingen wat veel kinderen niet lusten...dat is toch niet zo erg?quote:Op zaterdag 21 januari 2006 08:00 schreef Angel22 het volgende:
NOu troeta, dat is niet helemaal waar wat jij zegt want ik at als klein kind wel gewoon spruiten... Die vond ik heerlijk en mijn vriend ook.
MIjn jongste van 2 lustte ook graag spruiten totdat de oudste ineens begon met "lussiknie" toen was het bij hem ookover met de spruiten.
Dat is iets wat ik ook wel gemerkt heb... Als de oudste (5) begint met lust ik niet of begint met klieren aan tafel gaat de jongste per direct mee doen.
Ik ook, maar dan alleen voor spruitjes die ik echt niet door mijn strot kreeg.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 16:27 schreef innovative het volgende:
Ik ben opgevoed met "net zo veel happen als je oud bent".
Dat is zeker veel!!! Wij eten altijd spruiten met banaan in een stamppot, en dan met kaas en gehakt erover even in de magnetron. Was het gevecht vroeger al wie er de meeste stukken banaan had (en de minste spruitjes), want dat neutraliseerde de spruitensmaak een beetje! Nu vind ik het lekker overigens.quote:Op zondag 22 januari 2006 11:04 schreef Brighteyes het volgende:
Ik ook, maar dan alleen voor spruitjes die ik echt niet door mijn strot kreeg.
En dan ga je stage lopen in het buitenland, komt na een half jaar weer terug, er staan op geen gegeven moment een keer spruiten op tafel en je roept: 'Net zoveel als dat ik oud ben!'
22 spruiten zijn er erg veel!![]()
![]()
Heb jij dan inzage in hun hele situatie ?quote:Op zaterdag 21 januari 2006 11:50 schreef MeNicole het volgende:
Maar weet je wat ik dan altijd zo zielig vind en ik ook bij veel gezinnen zie!! Dan moet zo'n kindje iets proeven en die blijkt het dan niet te lusten en dan krijgen ze nix anders!! Het kan toch gebeuren dat een kind echt iets niet lust!!
Ik heb wel een paar keer meegemaakt bij verschillende gezinnen dat het kindje echt kokhalzend aan tafel zat omdat ie echt iets heel vies vond. Jammer dan dan krijg je ook geen toetjequote:Op zondag 22 januari 2006 11:27 schreef Mirage het volgende:
[..]
Heb jij dan inzage in hun hele situatie ?
Bij mij is dat meestal ook het geval.
Niet eten = prima, maar dan ook niks anders.. iig geen toetje.
Er zijn maar een paar uitzonderingen, sla bijvoorbeeld.. mijn kinderen houden ècht niet van sla.. dat is goed wat mij betreft.. zij krijgen dan voor mijn part witte bonen in tomatesaus (vinden ze heerlijk).
Het verschil ( bij mij iig) zit het hem in het "ik beslis dat ik dat niet wil omdat ik mijzelf aanpraat dat ik dat niet ga willen.. puur om het niet willen" of "het gewoonweg niet lusten".
Afdwingen.. daar krijg je gefrustreerde kindjes van.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 00:04 schreef vidivici het volgende:
[..]
Misschien wel, je moet echt denken wat het beste voor je kind is en dat gewoon afdwingen
Je weet vanaf die kant van je kinderloze scherm te vertellen hoe de situatie bij het overgrote deel van de fokouders thuis is ?quote:.Als jij zo communicatief beperkt bent dat dat jou enige machtmiddel is, terwijl je weet dat dat het beste voor je kind is kun je niks anders.
Tsja... dat is vaker zo...quote:Wij moesten in onze jeugd ook altijd een lepel levertraan eten, niet lekker maar iedereen deed het. Nu heten dat visoliecapsules en kijk eens hoeveel topics er hier op fok over lopen
het ligt er dus aan.quote:Op zondag 22 januari 2006 11:49 schreef MeNicole het volgende:
[..]
Ik heb wel een paar keer meegemaakt bij verschillende gezinnen dat het kindje echt kokhalzend aan tafel zat omdat ie echt iets heel vies vond. Jammer dan dan krijg je ook geen toetjeDat vind ik nergens op slaan, je gaat toch zelf ook geen eten klaar maken waar je van over je nek gaat
![]()
Lust hij speculaasjes ? ( koekjes met vaak een molentje oid er op)quote:Op zaterdag 21 januari 2006 12:39 schreef Janena het volgende:
Moussa eet meestal ook slech.
Hij is nu 3 en we maken er geen drama van.
2 of 3 x per week eet hij wel goed dus ik neem aa dat hij daar op teert.
Bij mij wel, maar zoals ik al zei.. het ligt er aan hoe ik het inschat.quote:Op zondag 22 januari 2006 12:50 schreef Angeles het volgende:
Maar er moeten toch wel een of twee dingen zijn die een kind niet hoeft te eten zonder dat er een 'geen toetje'-sanctie volgt?
quote:Mijn kind lust niet zoveel groenten. Wat kan ik eraan doen?
Groente is een belangrijk onderdeel van een gezonde voeding en is niet goed te vervangen door andere voedingsmiddelen of door vitaminepreparaten. Daarom is het belangrijk dat een kind groente leert eten. Als het kind bepaalde groenten niet wil eten, is opdringen geen oplossing. Schenk er geen overdreven aandacht aan. Schrap de gewraakte groenten niet voorgoed van het menu, maar houdt wel vol en probeer ze geleidelijk weer te introduceren. De kans is groot dat het na één of meer keren wel gegeten wordt.
Het wennen aan nieuwe voedingmiddelen lukt het beste door het kind af en toe een klein schepje te laten proberen. Het proberen van iets nieuws helpt het kind zijn of haar smaak uit te breiden. Bedenk wel dat kinderen, net als volwassenen hun eigen voorkeur hebben en dat daar best rekening mee gehouden mag worden. Vaak is appelmoes iets dat wel graag gegeten wordt. Appelmoes is echter geen vervanger van groente. Gelukkig zijn er vele groentesoorten te koop waarmee eindeloos gevarieerd kan worden zonder dat het kind vitamines en andere belangrijke stoffen tekort komt.
Denk ook eens aan variatie in de bereiding. Misschien lust een kind dat gruwt van gekookte andijvie dit wel als het rauw door aardappelpuree is gestampt. En misschien lust het wel witlof in de vorm van een rauwkostsalade in plaats van de gekookte groente. Laat het kind ook eens meehelpen bij het voorbereiden van de maaltijd. Eenvoudige werkjes in de keuken maken het kind medeverantwoordelijk voor wat er op tafel komt. Dat kan helpen om spelenderwijs het aantal groenten dat het kind gaat lusten, te verhogen.
Cas heeft sinds vanmorgen al 2 mini bolletjes op, een klein kopje groentesoep (dat komt omdat ik graag iets warms eet 's morgens, hij wil ook) en een crackerquote:Op dinsdag 17 januari 2006 22:21 schreef moussy het volgende:
[..]
Ow ik zal ff ontopic doen voor jou dan
Cas gruwelt van brood, maar niet van het beleg. Zelfs pindakaas, smeerkas, jam en alle andere smeerdingen worden er keurig afgelikt en profesioneel af geschraapt
quote:Op maandag 23 januari 2006 10:32 schreef moussy het volgende:
[..]
Cas heeft sinds vanmorgen al 2 mini bolletjes op, een klein kopje groentesoep (dat komt omdat ik graag iets warms eet 's morgens, hij wil ook) en een crackerhij begint het door te krijgen
ja, hij kan voor de rest gaan zitten verteren en staken, voedsel zit er iig inquote:Op maandag 23 januari 2006 11:50 schreef Oblivion het volgende:
[..]![]()
Dat het er maar even inzit! Oh zo!![]()
Oh ik dacht al... Ze zijn allevier dol op spruitjes hiero. Alleen moeder niet want het is altijd zo enorm veel werk om ze klaar te makenquote:Op vrijdag 20 januari 2006 23:07 schreef vidivici het volgende:
[..]
Niet ieder kind heeft dat enzym tekort en sommige kinderen kunnen daardoor er wel tegen.
Het is dan ook nonsens wat vidivici verkondigtquote:Op dinsdag 24 januari 2006 09:53 schreef Tan het volgende:
Oh ik dacht al... Ze zijn allevier dol op spruitjes hiero. Alleen moeder niet want het is altijd zo enorm veel werk om ze klaar te maken
Dat soort trucjes werken zo vaak... Zo heeft mijn moeder ooit met een vriendin van haar, die met kids kwam eten, bekokstoofd hoe je die kids zuurkool voor kon zetten. Tja, nog zoiets dat veel kinderen niet lusten, en die van haar ook niet...quote:Op dinsdag 24 januari 2006 11:35 schreef Spekkiemonster het volgende:
ik kwam vroeger bij een vrouw en die deed de spruitjes op thaise wijze maken ...
ja als kind geloof je daar in en ik was dol op thais eten ....!
die spruiten gingen in de ketchap nog even de oven in ..... mmmjammie
en thuis gewoon gekookt hoefde ik ze echt niet te proberen hoor
Psies, dat is echt aangeleerde aanstelleritus. Als het nou is van "Ik heb een plakkaat van tussen mijn billen erin verwerkt" à la, maar achteraf "weet je dat dat andijvie was" hoort dus geen reden tot kotsgeluiden te zijn.quote:Op dinsdag 24 januari 2006 11:55 schreef Angeles het volgende:
Dat is zo typisch... hoor het wel vaker, dat mensen met smaak iets hebben opgegeten dat ze anders niet lusten en dan gaan kokhalsen of misselijk worden als ze horen wat ze gegeten hebben, inplaats van dat ze denken: goh, op deze manier is het dus wél lekker.
Als je nou achteraf hoort dat je iets echt oneetbaars hebt gegeten...
Yup, héél irritant.quote:Op dinsdag 24 januari 2006 11:55 schreef Angeles het volgende:
Dat is zo typisch... hoor het wel vaker, dat mensen met smaak iets hebben opgegeten dat ze anders niet lusten en dan gaan kokhalsen of misselijk worden als ze horen wat ze gegeten hebben, inplaats van dat ze denken: goh, op deze manier is het dus wél lekker.
Als je nou achteraf hoort dat je iets echt oneetbaars hebt gegeten...
Tja, op zich heb je gelijk, maar ja, als je achteraf te horen krijgt dat dat lekkere vlees eigenlijk je kat of je hond is, tja ... Het is dus maar net wat je 'te erg' vindt.quote:Op dinsdag 24 januari 2006 13:13 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Psies, dat is echt aangeleerde aanstelleritus. Als het nou is van "Ik heb een plakkaat van tussen mijn billen erin verwerkt" à la, maar achteraf "weet je dat dat andijvie was" hoort dus geen reden tot kotsgeluiden te zijn.
Proestquote:Op dinsdag 24 januari 2006 13:21 schreef Bright het volgende:
[..]
Tja, op zich heb je gelijk, maar ja, als je achteraf te horen krijgt dat dat lekkere vlees eigenlijk je kat of je hond is, tja ... Het is dus maar net wat je 'te erg' vindt.
quote:Op dinsdag 24 januari 2006 13:18 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Yup, héél irritant.
Wat overigens ook grappig is zijn mensen die dan beweren dat ze iets niet lusten (krenten in de appeltaart bijv.) terwijl ze net bij jou een groot stuk met veel smaak hebben zitten eten
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |