abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34310737
Mensen die het begrip ironie niet kennen zijn emotioneel nog niet ontwikkeld genoeg om aan kinderen te gaan beginnen. Het lijkt hier r & p wel, gelijk allemaal mensen die de slachtofferrol induiken en niet gezegend zijn met normaal gezond verstand.
pi_34311159
En vergeet de toekomst van het slecht etende kind niet, hè, Angeles. Voor galg en rad!!
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_34312003
Voeding is in grote mate verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het autonome zenuwstelsel, dit kan dus leiden tot ontwikkelingsstoornissen. Ontwikkelingsstoornissen zijn zeer zeker een basis voor crimineel gedrag anders zouden we hier in nederland ook geen tbs klinieken hebben.
pi_34313247
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 12:40 schreef Mwanatabu het volgende:
Ik kook standaard groenten-aardappelen-vlees. Drie componenten dus, minstens. Lusten ze de groenten niet, dan blijven de dappeltjes en vlees over, toch?
Idd, zo ben ik ook opgevoed. En daarna nog yoghurt en voor de gemiste vitamientjes (want groente is idd het grote struikelblok vaak) een kiwi of banaantje door de yoghurt...

Ik ben opgevoed met "net zo veel happen als je oud bent". Daarna kon je idd datgene wat je niet lustte laten staan, en moest je de rest (aardappelen en vlees dus) opeten. Heel soms, als er nog restjes van de vorige dag waren, werden die opgewarmd en had je dus geluk.

Ik zal zelf niet de foie gras manier toepassen, maar drie verschillende maaltijden bereiden is een dikke no-go area. Ik heb zo'n hekel er aan als mensen moeilijke eters zijn als ze ouder worden. Goed, sommigen zijn zo ondanks de eet-opvoeding zoals veel mensen hier ook toepassen (altijd even proeven), maar vaak is het gewoon zo dat ze niet gewend zijn aan ander eten. Het vriendje van mijn zusje bijvoorbeeld lust gewoon echt helemaal niks, buiten aardappels, een paar soorten groenten en een paar soorten varkensvlees. Geen vis, geen kip, geen rijst, geen buitenlandse prutjes, geen spruitjes... Ga zo maar door, en dan ben je 20. Het vervelendste is nog dat hij echt pissig wordt als we geen rekening met zijn "gezeur" houden... Dat wil ik koste wat het kost proberen te voorkomen als ik zelf kinderen heb. Ook als dat betekent dat ik dan een keer een jammerend kind aan tafel heb... en nou nog zien hoe lang ik het vol houd tegen die tijd om ook echt naar zo'n woedend koppie te kijken
pi_34313297
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 15:43 schreef vidivici het volgende:
Voeding is in grote mate verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het autonome zenuwstelsel, dit kan dus leiden tot ontwikkelingsstoornissen. Ontwikkelingsstoornissen zijn zeer zeker een basis voor crimineel gedrag anders zouden we hier in nederland ook geen tbs klinieken hebben.
Ah, dus daar zit 'm de kneep: als we alle kinderen in Nederland braaf 3 opscheplepels groente door de strot douwen kunnen we het hele justitiele systeem binnenkort opdoeken!

Heb je dit plan al voorgelegd aan minister Donner?
pi_34313450
Och, vidivici doet ook graag alsof hij/zij verstand van dingen heeft door met termen te gaan strooien. Het autonome zenuwstelsel is dat deel van het zenuwstelsel dat je hartslag, je ademhaling, je spijsvertering etc regelt. En als dat dus niet goed ontwikkelt door een paar hapjes groenten tekort dan word je crimineel. Dus...
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zaterdag 21 januari 2006 @ 16:34:03 #207
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_34313452
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 16:28 schreef innovative het volgende:

[..]

Ah, dus daar zit 'm de kneep: als we alle kinderen in Nederland braaf 3 opscheplepels groente door de strot douwen kunnen we het hele justitiele systeem binnenkort opdoeken!

Heb je dit plan al voorgelegd aan minister Donner?
Je kunt wel sarcastisch reageren, maar onderzoek onder gevangenen heeft uitgewezen dat ze door extra vitaminen rustiger en minder opgefokt werden.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_34313477
Hangt er dus vanaf. Ik hoop dat mijn kind een veelproever wordt, net als mijn nichtje van drie en ikzelf eigenlijk ook wel, want ik was gek op buitenlands eten, en dat ik het zo voor elkaar krijg als Oblivion, maar er zijn ook dingen waarvan ik het op zich wel snap als een klein kind ze niet lust en die willen we dan denk ik zelf wel gewoon kunnen blijven eten van tijd tot tijd. Dus dan zou ik er wel rekening mee houden dat mijn kind het niet echt lekker vindt. Heel pittig en gekruid Indonesisch eten, ik hoop dat ze er net zo gek op worden als wij, maar als dat niet meteen het geval is... tja, dan hoop ik dat het later nog komt, maar dat zijn niet de smaken die ik een klein kind al meteen zou willen opdringen (en ook niet 'als je dat niet eet is er ook niks anders'). Maar sowieso zou het dan een optie zijn om twee gerechtjes klaar te maken waarvan eentje wat minder pittig en gekruid... en dan hopen dat ze steeds meer aan de smaak wennen.

Ik zie het ook allemaal wel. Zelf vond ik buitenlands eten in elk geval heerlijk, kerrie kip, ketjap kip, babi ketjap en ook stroganoff.

Er zijn trouwens ook wel dingen die ik vroeger absoluut niet wilde eten en nu wel, zoals witlof en rode kool, en ook bijvoorbeeld olijven. Het is niet zo dat je alles wat je als kind mag laten staan nooit later meer alsnog kunt leren eten. Met witlof was het anderhalf jaar geleden zo dat ik zelf dacht: vroeger lustte ik dat nooit, maar misschien inmiddels wel, laat ik het eens nemen, en ja, dat vond ik inderdaad nu wel heel lekker.
In deze tijd. Mag ik gewoon eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo gelukkig ben geweest als nu?
pi_34313597
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 16:34 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Je kunt wel sarcastisch reageren, maar onderzoek onder gevangenen heeft uitgewezen dat ze door extra vitaminen rustiger en minder opgefokt werden.
Dat kan best wezen, maar hij stelt het zo ongeveer alsof er bijna een direct verband is tussen slecht eten, een gedragsstoornis en hieruit voorkomend een plaatsing in een TBSkliniek.

Als die kans zo groot was, had elke grote of middelgrote stad in Nederland wel een TBSkliniek gehad. Nagenoeg elk kind (of toch minstens de helft) heeft zo'n periode als het opgroeit.

Natuurlijk zijn groente en fruit belangrijk voor een opgroeiend kind, maar het zo stellig neerzetten slaat gewoon nergens op. Soms willen kinderen niet eten. Jammer dan. De schade daarvan halen ze de volgende dag wel weer in, of als ze een paar maanden ouder zijn en die dwarse buien achter zich hebben gelaten. Zo'n vaart loopt het echt niet met dat moeilijke eten.
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 16:33 schreef Isabeau het volgende:
Het autonome zenuwstelsel is dat deel van het zenuwstelsel dat je hartslag, je ademhaling, je spijsvertering etc regelt. En als dat dus niet goed ontwikkelt door een paar hapjes groenten tekort dan word je crimineel. Dus...
pi_34314980
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 12:39 schreef Janena het volgende:
Moussa eet meestal ook slech.
Hij is nu 3 en we maken er geen drama van.
2 of 3 x per week eet hij wel goed dus ik neem aa dat hij daar op teert.

Brood gaat wel erg slecht, iemand nog tips? (pap lust hij beter maar ik kan hem toch niet to zijn 18e pap gaan geven)
Papa is 43 en ontbijt nog altijd met een bordje pap -en dat is hier ter omstreke een goede boerengewoonte, ik wil de volwassen kerels die beginnen met een bordje pap niet de kost geven!-
Maar maak je niet druk, ergens voor zijn 18e ontdenkt hij dat pap niet "stoer"is en dan stapt hij zelf over op brood
pi_34315172
Ik heb ook wel een tijd gehad dat de broodmaaltijd 's ochtends slecht ging en toen kreeg ik ook pap. Was ik op een gegeven moment vanzelf wel weer zat en dan was het weer gewoon brood.
In deze tijd. Mag ik gewoon eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo gelukkig ben geweest als nu?
  † In Memoriam † zaterdag 21 januari 2006 @ 17:43:11 #212
43556 miss_dynastie
pi_34315877
quote:
Brood gaat wel erg slecht, iemand nog tips? (pap lust hij beter maar ik kan hem toch niet to zijn 18e pap gaan geven)
Waarom niet? Niet iedereen is gek op brood 's ochtends, ik heb dan ook liever pap.
pi_34316291
hier ook een pap-eter smorgens ... ! brinta, bambix cornflakes, meusli ....
alles beter dan brood smorgens zeg!

en ook savonds gaat een bordje pap er best in bij een beetje trek
Zoals ma kamper piet zegt:
~~ * * eeN DaG NieT LEVEN ~~ IS DaG NieT LacHT TOCHT ? * * ~~
pi_34316505
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 17:43 schreef miss_dynastie het volgende:
Waarom niet? Niet iedereen is gek op brood 's ochtends, ik heb dan ook liever pap.
Idd, pap 's ochtends gaat prima... Ik eet ook graag yoghurt 's ochtends.

Maar tussen de middag? Als een kind bij vriendjes gaat spelen of een keer overblijft, dan kun je toch moeilijk pap meegeven. Alleen al omdat het op school lastig klaar te maken is...
pi_34316601
Misschien dat het tegen die tijd al wel is bijgetrokken en dat hij dan wel brood eet.
  zaterdag 21 januari 2006 @ 18:14:56 #216
3498 Barb
Graduated Fool
pi_34316850
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 22:29 schreef jessie het volgende:
Na het eten is het hier in bad en naar bed.
Even iets heel anders, maar zit er dan niet een te korte tijd tussen het eten en slapen gaan? Dat de maag dan geen tijd heeft gehad om voedsel te verteren. Of geldt dat eigenlijk alleen voor volwassenen, dat je "iets" met de energie die je binnenkrijgt moet doen en dus niet laat moet eten en eigenlijk beter tussen de middag warm kan eten ivm verbranding? Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe dat werkt bij kinderen.
When it goes I feel the crush
When I rush it hits me
pi_34317372
Lijkt mij sowieso niet echt lekker om direct na het eten te gaan slapen nee...
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 21 januari 2006 @ 18:33:19 #218
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_34317468
Tussen de middag warm eten is geen optie die iedereen kan toepassen. En of je kind er beter warm door gaat eten? Ik denk het niet.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_34317831
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 16:33 schreef Isabeau het volgende:
Och, vidivici doet ook graag alsof hij/zij verstand van dingen heeft door met termen te gaan strooien. Het autonome zenuwstelsel is dat deel van het zenuwstelsel dat je hartslag, je ademhaling, je spijsvertering etc regelt. En als dat dus niet goed ontwikkelt door een paar hapjes groenten tekort dan word je crimineel. Dus...
Kijk eens bij nieuwetijdskinderen en hoeveel verstoringen van het autonoom zenuwstelsel daarbij optreden. Al die verstoringen zijn gekoppeld aan impulsief gedrag en dat gedrag is zeer zeker een basis voor crimineel gedrag.
  zaterdag 21 januari 2006 @ 18:49:28 #220
3498 Barb
Graduated Fool
pi_34317944
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 18:33 schreef Rewimo het volgende:
Tussen de middag warm eten is geen optie die iedereen kan toepassen. En of je kind er beter warm door gaat eten? Ik denk het niet.
Nee, dat snap ik, dat dat niet overal en bij iedereen kan. En dat bedoel ik ook helemaal niet, anders had dat er wel gestaan.
Ik vroeg me gewoon even af hoe dat bij kinderen werkt, niets meer, niets minder.
Een soort van, stukje offtopic, zeg maar.
When it goes I feel the crush
When I rush it hits me
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 21 januari 2006 @ 20:09:12 #221
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_34320979
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 18:49 schreef Barb het volgende:
Nee, dat snap ik, dat dat niet overal en bij iedereen kan. En dat bedoel ik ook helemaal niet, anders had dat er wel gestaan.
Ik vroeg me gewoon even af hoe dat bij kinderen werkt, niets meer, niets minder.
Een soort van, stukje offtopic, zeg maar.
Ja, okee, ik snap 'm Mijn zoontje gaat ook vaak vrij snel na het eten naar bed. Ik geloof niet dat het veel invloed heeft. Ik merk althans geen verschil tussen dagen dat hij eerder of later ten opzichte van het eten naar bed gaat.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Jubileum moderator zaterdag 21 januari 2006 @ 20:10:57 #222
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_34321046
Weet je dat ik daar nooit bij heb stilgestaan Barb. offtopic, Barb!!
Een van de redenen, waarom het niet vreemd is, is denk ik ook omdat kindjes vanaf het begin al eten krijgen vlak voor ze gaan slapen, denk maar aan de laatste (pap)fles.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_34321301
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 18:14 schreef Barb het volgende:

[..]

Even iets heel anders, maar zit er dan niet een te korte tijd tussen het eten en slapen gaan? Dat de maag dan geen tijd heeft gehad om voedsel te verteren. Of geldt dat eigenlijk alleen voor volwassenen, dat je "iets" met de energie die je binnenkrijgt moet doen en dus niet laat moet eten en eigenlijk beter tussen de middag warm kan eten ivm verbranding? Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe dat werkt bij kinderen.
Volgens mij maakt dat niet zo veel uit toch? Ik zelf slaap juist lekkerder met een volle maag
And you know I might
Have just flown too far from the floor this time
Cause they calling me by my name..
pi_34325000
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 18:14 schreef Barb het volgende:

[..]

Nooit bij nagedacht. Bij ons ging dit vroeger ook zo thuis en bij de meeste wel om mij heen. Wij eten overgens niet laat ofzo. Half 6. En de kids liggen rond 7 uur in bed. We hebben er 2, dus dat badderen neemt wel wat tijd in beslag. Als je het hele stukje lees zie je dat ik meer doel op het feit dat er na het avondeten geen eten meer klaargemaakt word omdat ze slecht gegeten hebben. Of dat ze dan nog een koekje ofzo krijgen. Bij ons kan het eten dus juist zakken.
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
pi_34329632
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 08:00 schreef Angel22 het volgende:
NOu troeta, dat is niet helemaal waar wat jij zegt want ik at als klein kind wel gewoon spruiten... Die vond ik heerlijk en mijn vriend ook.
MIjn jongste van 2 lustte ook graag spruiten totdat de oudste ineens begon met "lussiknie" toen was het bij hem ookover met de spruiten.
Dat is iets wat ik ook wel gemerkt heb... Als de oudste (5) begint met lust ik niet of begint met klieren aan tafel gaat de jongste per direct mee doen.
Als je kinderen het wel lekker vinden is dat natuurlijk handig, maar spruiten zijn gewoon rare dingen wat veel kinderen niet lusten...dat is toch niet zo erg?

En na-apende kinderen is een ander probleem denk ik, wel jammer, maar hij zal ze later vast wel wee rgaan eten toch!
  zondag 22 januari 2006 @ 11:04:58 #226
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_34337125
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 16:27 schreef innovative het volgende:
Ik ben opgevoed met "net zo veel happen als je oud bent".
Ik ook, maar dan alleen voor spruitjes die ik echt niet door mijn strot kreeg.
En dan ga je stage lopen in het buitenland, komt na een half jaar weer terug, er staan op geen gegeven moment een keer spruiten op tafel en je roept: 'Net zoveel als dat ik oud ben!'
22 spruiten zijn er erg veel!
pi_34337301
quote:
Op zondag 22 januari 2006 11:04 schreef Brighteyes het volgende:
Ik ook, maar dan alleen voor spruitjes die ik echt niet door mijn strot kreeg.
En dan ga je stage lopen in het buitenland, komt na een half jaar weer terug, er staan op geen gegeven moment een keer spruiten op tafel en je roept: 'Net zoveel als dat ik oud ben!'
22 spruiten zijn er erg veel!
Dat is zeker veel!!! Wij eten altijd spruiten met banaan in een stamppot, en dan met kaas en gehakt erover even in de magnetron. Was het gevecht vroeger al wie er de meeste stukken banaan had (en de minste spruitjes), want dat neutraliseerde de spruitensmaak een beetje! Nu vind ik het lekker overigens.

Ik at alles wel wat me voorgezet ben, eigenlijk pas vanaf mijn puberteit ben ik dingen minder lekker gaan vinden als ze niet op "mijn" manier zijn klaargemaakt. Heel vreemd, vroeger was ik gék op spinazie à la creme, nu moet ik mijn best doen het weg te krijgen en wil ik juist gewone bladspinazie.... Al eet ik nog steeds alles wat me voorgezet wordt (soms met moeite), behalve dingen als lever enzo, dat weiger ik (en laat dat nu net een favoriet recept zijn van mijn vriendje...)

Mijn jongste zusje heeft inmiddels ook door dat het aantal happen niet meer werkt, omdat ze dan een volledige maaltijd eet. Die heeft een deal gesloten met mijn moeder dat ze één gerecht mag kiezen dat ze écht niet lust. Als we dat eten mag ze brood pakken. En idd, dat zijn spruiten.
  zondag 22 januari 2006 @ 11:27:37 #228
34156 Mirage
Smile !!!
pi_34337567
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 11:50 schreef MeNicole het volgende:
Maar weet je wat ik dan altijd zo zielig vind en ik ook bij veel gezinnen zie!! Dan moet zo'n kindje iets proeven en die blijkt het dan niet te lusten en dan krijgen ze nix anders!! Het kan toch gebeuren dat een kind echt iets niet lust!!
Heb jij dan inzage in hun hele situatie ?

Bij mij is dat meestal ook het geval.
Niet eten = prima, maar dan ook niks anders.. iig geen toetje.
Er zijn maar een paar uitzonderingen, sla bijvoorbeeld.. mijn kinderen houden ècht niet van sla.. dat is goed wat mij betreft.. zij krijgen dan voor mijn part witte bonen in tomatesaus (vinden ze heerlijk).

Het verschil ( bij mij iig) zit het hem in het "ik beslis dat ik dat niet wil omdat ik mijzelf aanpraat dat ik dat niet ga willen.. puur om het niet willen" of "het gewoonweg niet lusten".
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_34338107
quote:
Op zondag 22 januari 2006 11:27 schreef Mirage het volgende:

[..]

Heb jij dan inzage in hun hele situatie ?

Bij mij is dat meestal ook het geval.
Niet eten = prima, maar dan ook niks anders.. iig geen toetje.
Er zijn maar een paar uitzonderingen, sla bijvoorbeeld.. mijn kinderen houden ècht niet van sla.. dat is goed wat mij betreft.. zij krijgen dan voor mijn part witte bonen in tomatesaus (vinden ze heerlijk).

Het verschil ( bij mij iig) zit het hem in het "ik beslis dat ik dat niet wil omdat ik mijzelf aanpraat dat ik dat niet ga willen.. puur om het niet willen" of "het gewoonweg niet lusten".
Ik heb wel een paar keer meegemaakt bij verschillende gezinnen dat het kindje echt kokhalzend aan tafel zat omdat ie echt iets heel vies vond. Jammer dan dan krijg je ook geen toetje Dat vind ik nergens op slaan, je gaat toch zelf ook geen eten klaar maken waar je van over je nek gaat
Liefde
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen!!
  zondag 22 januari 2006 @ 11:55:02 #230
34156 Mirage
Smile !!!
pi_34338267
vidivici
Je meent toch niet echt alles wat je hier plaatst ?
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 00:04 schreef vidivici het volgende:

[..]

Misschien wel, je moet echt denken wat het beste voor je kind is en dat gewoon afdwingen
Afdwingen.. daar krijg je gefrustreerde kindjes van.
De oorzaak van mensen die schreeuwen ligt vaak bij de omgeving/in hun jeugd.... er wordt niet naar ze geluisterd".
Argressief gooien, stampen bij boosheid idem.

Jij hebt duidelijk geen ervaring met kinderen of je ervaring betreft kinderen die al volledig gebroken zijn en levenloos zonder eigen willetje alles doen wat hun verteld wordt.
Wat verdrietig !
quote:
.Als jij zo communicatief beperkt bent dat dat jou enige machtmiddel is, terwijl je weet dat dat het beste voor je kind is kun je niks anders.
Je weet vanaf die kant van je kinderloze scherm te vertellen hoe de situatie bij het overgrote deel van de fokouders thuis is ?
Je zou eens in "mijn" subforum langs moeten komen... "helderzienden" zijn passend in truth.

Die communicatieve vaardigheden zijn er wel hoor.
Er is ook nog zoiets als de geest en de wil van een kind.
Zaken waar ik als ouder trots op ben en graag in stand wil houden en helpen positief te ontwikkelen en te begeleiden.
Ik kíes er dus voor om het kind niet te dwingen.
Het weet precies waar de groenten voor dient, maar besluit gewoon zijn lippen stijf op elkaar te houden.
En met de nodige verbale begeleiding krijg je er wel 1 of 2 happen in hoor.. en als je geluk hebt wat meer... maar lang niet altijd en lang niet bij ieder kind.
( mensen die zaken willen stellen als universeel geldende regels voor kinderen )

Bij mij krijgen ze dan wel niets anders, maar ik ga ze ook niet dwingen te eten wat ze weigeren.

Ik kies ervoor ze te leren dat gedragingen/ keuzes consequenties hebben.
Ik leg uit dat je niet hoeft te eten, maar dat je dan ook geen toetje krijgt..
Zij kiezen ervoor niet te eten = geen toetje.

De ruime ervaring die ik met kinderen heb heeft mij geleerd dat geen enkele kind hetzelfde is.
Wat voor de één werkt niet voro de ander hoeft te werken en dat dwang een negatief effect heeft.

Je linkt zo het eten toch standaard aan iets negatiefs.
De tegenzin zal alleen groter worden.
quote:
Wij moesten in onze jeugd ook altijd een lepel levertraan eten, niet lekker maar iedereen deed het. Nu heten dat visoliecapsules en kijk eens hoeveel topics er hier op fok over lopen
Tsja... dat is vaker zo...
als je zelf ergens moeite mee had in je jeugd wil je dat op de één of andere manier graag ook door laten werken op de volgende generatie..
een soort afgunst ?
Of is het meer gedeelde smart is halve smart ?
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
  zondag 22 januari 2006 @ 11:59:53 #231
34156 Mirage
Smile !!!
pi_34338405
quote:
Op zondag 22 januari 2006 11:49 schreef MeNicole het volgende:

[..]

Ik heb wel een paar keer meegemaakt bij verschillende gezinnen dat het kindje echt kokhalzend aan tafel zat omdat ie echt iets heel vies vond. Jammer dan dan krijg je ook geen toetje Dat vind ik nergens op slaan, je gaat toch zelf ook geen eten klaar maken waar je van over je nek gaat
het ligt er dus aan.

Ik vind het heel vervelend als mensen uit moment opnames hele aannames denken te kunnen maken.

Kinderen zijn psychologisch monsterlijk.
Sommige kinderen wekken het kokhalzen zelf opzettelijk op.. reactie afdwingen... geef je de gewenste reactie, dan zal dat kind het blíjven herhalen.. het werkt immers toch ?
En voor je het weet zit je met een kind in de supermarkt dat flauw is gevallen omdat het zichzelf opzettelijk letterlijk bláuw schreeuwt. ( omdat dat ook effect heeft)

Mijn ervaring is dat het belangrijk is in te schatten of het daadwerkelijk niet lusten is of dat het een "spel" is. En wie kunnen dat beter beoordelen dan de ouders ?
Mijn advies bij dergelijke spelletjes: negeren negeren negeren.

En trouwens.. het kokhalzen zal heus wel meevallen als je zonder fysieke dwang je kind een hap laat nemen. Het is in dat geval zijn eigen keuze geweest.
Het hoeft toch niet te eten ? Spuug maar uit.. maar gewoonweg geen toetje.
Sir Winston Churchill
  zondag 22 januari 2006 @ 12:03:40 #232
34156 Mirage
Smile !!!
pi_34338513
quote:
Moussa eet meestal ook slech.
Hij is nu 3 en we maken er geen drama van.
2 of 3 x per week eet hij wel goed dus ik neem aa dat hij daar op teert.

Lust hij speculaasjes ? ( koekjes met vaak een molentje oid er op)
Probeer eens of hij de boterham lust als je zoiets er op doet.
Of maak een paar keer een boterhammen "taartje".... iets met banaan en voor mijn part een beetje chocolade iets .

Mischien gaat het beter als de eerste "anti gevoelens" weggepoetst worden door er iets leuks van te maken.
Sir Winston Churchill
  zondag 22 januari 2006 @ 12:50:20 #233
14934 Angeles
Verliefd!!
pi_34339838
Maar er moeten toch wel een of twee dingen zijn die een kind niet hoeft te eten zonder dat er een 'geen toetje'-sanctie volgt?

Ook als je er zelf van houdt om dingen te eten met een erg uitgesproken smaak... je kan boffen dat je kind daar ook van houdt... maar als je gek bent op heel scherpe curry's of gerechten met blauwe kaas en olijven erdoor of zo, ik denk dat je er dan toch wel rekening mee moet houden dat je kind dat nog niet lust. Dat vind ik wel wat anders dan 'geen groente eten' of gewoon zitten te mieren met eten.

Het zou er bij mij denk ik ook vanaf hangen... zit je kind heel vaak moeilijk te doen met eten en heb je het gevoel dat hij er een potje van maakt of zijn er gewoon een paar dingen die hij echt niet lust en is hij met de rest wel heel makkelijk, proeft hij wel, enzovoort.

Wat overigens wel weer lastig wordt als je twee kinderen hebt, eentje van de eerste en eentje van de tweede categorie.
  zondag 22 januari 2006 @ 12:58:58 #234
34156 Mirage
Smile !!!
pi_34340151
quote:
Op zondag 22 januari 2006 12:50 schreef Angeles het volgende:
Maar er moeten toch wel een of twee dingen zijn die een kind niet hoeft te eten zonder dat er een 'geen toetje'-sanctie volgt?
Bij mij wel, maar zoals ik al zei.. het ligt er aan hoe ik het inschat.
Lust hij het echt niet of is het een spel.

Sla lust hij niet, zal ik hem dus ook niet voroschotelen.
Hij kan en mag het ten alle tijde uit de schaal pakken, maar het hoeft niet.
In dit geval maak ik zelfs iets anders ernaast wat hij wèl lust of hij pikt alleen de dingen er uit die hij wel wil.. stukje ei/komkommer/crouton wat er dan ook door zit.
En zo zijn er nog wel wat dingetjes.

Na een aparte dag, als we erg druk zijn geweest en ze moe zijn, of als we een feestje hebben gehad..veel gegeten.. ze gewoon niet helemaal in hun hum lijken etc... dan krijgen ze een bord brinta, pannekoeken... een paar patatjes met wat witte bonen of een boterham met ei .. een bak vla of yoghurt met fruit ernaast ..gewoon iets kleins/makkelijks/lichts waar ze zin in hebben.
Uitgebreid koken doe ik dan later wel voor mijn man en mijzelf als de kinderen slapen en wij daar wel zin in hebben.
Sir Winston Churchill
pi_34346993
Oh, ik kwam op de site van het voedingscentrum en dit zeggen zij over het onderwerp:
quote:
Mijn kind lust niet zoveel groenten. Wat kan ik eraan doen?

Groente is een belangrijk onderdeel van een gezonde voeding en is niet goed te vervangen door andere voedingsmiddelen of door vitaminepreparaten. Daarom is het belangrijk dat een kind groente leert eten. Als het kind bepaalde groenten niet wil eten, is opdringen geen oplossing. Schenk er geen overdreven aandacht aan. Schrap de gewraakte groenten niet voorgoed van het menu, maar houdt wel vol en probeer ze geleidelijk weer te introduceren. De kans is groot dat het na één of meer keren wel gegeten wordt.

Het wennen aan nieuwe voedingmiddelen lukt het beste door het kind af en toe een klein schepje te laten proberen. Het proberen van iets nieuws helpt het kind zijn of haar smaak uit te breiden. Bedenk wel dat kinderen, net als volwassenen hun eigen voorkeur hebben en dat daar best rekening mee gehouden mag worden. Vaak is appelmoes iets dat wel graag gegeten wordt. Appelmoes is echter geen vervanger van groente. Gelukkig zijn er vele groentesoorten te koop waarmee eindeloos gevarieerd kan worden zonder dat het kind vitamines en andere belangrijke stoffen tekort komt.

Denk ook eens aan variatie in de bereiding. Misschien lust een kind dat gruwt van gekookte andijvie dit wel als het rauw door aardappelpuree is gestampt. En misschien lust het wel witlof in de vorm van een rauwkostsalade in plaats van de gekookte groente. Laat het kind ook eens meehelpen bij het voorbereiden van de maaltijd. Eenvoudige werkjes in de keuken maken het kind medeverantwoordelijk voor wat er op tafel komt. Dat kan helpen om spelenderwijs het aantal groenten dat het kind gaat lusten, te verhogen.
  † In Memoriam † maandag 23 januari 2006 @ 10:32:43 #236
7074 moussy
kuttekop
pi_34370744
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 22:21 schreef moussy het volgende:

[..]

Ow ik zal ff ontopic doen voor jou dan

Cas gruwelt van brood, maar niet van het beleg. Zelfs pindakaas, smeerkas, jam en alle andere smeerdingen worden er keurig afgelikt en profesioneel af geschraapt
Cas heeft sinds vanmorgen al 2 mini bolletjes op, een klein kopje groentesoep (dat komt omdat ik graag iets warms eet 's morgens, hij wil ook) en een cracker hij begint het door te krijgen
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_34372783
quote:
Op maandag 23 januari 2006 10:32 schreef moussy het volgende:

[..]

Cas heeft sinds vanmorgen al 2 mini bolletjes op, een klein kopje groentesoep (dat komt omdat ik graag iets warms eet 's morgens, hij wil ook) en een cracker hij begint het door te krijgen

Dat het er maar even inzit! Oh zo!
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  † In Memoriam † maandag 23 januari 2006 @ 12:40:59 #238
7074 moussy
kuttekop
pi_34374234
quote:
Op maandag 23 januari 2006 11:50 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Dat het er maar even inzit! Oh zo!
ja, hij kan voor de rest gaan zitten verteren en staken, voedsel zit er iig in
Je zou er haast een boek over schrijven!
  dinsdag 24 januari 2006 @ 09:53:48 #239
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_34405170
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 23:07 schreef vidivici het volgende:

[..]

Niet ieder kind heeft dat enzym tekort en sommige kinderen kunnen daardoor er wel tegen.
Oh ik dacht al... Ze zijn allevier dol op spruitjes hiero. Alleen moeder niet want het is altijd zo enorm veel werk om ze klaar te maken
pi_34405757
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 09:53 schreef Tan het volgende:
Oh ik dacht al... Ze zijn allevier dol op spruitjes hiero. Alleen moeder niet want het is altijd zo enorm veel werk om ze klaar te maken
Het is dan ook nonsens wat vidivici verkondigt Spruitjes zijn reuze gezond en wordt aangeraden bij kinderen met darmproblemen zoals verstopping. Ik ga heus niets aanraden wat niet te verteren is Nadelen van spruitjes zijn de gasvorming (hey, die bacteriën in je darm zijn dòl op zetmeel) en de zwavelverbindingen die de typerende geur geven. Kinderen vinden dat héél vies ruiken en eten daarom ook vaak geen spruitjes. Ook is de smaak van een kind anders dan dat van een volwassene. Kinderen proeven zoet en bitter domweg veel beter en zoet staat voor 'goed voedsel' en bitter staat voor 'verkeerd, misschien giftig voedsel'. Het is dan niet raar dat ze vaak bitter eten zoals spruitjes, witlof en broccoli niet lusten.
pi_34407712
ik kwam vroeger bij een vrouw en die deed de spruitjes op thaise wijze maken ...
ja als kind geloof je daar in en ik was dol op thais eten ....!

die spruiten gingen in de ketchap nog even de oven in ..... mmmjammie
en thuis gewoon gekookt hoefde ik ze echt niet te proberen hoor
Zoals ma kamper piet zegt:
~~ * * eeN DaG NieT LEVEN ~~ IS DaG NieT LacHT TOCHT ? * * ~~
pi_34408286
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 11:35 schreef Spekkiemonster het volgende:
ik kwam vroeger bij een vrouw en die deed de spruitjes op thaise wijze maken ...
ja als kind geloof je daar in en ik was dol op thais eten ....!

die spruiten gingen in de ketchap nog even de oven in ..... mmmjammie
en thuis gewoon gekookt hoefde ik ze echt niet te proberen hoor
Dat soort trucjes werken zo vaak... Zo heeft mijn moeder ooit met een vriendin van haar, die met kids kwam eten, bekokstoofd hoe je die kids zuurkool voor kon zetten. Tja, nog zoiets dat veel kinderen niet lusten, en die van haar ook niet...

Destijds kon je kerriezuurkool kopen (geen idee of dat nog kan). Geel en iets minder "zuur". Mijn moeder klaargemaakt als stamppot, met rozijntjes er door, kaas erover en nog even in de oven. Die kinderen wijsgemaakt dat het "kerriestampot" was, en waarempel, één van die ukkies zegt "goh, mijn moeder maakt nooit zulk lekker eten" ( )... toen we zeiden dat het zuurkol was begon hij spontaan te kokhalzen..
pi_34408381
Dat is zo typisch... hoor het wel vaker, dat mensen met smaak iets hebben opgegeten dat ze anders niet lusten en dan gaan kokhalsen of misselijk worden als ze horen wat ze gegeten hebben, inplaats van dat ze denken: goh, op deze manier is het dus wél lekker.

Als je nou achteraf hoort dat je iets echt oneetbaars hebt gegeten...
pi_34410647
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 11:55 schreef Angeles het volgende:
Dat is zo typisch... hoor het wel vaker, dat mensen met smaak iets hebben opgegeten dat ze anders niet lusten en dan gaan kokhalsen of misselijk worden als ze horen wat ze gegeten hebben, inplaats van dat ze denken: goh, op deze manier is het dus wél lekker.

Psies, dat is echt aangeleerde aanstelleritus. Als het nou is van "Ik heb een plakkaat van tussen mijn billen erin verwerkt" à la, maar achteraf "weet je dat dat andijvie was" hoort dus geen reden tot kotsgeluiden te zijn.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  † In Memoriam † dinsdag 24 januari 2006 @ 13:18:23 #245
43556 miss_dynastie
pi_34410784
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 11:55 schreef Angeles het volgende:

Yup, héél irritant.
Wat overigens ook grappig is zijn mensen die dan beweren dat ze iets niet lusten (krenten in de appeltaart bijv.) terwijl ze net bij jou een groot stuk met veel smaak hebben zitten eten
pi_34410814
Haha - innovative, inderdaad, spontaan kokhalzen als blijkt dat ze het eigenlijk niet lekker hadden moeten vinden

Overigens, ik maak de zuurkool altijd klaar met perziken uit blik en rozijntjes erdoor:

Zuurkool bijna-gaar koken, rozijntjes/krentjes erdoor en onderin de schaal leggen.
Geruld gehakt met een klein scheutje ketjap, flink gebakken uitjes en wat champignons als mengsel eroverheen.
Daaroverheen dan weer plakjes perzik
En als laatste aardappelpuree (ja ja, vers gemaakt natuurlijk)
Dan nog afmaken met een scheutje olijfolie (goed verdelen met de bolle kant van een lepel) en paneermeel
Een half uurtje in de oven en Elise smult ervan. Ze eet dan werkelijk nog sneller dan wij en wilt uiteraard 'nog meer' en als dat dan op is liefst 'nog keer, die DIE!' (en wijst naar de schaal)

Kijk, zo kan ze er weer een dag of wat tegen als ze de broccoli (o.i.d.) niet lekker vindt.

Trouwens, gisteren heeft ze een boterham met gebakken ei op. In het ei zat champignon en gele paprika.
's avonds nog wat paprika schoongemaakt (nu ook voor in de zuurkool, ja) en toen wilde ze plotseling wel 'pepelilika lekker zzzoet' , terwijl ze dat normaal zo niet lekker vindt.
pi_34410872
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 13:13 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Psies, dat is echt aangeleerde aanstelleritus. Als het nou is van "Ik heb een plakkaat van tussen mijn billen erin verwerkt" à la, maar achteraf "weet je dat dat andijvie was" hoort dus geen reden tot kotsgeluiden te zijn.
Tja, op zich heb je gelijk, maar ja, als je achteraf te horen krijgt dat dat lekkere vlees eigenlijk je kat of je hond is, tja ... Het is dus maar net wat je 'te erg' vindt.
  † In Memoriam † dinsdag 24 januari 2006 @ 13:24:48 #248
43556 miss_dynastie
pi_34411005
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 13:21 schreef Bright het volgende:

[..]

Tja, op zich heb je gelijk, maar ja, als je achteraf te horen krijgt dat dat lekkere vlees eigenlijk je kat of je hond is, tja ... Het is dus maar net wat je 'te erg' vindt.
Proest , ze doelt denk ik meer op de mensen 'heerlijk gegeten, wat zat er precies in?' 'Nou, uitje, kaas, pijnboompitten, knoflook?' 'Waaaaat??? Knoflook ??? Ik lust helemaal geen knoflook dat weet je toch ?' De kans dat iemand bij mij komt eten en zijn eigen hond voorgezet krijgt is nogal... klein. De kans dat iemand die ouder dan twaalf is na zo'n akkefietje nog eens bij mij mag komen eten, trouwens ook.
pi_34411135
Ja, dat bedoel ik met dingen die eigenlijk oneetbaar zijn... dat je daar, achteraf gezien, van over je nek gaat, dat snap ik nog. Maar dingen die jij persoonlijk niet lust zijn niet oneetbaar.

Ik had ooit eens mijn nichtje te eten en zij lustte geen spinazie. Wij hadden de welbekende pasta met boursin/spinazie-saus gemaakt (bij ons is het dan met gehakt) en toen ze achteraf hoorde wat ze gegeten had vond ze het juist leuk. 'Nooit gedacht dat ik nog eens iets met spinazie lekker zou vinden!' Maar ze voegde er wel aan toe: 'Niet tegen mijn vader zeggen hoor, anders moet ik straks thuis ook spinazie eten!'
pi_34411530
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 13:18 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Yup, héél irritant.
Wat overigens ook grappig is zijn mensen die dan beweren dat ze iets niet lusten (krenten in de appeltaart bijv.) terwijl ze net bij jou een groot stuk met veel smaak hebben zitten eten
op die manier heb ik mijn wederhelft een paar keer op zijn nummer gezet.

Ik hoef geen kieskouwers in mijn huishouden... anders kook je maar zèlf.
Sir Winston Churchill
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')